Урок - квест "Синтаксична карусель". Узагальнення та систематизація вивченого про словосполучення та речення.

Опис документу:
Завдання на уроці формують вміння відрізняти словосполучення від речення, розвивають логічне мовлення, прищеплюють любов до усної народної творчості, зокрема до казки. Учні , працюючи в команді, працюють над деформованим текстом, розгадують загадки, роблять синтаксичний розбір речення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: урок – квест. «Синтаксична карусель». Узагальнення та систематизація вивченого про словосполучення та речення. 5 клас.

Мета: - систематизувати знання про словосполучення та речення, засоби зв’язку;

  • формувати вміння відрізняти словосполучення від речення, розвивати логічне мислення, мовлення;

  • прищеплювати любов до усної народної творчості, зокрема до казки.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: мовна скарбничка, комп’ютер, телевізор, скринька.

Перебіг уроку

I. Організаційний момент. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Дзвоник щойно пролунав,

Нас до класу він зібрав –

Наш урок ми починаєм.

Успіхів усім бажаю!

Чемно, друзі, разом з вами

Привітаймося з гостями.

Атмосфера розуміння

Хай сусідить із умінням!

Тож сусідам усміхнімось

І до справ своїх берімось!

II . Оголошення теми та мети уроку.

На сьогоднішньому уроці ми закріпимо здобуті знання про словосполучення та речення; навчимося визначати члени речення; сформулюємо вміння відрізняти словосполучення від речення; будемо розвивати логічне мислення, мовлення; поринемо у світ усної народної творчості, зокрема до казки.

III - Мотивація навчання.

Ви вже знайомі зі словом квест ( гра ). Так, і ви вже знаєте, у чому полягає суть нашої гри. Ви команда «Знавців», що грає проти глядачів. Вам пропонують карусель завдань і запитань. Ваше завдання: правильно відповісти на запитання або виконати вправи письмово. За кожну правильну відповідь гравці отримують один бал. Переможець отримає приз – що це буде – поки що таємниця.

У нас сьогодні командна гра, тому про те, як ви маєте працювати, підкаже девіз, що перед вами на екрані.

Розшифруйте його, підставляючи голосні літери. Уважно прочитайте вислів:

д…н з… вс…х і вс… з… …дн…г…

(Один за всіх і всі за одного .)

  • Як ви розумієте цей девіз?

  • Що є обов’язковим у командній грі?

Справді, у командній грі повинна бути повага, взаємодопомога, взаємопідтримка. Тож, візьміться за руки, побажайте успіху одне одному та вдалої гри. А ми починаємо!

IV - КВЕСТ ( ГРА )

  1. Чорний ящик.

Увага! Чорний ящик! Те, що зараз знаходиться у чорному ящику,- це збірник усних народних оповідань про вигадані події, що сприймаються як реальні що це ( казка ).

Молодці! Невипадково в чорному ящику опинилися казки, адже проти вас гратимуть казкові герої. Розпочинаємо гру.

( відповідно до кожного завдання з’являються на екрані казкові персонажі, які пропонують пройти певні випробування).

  1. ЗАВДАННЯ КОЛОБКА

З вами грає… Відгадайте хто. ( читає загадку )

Хто кругленький і смачненький

Із віконця скік та скік.

Втік від баби та від діда

До лисички на язик ( Колобок ).

Бліц – опитування ( гра пінг – понг )

  • Словосполучення – це…

  • Речення – це…

  • Граматична основа – це…

  • Підмет – це…

  • Присудок – це…

  • Двоскладне речення це…

  • Види речень за метою висловлювання …

  • Другорядні члени речення – це…

  • Граматична основа – це…

  • Односкладне речення – це…

Із завданням Колобка ви впоралися. Молодці, діти!

3. ЗАВДАННЯ БУРАТІНО

З вами грає… Відгадайте хто:

До школи прямує хлопчик дерев’яний,

Чомусь потрапляє у цирк полотняний.

Відома ця книжка тобі, чи не так?

В пригодах яких побував цей хлопчак ? ( Буратіно ).

  1. «Утвори словосполучення» (письмово):

(смачненький) калачі, не знати (втома), турбуватись про (бабуся), подумати над (завдання), збігти з (гора), сидить на (піч), забрати в (лис), на (наш) землі.

  1. Порівняйте словосполучення за будовою (усно):

  • Збирати ягоди;

  • Збирати лісові ягоди

Які бувають словосполучення за будовою?

Завдання Буратіно ви виконали добре, я задоволена. (рахунок).

4 . ЗАВДАННЯ ВІД МАШІ І ВЕДМЕДЯ

(читаємо загадку)

Сидить дівчина в хустині

На ведмежій дужій спині.

З ним вона товаришує

І пригодами дивує ( Маша і Ведмідь ).

Перед вами зі своїм завданням наші казкові герої.

  1. «Четверте зайве».

Випишіть сполучення слів, які не утворюють словосполучення:

  • Щира посмішка, вовк і ягня, подякував мамі, на прохання глядачів.

  • Під калиною, відповідати гарно, дуже весело, приїхати з Києва.

  • Осіннього вечора, дзвінко співати, дівчина малює, солов’їна пісня.

Зробіть висновок, які сполучення слів не можна назвати словосполученням

Молодці! Ви виконали і це завдання!

А зараз ми трішки відпочинемо і виконаємо музичне завдання

  • 5. Музична пауза. Фізкультхвилинка.

6. ЗАВДАННЯ ВІД ПОПЕЛЮШКИ

Продовжуємо гру

. з вами грає… (загадка):

Працювала я у хатці,

Танцювала у палаці.

Є така у мене звичка –

Десь губити черевички. ( Попелюшка ).

  1. Завдання «Деформований текст»:

  • Прочитайте деформований текст, укажіть, з якої казки взято уривок:

  • лоБу бісо вад тибра – боугий ат гатийба. шлиПі ниво позиватися од напа. оТ нів і жека їм:

  • Хто гавідєда юмо кугадза, гото й вароко дебу. оЩ у вісті є неситні, шепрудкі, шельми дан сеу.

( Було собі два брати – убогий та багатий. Пішли вони позиватися до пана. То він і каже їм:

  • Хто відгадає мою загадку, того й корова буде. Що у світі є ситніше, прудкіше, миліше над усе.) (казка «Мудра дівчина»).

  1. Запишіть друге речення, визначте головні та другорядні члени речення

(Пішли вони позиватися до пана.)

7. ЗАВДАННЯ ВІД ЧЕРВОНОЇ ШАПОЧКИ

(загадка)

Старенька бабуся у лісі жила,

Гостинці для неї онука несла.

Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?

Як казка ця зветься?

Хто б відповів? ( Червона Шапочка )

  1. Завдання: спишіть, виділяючи межі речень; поставте необхідні розділові знаки в кінці речень. Визначте граматичні основи.

  • Осінь вона настає з тихим шелестом чому дерева скидають листя і оголюють сувору красу стовбурів і гілок скидають літнє вбрання калина і берізка дивлячись на золоте листя, ми скажемо Прийшла осінь

  • Учитель: Закінчили вже виконання

То ж перевіримо завдання.

А допоможе в цьому вам

Уже знайомий метод нам.

Зробіть ви зошитами обмін.

Я буду відповідь казати,

А ви – хутчій перевіряти.

Візьміть червону пасту всі

І будьте в ролі вчителів.

(учні перевіряють роботи)

  • Коли я зошити зберу,

Роботи ваші оціню.

А зараз, любі « вчителі»,

Знов станьте учнями усі.

  1. Зробити синтаксичний розбір виділеного речення:

  • Скидають літнє вбрання калина і берізка.

Молодці! Ви виконали і це завдання. (рахунок).

8 . ЗАВДАННЯ ВІД ДЮЙМОВОЧКИ

(загадка)

З’явилася дівчинка в чашечці квітки

І була вона трохи більше нігтика.

В горіховій шкарлупці дівчинонька спала.

І ластівку від смерті врятувала. (Дюймовочка).

Учитель: Проти вас грає Дюймовочка.

Вона пропонує вам різнорівневе завдання:

А) 1 група – скласти речення на тему «Подорож осіннього метелика»;

Б) 2 група – скласти речення, використовуючи словосполучення з довідки.

Довідка: багряний листочок, опадає з дерева, легкий, мов пір’їнка, шурхотить під ногами, осіння мелодія…

(показ слайдів на осінню тематику на фоні повільної мелодії0.

  • Молодці, діти! Ви чудово впоралися і з цим завданням! Я вважаю, що Дюймовочка задоволена вашою роботою,

V - ПІДСУМОК УРОКУ

  • Діти, а чи сподобалось вам грати з казковими героями?

А які ці герої? Давайте поговоримо про них.

Гра «Рекламна кампанія» - діти по черзі виходять до дошки і рекламують героя казки, одягнувши на голову маску цього героя.

(скласти словосполучення або речення про казкового героя).

  • Скажіть, будь ласка, чому нас навчають сучасні казки або мультфільми ?

  • Якими ми повинні бути ?

ПІСНЯ «ТРЕБА МРІЯТИ ЗАВЖДИ»

  • Ви сьогодні були великі молодці! Найактивніші отримують зароблені бали.

  • Кожен гравець отримує емблему із символом розуму і мудрості.

Так, діти, сова – це символ розуму. Я бажаю вам завжди досягати перемог, з кожним днем відкривати все більше нового для себе.

  • Чи здійснилися ваші сподівання щодо сьогоднішнього квесту?

(метод мікрофону).

VI - ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1 група: дописати уявну подорож осіннього метелика.

2 група: скласти 3 речення про улюбленого казкового героя.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
0
міс.
2
1
дн.
0
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!