Урок літератури. Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки. Сценічне життя твору

Опис документу:
Мета уроку: навчальна: вдосконалити вміння характеризувати героя драматичного твору, через образ головної героїні визначити типові риси українських жінок; розвивальна: розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи; розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення; розвивати навички самостійної роботи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Суховерхівський ЗЗСО І-П ст..

Тема уроку

Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки.

Сценічне життя твору

(9 клас)

Вчитель

української мови та літератури

Баєтул Тетяна Василівна

Тема уроку. Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки. Сценічне життя твору

Мета уроку:

навчальна: вдосконалити вміння характеризувати героя драматичного твору, через образ головної героїні визначити типові риси українських жінок;

розвивальна: розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи; розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення; розвивати навички самостійної роботи;

виховна: виховувати вміння відстоювати людську гідність, формувати активну життєву позицію, берегти кращі традиції української родини; виховувати почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці;

формувати культурологічну, комунікативну, соціальну, інформаційну компетентності.

Тип уроку : комбінований.

Комплексно-методичне забезпечення уроку: портрет І.Котляревського, аудіозаписи пісень п’єси, фільм «Наталка Полтавка», підручник з української літератури для 9 класу автор О. Авраменко, текст твору, дидактичний матеріал, мультимедійний екран, тексти твору, презентаційні матеріали до тексту твору, мультимедійна презентація.

Методи навчання: наочний: комп’ютерна презентація;  словесний: розповідь, бесіда;   практичні: «асоціативний портрет», «гронування», робота в парах; розв’язування тестових завдань.                             

Предметна інтеграція : музика, кінематограф.

З цієї народної першоп’єси кожне нове покоління

черпає науку почуттів, моральні взірці кохання,

людської краси, благородства

Олесь Гончар

Таємниця живучості «Наталки Полтавки» —

в глибокій сердечності, у немеркнучім і чистім,

як день, сяйві життєвої правди.

М. Рильський

Перебіг уроку

І.Організаційний момент.

І.  Організаційний момент. Привітання. Емоційне налаштування учнів.

Життя – театр, а ми актори,

І кожен грає свою роль,

У когось радість, у когось горе,

Хтось раб злиденний, хтось король.

Хтось тут в раю, а хтось як в пеклі,

Хтось в світлі, а хтось у тьмі,

У когось вороги запеклі,

А в інших друзі є старі

Хто ми у цім світі контрастів?

І яка ж наша роль?

Звучить акапельно пісня «Віють вітри , віють буйні» . На мультимедійній дошці висвітлюється образ української жінки . Пісня стихає.

Вчитель(під презентаційний супровід): О, українська жінко , стільки доріг ти перейшла , стільки нещасть пережила, скільки сліз пролила. Де тільки не рвалось твоє серце : в турецьких темницях і ханських палатах, на панських ланах і бідняцькій хаті, в очікуванні милого з війни чи синів із далеких доріг, на високих трибунах і в тихому щасті материнства.

Звучить мелодія . Виходить учениця.

Я жінка, в мені - сонце й віща тьма,

Любов і гріх, смирення й божевілля,

Я бачу те, чого іще нема,

й сліпа, у час вселюдського прозріння,

В сльозах при щасті, в радості при горі,

Втрачаю те, чого ще не знайшла,

й знаходжу те, про що не знає й доля…

Я жінка, в мені - золото життя,

А поруч келих з недопитим лоном,

Я міст, що в’яже завтра, нині, вчора

Я жінка, чуєш, світе, жінка я,

Тобі мене ніколи не збагнути,

Втечеш від мене, дожену сама,

Прийдеш - кайданів серцю не минути.

Я жінка одинока від життя,

Шукаю щастя, а знаходжу долю,

І на колінах за чуже буття,

за рід людський отченашами молю.

Лунає лірична музика. На слайді зображення Роксолани, Ярославни, Мавки, Катерини, в центрі – Наталка Полтавка.

Вчитель : І, дійсно, доля жіноча , чи є в світі щось більш прекрасніше і більш трагічне? Саме доля жінки так часто приваблює митців, бо вона є невичерпним джерелом натхнення. До образу ж української жінки зверталися неодноразово і Т. Г.Шевченко, і І.Франко, і Леся Українка і інші митці слова. Але в кожного образ української жінки свій. У того веселий і сильний, а в того сумний і знедолений. Проте є щось таке, що об’єднує всі ці образи. Саме про цю особливу рису ми і спробуємо поговорити на сьогоднішньому уроці.

II. Актуалізація опорних знань.

(Звучить пісня Наталки)

Всі ви, діти, впізнали пісню головної героїні п’єси «Наталка Полтавка».

Чудова мелодія Наталчиної  пісні запросила нас у мальовниче село під Полтавою. У ньому ми вже гостювали минулого уроку, знайомилися з образами п’єси. Прочитайте, будь ласка, про них сенкани, складені вдома.

