Урок літератури 10 клас "Імпресіонізм у творчості Михайла Коцюбинського"

Українська література

Для кого: 10 Клас

26.01.2022

106

2

0

Опис документу:

Пропонується перший урок у системі уроків з вивчення новели Михайла Коцюбинського "Intermezzo". Подано матеріал для формування в учнів умінь визначати особливості літературного стилю - імпресіонізму як у літературному творі, так і в інших мистецьких творах, називати його ознаки, розвивати навички аналізувати образи, визначати роль художніх засобів у розкритті теми твору, а також навички роботи з текстом.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА: Михайло Коцюбинський «Інтермецо» Інтегрований урок літератури й мистецтва.

МЕТА: освітня – розкрити роль (значення) імпресіонізму в мистецтві на прикладі літературного художнього твору, створити умови для аналізу літературних, художніх і музичних образів;

розвивальна – розвивати вміння знаходити ознаки імпресіонізму в літературному, художньому творі, встановлювати взаємозв’язки, формувати навички аналізу, компаративного аналізу й узагальнення;

виховувати в учнів естетичні смаки, прагнення до творчості, емоційність сприйняття прекрасного.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, презентація, аудіозапис музичного твору, репродукції картин, портрети Клода Моне, Моріса Равеля,



ХІД УРОКУ:

1. Слухання музики (Моріс Равель «Схід сонця». moris-ravel--voshod-solnca-iz-baleta-dafnis-i-hloya») + перегляд картини (Клод Моне «Схід сонця») [2хв.]




2. Обговорення [3хв.]

- які враження виникають?

- що найбільше вразило?

- як сприймаються музичні й живописні образи?

- як розуміють учні почуте й побачене?

3. Словникова робота в зошиті [2хв.]

Імпресіонізм (з франц. impression — враження) — художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Ця мистецька течія у живописі, в літературі та музиці виникла в 1860-х роках та остаточно сформувалася на початку ХХ століття у Франції.

4. Слово вчителя [5хв.]

1) Основний стильовий прийом імпресіонізму — зображення не самого предмета, а враження від нього. Самі митці-імпресіоністи досить точно виражали цей головний принцип напряму.

„Бачити, відчувати, виражати — в цьому все мистецтво. Створити найживіше враження людської правди, хоч би якою вона була”, — проголошували Едмон і Жюль Ґонкури.

„Ми приречені до того, щоб пізнавати світ тільки через враження, яке він на нас справляє, — писав Анатоль Франс. — Ми бачимо світ лише крізь наші почуття, які його деформують і його фарбують”.

„Я пишу те, що зараз відчуваю”, — говорить Каміль Піссарро.

Отже, імпресіоністи відображають світ не таким, яким вони його знають або ж пам'ятають, а яким вони бачать його тепер, вони прагнуть зафіксувати саме початкове враження від предмета або явища, яке щойно виникло.

Імпресіоністи не розмірковують — вони схоплюють. При цьомуїхнім завданням не є всебічне, епічне охоплення дійсності. Імпресіоністи створюють фрагментарну, етюдну, незавершену картину. Вони можуть відтворювати деталь предмета або фрагмент явища. 

Образ у імпресіоністів виникає саме при безпосередньому, так би мовити, „свіжому” погляді на побачене чи почуте.

2) Слайд презентації

5. Розглядаємо визначальні ознаки імпресіонізму в літературному творі:

 - зображується не сам предмет, а враження від нього;

- переважають почуття;

- відтворення реальних картин, моментів, де немає ідеальності;

- часопростір ущільнюється і подрібнюється, предметом мистецької зацікавленості стає не послідовна зміна подій і явищ (фабула), не соціальний, логічно впорядкований історичний відрізок або період життя героя, а уривчасті фрагменти, відбиті у свідомості персонажа, звідси – наявність коротких речень;

- герой імпресіоністичного твору цікавий не своєю активністю, спрямованою на перетворення зовнішнього світу, як саме «пасивною» здатністю сприймати, реагувати на зовнішні збудники, бути носієм, навіть колекціонером вражень.


Найпоширенішим жанром імпресіонізму стає новела - один із видів епічних творів, близький за розміром до оповідання, але відмінний від нього надзвичайною стислістю викладу, напруженістю розвитку сюжету, несподіва

ністю розв’язки; властивий глибокий психологізм у розкритті внутрішнього світу персонажів, відступи від норм усталеної будови.


6. Ознайомлення з новелою М.Коцюбинського «Intermezzo» [5 хв.]

- Пояснюємо назву (інтермецо (з італ. – пауза, перепочинок, перерва) - невелика інструментальна п’єса, яку виконували між діями драматичного чи оперного твору)

- Початок твору (акцентуємо увагу на присвяті, розглядаємо перелік незвичайних «дійових осіб»)



- Новела складається з 11 частин, що пов’язані образом митця — учасника й оповідача зображуваного, який розповідає про своє духовне одужання при зустрічі з природою

- З’ясовуємо історію написання новели (твір має автобіографічну основу).

М. Коцюбинський багато й інтенсивно працював, виснажився фізично і морально. Улітку 1908 року письменник відпочивав у садибі відомого україн-ського громадського діяча Євгена Чикаленка в селі Кононівка поблизу міста Яготина Київської області. Природа збагатила письменника численними враженнями. Так у 1908 р. з’явилася новела «Intermezzo».

7. Робота з текстом новели «Інтермецо» М. Коцюбинського [15 хв.]

Читаємо, проводимо спостереження, як імпресіонізм проявляється в літературному творі. Вибираємо з новели слова, які створюють картинний план. З’ясовуємо, чи створюється чітка картина. Завдяки слуховим і зоровим образам намагаємося оживити картину.

8. Робота в зошиті [5 хв.]

Виписуємо слова, які передають настрій, почуття, внутрішній стан ліричного героя – його враження.

9. Висновок: для письменника досить важливо і зрозуміти цей світ, і зберегти безпосередність його сприйняття, закарбувати в русі, у щохвилинній змінності.




10. Домашнє завдання: читати новелу повністю, проводити змістовий і художній аналіз тексту.






Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.