Урок-квк " Сенсорні системи "

Опис документу:
Мета: узагальнити знання учнів про особливості будови та функції сенсорних систем; розвивати творчу активність; розширювати кругозір учнів; активізувати пізнавальну діяльність; продовжувати формування навичок індивідуальної роботи в колективі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Мета: узагальнити знання учнів про особливості будови та функції сенсорних систем; розвивати творчу активність; розширювати кругозір учнів; активізувати пізнавальну діяльність; продовжувати формування навичок індивідуальної роботи в колективі.

Обладнання: дидактичні матеріали, таблиці з темами.

Тип уроку: рольова гра.

Хід уроку

Ι. Вступне слово вчителя

1. Короткий інструктаж учнів.

2. Вибір експертів (група з двох-трьох учнів)

3. Вибір «головних лікарів» (клас розподіляється на дві групи-фірми, кожна з яких обирає свого керівника – головного лікаря).

ΙΙ. Проведення гри

  1. Отримання завдання.

  2. Робота з джерелом.

  3. Захист результатів.

  4. Робота експертної ради.

ΙΙΙ. Узагальнення

Організація та проведення гри

  1. Завершення гри.

  2. Аналіз та підбиття підсумків.

  3. Рекомендації учням.

Суть гри

Рада міністрів занепокоєна низьким рівнем медичного обслуговування, оголосила конкурс на кращу медичну фірму. Роботу отримає медична фірма, що краще впорається із завданням. Ви виступаєте в ролі конкуруючих фірм.

Функції учасників рольової гри

Учитель готує необхідний методичний матеріал та обладнання, керує ходом рольової гри. Разом з експертами бере участь в оцінюванні відповідей команд, записує на дошці бали. Підбиває підсумок рольової гри.

Експертний склад (два-три учні) видає завдання фірмам, оцінює відповіді та аналізує їх. Експерт має право знімати бали за некоректну поведінку та претензії, що не мають під собою основи.

Головний лікар керує роботою своєї фірми; зачитує завдання, організовує пошук інформації.

1.Представлення команд

Учні оголошують назви команд розповідають про емблему та обґрунтовують вибір елементів, зображених на емблемі.

Максимальна оцінка 3 бали.


2. Біологічний тренажер «Чи знаєте ви?»

Команди отримують тестові завдання на окремому аркуші, позначають правильні відповіді. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Команді в залік – сума балів усіх членів команди. (див. додаток 1).

  1. Домашнє завдання

Кожна команда має складені заздалегідь кросворди.

За кожні п’ять слів кросворду – 1 бал.

  1. Ти – мені, я – тобі

Команди обмінюються трьома складеними запитаннями з теми. Запитання мають бути цікавими і сприяти розвитку кмітливості та спостережливості. Оцінка 3 бали, залежно від повноти відповіді.

  1. Чому захворювання горла і носа лікує один і той самий лікар-отоларинголог.

  2. Чому дітям подобається гойдатися на гойдалках?Яке це має значення?

  3. Чому артилеристи під час пострілу кричать «УРА»

  4. Які галузі промисловості використовують різноманітні запахи?

  5. Як розуміти слова Д. Дідро: « Наші почуття – це клавіші, по яких вдаряє навколишнє середовище»?

  6. Чому учасникам арктичної експедиції або альпіністам, які піднімаються високо в гори, рекомендують темні окуляри?

  1. Упізнай мене

Учням пропонують картки із зображенням будови сенсорних систем. Протягом 1 хвилини вони повинні назвати всі частини системи. Наприклад: перша команда — слухова система; друга команда — зорова система.

Максимальна оцінка — 3 бали, залежно від правильності виконаного завдання (див. додаток 2).

  1. Відгадай, чи правда

Командам пропонуються правильні й неправильні вислови з теми.
Протягом 1 хвилини команди обговорюють питання, а потім доповідають (див. додаток 3).

Перша команда — питання 1, 3, 5, 7;

друга команда — питання 2, 4, 6; 8.

Оцінка — 3 бали. У випадку помилки — виправити її і пояснити, у чому вона полягає.

7. Заспівай пісню

Команди співають по одному куплету пісні, в якій згадується будь-яка сенсорна система. Оцінка — 1 бал за кожен куплет.

8. «Дожени!»

Протягом 1 хвилини команди повинні правильно відповісти на якомога більшу кількість запитань (див. додаток 4).

Оцінка — 1 бал за кожну правильну відповідь.

9. Творче завдання « Що це?»

Команди з допомогою жестів та міміки імітують будь-який термін з теми (у гумористичній формі):

Кришталик Молоточок

Барабанна перетинка Рогівка
Завиток Сітківка
Колбочка Вушна раковина

Оцінка — 2 бали.

10. Сенсорні системи в усній народній творчості

Дається висловлювання, і команди після обговорення по черзі намагаються відгадати прислів'я чи приказку. Якщо команда не вгадає, слово надається іншій команді.

