Урок Іван Карпенко-Карий. Комедія «Хазяїн». Мамона

Українська література

Для кого: 10 Клас

02.11.2020

836

26

0

Опис документу:
Мета: охарактеризувати конфлікт комедії, оцінити людське прагнення до накопичення матеріальних статків; Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів: -знаннєва складова: учень усвідомлює тему, ідею твору ; -діяльнісна складова: уміє використовувати навички пошукової діяльності в мережі Інтернет, користуватися різними джерелами інформації, узагальнювати та систематизувати отриману інформацію; -ціннісна складова: демонструє інтерес до вивчення творчості поета.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок № Дата:

Клас: 10

Тема: Іван Карпенко-Карий. Комедія «Хазяїн». Головний конфлікт комедії . Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Мамона («багатство, земні блага») як тема, ідея і головний персонаж комедії.

Мета: охарактеризувати конфлікт комедії, оцінити людське прагнення до накопичення матеріальних статків;

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

-знаннєва складова: учень усвідомлює тему, ідею твору ;

-діяльнісна складова: уміє використовувати навички пошукової діяльності в мережі Інтернет, користуватися різними джерелами інформації, узагальнювати та систематизувати отриману інформацію;

-ціннісна складова: демонструє інтерес до вивчення творчості поета.

Обладнання: підручник, зошит, роздатковий матеріал, телевізор.

«...Він був одним з батьків новочасного українського театру,

визначним артистом та при тім великим драматургом,

якому рівного не має наша література»

І. Франко

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів

Вступне слово вчителя.

Судити про письменника за одним його твором, звичайно, можна, але це буде далеко не повне уявлення. Тому самостійно прочитана п’єса І. Карпенка-Карого «Хазяїн» допоможе краще пізнати особливості творчості великого драматурга, її значення для розвитку як української, так і світової драматургії, дасть яскравішу картину тогочасних суспільних умов, адже вони є схожими з нинішніми.

За твердженням акторів театру, зіграти на сцені героя, що страждає, плаче, як не парадоксально, легше, ніж героя, котрий щиро радіє й сміється. Те ж саме і в літературі: плачу набагато більше, ніж сміху; тому написати комедію може лише справжній майстер художнього слова, яким і є

Іван Карпенко-Карий.

ІІ. Оголошення теми й мети уроків

(учні працюють у 3 групах: Мрійники, Реалісти, Критики)

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  • Цифровий диктант

( на слайдах презентації зображені діячі професійного театру та вивчені письменники, кожен має свій номер. Звучить питання - і учень дає письмову відповідь, записуючи тільки номер даної відповіді)

1- І.Карпенко-Карий №2 – М. Садовський №3 – П. Саксаганський

4 - Марія Садовська- № 5 – Марія Заньковецька № 6 – М. Старицький

Барілотті

7 – М. Кропивницький № 8 – І. Нечуй-Левицький № 9 – П. Мирний

10 – І. Білик № 11 – І. Франко № 12 – М. Лисенко

  1. Хто з даних представників мав неоціненний дар справжнього психолога людської душі за словами І. Франка? ( 9 )

  2. Хто обрав псевдонім за місцем проживання матері? ( 3 )

  3. Хто про І. Нечуя-Левицького сказав, що «він - «колосальне всеобіймаюче око України»? ( 11 )

  4. Вона є членом родини Тобілевичів. ( 4 )

  5. Хто для першого професійного театру писав музику до творів? ( 12)

  6. Хто є автором нарису «Подорож від Полтави до Гадячого»? ( 9 )

  7. Хто, продавши власний маєток, утримував трупу акторів, купував сценічний одяг? ( 6 )

  8. Кому належить твір «За двома зайцями»? ( 6 )

  9. Хто стає співавтором твору «Хіба ревуть воли…?» ( 10 )

  10. Хто з них взяв псевдонім дівочого прізвища матері? ( 2 )

  11. Ця людина першою отримала звання «народного артиста Республіки». ( 5 )

  12. Хто є членами родини Тобілевичів? ( 1,2 3,4 )

  13. Про відомий твір сказали, що це справжній шедевр про звичаї та традиції українського народу, це «енциклопедія». Хто є автором даного твору? ( 8 )

  14. Його перу належать такі твори: « Глитай, або ж Павук», «Дай серцю волю, заведе в неволю». ( 7 )

  15. Він є автором творів «Сто тисяч», «Сава Чалий», «Мартин Боруля». ( 1 )

  16. Хто був чоловіком Марії Заньковецької? ( 2 )

  • Взаємоперевірка самостійної роботи (цифрового диктанту)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Судити про письменника за одним його твором, звичайно, можна, але це буде далеко не повне уявлення. Тому самостійно прочитана п’єса І. Карпенка-Карого «Хазяїн» допоможе краще пізнати особливості творчості великого драматурга, її значення для розвитку як української, так і світової драматургії, дасть яскравішу картину тогочасних суспільних умов, адже вони є схожими з нинішніми.

За твердженням акторів театру, зіграти на сцені героя, що страждає, плаче, як не парадоксально, легше, ніж героя, котрий щиро радіє й сміється. Те ж саме і в літературі: плачу набагато більше, ніж сміху; тому написати комедію може лише справжній майстер художнього слова, яким і є І. Карпенко-Карий.

ІV.СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Вступне слово

І. Карпенко-Карий написав 18 оригінальних п'єс, кожна з яких стала своєрідною вершиною в жанрі драматургії. Тематично вони охопили осмислення конкретних суспільних процесів Другої половини 19 ст., філософські роздуми про мистецтво, людину й життя. Драматург прожив своє життя, самовіддано працюючи для України.

Його серце було сповнене любові до друзів. Сподвижників по театральній справі, він уникав конфліктів, не мав надмірних амбіцій і честолюбства, нікому не заздрив. Особливо душевно ставився до найближчих людей, які в листах та спогадах засвідчували,що найвищими ідеалами Карпенка-Карого були ідеали добра, любові, духовного єднанні.

На різні теми писав драматург, але улюбленою темою була тема зображення класу буржуазії, селянської буржуазії, тяжіння до багатства, тим самим гублячи людські чесноти.

2.Робота над текстом твору

«Хазяїн» - художнє продовження «Ста тисяч», комедії, створеної 1889 року. Звідти бере початок образ Пузиря, який близький по духу головному герою п'єси «Сто

тисяч»

- Як звали головного героя з п'єси «Сто тисяч»?

- Якими рисами був наділений Герасим Калитка?

В ньому така сама жадоба ненаситна до збагачення, дикість натури користолюбця та аморальність, як і в Пузиря з твору «Хазяїн

2.1 Тема твору це показ людської любові, пристрасті до збагачення, «без жодної іншої мети. Стяжання для стягання!»(автор визначив тему сам)

2.2.Сюжет твору

Сюжет побудований на основі життєвих конфліктів, породжених законами життя. Багатий землевласник прагне досягти максимальних прибутків шляхом експлуатації робітників, розорення бідняцьких господарств. Заради наживи він іде навіть на шахрайство. Мільйонер Пузир домовляється з Маюфесом про участь у шахрайстві і дає вказівки своїм управителям посилити експлуатацію строкових робітників, позбавити їх землі. Ці плани Пузиря становлять зав’язку комедії. Під час здійснення хижацьких планів виникають  різні ускладнення, конфлікти. Стався бунт робітників і селян, розкрито шахрайство, Пузир тяжко захворів. Загострення цих конфліктів становить кульмінацію комедії. Фінал п’єси водночас гротескний і трагічний — «пузир» лопнув — Терентій Пузир помирає від розриву нирки ( це розв'язка).

2.3. Основна ідея твору— моральне звиродніння стяжателя, для якого зиск понад все, і який не зупиняється перед жодними аферами, лише б помножити свої статки.

2.4. Жанр твору

Це комедія соціально-сатирична, бо викриває і висміює явища, породжені капіталістичним ладом, аморальність вчинків і капіталістів-землевласників. Дію п'єси рухають самі її основні конфлікти.

- Вправа «Психологічне дослідження-тестування»

1) Ви фермер. Жнива. Ви відправляєте найнятих комбайнерів далеко й надовго в поле. При цьому:

а) даєте їм консерви й «Мівіну», щоб вони там пообідали;

б) вважаєте, що це турбота самих робітників;

в) відряджаєте з ними кухаря, даєте продукти, матеріали для побудови польового стану й організації гарячого харчування та відпочинку робітників (у такому випадку ваш прибуток зменшується вдвічі).