Бліц-опитування

  1. Літературний твір, побудований на діях та висловлюваннях персонажів і здебільшого призначений для сценічного виконання. (Драматичний твір)

  2. Яка тема п’єси? (Зображення життя й побуту українських селян на початку 19 ст. та драма кохання бідної селянської дівчини, яка відстоює своє право на щастя)

  3. Як за жанром автор визначив свою п’єсу? («Малоросійська опера»)

  4. Хто зі славетних українських композиторів у 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу? (М.Лисенко)

  5. Якою піснею починається драма «Наталка Полтавка»? («Віють вітри, віють буйні…»)

  6. Феноменальність твору «Наталка Полтавка»  (22пісні)

  7. Як звали стару Терпилиху? (Горпина)

  8. Яка пісня в п’єсі є переробкою відомого твору Г. Сковороди? («Всякому городу нрав і права»)

  9. В якому епізоді розкривається кульмінація п’єси? (Наталка категорично відмовляється вийти заміж за возного)

  10. Хто з героїнь так характеризує себе: «Не багата я і проста, но чесного роду, Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)

  11. Хто говорить про Наталку: «Ай, Наталка! Ай, Полтавка! От дівка, що й на краю пропасті не тільки не здригнулась, а й другого піддержує» (Микола)

  12. Про Наталку говорить: «Золото не дівка! Нагородив бог Терпилиху дочкою. Окрім того, що розумна, красива, моторна, до всякого діла дотепна – яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою» (Виборний)

III. Повідомлення теми і мети уроку.

Отже, тема нашого уроку «Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Сценічне життя п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка». Запишіть в зошитах число, тему уроку.

Шановні діти. Запорукою успіху на уроці є міцні знання. Давайте ж за схемою, поданою на слайді, визначимо мету уроку.

V. Засвоєння нових знань

- Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо з’ясувати.

То хто ж така Наталка?

Головна героїня п’єси – дочка Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.

Головна героїня не тільки словами, а й піснями розкриває свою вдачу. Пісня «Ой я дівчина Полтавка» – це ліричний автопортрет героїні, простої української дівчини, що подобається своєю красою, веселою та жартівливою вдачею і вірністю, всією душею Петрові.

Доповнює портрет пісня «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву», з якої ми дізнаємося, що Наталка небагата, проста, але чесного роду, не соромиться прясти, шити і носити воду.

Образ Наталки романтизований. Серце дівчини сповнене суму і тривоги за коханого. Саме цей стан душі героїні яскраво передає пісня «Віють вітри, віють буйні». Вона про те, як «тяжко жити без милого і в своїй сторонці».

Однак у нашої героїні болить серце, а сльози не «ллються», бо «хто щасливим був часок, по смерть не забуде».

Рішучість дівчини в боротьбі за щастя звучить у пісні «Ой мати, мати! Серце не вважає». Нею звертається вона до матері. Наталка вважає, що «лучче умерти, як з немилим жити, сохнути з печалі, щодень сльози лити».

Що говорить про себе сама Наталка? (Пісня «А я дівчина Наталка…»).

Як про неї говорять герої драми?

    Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години».

    Виборний: «Золото – не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,– яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».

    Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».

    Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам». «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує».

Що свідчить про розум дівчини?

Уже під час першої зустрічі з возним бачимо, що Наталка розумна, пряма, чесна, відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку, в заможного чоловіка бiдна жiнка «буде гiрше наймички, буде кріпачкою».

Яким вбачає для себе Наталка майбутнє родинне життя?

«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.

Якщо Наталка вірна Петрові, то чому вона віддає рушники возному? Яка боротьба проходить у її душі? Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром?

Дія І, ява ІV – розмова з Терпилихою. Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що, окрім Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері, з жалості до неї, погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного».

Розмова з матір’ю переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче. «Мамо, мамо! Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені Бог поможе осушити сльози твої, то я найщасливіша буду на світі…» Ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок (Дія І, ява VІ).

Після розмови з виборним і матір’ю, коли Наталка залишається сама, про що вона просить Бога? Як це характеризує її?

Як чесна людина, вона не вміє лицемірити, кривити душею; якщо вона покорилася, то мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця. «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…»

Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що її Петро повернувся?

Дівчина стає сильною, рішучою, готовою боротися за своє щастя, навіть на відміну від Петра, який здається: «Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що начали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби пана возного і забудь мене навіки!»

Чому у боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?

Під тиском матері і обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що свідчило про його вірність, зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона не складає зброї, рішуче і

сміливо виступає проти наділених владою супротивників, проти волі матері, ламає «узаконений порядок».

  •   Чим же чарує цей образ простої дівчини не одне покоління?

