Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Урок-дискусія: «Роксоляна – патріотка чи відступниця»

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №RW988405
За публікацію цієї методичної розробки Ізергіна Наталія Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №RW988405
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Міні-дискусія «Роксоляна – патріотка чи відступниця»

Мета. поглибити навички аналізу художнього образу; показати різні погляди на образ Роксолани;

розвивати усне мовлення, вміння дискутувати, обґрунтовувати та аргументувати власну думку, логічне мислення та уяву, пам'ять;

виховувати толерантність та ввічливість, стійку життєву позицію, любов до читання, пізнавальні інтереси учнів.

Обладнання. Ілюстрації, відеозапис «Роксолана. Настуня – полонянка падишаха»

Тип уроку. Урок-диспут

План уроку

І. Вступне слово вчителя

ІІ. Обговорення дискусійного питання

І. Історична та політична ситуація на Україні часів Роксолани

2.1. Постановка завдання вчителем

2.2. Виступ учня-співдоповідача (історика)

2.3. Перегляд фрагменту фільму (Напад турків на Рогатин, полон Насті)

2.4. Бесіда

2.5. Переказ легенди про калину

2.6. Обгрунтування гіпотез

ІІІ. Підведення підсумків

3.1. Робота з прислів'ями

3.2. Висновки учнів

3.3. Заключне слово вчителя

Зміст уроку

І. Вступне слово вчителя

Українська нація – багата на видатні історичні персоналії, а ще більше – багата на уяву. Інколи українські історики настільки віддаються своїм потягам до української величі та прихованої могутності, що закривають очі на певні факти і даються до історичних фантазій.
Так само стоїть питання і з історичним персонажем – Роксоланою. Стільки домислів і такий малий брак реальних фактів ще й годі пошукати.

- Але на сьогодні, коли Україна має власну державу, гостро постає інше питання, пов'язане з Роксоланою.

Роксолана – патріотка чи відступниця?

Саме вирішенням цього питання ми будемо займатися на сьогоднішньому уроці.

Ставлення до Роксолани – неоднозначне. Одні люди вважають її простою українською дівчиною, яка стала однією з найосвіченіших жінок Сходу, покровителькою мистецтв, коханою дружиною Сулеймана І, образ якої оспіваний в літературі та кінематографі. Інші вважають Роксолану жорстокою та хитрою жінкою, яка зрадила віру своїх батьків (що в ті часи вважалося страшним злочином) та в боротьбі за владу позбавила життя не одну людину (дехто каже, що саме вона віддала наказ про вбивство 40 синів Сулеймана I – свого чоловіка, - які були народжені від інших жінок). Та як би не було насправді, Роксолана, безумовно, є яскравою постаттю в історії українського народу.

ІІ. Обговорення дискусійного питання

І. Історична та політична ситуація на Україні часів Роксолани

2.1. Постановка завдання вчителем

- Перш ніж почати доводити істинність одного чи іншого твердження, потрібно з'ясувати причини, які привели Настю Лісовську в полон.

- Яка історична та політична ситуація в Україні склалася у 16 ст. Що спричинило те, що Настя, як і багато укр. дівчат стала бранкою?

2.2. Виступ учня-співдоповідача (історика)

2.3. Перегляд фрагменту фільму (Напад турків на Рогатин, полон Насті)

2.4. Бесіда

- Отже, які трагічні події передували появі Насті на турецькій землі?

- Як ви думаєте, це доля, чи випадковість?

2.5. Переказ легенди про калину

- А чи знаєте ви, що існує легенда, в якій говориться про те, що саме в цей час на Україні з'явилася калина.

- Хто знає цю легенду? (розповідь)

- Отже, в українських дівчат було 2 виходи: або ж опинитися в турецькому полоні, скоритися, або ж чинити собі самогубство, що більшість із них і вибирали.

2.6. Обгрунтування гіпотез

Теза 1. Роксоляна –відступниця і зрадниця

А) Фронтальне опитування

- Які факти з життя Роксолани, вчинки можна трактувати як зраду Україні ?

- Наведіть факти, які вплинули на кардинальні зміни у житті Насті?

Як можна розцінювати такі факти з життя дівчини як:

- прийняття ісламу

- стала дружиною Сулеймана

- участь у політичному житті країни

- прагнення поставити на престол свого сина

- мета – виправдовує засоби

- Знайдіть у тексті цитати до тези «Роксоляна – дружина падишаха, а не дівчина з-під Рогатина»

- Ваше власне ставлення до цієї гіпотези.

