Урок. Математика "Дроби. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа"

Математика

Для кого: 4 Клас

31.03.2020

756

19

0

Опис документу:
: пояснити учням утворення дробів, показати запис дробу та ознайомити з термінами чисельник і знаменник, опрацювати складені задачі, які містять знаходження частини числа, формувати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Дата:

Тема: Ознайомлення з дробами Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа.

Мета: пояснити учням утворення дробів, показати запис дробу та ознайомити з термінами чисельник і знаменник, опрацювати складені задачі, які містять знаходження частини числа, формувати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення.

Обладнання: Малюнки на дошці.

Хід уроку

  • Організаційний момент.

       Вже дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав,

Тож і ви часу не гайте,

Урок слухать починайте.

  • ПеревіркаД/З

  • Контроль і закріплення знань учнів.

  • Каліграфічна хвилинка

5 55 555 5555 55555 555555

Назвати найменше число.

Назвати набільше число.

Назвати двоцифрове число

2. Математичний диктант

 б) Гра «Шифрувальник»

Розв’яжіть приклади та  розташуйте відповіді у порядку зростання.

 5400 : 100 : 6 x 11 = (99);

 28000 : 7000 х 8 х 10 = (320);

810 : 90 x 10 x 8 = (720);

 70 x 50 : 100 x 1000 = (35000);

 25 x 100 : 10:50 = (5)

99

320

720

35000

5

  • Повідомлення теми та мети уроку.  

  • Вивчення нового матеріалу.

Подивіться на дошку, на ній цілий круг і круг поділений на 2 рівні частини. Одна така частина - це половина, або одна друга, якщо прикласти половинки одна до одної то дістанемо цілий круг. У житті часто користуються словом половина, або пів. Ми купуємо в магазині півхлібини, або ½ (вчитель показує).

У житті ми часто говоримо пів кілограма, ½ кг, півлітра – це половина одного літра (демонструю 1л і 0,5 л банку з водою, що переливаю в літрову банку), півтони (½ тони).

В природі, також зустрічаються дроби. Це ми бачимо на прикладі апельсина чи мандарина. Природа подробила ці фрукти на частини, на дольки.

Числа виду 1/2, 2/3, 3/4, 5/6 - називають дробовими числами. Частина числа називається дробом.  Число 5/6  -  дріб, де   5  -  чисельник дробу, а 6  -  знаменник дробу. Між ними є лінія дробу. Число під рискою показує, на скільки рівних частин поділене ціле, і називається знаменником. Число над рискою  показує, скільки таких частин взято, і називається чисельником.

  • Практична робота (1 учень виконуе біля дошки, інші в зошиті)

Намалюйтев зошиті круг. Треба поділити круг на 2 рівні частини.

Намалюйте ще один кружечок та поділіть його на 4 рівні частини .

Покажіть четверту частину круга.

Заштрихуйте 3/4 круга.

- Вчитель роздає картки з квадратами (робота над картками)

На скільки рівних частин поділений кожен квадрат? (На 2, 3, 4, 16)

Назвіть кожну не зафарбовану частину квадрата? (, …)

Як називають такі числа? (Частинами)

Скільки і яких частин у квадратах зафарбовано? (, …)

  • Робота за підручником

Завдання 762

Що зображено у вас на малюнку? (Круг)

Полічіть, на скільки рівних частин поділено кожний круг? (Кожен круг поділено на 6 рівних частин)

Скільки таких частин зафарбовано у 1-му крузі? (1) Як записати це частинами? ()

Скільки таких частин зафарбовано у 2-му крузі? (2) ()

Скільки таких частин зафарбовано у 3-му крузі? (3) ()

Скільки таких частин зафарбовано у 4-му крузі? (4) ()

Скільки таких частин зафарбовано у 5-му крузі? (5) ()

Отже, числа виду називають дробовими числами.

Число – дріб, де 5 – чисельник, а 6 – знаменник дробу. Знаменник – це число під рискою дробу – показує, на скільки рівних частин поділено ціле. Чисельник – число над рискою дробу – показує, скільки взято рівних частин цілого.

(вчитель вивішуе наочність)

- Який малюнок підходить до дробу ? (П’ятий)

- Чому? Доведіть. (Тому що останній круг поділено на 6 рівних частин і таких частин взято 5)

Гра «Чисельник – знаменник»

- Щоб  запам’ятати,  що  таке  чисельник  і знаменник  і не  плутати  їх, пограймо в гру. Якщо я називаю чисельник, піднімайте руки вгору – показуєте, що він записується вгорі. Якщо я називаю знаменник, – показуєте, що він пишеться  внизу.  Якщо  показую  риску  дробу,  то  руки в сторони.

