Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Методичні ігри для урізноманітнення уроків природничого циклу
»
Взяти участь Всі події

Урок "Іван Котляревський. Творчість письменника – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення"

Українська література

Для кого: 10 Клас

17.03.2021

147

6

0

Опис документу:
Ознайомити учнів з основними відомостями з життя і творчості І. Котляревського; вчити розуміти роль письменника в розвитку української літератури, національного самоусвідомлення; ознайомити зі змістом поеми, героями, поняттями «бурлеск», «травестія»; розвивати вміння аналізувати прозові твори, характеризувати героїв; виховувати повагу до української літератури, мови, національних традицій.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: Іван Котляревський. Творчість письменника – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч. «Енеїда». Історія появи твору. Національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в поемі. Бурлескний гумор, народна українська мова. ТЛ: травестія, бурлеск.

Мета уроку: ознайомити учнів з основними відомостями з життя і творчості І. Котляревського; вчити розуміти роль письменника в розвитку української літератури, національного самоусвідомлення; ознайомити зі змістом поеми, героями, поняттями «бурлеск», «травестія»; розвивати вміння аналізувати прозові твори, характеризувати героїв; виховувати повагу до української літератури, мови, національних традицій.

Тип уроку: урок-захист міні-проєктів.

Обладнання: портрет І. П. Котляревського, ілюстрації до поеми «Енеїда», мікрофон, мультимедійна презентація, мультиплікаційний фільм «Енеїда».

Перебіг уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності

а) вітання;

б) «Дерево бажань» (учні на аркушах– стікерах записують очікування від уроку);

в) «Літературний диктант» з теорії літератури та раніше вивченого матеріалу:

1. Історико-літературні твори другої половини XVII — середини XVIII століття, присвячені козацьким війнам. Цінні джерела для дослідження вітчизняної історії і важливі пам'ятки літератури (КОзацькі літописи).

2. Твір барокового стилю, у якому доводиться самобутність української історії, утверджується право українців на свою державу («ІсТорія Русів»).

3. Наймонументальніший твір української історико-мемуарної прози XVII–XVIII ст., який разом з Літописом Самовидця, Літописом Григорія Граб’янки й «Історією Русів» творить комплекс козацької історіографії (Літопис Самійла Величка).

4. Твір, що описує історію з часів виникнення козацтва і до 1709 року (Літопис Григорія Граб’Янки).

5. Назва ліричного твору про свободу («De libeRtate»).

6. Художнє означення (Епітет).

7. Поезія барокового стилю, у якій викриваються суспільні вади та недоліки людського характеру («Всякому місту звичай і права»).

8. Прізвище найвідомішого поета, просвітителя і філософа давньої літератури (Сковорода).

9. Початковий літопис давньої літератури («ПовістЬ минулих літ»).

10. Побудова твору ( Композиція).

11. Гетьман, який у творі Г. С. Сковороди уособлює свободу (Богдан ХмельницькИЙ).

(Учні підкреслюють відповідні літери та з’яcовують, про якого поета буде йти мова).

ІІ. Представлення теми та очікуваних результатів.

ІІІ . Надання необхідної інформації.

а) «Інтерв’ю з І. П. Котляревським;

(Заздалегідь самостійно підготовлений учень-інтерв’юер задає питання поету про його народження, навчання, трудову діяльність, творчу спадщину).

б) виступ учня-історика про появу поеми І. П. Котляревського «Енеїда»:

г) виступ учня-літературознавця:

«Енеїда» за жанром – бурлескно-травестійна поема.

Бурлеск – це жанр гумористичної поезії, комічний ефект у якій досягається завдяки невідповідності між змістом і формою: героїчний зміст викладається навмисне вульгарно, знижено або ж, навпаки, про «низьке» говориться піднесено, урочисто.

Травестія («перевдягання») – різновид жартівливої поезії, коли твір із серйозним чи героїчним змістом «перелицьовується» у твір комічного характеру з використанням панібратських, жаргонних зворотів.

ґ ) представлення героїв

(кожен учень називає одного героя та його стислу характеристику чи вчинок).

д) сюжет поеми;

(Учні в групах стисло розкривають зміст кожної з шести частин поеми, ілюструючи їх власними малюнками).

е) виступ учня-етнографа:

Звичаї українців, їхні вірування, характерні явища того часу описав письменник, зображуючи бенкети, вечорниці, ворожіння, сцени похорону, поминок, військових занять.

В "Енеїді" зустрічаємо відомості про українські народні танці, ігри, розваги, музичні інструменти, одяг.

У І. П. Котляревського і боги, і царі ходять у звичайному одязі небагатого українського панства; а їдять те, чим здавна славиться українська кухня:

Свинячу голову до хріну

І локшину на переміну,

Потім з підливою індик;

На закуску куліш і кашу,

Лемішку, зубці, путрю, квашу

І з маком медовий шулик.

Це все і дало підставу дослідникам назвати перший твір нової української літератури «енциклопедією народного життя».

ІV. Евокація( Усвідомлення ).

а) Гра «Попередь про небезпеку своїх». Уявіть ситуацію: ви знаходитись у війську троянців, раптом бачите, що наступає Турн із рутульцями, вам потрібно якомога швидше попередити своїх про небезпеку, але кричати небезпечно. Тож можна лише свистіти: хто кого пересвистить.

(За командою вчителя учні свистять, виграє той, хто зробить це найгучніше).

б) інтерактивне споглядання;

(Учні переглядають уривки мультфільму «Енеїда» та визначають, за допомогою яких анімаційних засобів передано характер героїв).

в) написання сенкану за варіантами (Iпро Енея, ІІ – про поему «Енеїда», ІІІ – про І. П. Котляревського).

VI. Рефлексія.

Я дізнався/дізналася…

Я навчився/навчилася…

Я запам’ятав/запам’ятала

Я зрозумів/зрозуміла…

VIІ. Домашнє завдання

1. Скласти хронологічну таблицю «Життєвий і творчий шлях

І. П. Котляревського».

2. Прочитати поему І. П. Котляревського «Енеїда», вміти переказувати, скласти план.

3. Для бажаючих: намалювати ілюстрації до поеми; переглянути мультфільм «Енеїда» (1991).

VІІІ. Підсумок уроку.Оцінювання

  1. Обговорення бажань та очікувань учнів щодо уроку.

  2. Заключне слово вчителя.

Бажаю вам бути сильними, сміливими й винахідливими, як Еней, розсудливими, як Зевс, прекрасними, як Венера. Хай на вашому життєвому шляху не будуть траплятися бурі та перешкоди! До зустрічі!

4

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.