і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію

Урок-квест "Лабіринтами зарубіжної літератури"

Передплата на журнал
Свідоцтво про публікацію матеріала №VG311488
За публікацію цієї методичної розробки Панькевич Ірина Андріївна отримав(ла) свідоцтво №VG311488
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів

Урок-квест «Лабіринтами зарубіжної літератури». Узагальнення та систематизація знань вивченого впродовж навчального року в 7 класі.

Мета уроку: узагальнити і систематизувати вивчений протягом навчального року матеріал; ознайомити із перспективами вивчення світової літератури у 8 класі; розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння систематизувати і узагальнювати вивчений матеріал; розвивати навички роботи в групах; виховувати шанобливе ставлення до літератури, її ролі у формуванні життєвих цінностей людини.

Обладнання: виставка художніх творів, які вивчатимуться у 8 класі, демонстраційні слайди, обладнання для демонстраційних слайдів, картки для гри «Літературне лото», картки до вправи «Встанови відповідність», «скринька знахідок».

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Епіграф уроку: Читайте! Нехай не буде жодного дня, коли б ви не прочитали хоча б однієї сторінки з нової книжки (К.Паустовський)

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Впродовж навчального року ми познайомилися з цікавими художніми творами, які входять до скарбниці світової літератури. Деякі з них стали вашими улюбленими, інші, можливо, ви захочете ще перечитати, щоб зрозуміти їхню справжню суть. Сьогодні у нас є можливість знову перегорнути сторінки вивчених творів.

ІІ. Робота над темою уроку

1. Оголошення теми , мети уроку.

2. Гра «Впізнай письменника». Демонстрація мультимедійних слайдів із зображенням портретів письменників, твори яких вивчалися в 7 класі.

За ознаками творчості письменника (від складнішого до простого) учні впізнають письменника і називають його ім’я, потім з’являється на слайді його портрет та ім’я.

3. Вправи «Встанови відповідність» (робота в групах)

Завдання 1. Визначити відповідність поняття щодо пояснення. (Під час перевірки учні зачитують визначення літературознавчих термінів).

І група

1. Балада.

А) Твір (літературний, театральний, цирковий) із фантастично-казковим сюжетом.

2.Переклад

Б) Підкреслене протиставлення протилежних думок, явищ, якостей, образів у літературному творі.

3.Антитеза.

В) відтворення змісту усного висловлювання чи писемного тексту засобами іншої мови.

4. Феєрія

Г) Жанр фольклору й літератури, у якому органічно поєдналися розповідь (епос) і людські почуття (лірика).

Відповіді: 1 – Г), 2 – В), 3 – Б), 4 – А).

ІІ група

1. Повість.

А) невеликий за обсягом епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

2. Детектив

Б) Засіб художнього зображення, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії задля особливого увиразнення художнього зображення чи виявлення ставлення до нього.

3. Гіпербола.

В) Різновид пригодницької літератури, передовсім прозові твори, у яких розкривається певна таємниця, пов’язана зі злочином.

4. Новела

Г) Епічний художній твір з однолінійним сюжетом, менший, ніж роман, але більший, ніж оповідання.

Відповіді: 1 - Г), 2 – В), 3 – Б), 4 - А).

Завдання 2. Визначити відповідність літературного твору до жанру.

І група

1.Ілля Муромець і Соловій-Розбійник

А) повість

2.Р.Бернс «Моя любов – рожевий квіт…»

Б) балада

3. Король Лір та його дочки

В) вірш

4.В.Биков «Альпійська балада»

Г) билина

Відповіді: 1 – Г), 2 - В), 3 – Б), 4 – А).

ІІ група

1.О.Генрі «Дари волхвів»

А) вірш

2.Ф.Шиллер «Рукавичка»

Б) феєрія

3. О.Грін «Пурпурові вітрила»

В) балада

4. Г.Гейне «Коли настав чудовий май»

Г) новела

Відповіді: 1 – Г), 2 - В), 3 - Б), 4 – А).

4. Вправа «За віршованими рядками встановити твір та його автора».

Учні читають та називають твір та його автора.

1

Ждучи на грища й забави,

В звіринці своїм величаво

Король Франциск сидів;

Тіснились вельможі при троні,

А кругом, на високім балконі,

Дам барвистий вінок процвів.