Оцінка — 1 бал за кожну відповідь.

  1. Збільшення кількості особин, що здійснюють догляд за дитиною, може негативно вплинути на здоров'я дитини, зокрема на орган
    зору. (У семи няньок дитина без ока)

  2. Кількість їжі не впливає на бажання ссавця з ряду Хижі спрямувати свій зір на рослини, створені здебільшого з таких життєвих форм,
    як дерева. (Скільки вовка не годуй, а він все в ліс поглядає)

  3. Сприйняття звукових коливань високої частоти не завжди означає змогу зрозуміти джерело цих коливань. (Чує дзвін, та не знає, де він).

11. Що ти знаєш про...?

Кожна команда витягує аркуш з назвами захворювань, про які через 1 хвилину мають розповісти учасники команд. Оцінка — 2 бали.

  1. Далекозорість.

  2. Отит.

  3. Короткозорість.

  4. Астигматизм.

12. Вони потребують захисту

Кожна команда протягом 1 хвилини докладно розповідає про гігієну:

перша команда — зору; нюху.

друга команда — слуху; смаку.

Оцінка — 1 бал за кожен правильно названий пункт гігієни.

13. Додатковий конкурс «Відомий вчений»

Про якого вченого іде мова? Відповіді приймаються у тієї команди, яка
першою підняла руку. За кожну правильну відповідь — 1 бал.

  1. Учений, який одним із перших запропонував класифікацію смаків. (М. В. Ломоносов)

  2. Німецький поет, який писав про здатність кольору створювати настрій. (Й. Ґете)

  3. Учений, який дав сенсорним системам назву аналізатори.(І.П. Павлов)

  4. Німецький поет, який через сто років розвинув трискладову теорію колірного зору. (Г. Гельмгольц)

  5. Французький лікар, який у мочці вуха визначив одинадцять точок,
    пов'язаних з очима, язиком, зубами, м'язами обличчя, внутрішнім вухом. (П. Можьє)

Завершення гри

  1. Аналіз і підбиття підсумків гри.

  2. Оцінювання учнів (з урахуванням думки «головного лікаря»)

3.Рекомендації учням.

ДОДАТОК 1.

Тестові завдання для команди Ι.

Укажіть у клітинках правильні відповіді:

1

2

3

4

1. Чим представлені слухові рецептори?

а) колбочками;

б) паличками;

в) слуховими кісточками;

г) волосковими клітинами.

2. Що посилює звук?

а) Зовнішнє вухо;

б) барабанна перетинка;

в) середнє вухо;

г) внутрішнє вухо.

3. Що відіграє провідну роль в орієнтації тіла в просторі?

а) вестибулярний апарат;

б) сенсорна рухова система;

в) барабанна перетинка;

г) головний мозок.

4. Де розташовані рецептори, що сприймають , дотик, температуру і біль?

а) в язиці;

б) у вестибулярному апараті;

в) на шкірі;

г) на барабанній перетинці.

  1. г , 2 – в, 3 – а, 4 – в.

Тестові завдання команді ΙΙ.

Укажіть у клітинках правильні відповіді:

1

2

3

4

1.Чого не має у сенсорних системах?
а) рецепторів;
б) провідникових шляхів;
в) поведінкової реакції;

г) нервових центрів.

2. Яка оболонка ока найщільніша й найміцніша?

а) рогівка;
б) судинна;
в) склера;
г) райдужка.

3. Якою оболонкою є сітківка ока?
а) світлосприймальною;

б) власне судинною;
в) волокнистою;
г) зовнішньою.

4. Як називається захворювання, з порушенням сприйняття кольору?
а) астигматизм;

б) короткозорість;

в) дальтонізм;

г) далекозорість.
1 – в, 2 – в, 3- а, 4 –в.

ДОДАТОК 2.

Мал. 1. БУДОВА ЗОРОВОГО АНАЛІЗАТОРА

Мал. 2 БУДОВА СЛУХОВОГО АНАЛІЗАТОРА

ДОДАТОК 3.

Знайдіть та виправте допущені помилки.

1. Системи, які забезпечують сприйняття й переробку інформації, що надходить із зовнішнього та внутрішнього середовищ організму, називають органами чуття.

2.Чутливість деяких органів чуття необмежена, бо мозок здатен переробляти необмежену кількість інформації, навіть неістотної.

3. Деякі сенсорні системи мають таку структуру: рефлекси, рецептори, провідникові шляхи, центри спинного мозку.

4. Середня оболонка ока - власне судинна, є живильною оболонкою ока.

5. Палички сітківки ока збуджуються за малого сутінкового світла і не можуть сприймати колір і форму предмета.

6. Порушення сприйняття кольору називають дальтонізмом.

7. Слухові рецептори передають збудження слуховим кісточкам, від яких воно передається на кортіїв орган.

8. Головним органом дотику людини є шкіра.

ДОДАТОК 4.

