Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Урок 63. Прикметники, близькі за значенням
Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник; вчити добирати до прикметників близькі за значенням слова; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати зв’язне мовлення; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
— Прочитайте підкреслені прикметники. На які питання вони відповідають?
— З перших букв поданих слів утворіть нове слово. Чапля, екран, тісто, вишня, елеватор, річка. (Четвер)
Четвер — четвертий день тижня.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— На які питання відповідають слова — назви ознак?
— Яку роль вони відіграють у нашому мовленні?
— Дійсно, слова — назви ознак роблять нашу мову багатою, красивою, образною. На уроці ми будемо продовжувати вивчати слова — назви ознак.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 93)
— З’єднайте частини прислів’їв. Спишіть. Як ви розумієте їх зміст? Як називаємо підкреслені слова?
— Слова — назви ознак у поданих словосполученнях замініть словами, близькими за значенням.
прудка білочка... (метка білочка);
сонячний день... (ясний день);
безстрашний льотчик... (хоробрий льотчик);
холодна зима... (люта зима);
ясне небо... (безхмарне небо).
— Слова, близькі за значенням, допомагають образно і точно висловити думку.
— Випишіть підкреслені слова. Це слова близькі за значенням.
— Поміркуйте, чи могли балакуни побудувати дім. Звірте свою відповідь із висновком поетеси.
2. Гра «Хто більше впіймає слів — назв ознак»
Учитель читає вірш, учні мають запам’ятати якомога більше слів — назв ознак.
У мами доня з рожевим личком.
В білявих кісках — дві сині стрічки.
Співає доня, неначе пташка.
А працьовита, як та мурашка.
Танцює доня — легка пір’їнка.
Каже всім доня: «Я — Українка»!
С. Кузьменко
3. Фізкультхвилинка
4. Продовження роботи за підручником (с. 94)
— Прочитайте текст. Доберіть із довідки пропущені слова, близькі за значенням.
Робота в парах
— Доберіть ознаку до назви предмета.
Клас (який?)... Річка (яка?)...
Цукерка (яка?)... Море (яке?)...
Учні зачитують слова, які вони дібрали, обирають найбільш удалі.
5. Самостійна робота
— Доберіть відповідні назви істот або неістот.
Кругле, кислувате, смачне — ...
Великий, зубастий, сірий — ...
Білокора, струнка, кучерява — ...
На дошці — малюнки-відповіді. Учні знаходять малюнок, зачитують словаознаки, які дібрали до нього.
6. Вибірковий диктант
— Запишіть слова — назви ознак.
Чудовий ліс, коли весна квітує,
Та інший він, коли прийшла зима:
Ведмідь в барлозі десь зимує,
Птахів співочих вже нема.
Дерева голі задубіли,
Дрімають мовчки у снігу,
Від інею пухнасті, білі...
Накинув лісові на плечі
Зимовий добрий чародій.
Тут казка теж живе, до речі,
Ти тільки придивитись вмій.
— Зачитайте слова — назви ознак, які ви виписали. Хто не помилився, молодець!
7. Гра-естафета «Який? яка? яке?»
На дошці — предметні малюнки: диня, яблуко, огірок.
Діти з кожного ряду по черзі виходять до дошки і під малюнком записують слова — назви ознаки. Виграє команда, яка швидше впорається із завданням.
Крейда біла, а вугілля... (чорне).
Редька гірка, а диня... (солодка).
Орел великий, а синичка... (маленька).
Дерево високе, а кущ... (низький).
Дорога широка, а стежка... (вузька).
Річка глибока, а потічок... (мілкий).
V. Підсумок уроку
— Чого навчилися на сьогоднішньому уроці?
— Що найбільше сподобалося?
— Про що хотіли б дізнатися на наступному уроці?
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»