2

Чи знаєте ви, що донині

Всіх, хто тут плавав зухвало,

Озеро, знявши вали білопінні,

В прірві підводній ховало?

3

Чий зір і слух сяга зірок,-

не плач, не зойк прокльону,-

а чули в хмарах рівний крок

морського батальйону.

4

Як вистоїш, коли всі проти тебе –

Упали духом і тебе клянуть,

Як всупереч усім ти віриш в себе…

5

Міцний навік, о друзі, наш союз!

Він, як душа, одвічний, неподільний;

Незрушний він, прекрасний і свавільний,

У затишку родився дружніх муз…

6

Яка краса твоя безмежна,

Така й любов моя;

Тебе любитиму я, поки

Всі висохнуть моря.

Для перевірки:

  1. Ф.Шиллер «Рукавичка».

  2. А.Міцкевич «Світязь».

  3. К.Галчинський «Пісня про солдатів з Вестерплятте».

  4. Р.Кіплінг «Якщо».

  5. О.Пушкін «19 жовтня».

  6. Р.Бернс «Моя кохана – пишна рожа…».

5. Гра «Скринька знахідок».

Із скриньки вчитель виймає предмети і пропонує учням назвати, яким літературним героям належать вони.

1

Рукавички

Кунігунда (Ф. Шиллер, балада «Рукавичка»)

2

Стріла

Робін Гуд (фольклорна англійська балада про Робін Гуда)

3

Скрипка

Шерлок Холмс (Конан Дойл, оповідання)

4

Гребінь

Делла (О.Генрі «Дари волхвів»)

5

Жук

Легран (Е.По «Золотий жук»)

6

Ланцюжок для годинника

Джим (О.Генрі «Дари волхвів»)

7

Фарби

Берман (О.Генрі «Останній листок»)

8

Іграшка- човен

Ассоль (О.Грін «Пурпурові вітрила»)

6. Гра «Літературне лото».

Вчитель зачитує уривок з твору, за яким учнів впізнають героя, називають його, знаходять фішку з його іменем; потім на картці знаходять клітинку, де зазначений твір та його автор і «поселяють» туди героя.

1.Старий… був художником і жив на першому поверсі… Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві він був невдахою. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. (Берман. О.Генрі «Останній листок»)

2.Завтра Різдво, а в неї тільки долар і вісімдесят сім центів, щоб купити подарунок Джимові. …Вона раптом відійшла від вікна й зупинилася перед дзеркалом. Очі її сяяли, як діаманти, але за якихось двадцять секунд лице втратило свої кольори. Вона хутенько висмикнула шпильки й розпустила своє довге волосся. (Делла. О.Генрі «Дари волхвів»)

3.— Якщо взяти до уваги все вкупі: посвистування вночі, присутність циган, з якими в цього старого лікаря досить близькі стосунки, безперечну зацікавленість вітчима в тому, щоб завадити одруженню своєї падчерки, її згадку про якусь стрічку, а також те, що міс Хелін Стоунер чула металевий брязкіт — очевидно, стала на своє місце одна із залізних штаб, якими оббито віконниці,— то, на мою думку, є всі підстави вважати, що цю таємницю можна розгадати. (Шерлок Холмс. Артур Конан Дойл «Пістрява стрічка»)

4.Відійшовши в ліс за місток за течією річечки, дівчинка обережно пустила на воду біля самісінького берега судно, яке її полонило; вітрила відразу ж сяйнули червоним відкидом у прозорій воді; світло, пронизуючи тканину, лягло дрижачим рожевим випромінюванням на білому камінні дна. "Ти відкіля приїхав, капітане?" — поспитала вона уявну особу… ( Ассоль. О.Грін «Пурпурові вітрила»)

5.Він вирушив із Локслі і подався через Шервудський ліс до Ноттінгема. Через плече в нього висів довгий тисовий лук, при боці погойдувався сагайдак, ущерть наповнений стрілами, а в руці юнак міцно стискав дебелий ціпок. Ставний і гінкий, він був убраний із голови до п’ят у все зелене й ішов швидким, бадьорим кроком. Серце його співало: юнак був сповнений великих надій і не мав жодного ворога у світі. ( Робін Гуд. Англійська балада «Як Робін Гуд став розбійником»)

6.Збігає вниз безстрашно,

І кроком твердим

Ступає між звіром тим,

І бере рукавичку відважно.