- Ну що ж ми впоралися із завданням і вже знаємо, що такі числа називаються дробами і можемо вирушити розвязувати завдання далі.

Завдання 763

- А зараз ми навчимося записувати дроби, позначені на відрізку точками.

- Дроби позначаються від початку відліку, тобто від 0.

- Розгляньте відрізок. На скільки рівних частин поділений відрізок? (На 10 рівних частин)

Яка відстань від нуля до першої точки? ()

Яка відстань від нуля до другої точки? ()

Яка відстань від нуля до третьої точки? ()

Яка відстань від нуля до четвертої точки? ()

  • Узагальнення і систематизація набутих знань, умінь і навичок

  • Самостійна робота з подальшою взаємоперевіркою.

виконаємо завдання 764.

Перше виконаємо разом, а далі самостійно.

На скільки рівних частин поділений 1-ий прямокутник? (На 4)

Це число позначає знаменник чи чисельник? (Знаменник) Де ми його запишемо під рискою чи над рискою дробу? (Під рискою)

Скільки таких частин зафарбовано? (3) Це число в нас що позначає? (Чисельник і записуємо ми його над рискою дробу)

Отже, який дріб у нас вийшов? ()

А далі самостійно, а потім перевіримо. ( , )

Про що розповідається в задачі? (Про крупи, які завезли у магазин)

Про що відомо? (Завезли 2 т 4 ц крупів, третину – придбав ресторан, а решту – розфасували в пакети по 4 кг)

Про що запитується в задачі? (Скільки вийшло пакетів із крупами?)

Запишемо умову

Привезли – 2 т 4 ц

Придбав - ?

Розфасували - ?, решту по 4 кг

Про що дізнаємося першою дією? (Скільки придбав ресторан)

Як саме про це дізнаємося? (2 т 4 ц поділимо на 3) Але для цього нам потрібно перевести в кілограми (2400 кг : 3 = 800 кг)

Тепер знаючи загальну кількість, яку завезли в магазин і кількість яку придбав ресторан, про що можемо дізнатися? (Скільки кілограм розфасували)

Як саме про це дізнаємося? (2400 – 800 = 1600 кг)

Тепер можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так)

Як саме і якою дією? (1600 : 4 = 400 пакетів)

Отже, скільки пакетів вийшло із крупами? (400)

Розв’язання

1) 2 т 4 ц : 3 = 2400 кг : 3 = 800 (кг) – завезли у ресторан;

2) 2400 – 800 = 1600 (кг) – розфасували;

3) 1600 : 4 = 400 (п.)

Відповідь: вийшло 400 пакетів із крупами.

Завдання 765 (усно)

Знайти кожного числа: 320 = 40, 1600 = 200, 2 км = 2000 м : 8 = 250 м,

2 год = 120 хв : 8 = 15 хв, 4 ц = 400 кг : 8 = 50 кг.

У мене є склянка (150 грамів). Вона поділена на 3 рівні частини. Скільки виходить грамів в 1 такій частині? (50 гр.)

Пам’ятаєте, я вам говорила, що в рецептах теж іноді зустрічаються частини та дроби. Тому для приготування галушок нам теж знадобляться ваші знання з даної теми. Ось ми і перевіримо як ви опанували нову тему.

Отже, для приготування галушок нам потрібно склянки борошна. Скільки це грамів? (100 гр.)

ч. ложки солі. Скільки це ? (Половина) Тобто нам потрібно пів чайної ложки солі.

склянки води. Скільки це грамів? (50 гр.)

Ось ми і дізналися рецепт приготування цієї смачної страви, а для цього нам допомогли ваші знання з математики.

Молодці.

  • Підсумок уроку

  • Питання

Над якою темою ми працювали на уроці? (Над дробами)

Які числа називають дробовими?

З яких двох частин складається дріб?

Що означає чисельник?

Що означає знаменник?

Як знійти дріб від числа?

Які завдання виконували сьогодні на уроці? Що цікавого було на уроці?

Яке завдання сподобалося найбільше?

Яке завдання викликало труднощі?

  • Д/З ст. 126, № 768, 769.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.