Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Щербина Зоя Іллівна, вчителька української мови та літератури Южинецького ЗЗСО І-ІІ ступенів Чернівецької області Кіцманського району
Тема. Узагальнення й систематизація знань учнів з теми «Дієслово».
Мета: узагальнити та систематизувати вивчений матеріал з теми «Дієслово»; розвивати уміння знаходити морфологічні ознаки, синтаксичну роль, правильно писати частки б, би, не та розбирати дієслова за будовою; виховувати самостійність, ерудованість, кмітливість, любов до рідної мови, народної творчості.
Обладнання: схеми розбору дієслів за будовою та синтаксичного розбору, ромашка, фішки.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань з теми «Дієслово». Використання інтерактивних технологій.
Форми роботи: ігри «Хто швидше», «Камінь спотикання», «Миттєва відповідь», «Ромашка», «Третє зайве»; вправи «Мозковий штурм», «Павутинка», «Незакінчене речення», робота в групах.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи.
ІІ. Визначення емоційної готовності учнів до роботи.
Побажання успіху один одному, потискання рук, привітання.
ІІІ. Опитування домашнього завдання.
Розповідь усного переказу.
IV. Установчо-мотиваційний етап.
Вчитель. Діти, всі ви любите гратись. Ігри збагачують ваш чуттєвий досвід, забезпечують розвиток сприймання, формують волю. Тому ви, напевно, здогадались, що сьогоднішній урок буде проходити у формі ігор.
V. Повідомлення теми й мети уроку.
Робота в групах. «Діамант»- І група, «Мова солов’їна» - ІІ група.
«Бліц-опитування» І групи. Кожна відповідь оцінюється 1 –им балом.
- Що називається дієсловом?
- Загальне значення дієслова.
- Морфологічні ознаки.
- Синтаксична роль.
- Назвати форми дієслова.
- Види дієслів є…
- Недоконаний вид відповідає на питання…
- Доконаний вид відповідає на питання …
- Теперішній і майбутній часи змінюються за …
- Майбутній час має просту форму недоконаного виду, яка твориться за допомогою суфікса… (м).
ІІ група.
- Складена форма майбутнього часу недоконаного виду твориться за допомогою допоміжного дієслова … (буду)
- Минулий час змінюється за … (родами).
- Скільки дієвідмін мають дієслова? (дві).
- Дієслова І – шої дієвідміни у ІІІ особі множини мають закінчення… (-уть,-ють).
- Дієслова ІІ– гої дієвідміни у ІІІ особі множини мають закінчення… (-ать, -ять).
- Назвати способи дієслів. (дійсний, умовний, наказовий).
- Дієслова: світає, не спиться, поталанило – це … (безособові).
- Дієслово утворене за допомогою префікса – це спосіб творення … (префіксальний).
- Коли в дієслові є префікс і суфікс – то це спосіб творення … (префіксально-суфіксальний).
Вчитель. А зараз побачимо, хто з вас буде найкмітливішим.
Гра «Хто швидше?» Записати з карток дієслова, визначити форми. 1 бал за кожну відповідь
І група. ІІ група.
- говорити - розбито
- говорений - розбиваючи
- говорячи - розіб’ю
- говорю - розбитий
- говорено - розбити
Вчитель. У нашому житті є перешкоди, камені, на які ми спотикаємось, так і в нашій мові є «камені, що їх треба прибрати. Гра «Камінь спотикання». Відредагувати словосполучення, знайти неозначену форму дієслова. 3 бали.
І група. - Сумувати за матір’ю, по матері;
- слідкувати за підручником, по підручнику;
- розказати за, про брата.
ІІ група. - Що сказати за, про навчання;
- прийти по, у справі;
- із-за, через вас запізнились.
Вчитель. Усі ви вмієте швидко думати, працювати, а в даному випадку будете відповідати.
Гра «Миттєва відповідь». 3 бали. Від поданих слів утворити:
- І особу однини дієслів теперішнього часу;
- чоловічий рід минулого часу;
- складну форму недоконаного виду майбутнього часу.
І група. Синій, спів, жаль, плач.
- синію, співаю, жалію, плачу;
- синів, співав, жалів, плакав;
- синітиме, співатиме, жалітиме, плакатиме.
ІІ група. Червоний, життя, хвала, любов.
- червонію, живу, хвалю, люблю;
- червонів, жив, хвалив, любив;
- червонітиме, житиме, хвалитиме, любитиме.
Вчитель. А хто з вас не любить квіти, цю земну красу!Тому зараз пограємо гру «Ромашка». Учасники груп по черзі відривають пелюстку ромашки з написаним на зворотному боці дієсловом і визначають дієвідміну. 1 бал за кожну відповідь.
Наприклад: бажати, ділити, давати, говорити, вірити, залишити, втратити, любити.
Вчитель. Перепишіть з дошки прислів’я, визначте способи дієслів, поясніть правопис часток НЕ, Б, БИ з дієсловами. 2 бали. Зробити синтаксичний розбір першого речення. 3 бали.
І група. – Горить, палає і втоми (не) знає.
- (Не) вчись ламати, а вчись будувати.
- Таке добре, що кури (не) їли б.
ІІ група. – Новою дорогою йди, а старої (не) забувай.
- (Не) родись красивим, а родись щасливим.
- Скупий, коли міг би, то два рази одно їв би.
Вчитель. Любимо гру «Третє зайве». Пояснити, яке із речень зайве, чому? 2 бали.
І група. – У лісі запахло сосною.
- Землю покропило дощем.
- Яблука зміцнюють здоров’я.
ІІ група. – Пахло чебрецем і свіжою травою.
- Завіяло, засипало снігом у полі.
- Семеро одного не ждуть.
Вчитель. Розібрати за будовою дієслова, визначити їх спосіб творення. 2бали.
І група. Пофарбувати. ІІ група. Викорінювати.
VI. Узагальнення вивченого матеріалу.
Вправа «Павутинка». За кожну відповідь 1 бал.
Синтаксична роль що робити? що зробити?
Морфологічні ознаки дія або стан предмета
Форми дієслова особа, час, вид, спосіб, рід.
Дієслово відповідає на питання В реченні виступає головними і
другорядними членами речення
Загальне значення Дієприкметник, дієприслівник, інфінітив,
особові форми, безособові дієслова
VII. Підсумок уроку. Вправа «Незакінчене речення»
-- Із сьогоднішнього уроку я дізналась (-вся), що …
-- Цей урок мене зацікавив тим, що …
-- Мене здивувало те, що …
-- Із цього заняття я йду …
VIII. Оцінювання за кількістю набраних фішок.
Червоні фішки 3 бали | Зелені фішки 2 бали | Сині фішки 1 бал |
IX. Домашнє завдання: написати міні-твір «Люби і знай свій рідний край», використовуючи дієслова наказового способу. На 7 балів – підкреслити дієслова у творі; на 9 балів – визначити дієвідміну дієслів і час; на 11 балів – зробити синтаксичний розбір одного із речень.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»