(Делордж. Ф.Шиллер «Рукавичка»)

7.Більше хлопець ні про що не питав. Коли він про що-небудь запитував батька, голос його зразу ставав сумним: він наперед чекав різкої відповіді. Тепер уже хлопчик й не пробував розмовляти й мовчки виконував те, що йому наказували. Він уважно спостерігав, як батько готує свій акваланг і кіноапарат для підводних зйомок…

(Деві. Дж.Олдрідж «Останній дюйм»)

8.Він дістав із кишені камізельки клапоть … дуже брудного паперу й став побіжно накреслювати на ньому обриси жука. …Він скінчив своє малювання і, не підводячись із місця, передав мені папір. ( Легран. Едгар По «Золотий жук»)

9. Меча в руки брав,

Почав він гуляти,

Поганих мурзів-татарів наїжджати:

Куди їде –

Туди вулиця,

Куди верне –

Туди провулок.

(Ілля Муромець. Давньоруська билина «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник»).

10. На голові сніжне волосся рвав,

І в груди бивсь, і дер лице до крові,

І на дочок він помсту визирав

За брак у них дитячої любові.

(Король Лір. Староанглійська балада «Король Лір та його дочки»).

11.Охоплений сумовитим передчуттям, він дослухався, міркуючи, як тікати далі, і водночас по якомусь невловимому звукові збагнув, що позаду хтось біжить. Це вже було зле: може, то зовсім не гефтлінг, а німець! Він одскочив за моховитий окоренок ялини й клацнув запобіжником пістолета. Тим часом мотоцикли з чимраз дужчою тріскотнявою наближалися. (Іван Терешко. В.Биков «Альпійська балада»).

12.Услід за почесними гостями ввійшли їхні слуги, а за ними смиренно ступив до зали й провідник, у зовнішності якого не було нічого примітного, крім одягу прочанина. Від голови до ніг він був закутаний у просторий плащ із чорної саржі, що нагадував нинішні гусарські плащі з такими ж висячими клапанами замість рукавів і називався склавен, або слов'янський. Грубі сандалії, прикріплені ремінцями до оголених ніг, крислатий капелюх, обшитий по краях черепашками, окутий залізом довгий ціпок із прив'язаною до верхнього кінця пальмовою гілкою доповнювали костюм прочанина. Він скромно ввійшов позаду всіх і, побачивши, що біля нижнього стола навряд чи знайдеться місце для прислуги Седрика й почту його гостей, відійшов до вогнища й сів на ослін під його навісом. Там він став сушити свій одяг, терпляче чекаючи, коли біля столу випадково звільниться для нього місце або дворецький дасть йому чого-небудь поїсти тут-таки, біля вогнища.

(Айвенго. В. Скотт «Айвенго»).

Літературне лото «Розсели героїв»

В.Биков

«Альпійська балада»

В.Скотт

«Айвенго»

Едгар По

«Золотий жук»

Англійська балада

«Як Робін Гуд став розбійником»

О.Грін «Пурпурові вітрила»

О.Генрі

«Дари волхвів»

Конан Дойл

«Пістрява стрічка»

О.Генрі

«Останній листок»

Билина

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник»

Ф.Шиллер «Рукавичка»

Англійська балада «Король Лір та його доньки»

Дж. Олдрідж

«Останній дюйм»

7. Мікрофон.

Твір, який найбільше мені сподобався…

ІІІ. Підсумок уроку

  • Вчитель про виховне та пізнавальне значення літератури.

  • Усна екскурсія виставкою літературних творів, які вивчатимуться у 8 класі.

  • Звернення до епіграфу уроку.

Використана література:

1. Ніколенко О.М., Конєва Т.М., Орлова О.В. Зарубіжна література: Підручник для 7 кл. загальноосвітніх закладів. – К.:Грамота, 2015.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Узагальнення та систематизація знань вивченого впродовж навчального року в 7 класі
  • Додано
    21.02.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    7 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    8250
  • Коментарів
    1
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    VG311488
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання