Урок "Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті"

Українська мова

Для кого: 7 Клас

10.01.2020

626

8

0

Опис документу:
Розробка уроку з української мови у 7 класі на тему "Дієприслівниковий зворот." Тип уроку: урок-казка. Пропонується розробка уроку з української мови для учнів 7 класу. Тип уроку – формування практичних умінь і навичок. Для мотивації навчальної діяльності школярів використано форму уроку – казки. Заняття містить такі інноваційні методи і прийоми , як «Мозковий штурм» , «Робота в парах», «Одним словом», «Прес». Для кращого засвоєння теми пропонуються завдання у формі гри «Розсипанка», «Уважний
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Мелітопольське міське управління освіти

Конспект

уроку з української мови

у 7 класі

Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові

Підготувала : вчитель української

мови та літератури І категорії

Лахтіонова О. В.

м. Мелітополь

Тема : Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті.

Казка про лінь

Мета : навчити учнів правильно визначати дієприслівниковий зворот в реченні,

формувати вміння правильно розставляти розділові знаки при дієприслів

никовому звороті,розвивати творчі вміння використовувати зворот у вислов

люваннях, удосконалювати культуру мовлення учнів

Тип уроку : урок формування практичних умінь і навичок

Форма уроку : урок – казка

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Мозковий штурм». Гра «Розсипанка» (зберіть прислів’я)

( Не спечеш калачі, лежачи на печі ) Слайд №

Вчитель : як ви розумієте зміст цього прислів’я ? Хай ці слова будуть епіграфом

нашого уроку .

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку . Слайд №

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Задзеленчав будильник ,і Юрко прокинувся.

Завдання « Уважний слухач» ( виписати з тексту казки дієприслівники ) Слайд

Охаючи та ойкаючи ,хлопець спустив з ліжка босі ноги. Намацавши ними черевики , рвонувся , щоб устати. Та щось міцно держало його в ліжку.

Юрко сіпнувся , намагаючись перемогти незрозумілі сили , але щось навалилось на хлопця чималою вагою.

Ось тут Юрко прокинувся остаточно. Розплющивши очі , він побачив поряд із собою на подушці чиюсь голову. Хлопець закляк з несподіванки.

Голова мала дивні ознаки : у неї не було ні очей , ні носа , ні вух. Лише тремтячі від

хропіння губи вимальовувалися на рожевому гладкому обличчі.

  • Ой лишенько! – перелякався Юрко та пошепки спитав у голови : - Ти хто?

  • Тс-с –с!- так само пошепки відповіла голова. – Я – твоя лінь. Не заважай спати!

Слайд № (перевірка завдання «Уважний слухач» )

  • То спи собі ,- сказав Юрко ліні. А мені до школи пора …

  • Не пущу !- засичала лінь.

  • Та ти що – чокнулась ?- закричав хлопець. – Збрендила ? Шизонулась ? Стріха в

тебе поїхала ?

Лінь аж рота з подиву роззявила. Такого жаргону вона ще не чула. Її аж пересмикнуло від гніву. Обхопивши Юрка ще міцніше , вона просичала …

Завдання « Лінгвістичний пошук» ( робота біля дошки . Записати речення, вказати дієприслівники ,підкреслити їх у реченні ,вказати зворот)

  1. Жаргон забруднює мовлення , заглушуючи живу думку ,позбавляючи людину індивідуальності.

  2. Вбиваючи силу волі , лінь калічить людину .3. Пов’язуючи бережливе ставлення до мови з поняттям патріотизму , вчені мають рацію.

Завдання « Юний мовознавець» ( усно з’ясувати значення слів : Слайд №

Жаргон – це умовна , штучна говірка ,зрозуміла лише в певному середовищі.

Патріотизм – любов до своєї Батьківщини ,відданість своєму народові.

Мати рацію – бути правим ,правильно , слушно думати ,говорити ,діяти.

Продовження казки.

  • Проте навіщо я тебе лаю ? – схаменулася лінь . – Адже жаргон - це теж ознака

лінощів. Жаргоном користується той , хто лінується вчити мову.

