Урок читання. 2 клас. Тема - людяність в людині головне.В.О.Сухомлинський.Горбатенька дівчинка.

Опис документу:
Ознайомити дітей із твором В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка». Розширити уявлення дітей про добрі і погані вчинки. Навчати учнів усвідомлювати ідейний зміст, художні засоби, якими користується автор, створюючи художній образ. Вчити аналізувати та оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб. Розвивати виразне читання, зв’язне мовлення, вміння висловити свою думку, цінувати думки товаришів.Виховувати доброту і чуйність, викликати бажання наслідувати добрі справи однолітків.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок читання у 2 класі

з використанням технології розвитку критичного мислення

Тема уроку. Людяність – в людині головне. В. Сухомлинський "Горбатенька дівчинка".

Мета. Вчити аналі­зувати та оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб; формувати вміння визначати головну думку твору; поглибити знання дітей про загальнолюдські моральні якості; удосконалювати читацькі навички. Розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, вміння висловлювати власну думку. Виховувати доброту, чуйність, людяність, викликати бажання наслідувати добрі справи однолітків.

Обладнання. Портрет В. Сухомлинського, листки з прислів’ями для роботи в парах, збірка "Казки школи під голубим небом", відеоматеріали, сонечко з промінцями, будиночки з рисами характеру, слова для словникової роботи, ілюстрації, Савченко О.Я. Читанка 2 клас: Підручник. – К.: Освіта, 2002. – С. 51-52

Використана література.

Ґудзик І.П. Робота над змістом твору // Поч. школа. - 1993. - №11. - С. 16-19

Ігнатенко Н.В. Пізнавальні завдання на уроках читання у 2 класі // Поч. школа. - 1992. - №9 - 10. - С. 18 - 21.

Лаптєва Л. Читання - віконце у світ // Поч. школа. - 1997. - №11. -С.11 -13

Науменко В.О. Навчання вдумливого читання і розуміння художнього твору // Початкова школа. – 2008. – № 7. - С. 50-51.

Наумчук М.М., Наумчук І.І. Творчий підхід до роботи з текстом // Поч. школа. - 1996. - №4. - С. 15 - 18.

Савченко О. Я. Сучасний урок у початкових класах. - К.: Магістр-5, 2007.-255 с.

Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології. – Х: Основа, 2005. – 124 с.

Тягло О.В. Критичне мислення: Навчальний посібник. – Х: Основа, 2008. – 189 с.

Хід уроку

І. Організація класу

Всі почули вже дзвінок

На улюблений урок.

Зараз сядуть всі дівчатка

А за ними і хлоп’ятка.

Працюватимем старанно

Щоб почути у кінці

Що у нашім 2 класі

Діти - просто Молодці.

Інтерактивна вправа «Розминка «Закінчи речення одним словом»»

Учитель перед початком уроку пропонує учням заручитися підтримкою своїх однокласників у навчальній діяльності. Для цього він пропонує закінчити одним словом речення: «Я бажаю вам...» (Можливі варіанти відповідей учнів: успіху, перемоги, наснаги, твор­чості тощо.)

ІІ. Мовна розминка

Розчитування. Робота з таблицею

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка домашнього завдання

  • З яким твором ми познайомилися на минулому уроці?

- Щоб перевірити, як ви зрозуміли текст, проведемо бліц-опитування.

1. Як звали хлопчика?

2. В який клас він ходив?

3. Яким був Петрик?

4. Куди повела бабуся онука?

  1. Коли відбувалися події?

6. Що несла бабуся?

7. Що ніс Петрик?

8. Кого побачили бабуся і Петрик в лісі?

9. Де було гніздо пташки?

10. З чого воно збудовано?

11. Яка ж була пташка?

12. Що ніс Петрик з лісу?

13. Чи стало йому соромно?

14. Яка головна думка цього тексту?

- А тепер найактивніші почитають домашнє оповідання.

- Хто є автором оповідання «По волосинці?»

- Хто такий В.О.Сухомлинський, що ви про нього знаєте?

- А чи добре ви знаєте його твори? Перевірити це нам допоможе літературна вікторина.

2. Літературна вікторина

- За опорними словами спробуйте відгадати назву твору.

1. Свято, сорочечка, тиждень, подив («Як же все це було без мене?»)

2. Дочка, матуся, взуття, сьома. («Сьома дочка»)

3. Люди, Наталочка, кошеня, замуркотіло («Покинуте кошеня»)

4. Ліс, пташка, гніздо, задуманий («По волосинці»)

5. Зошити, дівчинка, благав, іспит

- Спробуйте прочитати назву цього оповідання.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Інтерактивна вправа «Передбачення»

- Уважно подивіться на слова і назву, як ви гадаєте, про кого або про що буде наше сьогоднішнє оповідання.

- Почніть свою розповідь словами «Я думаю…», «На мою думку…» (Діти висловлюють своє припущення)

- Чи можна із заголовка дізнатися, як автор ставиться до дівчинки?

- Ви коли-небудь зустрічалися з людьми з фізичними недоліками?

- Чи легко жити людині з фізичними вадами?

- Як ви думаєте з якими неприємностями їм доводиться зустрічатися в житті?

- Як ви думаєте, як почуваються люди, коли їх фізичні недоліки з подивом розглядають.

V. Повідомлення теми, мети уроку.

- Отже, сьогодні ми з вами познайомимося ще з одним оповіданням В.Сухомлинського.

Ми будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно, перевіримо, чи справдилося ваше передбачення і я дуже сподіваюсь, що знайомство з цим оповіданням буде для вас ще одним уроком по вихованню кращих рис характеру.

VІ. Ознайомлення з новим матеріалом

1. Вступна бесіда

  • А які риси характеру ви знаєте?

- Ці риси оселилися в будиночках. Прочитайте їх.

доброта

любов

чуйність

людяність

милосердя

уважність

жадібність

злість

брехливість

жорстокість

ненависть

байдужість

- Чому у першому будиночку оселилося сонечко, а у другому хмарка?

-В якому будиночку оселилися б ви? Чому?

- Як ви гадаєте, яка риса характеру найголовніша, яка об’єднує в собі всі інші?

- Саме про це буде наше оповідання.

2. Словникова робота

-В цьому тексті вам зустрінуться нові слова

- Прочитайте сходинки слів «луною» за вчителем.

п'ять іспит

благав лагідно

живенько насмішки

чорноокий полегшено

пустотливих горбатенька

ЖИВЕНЬКО - швидко

БЛАГАВ – наполегливо просив

ПУСТОТЛИВІ – грайливі, безтурботні

ЧОРНООКИЙ – з чорними очима

ІСПИТ – екзамен, перевірка

3. Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням»

Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується, перевіряються (справдились чи не справдились очікування).

Читання оповідання вчителем із передбаченням, зупинками

  • Після читання дасте відповідь на питання:

  • Який іспит витримав клас?

Горбатенька дівчинка

Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.

  • Відчини двері й подивись, хто там стукає, - мовив учитель.

Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.

Вона була горбатенька.

І зупинка

- Кого привів у клас директор?

- Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?

- Що означає вислів очі впилися? (уважно придивлялись, почали розглядати)

- Як ви думаєте, що трапилося далі?

Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.

У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.

ІІ зупинка

  • Чого боявся вчитель?

  • Як сприйняли діти дівчинку?

  • Що означає вислів затамував подих (заціпенів, завмер, затримав дихання)

  • Як ви думаєте, що трапилося далі?

Учитель полегшено перевів дух.

- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор. – Вона приїхала до нас здалеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за першими партами, піднесли руки:

  • Я…

Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.

ІІІ зупинка

  • Що означає вислів перевів дух (спокійно видихнув)

  • Який іспит витримав клас?

  • Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?

Фізкультхвилинка

В цьому класі друзі всі –

Я і ти. І ми, і ви.

Руку дай тому, хто зліва,

Руку дай тому, хто справа.

Одне одному всміхніться,

І ніколи не сваріться.

4. Читання по черзі - до кого доторкнуся

5. Гра «Швидко відповідай» - Перевіримо, як ви зрозуміли оповідання.

  • Де відбувалися події?

  • Який йшов урок?

  • З чого це видно?

  • Хто перервав урок?

  • З якої причини?

  • Як звали нову ученицю?

  • Яку фізичну ваду вона мала?

  • Про що «мовчки благав» учитель?

  • Як діти зустріли новеньку?

  • Чому вчитель «полегшено перевів дух»?

  1. Вибіркове читання

  • Прочитайте, чим займалися учні в класі.

  • Чому діти "впились" поглядом у незнайомку?

  • Як почувався вчитель?

  • Як учні зустріли дівчинку?

  • З якою просьбою звернувся директор до дітей? Прочитайте, як діти відгукнулися на це прохання.

7. Вправа на розвиток читацьких навичок.

На дошці записано початки речень. Діти мовчки читають їх і відшукують закінчення у тексті, зачитують його вголос.

1. Коли це у двері... 2. Чорноокий хлопчик... 3. Тридцять п'ять пар...

4. Він дивився у вічі... 5. Вони дивились на... 6. Хто поступиться...

7. Учитель був тепер...

8. Читання деформованих прислів’їв. Робота в парах

- Зараз ви попрацюєте в парах. У вас на парті є листочок рожевого кольору. Прочитайте деформовані прислів’я, з’єднайте лініями частини прислів’я.

Не смійся з лиха людського, а добрі діла.

Хто іншим добра бажає, той і собі має.

Не одежа красить людину, щоб тобі не було такого.

  • Поясніть, як ви їх розумієте.

VІІ. Рефлексія. Обмін думками, міркуваннями.

  1. Бесіда

  • Як ви гадаєте, чому вчитель так хвилювався? (боявся, щоб не проявили жорстокість)

  • І якими виявилися діти?

  • Чи можна сказати, що між учнями цього класу та вчителем було повне взаєморозуміння? (Діти розуміли вчителя з одного погляду)

  • А як би діти були жорстокими і немилосердними, як би вони себе повели?

- Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних, інвалідів.)

- Як треба ставитися до таких людей?

- Як би ви по іншому назвали це оповідання?

- Чому нас навчило це оповідання?

- Що вас найбільше вразило?

- Який ви для себе зробили висновок? (треба бути людяним)

  1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

  • Діти, до нас заглянуло сонечко під назвою Людяність, але воно без промінчиків. Промінці - це будуть гарні риси характеру, які об’єднує у собі людяність. Давайте згадаємо, про що ми говорили на уроці і подаруємо сонечку промінці.

3. Перегляд відео фрагменту мультфільму «Квітка-семицвітка»

- Чим схожі мультфільм і оповідання?

- Чи потрібно бути людяним? Навіщо?

4. Інтерактивний метод «Займи позицію» (вчитель створює ситуацію, коли кожен учень має можливість висловити думку, переконати товариша, проаналізувати думки інших та вибачитись, подякувати і змінити попередню позицію).

«Людяним потрібно бути, щоб»

тебе похвалили дорослі дарувати людям добро

взамін отримати винагороду

5. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть думку:

На уроці: я вчився…

я дізнався…

я зрозумів…

я хотіла б…

  • Мені сподобалось, як ви працювали. Дякую за роботу.

- Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. В народі кажуть: «Життя прожити - не поле перейти», тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли дійсно Людьми з великої букви.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Всеосвіта дарує

Три iPhone 12

+20 крутих призів з нашого фірмового магазину

до закінчення залишилось
00
00
00
00