Урок "Ґрунт, його типи. Поширені ґрунти свого краю. Значення ґрунту і його охорона".

Опис документу:
План-конспект уроку на заявлену тему, навчальна мета якого – сформувати поняття «ґрунт», «перегній», «чорнозем»; ознайомити зі складом ґрунту, видами ґрунтів; розкрити роль ґрунту у житті рослин; сформувати елементарні уявлення про виникнення ґрунту, про його руйнування в результаті діяльності людини і охорону ґрунтів; розвивати спостережливість, сприяти розвитку пам'яті, уваги, логічного мислення, виховувати бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

План – конспект уроку з географії №34 6-А клас

34 6-Б клас

Тема уроку: Ґрунт, його типи. Поширені ґрунти свого краю. Значення ґрунту і його охорона.

Мета уроку: формувати поняття «ґрунт», «перегній», «чорнозем»; ознайомити зі складом ґрунту, видами ґрунтів; розкрити роль ґрунту у житті рослин; сформувати елементарні уявлення про виникнення ґрунту, про його руйнування в результаті діяльності людини і охорону ґрунтів; розвивати спостережливість, сприяти розвитку пам'яті, уваги, логічного мислення, виховувати бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.

Очікувані результати: знає що таке «ґрунт», «перегній», його типи, ґрунти свого краю, вміє пояснювати значення ґрунту, називати заходи охорони ґрунту.

Обладнання: підручник, атлас

Словникова робота: ґрунт, перегній, чорнозем

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.1 Перевірка готовності до уроку

1.2 Нервово-психологічна підготовка

1.3. Перевірка домашнього завдання

1.4. Повторення пройденого матеріалу

Бесіда

1. Що називають корисними копалинами?

2. На які групи поділяють корисні копалини?

3. Як називають місця залягання корисних копалин?

4. На які корисні копалини багата Україна?

5. Які корисні копалини добувають на території Харківської області?

1.5. Мотивація навчальної діяльності

Відгадайте загадку:

Вона весь світ годує, сама ж нічого не їсть

Не людина, а п’є. Не кухар, а всіх годує.

Дітей не народжує, а всім мати рідна.(Земля)

Слово «земля» багатозначне.

Давайте прочитаємо значення слова «земля» у тлумачному словнику:

 це назва нашої планети, на якій ми живемо;

 це суходіл, як протиставлення водному і повітряному простру;

 земля - це країна, держава і взагалі, якась велика територія.

Але ми сьогодні поговоримо про землю, на якій все росте, про землю – матінку – нашу годувальницю або … про що? Яка її наукова назва?

Сьогодні ми дізнаємося, що таке ґрунт, з чого він складається, яке значення має грунт для всього живого на нашій планеті: рослин, тварин, людей.

ІІ Основна частина

2.1. Вивчення нового матеріалу.

1. Ґрунт, його типи. Поширені ґрунти свого краю. Значення ґрунту і його охорона.

Формування поняття "грунт".

Розповідь учителя з елементами бесіди та використанням ілюстрацій.

Не раз ви бачили перекопану темну поверхню землі. Якщо в ній викопати яму і розглянути її стінку, то зверху можна побачити темний пухкий шар, у якому ростуть рослини.

- Як називається цей шар?

Грунт - це верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини.

У нижній частині грунт поступово світлішає. Під шаром грунту залягає шар піску, глини і каміння.

Процес утворення грунту.

Розповідь вчителя в ході бесіди.

Утворення грунту - складний і довготривалий процес. Ви вже знаєте, що з часом гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. На каміння спочатку селяться дуже невибагливі рослини - лишайники. Після їх відмирання між камінням накопичується трохи перегною. Якщо туди потрапляє насіння, з нього виростають рослини, селяться тварини.

Уламки каміння з часом стають все меншими, а перегною стає все більше. Так поступово з твердого каміння утворюється пухкий шар земної поверхні, на якому ростуть рослини.

Це цікаво знати!

Учені підрахували, що для того щоб утворився шар грунту завтовшки 5 см, потрібно не менше 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар грунту завтовшки хоча б 50 см. Це ж скільки ж років потрібно, щоб утворився грунт такої товщини? Обчислимо на уроці математики. ( 20 000 р.)

- Розгляньте ілюстрацію із зображенням розрізу грунту. Що в ньому знаходиться?

(У грунті є: коріння рослин, відмерлі рештки рослин, черв'яки, комахи та їхні личинки. Вони відіграють значну роль в утворенні грунту. Дощові черви, наприклад, живляться рослинними рештками, що є в грунті, сприяють швидкому перетворенню їх у перегній, а отже - підвищенню родючості. Тому, щоб утворився грунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, які відмерлі рештки перетворюють у перегній.

Саме він надає грунту темного забарвлення. З перегною утворюються поживні речовини, які разом із водою вбираються коренями рослин і без яких рослина не може жити. Від кількості перегною в грунті залежить його найважливіша властивість - родючість.

- То яка найважливіша властивість грунту?

- Ви, напевно, чули вислів "родючий грунт". Як ви його розумієте?

(Родючий грунт - це такий, на якому добре ростуть і розвиваються рослини. Такий грунт містить багато перегною. )

Склад грунту.

Формування уявлення методом проведення дослідів.

Що ж, крім перегною, входить до складу грунту?

Щоб відповісти на це запитання слід провести досліди.

Дослід 1. Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку грунту.

- Що ви помітили?(Бульбашки) Зробіть висновок. (У грунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками грунту. У грунті, що складається з грудочок, є багато повітря.)

- Для чого потрібне повітря в грунті? (Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у грунті було більше повітря, його розпушують.)

Дослід 2. Візьмемо в бляшану банку грунт. Нагріємо на спиртівці. Над грунтом потримаємо шматок скла чи дзеркала.( Сухою серветкою накриємо грудочку грунту.)

- Що ви помітили? Чому це відбувається?( Серветка стала вологою)

- Який можна зробити висновок? (У грунті міститься вода.)

- Як потрапляє вода в грунт?

(Вода в грунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)

- Для чого потрібна вода в грунті? (Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують необхідні речовини з грунту.)

Дослід 3. Продовжимо нагрівати грунт. Над ним з’явиться димок і відчуватиметься запах перегною. Зробіть висновок.( До складу грунту входить перегній.)

Дослід 4. Якщо прожарений грунт покласти у склянку з водою, розмішати, а потім дати відстоятися, то ми побачимо, що на дно склянки осяде шар піску, а над ним буде шар глини. Зробіть висновок.( До складу грунту входить пісок і глина.)

Дослід 5. Якщо зі склянки відлити відстояної води і повністю випарувати її, то на дні посудини залишиться трохи білої речовини. Це мінеральні солі. Вони були у грунті, потім розчинилися у воді, а після випаровування перетворилися на маленькі кристалики. Зробіть висновок.( До складу грунту входять мінеральні солі.)

Тепер ми знаємо, з чого складається грунт.(назвати компоненти з запису на дошці)

Формування уявлення про види грунту.

Розповідь вчителя в ході бесіди.

У грунті може бути різна кількість піску, глини, перегною.

  • Якщо у грунті багато піску,то він називається піщаним. Такий грунт світлого кольору, він швидко пропускає воду і швидко висихає.

  • Якщо у грунті багато глини, то це грунт – глинистий. Грунт, в якому багато глини, повільно пропускає воду. А коли висихає, то поверхня покривається кіркою, яка не пропускає повітря.

  • Якщо у грунті багато перегною, поживних речовин, грунт має чорне забарвлення і називається чорноземом. У такому грунті є вдосталь води і повітря.

-Як вигадаєте, який грунт найродючіший?(Чорнозем)

На території України є багато родючих чорноземів, які дарують людям гарні врожаї.

Зачення грунту і його охорону.

Розповідь вчителя в ході бесіди.

Ми вже знаємо:

- що таке грунт?

- що входить до складу грунту?

- який грунт найродючіший?

Грунт можна порівняти з тоненькою плівкою, яка вкриває земну поверхню але без цієї плівки не було б ні рослин, що живуть на суші, ні тварин, ані людей. Давайте поміркуємо чому.

- Для чого грунт рослинам?

(У грунті рослини закріплюються корінням і вбирають з нього воду з розчиненими в ній речовинами.)

- Що дає грунт тваринам?

(Для багатьох тварин грунт є домівкою. У грунті живуть комахи та їхні личинки, черв'яки, кроти, землерийки. Тварини живляться рослинами, що виросли в грунті.)

- Чи потрібний грунт людям?

(Без грунту не стало б продуктів харчування. Недарма кажуть, що грунт дорожчий від золота. Без золота люди жили б, а без грунту - ні.)

- Ми вже знаємо, що процес утворення грунту складний і довготривалий. Тому грунт треба охороняти. Що ж загрожує грунту?

- Що руйнує грунти?

-Які природні чинники руйнують грунти?( Сильні зливи, вітри,)

- Як діяльність людини впливає на стан грунту?

- Що можеш зробити ти для збереження грунту?

2.2. Фізкульхвилинка

2.3. Робота в зошиті

Грунт – плодородний шар землі.

Найважливіша властивість грунту – родючість.

Найродючий грунт: чорнозем

2.4. Індивідуальна робота

6-А

6-Б

2.5.Фізкультпауза

2.6. Робота з методичною літературою.

2.7. Завдання

Бесіда

1.Що таке ґрунт?

2.Чому ґрунт має темний колір?

3.Як утворюється перегній?

4.Який ґрунт найродючіший? Чому?

5.З чого складається ґрунт?

6.Яке значення має грунт для життя людини?

ІІІ. Заключна частина

3.1. Рефлексія

3.2.Яку тему вивчали на уроці? Що більше запам’яталось?

3.3 Оцінювання навчальних досягнень учнів.

3.4. Домашнє завдання

І група Читати § с. , відповідати на запитання

ІІ група Читати § с.

3.5. Підготовка до перерви. Правила поведінки

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
3
міс.
2
2
дн.
1
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!