І лінь стихла , замурмотіла щось крізь сон , а невдовзі захропла на всю кімнату. Юрко , тихенько випроставшись із ослаблих обіймів , чкурнув до школи. На уроці він відкрив портфель , але ні зошитів ,ні підручників у нім не виявилося. Скулившись клубочком , на дні сопла …лінь!

  • Ти як сюди потрапила ? – розштовхав її хлопець ? – і чому так поменшала ?

  • Бо ти мене переміг ! – ображено пояснила лінь. – Утік від мене …Та я скоро

виросту! – пообіцяла вона .

  • Дай зошит і ручку ! – закричав Юрко до сусіда по парті .- Чого витріщився , як дуб на кактус ?

Вживши знову жаргонний вислів ,хлопець помітив , як напнувся портфель. Лінь збільшувалася , як надувна куля. Рожевою рукою вона вихопила в Юрка ручку , намалювала в зошиті кораблик , клітинки для гри в морський бій.

  • Так ось які задачі ти розв’язуєш ! – пролунав голос вчительки.

  • Це не я …- прошепотів Юрко.

Метод « Блискавичний м’яч» .( Усно утворити дієприслівники від поданих словосполучень.) Слайд №

Боротися з лінню (борючись з лінню) ; не знати втоми (не знаючи втоми ) ;

Працювати добре (працюючи добре) ; рано вставати (рано вставши ) ;

Скінчити діло ( скінчивши діло) ; не покладати рук (не покладаючи рук ) ;не не шкодувати сил (не шкодуючи сил ) ; не розгинати спини (не розгинаючи спини ) ; засукати рукава ( засукавши рукава ).

Так у Юрковім щоденнику зявилася двійка з математики . Наступного уроку щоденник поповнився двійкою з мови. Юрко реготав на весь клас під час диктанту. Звідки учительці було знати , що то лінь лоскотала його під партою? Наступним мав бути урок фізкультури . Юрко ледве дотягнув портфель до спортзалу – настільки важкою стала лінь.

  • Давай поспимо на м’якому маті ! – вкрадливо запропонувала вона .

  • Давай ! – очі в Юрка посовіли , голова схилилася на груди. Він впав на матрац. Прокинувся хлопець як від удару. Поруч хропла товстопуза лінь. Та якийсь високий звук вплітався в хропіння . « Хтось плаче !» - збагнув Юрко. Плач линув з портфеля . Це плакав щоденник .

  • Не минути мені двійки з фізкультури ,- ридав він. – А все через твою лінь!

  • Що ж робити ? – похнюпився Юрко.

  • Боротися з нею ! – вигукнув щоденник . – Мислити , розвивати пам’ять ! Виконай для початку вправу.

Метод « Робота в парах». Завдання « Джунглі пунктуації». Списати речення, розставити розділові знаки ,підкреслити дієприслівниковий зворот. Слайд №

1.Не жалкуючи сил та часу , вчи рідну мову. 2.Досліджуй рідне слово не лінуючись. 3.Борючись за культуру мовлення , ти борешся за свою загальну культуру.

Юрко виконував вправу , а лінь зменшувалася на очах ,навіть хропіння стишилося. Ще трохи – і вона зовсім зникне.

  • Склади речення про працю , ввівши у нього дієприслівниковий зворот.

Завдання « Творче конструювання».( Складіть речення про невтомну працю

людей , використовуючи дієприслівниковий зворот) Слайд №

1.Не покладаючи рук …

2.Не шкодуючи сил …

3.Засукавши рукава …

V. Підсумок уроку . Рефлексія . Метод « Прес». Спливає час уроку ,потрібно підсумувати нашу роботу. Давайте перевіримо , що ми досягли на уроці. Слайд

Ставши розміром з мишеня , лінь прокинулася. Вона заметушилася та засичала Юркові : « Спи! С-с-пи!»

  • Знищи її !- вигукнув щоденник. – Запиши домашнє завдання .( Виписати 5-6 прислів’їв або речень з художньої літератури , у яких є дієприслівниковий зворот) Слайд №

На місці , де щойно порпалася лінь , розлилася пляма.

Оцінювання. Метод «Одним словом». Учні відзначають одним словом , що їм сподобалось на уроці : зміст ,методи , атмосфера , вправи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.