  1. Спеціальні чутливі утворення, які перетворюють різні види енергії подразнень на нервовий імпульс. (Рецептори)

  2. Відомо, що у людини розрізняють п'ять основних сенсорних систем: дотикова, смакова, нюхова, зорова. Назвіть п'яту (Слухова)

  3. Здатність сенсорних систем пристосовувати рівень своєї чутливості до інтенсивності подразника. (Адаптація)

  4. Зовнішня найсильніша і найміцніша оболонка в оці. (Білкова, або склера)

  5. Двоопукла еластична прозора лінза. (Кришталик)

  6. Шкірні складки з віями, які захищають очі від вітру, пилу, яскравих променів. (Повіки)

  7. Світлочутливі клітини називаються... (Фоторецептори: палички і колбочки)

  8. Місце, де зоровий верв виходить із сітківки, позбавлене фоторецепторів, не сприймає світла, називається... (Сліпа пляма)

  1. Розлад колірного зору називається... (Дальтонізм)

10. Порушення зору, за якого очне яблуко має видовжену форму і промені від предметів сходяться перед сітківкою... (Короткозорість)

  1. З якими лінзами носять окуляри для виправлення короткозорості? (Двоввігнутими)

  2. Хронічне запалення сполучнотканинної оболонки ока.(Кон'юнктивіт)

  3. Нестача якого вітаміну може привести до розладу зору? (Вітаміну А)

14. У чому вимірюють величину звукового тиску? (У децибелах)

15. Що належить до зовнішнього вуха? (Вушна раковина та зовнішній слуховий прохід)

16. Що розташовано на межі між зовнішнім та середнім вухом? (Барабанна перетинка)

17. Запалення середнього вуха називається... (Отит)

18. Функціональна система, яка спеціалізується на сприйнятті хімічних подразників і формування специфічного відчуття запаху. (Нюхова сенсорна система)

19. Орган нюху (Ніс)

20. Мінімальна концентрація речовин, що створює відчуття смаку.(Смаковий поріг)

21. Яка частина язика найчутливіша до солодкого? (Кінчик)

22. Що відчуває людина, в організмі якої не вистачає кухонної солі?(вважає пересолену їжу недосоленою)

23. Що відіграє провідну роль орієнтації тіла у просторі? (Вестибулярний апарат)

24. Завдяки чому ми відчуваємо біль, дотик, температуру? (Рецепторам шкіри)

25. Система що забезпечує сприйняття і переробку інформації про всі зміни навколишнього середовища і про внутрішній стан організму. (Сенсорна)

26. Сенсорну систему складають рецептори, нервові волокна та...(Спеціальні зони кори головного мозку)

27. Найменша кількість енергії, яку можна виміряти. (Один-два кванти світла)

28. Який у людини зір? (Бінокулярний, або стереоскопічний)

29. Оболонка, яка пропускає і заломлює промені світла, захищає око від ушкоджень. (Рогівка)

30. Круглий отвір у центрі райдужної оболонки. (Зіниця)

  1. Прозора драглиста маса, що заповнює очне яблуко. (Склисте тіло)

  2. Здатність ока пристосовуватися до чіткого бачення предметів, що перебувають на різній відстані. {Акомодація)

  1. Місце в центрі сітківки, де містяться переважно колбочки.(Жовта пляма)

  2. Що утворюють відростки великих нервових клітин? (Зоровий нерв)

  3. Захворювання, за якого зображення предметів виникають позаду сітківки. (Далекозорість)

  4. Порушення зору, пов'язане з нерівномірним заломленням світла рогівкою чи кришталиком. (Астигматизм)

  5. Як називається амплітуда коливань повітря, які, перетворившись на нервові імпульси, несуть інформацію про зміни в довкіллі? (Звуковий тиск)

  6. Що у зовнішньому слуховому проході виконує захисну функцію? (Волоски і вушна сірка)

39. З чого складається внутрішнє вухо? кісткового лабіринту)

40. Куди передаються коливання барабанної перетинки з допомогою слухових кісточок? (На мембрану овального вікна)

41. Що є найпоширенішою причиною погіршення слуху? (Накопичення вушної сірки)

  1. Як називаються нюхові рецептори? (Хеморецептори)

  2. Згідно з якою теорією на мембрані нюхових рецепторів містяться білкові молекули певної структури? (Стереохімічної теорії запахів)

  3. Яка частина язика найчутливіша до кислого? (Його краї)

  4. Більшість учених визнає чотири елементарні смакові відчуття:солоне, кисле, гірке... (Солодке)

  5. Що складається з круглого, овального мішечків та трьох півколових каналів? (Вестибулярний апарат)

  6. Завдяки чому можливі скоординовані рухи людини? (Руховій сенсорній системі)

  7. Що є головним органом дотику?(Рука)

49. Усі елементи системи, які сприймають подразнення, передають у відповідні зони кори великого мозку й аналізують одержану інформацію. (Аналізатори)

50. Шосте відчуття або підсвідомі відчуття називають ще... (Інтуїцією)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»