Урок читання на тему: "Образи української природи в поезії Тараса Шевченка"

Опис документу:
Інтегрований урок читання у 2 класі Зінтегровані предмети: Читання (Т. Шевченко «Встала й весна, чорну землю…», «Зоре моя вечірняя…», «Зацвіла у лузі червона калина») Я досліджую світ (У царстві рослин) Образотворче мистецтво (тематична композиція «Зацвіла у лузі червона калина»)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Образи української природи в поезії Тараса Шевченка

Інтегрований урокчитання у 2 - А класі

Зінтегровані предмети:
Читання (Т. Шевченко «Встала й весна, чорну землю…», «Зоре моя вечірняя…», «Зацвіла у лузі червона калина»)
Я і Україна (У царстві рослин)
Образотворче мистецтво (тематична композиція «Зацвіла у лузі червона калина»)
Мета:
• продовжити ознайомлення із творчістю Т.Шевченка;
• вчити аналізувати прочитане;
• виконати тематичну композицію «Зацвіла у лузі червона калина»;
• розвивати мислення, мову, пам’ять, удосконалювати навички виразного читання;
• виховувати повагу та інтерес до творчості українського письменника Т.Г. Шевченка.
Хід уроку.
І. Організаційна частина

- Чий портрет у кожній хаті –
І у бідній, і в багатій –
Прикрашений рушниками,
Вишитими руками мами?
(Портрет Шевченка)

- Наш урок незвичайний, присвячений він Т.Г.Шевченку.
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

Ми нарвем квіточок
Й за нашим звичаєм
Сплетемо віночок,
Портрет заквітчаєм.

Тоді заспіваєм
На повнії груди,
Нехай люди знають,
Що Шевченка любим
ІІ. Повідомлення теми уроку.
- Як у народі називали Шевченка? (Кобзарем)
- Чому?
- Як називається збірка поезії Тараса Шевченка?
- Крім «Кобзаря», якого знає увесь світ, важливою сторінкою в житті поета було видання «Букваря южноруського». У книжці всього 24 сторінки, але кожна з них цікава. Це і алфавіт, і математичний матеріал, і молитви. Багато творів для дітей написав Тарас Шевченко. І сьогодні на уроці ми познайомимось з деякими з них.
- Скажіть, які таланти мав Тарас Шевченко?
Учень
Був це хлопець кмітливий,
Чесний і справедливий,
Любив дуже читати,
А ще більше – малювати.
А ще любив малий Тарас
Вечірні зорі рахувати.
2. Перегляд презентації «Картини Тараса Шевченка»
- Яка картина вас найбільше вразила?
- Яка подія на ній зображена?
- Який настрій викликає ця картина? Чому?

3. Розчитування.

- Прочитати слова на одному диханні.

Віє луг

Вода лани

Весна луна

Вранці любий

Вітер летіти

Встала люди
ІІІ. Опрацювання вірша Т.Шевченка «Встала й весна, чорну землю…».
1. Виразне читання вірша вчителем.
- Про що цей вірш?
- У вигляді кого зобразив поет весну?
2. Словникова робота.
Укрила рястом
встала барвінком
розбудила соловейко
уквітчала жайворонок
3. Повторне читання вірша учнями мовчки.
- Які слова вірша допомагають уявити весну як живу істоту?
- Чому земля сонна?
- Як весна змінила сонну землю? Прочитайте.
- Прочитайте, хто радо зустрічає землю, «убрану весною».
- Які малюнки ви б намалювали до вірша?

4. Вправи на розвиток швидкості читання.

1) Читання «буксиром» за вчителем.

2) Читання «ланцюжком» по рядочку з сусідом по парті.

3) Читання усіх слів з «а».
ІV. Фізкультхвилинка.
Пташка високо літає,
Зайчик високо стрибає,
Тихо лис десь пробіжить,
Їжачок в траві сидить,
Десь в барлозі спить ведмідь.
Всіх звіряток цих любіть.

V. Опрацювання вірша Тараса Шевченка «Зоре моя вечірняя».
1. Розповідь про історію написання вірша.
Були в житті Тараса Шевченка часи, коли він перебував дуже-дуже далеко від рідних місць, у далекій Орській фортеці. Туди його відправив на 14 років у заслання цар за його вірші та любов до України. Єдиною рослинністю тієї місцевості були колючі бур’яни та хирлява осока.
Шевченка огортав невимовний сум, коли він дивився на цю пустелю. Зрозуміло, після живописної української природи, зелених берегів Дніпра, мальовничих міст і сіл інакше і бути не могло.
І ось ця туга за батьківщиною, пов’язана зі згадкою про рідну природу, виливалась у сумні, але чудові вірші.
3. Читання вірша вголос.
- До кого звертається поет? Про що просив розказати поет? Чому просить «говорити тихесенько»?
- Поясніть вислів «веселочка воду позичає».
4. Виразне читання вірша учнями.

- Читаючи вірш, передайте голосом смуток, тугу, журу.
VI. Опрацювання вірша Т.Шевченка «Зацвіла у лузі червона калина…».

1. Читання вірша мовчки.
- Прочитайте вірш мовчки. З ким поет порівнює червону калину?
- Яку картину ви уявили, читаючи ці рядки? Чому пташечка зраділа?

2. Слухання аудіозапису «Зацвіла у лузі червона калина…»

VII. Інтеграція: «Я і Україна» та образотворче мистецтво.
1. Бесіда
- Шевченко любив природу. Про красуню-калину у своїх віршах згадував аж 365 разів!
- Про калину ми багато знаємо. До якої групи рослин вона належить? (Це кущ).
- Які в калини листочки? Яку форму мають плоди калини? Які властивості має ця рослина? (Вона цілюща)
- Які цілющі рослини нашого краю ви знаєте? (М’ята, мати-й-мачуха, чабрець, ромашка, липа, шавлія, звіробій, череда).

2. Самостійна робота.
У кожного на парті завдання на аркуші: треба з’єднати стрілочками малюнок рослини з її назвою. (Додаток 1)

3. Виконання малюнка калини в техніці «прикладання пальчика».
- Зараз ми намалюємо кетяг цієї чудової рослини. (В учнів на партах лежать заготовки малюнків).
- Мокаючи вказівний пальчик у вологу червону фарбу, залишимо відбитки на папері – це будуть ягідки. Роботу виконуйте охайно. Ягідок чіпляйте густенько, щоб кетяг був великий, дорідний.
4. Демонстрація робіт.

VIII. Підсумок.
- З якими віршами ми сьогодні познайомились на уроці?
- Роз’єднайте слова, прочитайте уривок з вірша Тараса Шевченка і вкажіть його назву.

Зацвілаулузічервонакалина,
Нібизасміяласьдівчина-дитина.

- Чого вчать вірші Тараса Шевченка?
ІХ. Домашнє завдання: вивчити один із віршів напам’ять.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»