2) Ви розводите овець. Настав час стрижки. Ви:

а) обіцяєте тим, хто найшвидше і найякісніше виконає роботу, дати премію (вона становить чверть від прибутку);

б) говорите, що на свіжому повітрі стрижку проводити краще, й нічого не даєте робітникам;

в) обладнуєте для найманих робітників спеціальні приміщення, видаєте їм респіратори, щоб не зашкодити здоров’ю (але на це йде половина вашого прибутку);

3) Ви збираєте молоко в населення і здаєте на молокозавод. При цьому ви:

а) їздите по найглухіших селах, де можна купити молоко за безцінь;

б) домовляєтеся з приймальником молокозаводу, щоб він записував вищу якість продукту, ніж є насправді. Це дало б удвічі більший прибуток, а на «подяку» пішло б усього 1/5 прибутку;

в) даєте скрізь однакову ціну залежно від якості молока, адже утримувати корову — це велика праця;

4) Ви підприємець у сільському господарстві. Завтра ярмарок, на якому можна укласти дуже вигідні угоди. Але ввечері раптом ви захворіли, у вас висока температура. Ви:

а) ковтаєте купу таблеток і їдете на ярмарок, отримуєте значний прибуток, але хвороба дає ускладнення;

б) звертаєтеся до лікаря й лікуєтеся; угода зривається;

в) підключаєте помічників, членів родини, які все-таки укладають угоду, але не таку вигідну, ви втрачаєте половину прибутку.

5) Ваш родич запропонував вам забрати й переховати з фірми, що збанкрутувала, частину майна, щоб за борги його не заарештували. Вам обіцяють значну винагороду за це. Ви:

а) з радістю та вдячністю погоджуєтесь, адже ризик мінімальний, а ваші власні фінанси потребують підтримки;

б) погоджуєтесь, але з умовою, що дрібні акціонери не постраждають, лише великі;

в) категорично відмовляєтеся, бо постраждають дрібні акціонери

  • Обговорення результатів тестування

2.5 Робота зі словником

- Що таке мамона?

В Біблії є вислів про те, що двом богам служити водночас неможливо. Одному панові доведеться служити старанно, а іншому упівсили. Не можна служити Богу і Мамоні. Що ж означають ці слова? Мамона – це хто?

Мамона – демон чи Бог?

У перекладі з давньогрецької мови "мамона" – це багатство, або розкіш. Стародавні римляни поклонялися аналогу Мамоны – Меркурію, який вважався покровителем торгівлі.

Відповідно до Біблійних писань, Маммон – демон. Вважається, що якщо Мамона царює в житті людини, то там немає місця Богу. Однак подібне твердження спірне. Християнство має двояке ставлення до розкоші і багатства. Більшість представників християнських конфесій явно засуджує тих, хто заробляє гроші. Хоча практично у всіх релігійних організаціях стоять спеціальні скриньки для збору пожертв з парафіян. Християнство просто породнилось з убогістю і бідністю. Навіть самий невеликий дохід у людини викликає осуд з боку тих служителів, і часто можна чути, що людина одержимий духом мамоны. 
Однак є й такі особи, які поклоняються Мамоні як божеству. Зустрівши згадка про Мамоні в Біблії, люди починають спекулювати релігією в надії приховати своє прагнення до збагачення. Бог Мамона, на їхню думку, допомагає позбутися злиднів, що також є крайністю.

Прокляття Мамона

Предки приносили в жертву своїх дітей у розрахунку на здобуття матеріальних благ. Можливо, Мамона давав те, про що його просили. Однак взамін за це він забирав дітей з кожного наступного роду. Робив він це різними способами. Хтось робив аборт, у когось дитина помирала в утробі, чиїсь діти вмирали в результаті хвороби або нещасного випадку. Це все підступи демона Мамона. Це він просто забирає свій борг. Прокляття це може переходити з покоління в покоління. Вважається, що якщо в родині були випадки смерті дітей або з'являється страх, що дитина може померти, то це все дії Мамоны. 

Тому необхідно завжди звертатися до Господа з покаянням і молитвою. Тільки він може зруйнувати вплив Мамони. Тому в Біблії сказано, що не можна одночасно служити Господеві, і Мамоні.

2.6.Драматичний конфлікт

Усі сюжетні лінії і колізії тісно переплітаються і становлять основу драматичного конфлікту, в основу якого лежить суперечність між безмежною жадобою наживи мільйонера-землевласника і тим, що , за влучним висловом одного з персонажів, «не може разом все ковтнути».

- Які основні конфлікти, на вашу думку , присутні в творі «Хазяїн»?

Конфлікти: Пузир і закон;

Пузир і робітники;

сімейний конфлікт.

  • Перегляд відеоролику «Яка кількість грошей робить українця щасливою людиною»

https://www.youtube.com/watch?v=or3fUADBsEQ

2.7. Проблематика твору

2.8.Інтерактивна вправа «Коло ідей»

(вчитель роздає учням мережки з надрукованими на них поняттями: «кривда, брехня, бездуховність, трусливість, заздрість, лицемірство, зрада, скривдження, ненависть, користолюбство, підлість, жадібність, жадоба наживи, честь, любов, багатство, здоров'я, влада, сумління, розум, краса душі, благородність, порядність, доброта, щедрість, милосердя, гуманність». )

- Розташуйте подані вам поняття за їх важливістю для людини та позитивного

впливу на нього. В колі найважливіші поняття для людини, на межі кола - менш

важливі, за колом - негативні.

НЕГАТИВНІ «ЧЕСНОТИ»

2.9 Гра «Правда чи дія»

Суть гри доволі проста:

  • для гри потрібні карточки, кожна з яких має два типи завдань – сказати правдиву відповідь на якесь запитання або виконати якусь дію.

  • учасники беруть участь по черзі

  • перед тим як витягнути наосліп карточку учасник має сказати, що він буде робити – розповідати правду чи виконувати дію

  • після цього він/вона витягують карточку та або відповідають правдиво на запитання, або виконують дію

Діло:

  1. Говори не зупиняючись протягом 1 хвилини (те, що знаєш про твір)

  2. Потанцюй під свою улюблену пісню

  3. Зімітуй іншого гравця, а всі інші мають відгадати, кого ти імітуєш

  4. Скажи по дві хороші речі про кожного учасника гри

  5. Пройдись місячною ходою через кімнату

  6. Постій в кутку протягом 1 хвилини

  7. Потанцюй без музики протягом 1 хвилини

  8. Дозволь іншим гравцям поставити твоє тіло як вони захочуть і зробити фотографію

  9. Пострибай так високо як ти можеш протягом 1 хвилини

  10. Відіжмися від підлоги 10 разів

  11. Поприсідай 20 разів

Питання:

  1. Вкажіть повне ім’я Пузиря. (Терентій Гаврилович)

  2. Який орден отримав Пузир? (Станіслава II ступеня)

  3. Як звали Золотницького? (Петро Петрович)

  4. Про кого говорить Пузир: «Я знаю, що він більше всіх краде, та зате і мені велику користь дає.» (про Ліхтаренка)

  5. Скільки коштує халат, який шиють Пузиреві на день народження? (250 карбованців)

  6. Хто і про кого говорить: «Класична птиця! Рим спасла, а хазяїна погубила!» (Золотницький про Пузиря)

  7. Чиє це переконання: «Голодних буде тим більше, чим більше голодним помагать.» (Пузиря)

  8. Чиє це кредо: «Як на війні, нікого не жаліти, - бо ти не вб’єш, тебе вб’ють.» (Ліхтаренка)

  9. Про кого говорить Пузир: «Унадився до нас, як свиня в моркву.» (про Калиновича)

3. Метод «Трикутник Уолта Діснея»

Питання:

- Як би ви використали свої статки, якщо б ви були на місці Пузиря?

V.Закріплення вивченого матеріалу

Асоціативна вправа

- З чим асоціюється Пузир ?(з кулькою, яка все стає більше і більше від накопичення повітря і в кінці лускає)

( учні демонструють процес надування та лускання повітряної кульки під супровід пояснення асоціації)

. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Створюючи образ Пузиря, І. Карпенко-Карий мав на меті створити український варіант антигероя, відомого в усьому світ і передусім завдяки славетній комедії Мольєра

«Міщанин-шляхтич».

- Висловіть свою думку :

- «Пузир - справжній господар чи ні?»

- Продовжіть речення:

«Твір Івана Карпенка-Карого мене примусив замислитися над тим...» або

« П'єса «Хазяїн» вчить мене...»

2.Рефлексія «Навчальний дайвінг»

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Створити рекламу твору «Хазяїн» (за вибором).

2 Прочитати твір І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.