Наталка завжди чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню. Полтавка — це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. 

Тож які риси притаманні головній героїні п’єси?

Наталка

Типові риси

Своєрідні риси

працьовита

мудра

чесного роду

розумна

рукодільниця

кмітлива

співуча

сильний характер

поважає матір

має власне почуття гідності, тверді моральні принципи

дбає про репутацію

рішуча

відповідальна

вірна

уміє відстояти своє щастя

«Асоціативний портрет»

Ми дослідили,  як характеризують Наталку  персонажі п’єси, а зараз  випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом героїні.

Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу,  любов до матері і пошана до старших, песимізм.

Гронування. Складемо асоціативне гроно.

Здатність до сильних

почуттів

Вірність

Покірність

Працьовитість

Щирість

Рішучість Розум

Сила духу

Любов до матері

Пошана до старших

Це типові риси українських дівчат ХІХ ст.

Звучить пісня " Віють вітри, віють буйні ..." /1-2 строфи /

Вчитель:

Віють вітри, вітри історії і відносять нас майже на два століття назад на зелені пагорби, що застигли над срібнохвилею Ворсклою. Саме на цих пагорбах розкинулась красуня Полтава. Тут у 1819 році глядачі - полтавці вперше побачили нову п'єсу І. П Котляревського "Наталка Полтавка ", що була поставлена за участю знаменитого актора Михайла Щепкіна, який тоді працював у трупі Штейна, котра гастролювала на Полтавщині.

З цього часу й починається сценічне життя безсмертної "української опери на дві дії", як її назвав сам автор.

Вчитель.

  • А що ви цікавого дізналися про сценічне життя п’єси?.

1 учень. Глядачі були вражені: замість давно обридливих палаців та альтанок вони побачили милі їх серцю краєвиди рідної Надворсклянщини, а замість фальшивої закордонної мелодрами чи пустого фарсу - глибоку драму серця простої дівчини-селянки. Тому вистава, писав сам Котляревський, "була прийнята досить добре в Полтавській Чернігівській і Харківській губерніях" що в одному тільки Полтавському театрі грали її "не раз, не десять, не сто разів, а більше, і театр завжди був повний, захоплення загальне, оплескам не було краю"

2 учень. Дійшло навіть до того, що антрепренер Штейн викрав текст п'єси з нотами і без дозволу автора ставив її в багатьох містах України.

Один із сучасників Котляревського писав, що " жодна повість, жоден твір досі не припав так до душі українцям, як "Наталка Полтавка"; народ засвоїв її пісні". Було багато таких людей, які знали напам'ять усю п'єсу, що до надрукування поширювалася в рукописних копіях.

3 учень. 21 січня 1821 року "Наталка Полтавка " вперше була поставлена в Харківському театрі. Особливим успіхом ця чудова перлина українського театру користувалася у чехів, словаків, болгар — і в перекладах, і в оригіналі вона йшла сотні разів. Згодом «Наталку Полтавку» бачили й вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Торонто, Буенос-Айрес та інші столиці світу. Кілька пісень із п’єси виконував на своїх концертах відомий негритянський співак Поль Робсон; у його виконанні «Сонце низенько» та інші українські пісні постійно звучали в найбільших театрах світу. Художник О. Хмельницький створив картину «Дует І. Козловського і Поля Робсона виконує пісню «Сонце низенько» з опери «Наталка Полтавка».  4 учень. Опера М.В.Лисенка «Наталка Полтавка» за п’єсою І.Котляревського здійснила тріумфальну ходу по планеті. У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини, не кажучи вже про слов’янські країни.

5 учень. Першою виконавицею ролі Наталки у виставі 1819 року (Полтава) вважається популярна тоді актриса Катерина Нальотова. У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор Микола Лисенко.  Роль Наталки виконували найвидатніші актриси українського театру: Марія Заньковецька, Марія Садовська-Барілотті, М. Литвиненко-Вольгемут, Оксана Петрусенко, Зоя Гайдай.

Вчитель. Отже, праматір українського театру й драматургії стала міцним надбанням світової театральної культури.

У 1978 році був знятий фільм «Наталка Полтавка», де головну роль виконала Наталя Сумська. Я пропоную вам переглянути відеосюжет.

Цікаво, що фільм «Наталка Полтавка» в Нью-Йорку йшов протягом трьох тижнів, і щодня його відвідувало до 10 тисяч людей.

Перегляд відео сюжету із фільму (3 хв)

Вчитель. З часу друку п'єси в 1838 році минуло півтора століття, а п'єса й опера користується незмінним успіхом, вабить, чарує своєю первозданною свіжістю.

  • В чому ж таємниця її незмінного успіху?

  • Чому так свято береже народ її пісні? (Учні роблять висновки і записують )

  • "Наталка Полтавка" - перший драматичний твір, написаний живою українською мовою.

