Урок 9. Ненаголошені голосні звуки [е], [и]

Опис документу:
Урок 9. Ненаголошені голосні звуки [е], [и] Мета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; фор- мувати вміння щодо вимови голосних [е], [и] в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 9. Ненаголошені голосні звуки [е], [и]

Мета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; фор-

мувати вміння щодо вимови голосних [е], [и] в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Хвилинка каліграфії

Пп па пе Пр Пи оп сп ап пс шп

Папíр парасо́лька подруга посере́дині

Проковтнути язика — мовчати.

— Доберіть до слова папір спільнокореневе слово, що називає ознаку предмета.

— Який корінь у цих словах?

— Складіть речення зі словосполученням «проковтнути язика».

2. Зоровий диктант

Тече, біжить ріка стрімка.

У горобця короткий дзьоб.

Стежка біжить серед жита.

У Катрусі зелений олівець.

Розцвіли дзвіночки в лісі.

3. Вправи на повторення

— Запишіть слова, поділяючи їх для переносу.

Зебра, мавпа, листок, дерево, лев, коза, слон, лісок, сиджу.

— У яких словах є розбіжність між вимовою голосних звуків і букв? (Листок, дерево, сиджу)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами з ненаголошеними голосними, у яких вимова не повністю відповідає написанню.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 15–16)

Вправа 1

— Прочитайте вірш. Про який місяць року в ньому розповідається?

— Зверніть увагу на підкреслене слово в першому реченні. У цьому слові наголошений звук [и]. Як вимовляється цей звук?

— Наголошені звуки [е], [и] вимовляються чітко, виразно: степ, кри́ла,

чи́сла, пе́ра.

— Прочитайте підкреслені слова в третьому реченні. У словах вербі́,

листо́чок, деньо́чок голосні звуки [е], [и] ненаголошені.

Ненаголошені звуки [е], [и] у вимові наближаються до [и], [е]; [веирбі́],

[лиесто́чок].

Вправа 2

— Прочитайте слова, запишіть їх за зразком. Підкресліть букви, якими позначені наголошені голосні звуки [е] та [и].

— Простежте, що потрібно зробити, щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и].

— Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и], треба змінити слова за зразком один — багато. Змінені слова називаємо перевірними. Наприклад: земля́ — зе́млі, листо́к — ли́стя.

Перевірні слова — це ті слова, які допоможуть вам перевірити написання букв, що позначають ненаголошені звуки [е], [и].

Вправа 3

— Прочитайте слова, запишіть їх за зразком. Підкресліть букви, якими позначені наголошені голосні звуки [е], [и].

— Простежте, що потрібно зробити, щоб правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е] та [и].

— Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и], треба дібрати слова-«родичі», у яких звуки [е], [и] є наголошеними. Наприклад: вишне́вий — ви́шня, шишка́р — ши́шка.

2. Первинне закріплення

— Прочитайте слова, правильно вимовляючи голосні звуки в ненаголошених складах.

в[еи]рба з[ие]ма

ст[еи]пи ч[ие]жі

з[еи]мля ч[ие]сло

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Робота над скоромовками

— Прочитати вголос скоромовки, правильно вимовляючи голосні звуки.

— Які голосні у ненаголошених складах вимовляються чітко? Які — нечітко?

Босий хлопець

Сіно косить,

Роса росить

Ноги босі.

От Кіндрат, так Кіндрат!

Зуб зламав об мармелад!

2. Робота в парах

— Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.

Перший місяць осені за календарем — вересень. Тихі, задумливі вересневі дні ще теплі, наче літні. Та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді.

День народжується в осінньому серпанку, але поступово туман зникає, розсіюється. Піднімається сонечко і обігріває землю.

Алла Волкова

— Випишіть з тексту три слова з наголошеним голосним у першому складі та три слова — у другому складі. Позначте наголос.

3. Вибірковий диктант

— Прослухайте уважно скоромовку.

Тигренятко з тигром-татом

Тренувалися стрибати.

— Запишіть слова, в яких голосні у ненаголошених складах вимовляються нечітко. (Тигренятко, тренувалися, стрибати)

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? Наведіть приклади.

— Як вимовляються ненаголошені [е], [и]? Наведіть приклади.

VII. Домашнє завдання

С. 16, вправа 3.

— Спишіть слова, вставляючи пропущені букви. Доберіть до них перевірні.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інноваційна методика творчо-пізнавальної діяльності особистості: «Rory’s Story Cubes» »
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.