Урок "Числівник як частина мови"

Опис документу:
Мета: поглибити знання учнів про числівник як частину мови, пояснити принцип поділу числівників на групи; навчити знаходити числівники у тексті, відрізняти від інших частин мови, що мають числове значення; розвивати зв’язне мовлення, пам'ять, логічне мислення учнів; виховувати культуру мовлення, вміння поважати чужу думку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Числівник як частина мови

Мета: поглибити знання учнів про числівник як частину мови, пояснити принцип поділу числівників на групи; навчити знаходити числівники у тексті, відрізняти від інших частин мови, що мають числове значення; розвивати зв’язне мовлення, пам'ять, логічне мислення учнів; виховувати культуру мовлення, вміння поважати чужу думку.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, дидактичне забезпечення, комп’ютер, мультимедійна дошка.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

  Весна… Пора радості і веселощів. Сьогодні, діти, ми помандруємо шляхами чарівної нашої країни. Як відомо, найголовнішою ознакою весни – є   квіти. Тому уявіть і скажіть, якою квіткою ви себе сьогодні  вважаєте?.
     Більшість з вас вибрали  квіти яскравих кольорів, які в собі несуть радість, стремління, перемогу. Тому я хочу, щоб ви сьогодні і на уроці працювали з таким же піднесеним весняним настроєм. Лиш тоді ми зможемо досягнути успіхів.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

На нашому уроці мова йтиме про цікаву частину мови. Яку? Відгадаймо загадку.

Я, відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати
І порядок при лічбі,
Підкажу мерщій тобі.
Чи який, чи котрий, скільки –
Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним
Називаюсь я … (числівник).

Молодці. Сьогодні на уроці мова піде про числівник.

(Діти працюють у групах)

ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ

Ознайомлення з теоретичним матеріалом

Кількість предметів позначають числівники. Тільки вони роблять це найвдосконаліше.

Цікаво є граматична доля числівника. Він зародився з різних частин мови. 1,2,3,4 були колись прикметниками. Але найкраще зберіг прикметникові особливості числівник один (наприклад один палець - одне дерево).

Деякі іменники дали життя числівникам. Наприклад числівник 5 походить від іменника п’ясть (рука) і мав мав значення числа: «5 пальців на п’ясті (руці)».

Цікавим є походження числівника 40, який теж походить від іменника. Гадають, що походження цього числівника можна пояснити так. У давні часи в’язка білячих шкурок кількістю чотири десятки була своєрідною «ходячою монетою». Її завжди тримали в мішку, який називався сорок. Поступово назва мішка стала сприйматися як число 40.

Відеоскрайбінг

https://www.youtube.com/watch?v=tHr_0T8y1lk

Практична частина

Гра «Розгадай ребус»

1 група 2 група

Пі 2 л – підвал Смор 1 а – смородина

Ві 3 на – вітрина Під 3 мати – підтримати

Ак 3 са – актриса 100 янка - стоянка

Мі 100 – місто Г 1 а – година

Виконати арифметичні дії, записавши числівники словами.

До 115 + 53 =; від 493 - 59 =; до 12,5 + 8 =;

834 + 16 =; 1550317 - 9362 =; 16,2 + 5 =.

ЧИСЛІВНИКИ В ЗАГАДКАХ

1.Реве від на сто гір, на сто кроків, на сто потоків. (Грім)

2.Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна. (Капуста)

3.В одній скрині сімсот козаків. (Мак)

4.Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)

5.Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)

6.Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Комар)

7.Барилко без обручів, без дна, а в нім два сорти вина. (Яйце)

8.Сімсот воріт, та один вхід. (Невід)

9.Шість ніг,дві голови, один хвіст, четверо очей, два носи. (Вершник на коні)

10.Два брати, Обидва Кіндрати, через дорогу живуть, один одного не бачать. (Очі)

11.Стоїть при дорозі на одній нозі,хто її зрушить-плакати мусить. (Кропива)