Б) Підтвердження вчителя. Сумний відтінок має слава Роксолани як матері спадкоємця османського престолу. У намаганні забезпечити майбутнє свого сина Селіма, який був другим сином Сулеймана і не мав права спадку, вона зав'язує вузол інтриг, в результаті яких гине не тільки син від першої дружини Мустафа, але й діти Роксолани. Відповідно до законів християнства та і материнства – це недопустимо. А Селім, прийшовши до влади, не виправдав сподівань матері. Його поглинули розваги, за що він отримав прізвисько П'яний. Саме від нього деяки історики відраховують початок занепаду Османської імперії.

У Туреччині її діяльність відома загалові. Роксолана мала опосередкований вплив на прийняття важливих політичних рішень, мала владу над падишахом, але ця влада базувалася на душевній шляхетності, щирому коханні та довірі. Важко визначити, чи стала вона зрадницею, закохавшись у невірного.

Теза 2. Роксоляна – патріотка

А) Фронтальне опитування

- Які факти з твору свідчать про те, що Настя залишалася патріоткою і не забувала про Україну?

- Зачитайте цитати

Б) Перегляд фрагменту фільму (Італієць і Роксолана)

- Про що свідчить поведінка Роксолани? Для чого вона так уважно слухала вчителя? Для власної вигоди, чи для Батьківщини?

- Власне ставлення.

Б) Підтвердження вчителя. Прийнявши віру й турецькі звичаї Анастасія Лісовська не зреклась свого походження. Біографи Сулеймана Пишного відмічають його улюблені й довгочасні екскурсії чорноморськими степами. Тим більше прагнула цих прогулянок у степові привілля й Роксолана. Для Насті Лісовської, першої імператорки Туреччини було ясно, що в Україні однією з основних проблем була татарська загроза, яка вимагала негайної відсічі. Як наслідок - за час свого довгого, майже півстолітнього володіння (1520-1566) Сулейман Величавий ні разу не спрямував своїх завойовників в Україну. Саме в той час виникла побудова засік, замків, твердинь Запорозької Січі, організаційна і політична діяльність князя Дмитра Вишневецького. У листах Сулеймана до польського короля Жигмонта Августа ІІ є погрози й домагання покарати "Деметраша" (князя Вишневецького), але й вимога спокійного життя для мешканців України.

Тому слушно стверджує Юрій Колесниченко в своїй розповіді "Султанка з Рогатина": "...хіба це не подвиг переконати султана і його уряд утриматися не лише від походів на Україну, а навіть і від думок про них?"

Спокій в Україні зменшував шанси московського напору на південь, якого боялася Польща. Для політичної далекозорости Сулеймана і його оточення експансія Москви на південь була очевидна. Перший протинаступ Туреччини вийшов від сина Роксолани, Селіма ІІ. Його візир, геніальний Соколлі, спрямував удар від Астрахані й Азовського моря. План сполучити канал Волги й Дону з Каспієм мав замкнути Москві дорогу на південь. Смерть старого візира не дала здійснитися його намірам. Зате спокій в Україні сприяв новій силі, Запорозькій Січі.

ІІІ. Підведення підсумків

3.1. Робота з прислів'ями

Поясніть прислів'я

„Налетіли, як татари»,

„Незваний гість — гірше татарина»,

„А нам, татарам, все одно»

«Свої люди — не татари: не дадуть пропасти»,

„Мовчить, як турок».

3.2. Висновки учнів

- Особисто для вас Роксолана – зрадниця чи патріот. Доведіть.

- Чому даний образ є неповторним? Чому так багато митців до нього зверталося і звертається досі?

3.3. Заключне слово вчителя

Незвичайна, майже казкова доля Анастасії Лісовської творила в Україні легенди, перекази, пісні. Про неї розповідали втікачі з турецького полону, козаки, мандрівні співці, бандуристи. Портрети українки, що володіла турецькою імперією, можна було знайти в козацьких оселях, багатих хуторах, шляхетських палатах.

Художники малювали Настю - Роксолану то на подобу святої мучениці, то як грізну месницю з кинжалом у руці. Не з натури творили портретисти, тільки з власної уяви, нерідко в турбані на голові на знак "потурчення", але з виразом скорботної туги за незворотно втраченим рідним краєм... Кожен сам вирішує, хто для нього Роксолана.

ІV. Осмислення домашнього завдання

Підготуватися до контрольної роботи – написання твору.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    6911
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    RW988405
  • Вподобань
    0
Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №RW988405
За публікацію цієї методичної розробки Ізергіна Наталія Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №RW988405
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти