Урок "Дієслово " узагальнення і систематизація знань учнів з теми "Дієслово"

Опис документу:
Узагальнення й систематизація знань учнів з теми «Дієслово». узагальнити та систематизувати вивчений матеріал з теми «Дієслово»; розвивати уміння знаходити морфологічні ознаки, синтаксичну роль, правильно писати частки б, би, не та розбирати дієслова за будовою; виховувати самостійність, ерудованість, кмітливість, любов до рідної мови, народної творчості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Щербина Зоя Іллівна, вчителька української мови та літератури Южинецького ЗЗСО І-ІІ ступенів Чернівецької області Кіцманського району

Тема. Узагальнення й систематизація знань учнів з теми «Дієслово».

Мета: узагальнити та систематизувати вивчений матеріал з теми «Дієслово»; розвивати уміння знаходити морфологічні ознаки, синтаксичну роль, правильно писати частки б, би, не та розбирати дієслова за будовою; виховувати самостійність, ерудованість, кмітливість, любов до рідної мови, народної творчості.

Обладнання: схеми розбору дієслів за будовою та синтаксичного розбору, ромашка, фішки.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань з теми «Дієслово». Використання інтерактивних технологій.

Форми роботи: ігри «Хто швидше», «Камінь спотикання», «Миттєва відповідь», «Ромашка», «Третє зайве»; вправи «Мозковий штурм», «Павутинка», «Незакінчене речення», робота в групах.

Хід уроку

І. Організація учнів до роботи.

ІІ. Визначення емоційної готовності учнів до роботи.

Побажання успіху один одному, потискання рук, привітання.

ІІІ. Опитування домашнього завдання.

Розповідь усного переказу.

IV. Установчо-мотиваційний етап.

Вчитель. Діти, всі ви любите гратись. Ігри збагачують ваш чуттєвий досвід, забезпечують розвиток сприймання, формують волю. Тому ви, напевно, здогадались, що сьогоднішній урок буде проходити у формі ігор.

V. Повідомлення теми й мети уроку.

Робота в групах. «Діамант»- І група, «Мова солов’їна» - ІІ група.

«Бліц-опитування» І групи. Кожна відповідь оцінюється 1 –им балом.

- Що називається дієсловом?

- Загальне значення дієслова.

- Морфологічні ознаки.

- Синтаксична роль.

- Назвати форми дієслова.

- Види дієслів є…

- Недоконаний вид відповідає на питання…

- Доконаний вид відповідає на питання …

- Теперішній і майбутній часи змінюються за …

- Майбутній час має просту форму недоконаного виду, яка твориться за допомогою суфікса… (м).

ІІ група.

- Складена форма майбутнього часу недоконаного виду твориться за допомогою допоміжного дієслова … (буду)

- Минулий час змінюється за … (родами).

- Скільки дієвідмін мають дієслова? (дві).

- Дієслова І – шої дієвідміни у ІІІ особі множини мають закінчення… (-уть,-ють).

- Дієслова ІІ– гої дієвідміни у ІІІ особі множини мають закінчення… (-ать, -ять).

- Назвати способи дієслів. (дійсний, умовний, наказовий).

- Дієслова: світає, не спиться, поталанило – це … (безособові).

- Дієслово утворене за допомогою префікса – це спосіб творення … (префіксальний).

- Коли в дієслові є префікс і суфікс – то це спосіб творення … (префіксально-суфіксальний).

Вчитель. А зараз побачимо, хто з вас буде найкмітливішим.

Гра «Хто швидше?» Записати з карток дієслова, визначити форми. 1 бал за кожну відповідь

І група. ІІ група.

- говорити - розбито

- говорений - розбиваючи

- говорячи - розіб’ю

- говорю - розбитий

- говорено - розбити

Вчитель. У нашому житті є перешкоди, камені, на які ми спотикаємось, так і в нашій мові є «камені, що їх треба прибрати. Гра «Камінь спотикання». Відредагувати словосполучення, знайти неозначену форму дієслова. 3 бали.

І група. - Сумувати за матір’ю, по матері;

- слідкувати за підручником, по підручнику;

- розказати за, про брата.

ІІ група. - Що сказати за, про навчання;

- прийти по, у справі;

- із-за, через вас запізнились.

Вчитель. Усі ви вмієте швидко думати, працювати, а в даному випадку будете відповідати.

Гра «Миттєва відповідь». 3 бали. Від поданих слів утворити:

- І особу однини дієслів теперішнього часу;

- чоловічий рід минулого часу;

- складну форму недоконаного виду майбутнього часу.

І група. Синій, спів, жаль, плач.

- синію, співаю, жалію, плачу;

- синів, співав, жалів, плакав;

- синітиме, співатиме, жалітиме, плакатиме.

ІІ група. Червоний, життя, хвала, любов.

- червонію, живу, хвалю, люблю;

- червонів, жив, хвалив, любив;

- червонітиме, житиме, хвалитиме, любитиме.

Вчитель. А хто з вас не любить квіти, цю земну красу!Тому зараз пограємо гру «Ромашка». Учасники груп по черзі відривають пелюстку ромашки з написаним на зворотному боці дієсловом і визначають дієвідміну. 1 бал за кожну відповідь.

Наприклад: бажати, ділити, давати, говорити, вірити, залишити, втратити, любити.

Вчитель. Перепишіть з дошки прислів’я, визначте способи дієслів, поясніть правопис часток НЕ, Б, БИ з дієсловами. 2 бали. Зробити синтаксичний розбір першого речення. 3 бали.

І група. – Горить, палає і втоми (не) знає.

- (Не) вчись ламати, а вчись будувати.

- Таке добре, що кури (не) їли б.

ІІ група. – Новою дорогою йди, а старої (не) забувай.

- (Не) родись красивим, а родись щасливим.

- Скупий, коли міг би, то два рази одно їв би.

Вчитель. Любимо гру «Третє зайве». Пояснити, яке із речень зайве, чому? 2 бали.

І група. – У лісі запахло сосною.

- Землю покропило дощем.

- Яблука зміцнюють здоров’я.

ІІ група. – Пахло чебрецем і свіжою травою.

- Завіяло, засипало снігом у полі.

- Семеро одного не ждуть.

Вчитель. Розібрати за будовою дієслова, визначити їх спосіб творення. 2бали.

І група. Пофарбувати. ІІ група. Викорінювати.

VI. Узагальнення вивченого матеріалу.

Вправа «Павутинка». За кожну відповідь 1 бал.

Синтаксична роль що робити? що зробити?

Морфологічні ознаки дія або стан предмета

Форми дієслова особа, час, вид, спосіб, рід.

Дієслово відповідає на питання В реченні виступає головними і

другорядними членами речення

Загальне значення Дієприкметник, дієприслівник, інфінітив,

особові форми, безособові дієслова

VII. Підсумок уроку. Вправа «Незакінчене речення»

-- Із сьогоднішнього уроку я дізналась (-вся), що …

-- Цей урок мене зацікавив тим, що …

-- Мене здивувало те, що …

-- Із цього заняття я йду …

VIII. Оцінювання за кількістю набраних фішок.

Червоні фішки

3 бали

Зелені фішки

2 бали

Сині фішки

1 бал

IX. Домашнє завдання: написати міні-твір «Люби і знай свій рідний край», використовуючи дієслова наказового способу. На 7 балів – підкреслити дієслова у творі; на 9 балів – визначити дієвідміну дієслів і час; на 11 балів – зробити синтаксичний розбір одного із речень.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00