Урок літературного читання "Сторінками історії України"

Опис документу:
Урок літературного читання в 4 класі . Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити аналізувати, порівнювати, узагальнювати прочитане; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до рідного краю, його історичного минулого, прагнення пізнавати історію українського народу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок позакласного читання.

« Сторінками історії України»

(за поезіями Олександра Олеся із книги «Княжа Україна»)

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів;

вчити аналізувати, порівнювати, узагальнювати прочитане;

розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву;

виховувати любов до рідного краю, його історичного минулого, прагнення пізнавати історію українського народу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ

Наш урок читання

Цікавий, незвичайний.

Ледарів у нас немає.

Хто руки не піднімає?

Умощуйтесь зручніше,

Працюйте веселіше.

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Робота над скоромовкою

В нас на ґанку горобці —

Крихти їм несу в руці.

А сусідський хлопець Гліб

Вчора їм приносив хліб.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • Який розділ ми вивчаємо з літературного читання? (Сторінками історії України)

  • Сьогодні ми продовжимо вивчення цього розділу на уроці позакласного читання і ще ближче познайомимось із творчістю Олександра Олеся.

  • Які твори цього автора вам вже знайомі? («Наші предки - слов'яни», «Ярослав Мудрий»)

  • Ці твори із збірки Олександра Олеся «Княжа Україна»

  • На сьогоднішньому уроці позакласного читання ми ще раз помандруємо у цікавий світ історії нашої України. Навіщо ж нам вивчати минуле, те, що було дуже давно, задовго до вашого народження? Можливо, хтось може дати відповідь? (Відповіді учнів.)

— Людина повинна знати минуле своєї країни, знати і пам’ятати тих, хто жив раніше, хто створив і зберіг для неї рідний дім, землю і все, що є на землі.

Без минулого не може бути сьогодення. Кожна людина — це місток, перекинутий із минулого у майбутнє.

Українська земля — земля наших батьків і дідів. А як ми називаємо наших дідів, прадідів? (предки, пращури)

- Що ви очікуєте від нашого уроку? Про що б ви хотіли дізнатися? Запишіть свої очікування на зернинках. В пісні відомої співачки Ніни Матвієнко є такі рядки:

«З роду в рід кладе життя мости,

Без коріння саду не цвісти,

Без стремління човен не пливе,

Без коріння сохне все живе.»

- Давайте посіємо зерна наших сподівань. (Діти прикріплюють зернини на дошці)

Зануритися в далеке минуле нам допоможе поезіїя Олександра Олеся. Збірка цього лірика, патріота України «Княжа Україна» стане своєрідним стовбуром, який проріс з ваших сподівань на урок і допоможе здійснити їх.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Робота над поезією «Заспів»

Наша перша група дослідників історії України підготувала вірш із збірки «Княжа Україна». Який це вірш? (Заспів)

1) Читання вірша «Заспів»

2) Бесіда за прочитаним.

- Які почуття викликав у вас вірш?

- Які картини ви уявили?

- Які духи оточували людину?

- Яким богам поклонялися наші предки?

- Які міфічні істоти згадуються в вірші?

-Знайдіть фрагмент, який повторюється в уривку декілька разів.

3) Гра «Дивокрай».

— Відгадайте богів та міфічних істот із фрагменту «Заспів» за цитатою або описом. (Письмово, картки для кожної групи)

 «...І ходив-блукав до ночі / Синім степом без дорог...». (Дажбог)

 Міфічні істоти, які жили у лісі. (Лісовик, мавки)

 «...По пустелі лісовій... / літав на крилах, грав на кобзі золотій...». (Стрибог)

 Міфічні істоти, які жили на річці. (Русалки, хануни-водяники)

 «...Часом плакав, як дитина, / Часом сурмами будив...». (Перун)

 «...Пас овець гладких, / Відганяв вовків від них.» (Волос)

  1. Робота над поезією «Україна в старовину»

Друга група дослідників старовинної України підготувала твір «Україна в старовину»

  1. Читання поезії «Україна в старовину»

  2. Перевірка первинного сприймання твору.

  • Яким вам уявляється ліс, описаний в вірші «Україна в старовину»?

  • Що росло в тих лісах?

  • Чи всі ці рослини є частиною природного фонду України в наш час?

  • Ви звернули увагу, які тварини жили в старовинних лісах? Чи всі вони вам відомі? (показати зображення тура)

  • Чим займалися первісні українці?

- Як ви розумієте останню строфу фрагмента?

Діти , ми не раз говорили з вами про те, що природу слід берегти. Не ламати гілок, а насаджувати дерева, не виривати квіти з корінням, не вбивати звірів. А чи пам'ятаєте ви, яким чином захищають ті рослини, тварини, які на межі зникнення? (Червона книга)

3) Природозахисники - Я пропоную вам побути захисниками природи і спробувати вибрати тварин, яких треба занести до Червоної книги. (Із тих які згадані у вірші діти виписують на картки звірів, яких треба занести до Червоної книги)

3. Фізкультхвилинка

4. Робота над поезією «Початки Києва»

І третя дослідницька група підготувала нам поезію «Початки Києва»

  1. Читання вірша «Початки Києва»

  2. Первинне сприймання тексту «Початки Києва»

Пояснення значення слова «поляни»

Як називається збірка Олександра Олеся , в якій вміщений вірш «Початки Києва»

  • - Знайдіть і прочитайте, як жили поляни.

  • - Що стояло там, де стоїть зараз Київ?

  • - Хто першим жив у Києві?

  1. Поставити запитання по змісту вірша до групи, яка готувала цей вірш.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чи сподобався вам урок?

— Що вас вразило, схвилювало?

— Чи справдилися ваші очікування?

Запишіть, будь ласка відповіді на ці запитання на листочках і прикріпіть до нашого дерева.

Завершити наш урок я б хотіла словами Романа Завидовича.

Хай не буде ні одної

Української людини,

Що не вміла б розказати

Про минуле України.

Роман Завидович

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

— Наступний урок позакласного читання ми проведемо за темою «Козацькому роду нема

переводу».

Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
0
міс.
2
1
дн.
1
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!