12.Бігає Марушка у ста кожушках, як вітер повіє, то й спина замріє. (Курка)

13.Що це — десять пальців, а нігтів нема? (Рукавиці)

14.Які два займенники псують шляхи? (Я-МИ)

15.У трьох водіїв був брат Андрій, а в Андрія братів не було. Чи може таке бути? (Так,бо водії є жінками)

16.Який годинник показує вірно час лише двічі на добу? (Зламаний)

17.Як за допомогою п’яти одиниць одержати 100? (111-11=100)

18.Що важче: сто кілограмів пір'я, сто кілограмів заліза чи один центнер зерна? (Однаково)

19.Вздовж алеї ростуть 10 дерев. Між ними стоять лавки. Скільки є лавок? (9)

20.В родині п’ять братів. Кожен з них має сестру. Скільки дітей у цій родині? (6)

Хвилинка-веселинка

Порався чоловік у дворі. Підходить до нього кум, гарно одягнений, причесаний, але кудись дуже поспішає, та й каже:

Куме, можна я через ваш город перебіжу, бо хочу встигнути на електричку на 7:20?

Та, будь ласка, куме! От тільки там мій бик пасеться. Якщо він вас побачить, то ви встигнете й на 6:40!

Творче конструювання

Замініть подані слова числівниками і запишіть їх:

 

Півроку – шість місяців

 

чверть години – пятнадцять хвилин

 

полудень – дванадцята година

 

дюжина – дванадцять

Лінгвістична гра «Латка на прислів'ї»

(Учням на екран проектуються прислів'я та фразеологізми із закритими «латками» числівниками. Учні переписують, уставляючи потрібний числівник. Під час перевірки, коли називається правильна відповідь, латка знімається.)

1. Один за всіх і всі за одного.

2. Знаю, як свої п'ять пальців.

3. Семеро одного не ждуть.

4. П'ять днів нічого не робимо, а на шостий

відпочиваємо.

5. Сім раз відмір, а один відріж.

6. Десята вода на киселі.

Лінгвістична гра

У кожному ряді слів сховалися «зайві». Списати, підкреслюючи їх, обґрунтувати свою думку. До якої частини мови належать ці слова?

1) Чотири, один, п’ятірка, шостий.

2) Ходять, п’ять, сидять, стояти.

3) Восьмий, далекий, восьмиповерховий, давній.

4) Два, двійня, двійка, дворіччя.

5) Сорока, рушниця, мішок, сорок.

6) Бігти, червоніти, їсти, п’ятий.

7) Дев’яносто, сто, двадцять, другий.

З одним із числівників скласти речення, зробити синтаксичний розбір.

IV Підсумок уроку

«Мозковий штурм».

(Учні хлопають в долоні, коли називається числівник).

Два, двоякий, подвоїти, двоїтися, другий, двійка, двочлен, двійник, три, потрійний, трійка, трикутник, потроїти, троє, чотири, четвірка, чверть, четверо, четвертий, п’ять.

Вправа «Відгадай числівник»

(Запитання проектуються на дошку.)

— Скільки нот у нотному стані?

— Скільки місяців у році мають 31 день?

— Скільки є чудес світу?

— Яке число є магічним у фольклорі?

— Скільки кольорів має райдуга

— Скільки днів має тиждень?

—Який числівник сховався за цими запитаннями? (Числівник сім.)

Повідомлення учня

А чи знаєте ви, чому число сім вважається магічним?

У давнину особливу увагу людей привертало небо, а на ньому — сім яскравих світил: Сонце, Місяць, Венера, Меркурій, Марс, Юпітер і Сатурн (стародавні люди відносили Сонце і Місяць до планет). Вони вважали, що всі земні події якось визначаються рухом семи планет, тому за небом треба пильно стежити

V. ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ.

VI. Домашнє завдання:

  • Параграф…

  • Вправа…

  • *** Виписати прислівя та приказки в яких вживаються числівники.

.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»