Урок-конференція "Особливості природної зональності Північної Америки. Висотна поясність Кордильєр. Стихійні явища природи. Заповідники, національні парки."

Географія

Для кого: 7 Клас

10.09.2018

873

6

0

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з природними зонами Північної Америки; розвивати навички з'ясування закономірностей поширення природних зон Північної Америки, роботи з джерелами географічної інформації; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

уроку-конференції

"Особливості природної зональності Північної Америки. Висотна поясність Кордильєр. Стихійні явища природи. Заповідники, національні парки."

Мета: ознайомити учнів з природними зонами Північної Америки; розвивати навички з'ясування закономірностей поширення природних зон Північної Америки, роботи з джерелами географічної інформації; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: додаткова художня література, хрестоматія, карта "Природні зони Північної Америки".

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-конференція.

(Учні заздалегідь готуються до уроку за матеріалами позакласного читання.)

ХІД УРОКУ

I. Організація навчальної діяльності

II. Мотивація навчальної діяльності

Розміщення природних зон Північної Америки тісно пов'язане з особливостями її клімату та рельєфу. Природні зони змінюються на півночі у меридіональному, у центральній та південній частинах через вплив Кордильєр у широтному напрямку. У Кордильєрах проявляється висотна поясність.

На уроці ми повинні усвідомити не тільки закономірні зміни окремих компонентів у природі материка, а й зміни загальних природних комплексів.

Ш. Формування нових знань

Учні є членами 7-ми експедицій, які заздалегідь зібрали дані про природні зони. І готуються до виступу за типовим планом:

1. Назва природної зони.

2. Географічне положення, рельєф.

3. Клімат і внутрішні води.

4. Грунт.

5. Рослинність і тваринний світ.

6. Господарське використання.

Учитель. Поширення природних зон у Північній Америці, як і на інших материках, передусім підпорядковується закону широтної зональності, у центрі Північної Америки має меридіональний напрямок, не з півночі на південь, а з зі сходу на захід.

Арктичні пустелі (виступи учнів за типовим планом).

Тундра і лісотундра (виступи учнів).

Чим тундра відрізняється від лісотундри?

Учитель. Для тундри характерні — карликова верба заввишки 5 см, мохи та лишайники, що ростуть під цими "деревами". На території Канади в зоні тундри зустрічаються справжні чагарники з верби та вільхи, далі простягається лісотундра, де є дерева — ялина і модрина.

Тайга (виступи учнів).

Учитель (доповнює). На відміну від природних зон Євразії, у Північній Америці зустрічаються типові представники північноамериканської тайги — біла ялина, що росте на підвищених порівняно сухих ділянках і сягає 35 м заввишки; чорна ялина, якій до вподоби болотисті ділянки, виростає заввишки до 15 м. Через багаторічну мерзлоту коренева система хвойних дерев не поширюється вглиб ґрунту. Коріння залишається майже на поверхні.

Зона мішаних лісів (виступ учнів).

У зоні мішаних лісів багато видів клена — цукровий, червоний, сріблястий. Завдяки різнокольоровому забарвленню листя кленів ліси особливо красиві.

На прапорі якої держави зображений кленовий листок? (Канада.)

Зона лісостепу та степу помірних широт (виступи учнів).

Учитель. Зона лісостепу — скарбниця культур. Саме тут оспівані Фенімором Купером прерії (край незайманої природи, швидкоплинних річок і чистих озер). Справжня прерія, яка існувала за часів письменника, нині зберігається лише в заповідниках.

Чому зараз на континенті залишилося дуже мало справжніх прерій?

Зона субтропічних напівпустель і пустель (виступи учнів).

Учитель. Серед мертвих пустель — сумнозвісна Долина Смерті, яка є одним із найжаркіших місць на Землі.

Які рослини поширені в пустелях і напівпустелях? Чому вони мають специфічний вигляд?

(Пустельні рослини прагнуть всіляко зберегти дорогоцінну вологу. Для зменшення випаровування їхнє листя перетворилося на колючі шипи, ворсинки або волоски. Цим і пояснюється зовнішній вигляд сотень видів кактусів, агав тощо. У стеблах і листках вони запасають вологу на тривалий час.)

Зона твердолистяних вічнозелених лісів та чагарників

Це дерево називають червоним, висота його перевищує 100 метрів, воно не боїться пожеж. Кора завтовшки близько 60 см. Це найдревніший живий організм сучасності. Що це за дерево? (Секвоя. На материку у штаті Каліфорнія (США) — збереглися секвої, середній вік яких 3—4 тис. років. Звалити такого велетня нелегко. Одну секвою спилювали семиметровою пилкою протягом 17 діб. Для перевезення її знадобилося 30 великих залізничних платформ. Секвоя — це дерево дольодовикового періоду.)

Перемінно-вологі ліси (виступи учнів).

Учитель. Хочу звернути вашу увагу на те, що багато країн Північної Америки застосовують елементи географічної символіки на своїх гербах.

Герб Гватемали — зображення птаха кетсаль — національний символ країни. Це красивий птах із винятково яскравим забарвленням. Загальна довжина до 120 см, більше половини її припадає на хвіст. Цей птах не витримує неволі, тому побачити його можна лише у природних умовах. Він занесений до Червоної книги.

Усі природні зони Північної Америки видозмінені внаслідок господарської діяльності людини. Великої шкоди завдало поширене в минулому традиційне заняття індіанців — підсічно-вогневе землеробство. Воно призвело не лише до знищення лісів, а й до швидкого виснаження ґрунтів.

Чому природні зони тропічного і субекваторіального поясів змінюються в меридіональному напрямку?

Зміна висотної поясності в Кордильєрах (виступи учнів).

Зміна висотних поясів відбувається, як і в Андах, тобто залежить від географічного поясу, висоти хребтів.

Висотні пояси Кордильєр змінюються з півночі на південь та із заходу на схід.

Стихійні явища та їх наслідки

Учитель. Стихійні явища на материку Північна Америка пов'язані з рухом літосфери, з атмосферною циркуляцією. У Кордильєрах трапляються руйнівні землетруси, виверження вулканів. У центральній частині — кількість опадів менша, тому трапляються посухи, суховії, пилові бурі. У субтропічний пояс вторгається холодне повітря з Арктики. Температура різко знижується, випадає сніг. Виникають смерчі (торнадо), що спричиняють великі руйнування.

Учені дійшли висновку, що активний вплив людини на природу призводить до посилення частоти стихійних лих.

З метою охорони природи на материку створені декілька десятків національних парків і заповідників. На їхній території знаходяться природоохоронні комплекси й унікальні об'єкти природи.

Визначте за фізичною картою Північної Америки назви заповідників і національних парків, створених на материку.

IV. Узагальнення та систематизація нових знань та умінь

Гра "Вилучи зайве"

1. Зона арктичних пустель: сніг, лемінг, вівцебик, червоноземи.

2. Зона тайги: підзолисті ґрунти, олень, лось, полин.

3. Зона степу: чорнозем, кактуси, полин, зернові культури.

(Учні можуть наводити свої приклади.)

V. Підбиття підсумків уроку

VI. Коментоване пояснення домашнього завдання

§ 34. Підготувати додатковий матеріал про країни Північної Америки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.