  • У "Наталці Полтавці" 22 народні пісні.

  • Дуже важливу роль у драмі відіграють прислів'я.

  • У драмі нема негативного персонажа.

  • Всі персонажі є носіями української ментальності, типовими українськими характерами.

  • У драмі "Наталка Полтавка" йдеться про неперехідні цінності для кожного українця: вірність у коханні, повагу до батьків.

  • Таємниця, що забезпечила довголіття та нев’янучу красу «Наталки Полтавки», криється в народності.

  • А ось яку оцінку дає п’єсі І. Карпенко – Карий.

В чім же ця сила п’єси, в чім її чаруюча краса?

В простоті, в правді і найголовніше – в любові автора до свого народу, в любові, котра із серця Івана Петровича перейшла на його утвір.

І. Карпенко – Карий

Вчитель. Застосувавши прийом доміно, зробимо висновок. Так чому п’єса стала безсмертною?

Правдива – музикальна – проста – дохідлива – природна – життєва – душевна – лірична – народна.

Вчитель. Майже два століття живе улюблена в народі героїня Наталка на сцені, а краса її невмирущого образу не в’яне, не старіє. Причина безсмертя, очевидно, в тому, що в ній Котляревський блискуче втілив народний ідеал української жінки, її моральної краси. Минали десятиліття, змінювався суспільний устрій життя, проте ідеал, в основному, залишався без змін, бо з плином часу такі ідеали не старіють, тому що є загальнолюдськими і вічними, актуальними для будь-якої епохи.

VI. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія

Для закріплення вивченого пропоную вам скласти сенкан до образу головної героїні твору.

1.Скласти сенкан: Наталка

2. Кольоропис.

А зараз, я пропоную вам відчути себе митцями , митцями , які добирають кольори для створення картини долі української жінки. Які кольори ви б вибрали для малювання :

Підсумок :

Отже українська жінка - це кольорова веселка роду українського :

Червоніє в її душі кохання, як основа всіх основ,

Оранжевим відтінком проступає любов до батьківщини;

Жовтіє сонячна доброта в кожному її поруху;

Зеленіє життєствердна радість ,незважаючи на всі незгоди;

Блакитною лінією проходить через усю її долю відданість ;

Синіє на всю її душу колір саможертви, аби були всі рідні щасливі та здорові а сама…та вже якось..

І все це грайливо опоясує колір фіолетовий - колір української співучості. Бо лише в пісні розкривається українська жінка.

Шановні дівчатка! Ви є майбуттям нашої держави, і вам випала щаслива доля продовжити рід український, бути єдиною, неповторною Жінкою, щоб ваш коханий міг вам сказати:

Фрагмент пісня групи "Океан Ельзи" - "Така як ти" ( 20 секунд)

Підсумок.

Сьогоднішній наш урок я хочу завершити притчею.

Притча

Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте великі кошти. І витратити ці гроші можна тільки сьогодні, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!

У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента, який не склав вступні іспити до інституту.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилась на потяг.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.

Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.

І мені хочеться, щоб  ці секунди, які ми провели разом, минули не даремно, а торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!

Сподіваюсь, що сьогоднішній урок спонукав вас до того, щоб ви задумалися над своїми вчинками, характером, поведінкою, ставленням до батьків, людей старшого покоління, молодших себе. Творіть добро, і воно повернеться до вас сторицею.

Вірш - звертання Наталки Полтавки до сучасної молоді

( читає учениця)

Живіть з думками про добро,

І вірте у щасливу долю.

Даруйте людям лиш тепло,

Та не згубіть при цьому долю.

Своїх надій не покидайте,

Мрійте, вірте і кохайте.

Любов прийде до вас лиш раз,

То бережіть її всякчас.

Блиск золота, монет, прикрас,

Запалить серце лиш на раз.

І спалить душу, почуття,

Взамін забере все життя.

Любов і вірність прославляйте,

Цноту і скромність величайте

Живіть, надії сподівайтесь,

І мрій своїх ви не цурайтесь.

У кожного своя є мрія,

Своє бажання, свій секрет.

І той його лише долає,

Хто всі зусилля прикладає.

VІІІ. Домашнє завдання

Сьогодні ми завершуємо вивчення творчості великого сина українського народу, автора бурлескно-травестійної поеми «Енеїда», соціально-побутової драми «Наталка Полтавка», іскрометного водевілю «Москаль-чарівник» Івана Петровича Котляревського, якому Тарас Шевченко присвятив такі рядки:

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди;

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть.

  1. Творче завдання. Скласти кросворд за текстом п’єси «Наталка Полтавка».

  2. Дібрати матеріал до контрольного твору – роздуму за творчістю І.П.Котляревського

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Соціальне партнерство закладу позашкільної освіти та сім’ї»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.