Урок. "Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) "

Опис документу:
Ознайомити учнів із групами слів за значенням; навчити правильно застосовувати синоніми, антоніми та омоніми в текстах; розвивати вміння знаходити ці слова в реченнях; виховувати любов до української мови.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми)

Мета: ознайомити учнів із групами слів за значен­ням; навчити правильно застосовувати синоніми, ан­тоніми та омоніми в текстах; розвивати вміння знахо­дити ці слова в реченнях; виховувати любов до ук­раїнської мови.

Обладнання: ілюстрації (космічний корабель «Лек­сика», сплячий кіт, планети синонімів, антонімів, омонімів).

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок-подорож).

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

  • Діти, чи хотіли б ви побувати у космосі? На яку планету ви б полетіли? Що б ви хотіли там побачити? Отже, сьогодні ми вирушимо в міжпланетну подорож. Проведемо вікторину «У безкрайому просторі слів». Усе це для того, щоб повторити вивчений матеріал із розділу «Лексикологія» і переконатися, що ми гра­мотні та допитливі учні

  • Що таке лексика?

  • Що таке лексикологія?

  • Що ми розуміємо під лексичним і граматичним значенням слова?

  • Які слова називаються однозначними, а які бага­тозначними?

Допуск у космічний корабель.

  • Погляньте, хто «примостився» на наш космічний корабель? (Кіт.)

  • Що він робить? (Спить.)

  • Але нам з вами не можна наслідувати цього ко­та (і спати на уроці), бо ми не побачимо найцікавішого. Отже, щоб потрапити на наш космічний корабель, треба бути уважним, кмітливим, «не спати на уроці», а ще потрібно пояснити лексичне значення «космічних слів».

  1. Космонавт (людина, яка літає в космос).

  2. Космічний корабель (апарат для польотів у кос­мос).

  3. Землянин (житель планети Земля).

Я бачу, що ви вже маєте певний багаж знань, то­
му можемо вирушати в міжпланетну подорож.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Планета синонімів.

Не хотілося б зараз говорити про погане або поганкувате писання. Але що поробите. Це синоніми. До­водилося вам, напевно, строчити. Тобто писати швид­ко, поспіхом. Якщо спішиш, кажуть добрі люди, то лю­дей насмішиш. Буває й так. Черкати — теж не краща справа, мабуть, і гірша. Теж пишеш недбало. А дряпа­ти, шкрябати — то нікудишня писанина. Уявіть собі, що який-небудь недбалець дряпає, шкрябає. За подібні дії не будемо його хвалити. Адже пишуть тоді нерозбірливо. Ми з вами повинні не строчити, не чер­кати і в жодному разі не дряпати і не шкрябати. Ми повинні писати. Отже, до роботи! На Планеті синонімів живуть слова-побратими, тобто ті, які в усьому готові стати за свого названого брата, прийти на допомогу, замінити його в потрібну хвилину.

Учні записують у зошити: синоніми слова-по­братими.

Відгадайте загадку. Випишіть слова на позначення поняття «сильний вітер зі снігом».

З'їжджалися доньки у гості до діда.

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде.

А тільки-но вітер у полі завіє,

Як стануть на лижі Хуртеча й Завія.

Нарешті удвох з Заметіллю приїхала

Найменша улюблена донечка Віхола.

— То хто ж цей дід? Скільки в українській мові є слів на позначення поняття «сильний вітер зі снігом?»

— Назвіть ключове слово в цьому синонімічному ряду. (Завірюха, бо є стилістично нейтральним). За­пам'ятайте ці слова, і, пишучи твори та перекази про зиму, уживайте їх.

А ми з вами летимо далі...

Аж ось уже видніється на тому боці нашої Галак­тики Планета антонімів. А на тому боці, — співаєть­ся в пісні, — там живе Марічка... У мові ж на тому, тоб­то протилежному, боці живуть дуже цікаві слова — антоніми.

Учні записують: антоніми — слова з протилеж­них берегів.

Гра «Скажи без затримки» (учні швидко добира­ють до слів антоніми).

Білий, важкий, великий, високий, верхній, голосно, весело, сміятися, вітатися, добро, правда, день.

Планета омонімія.

Кого ми називаємо «тезками»? Ми знаємо, що тезками називають людей з однаковими іменами. Сло­ва, що живуть на наступній планеті, називаються омонімами. Вони однакові за звучанням, але різні за значенням. Тому їх можна назвати словами-тезками, бо вони мають однакові імена, але різняться за значенням, тоді як ми відрізняємось один від одного своєю неповторністю, індивідуальністю. Учні запису­ють у зошити: омоніми — слова-тезки.

Загадки

— Якою косою трави не накосиш? (Дівочою)

— Чи літають ключі? (Так, журавлині)

Отже, до якої групи за значенням належать сло­ва коса, ключ? Чому?

— Ви гралися коли-небудь у слова? А знаєте, що і слова граються між собою? Вони перегукуються, міня­ються місцями і ніби хизуються: ось які ми схожі! Та­ка гра слів називається каламбуром. Учні записують у зошити:

По контрольній знову три,

Хоч в щоденнику не три,

Бо оцінку заслужив: Чом уроки пропустив?

— Назвіть омоніми в цьому жартівливому віршику.

Які орфограми ви бачите у словах контрольній, щоденнику?

До яких частин мови належать слова три (числівник) та три (дієслово)? Це різновид омонімів — омоформи (слова, які звучать однаково лише в певних формах).

ІV. Закріплення вивченого матеріалу. Повернення не Землю.

— Ось і настав час повертатися на Землю. На кожній планеті ви отримали подарунок: завдання на згадку про ці планети. Отже, поки ми летимо додому, виконаємо невеличкі завдання.

Подарунок від жителів Планети синонімів (знай­діть український синонім-відповідник до іншомовного слова): аргумент, лексикон, контроль, процент, журнал, лінгвіст, адвокат, лайнер, пілот, лаконіч­ність.

Подарунок від жителів Планети антонімів (за­пишіть прислів'я, підкресліть антоніми):

З великої хмари малий дощ іде.

На чорній землі білий хліб родить.

Подарунок від жителів Планети омонімів (відга­дайте загадки):

— Яку байку не прочитаєш, не розкажеш? (Ткани­ну)

— Який Роман не має продовження? (Ім'я хлопця)

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

— Що ви розкажете про сьогоднішню подорож удома?

Про які групи слів за значенням ви дізналися?

Як називається наш космічний корабель? Чому?

Слово вчителя. Немає можливості охопити все. Але, на мою думку, такої необхідності і не потрібно. Навчання у школі повинно дати вам стільки знання, щоб ви відчули їх безмежність, пробудили розум, уя­ву, щоб ви могли самостійно заповнити прогалини в знаннях про світ, піднятися на вищий щабель свого розвитку.

VІ. Домашнє завдання.

Творче завдання: скласти каламбур.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
2
4
дн.
1
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!