Урок 53. Уживання великої букви в іменах, по батькові та прізвищах людей. Уживання імен у формі звертання

Опис документу:
Урок 53. Уживання великої букви в іменах, по батькові та прізвищах людей. Уживання імен у формі звертання Мета: закріплювати вміння учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; користуватися правилом написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова — назви предметів; вчити вживати імена у формі звертання; розвивати мовлення, каліграфію, логічне мислення, вміння працювати в парах.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 53. Уживання великої букви в іменах, по батькові та прізвищах людей.

Уживання імен у формі звертання

Мета: закріплювати вміння учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»;

користуватися правилом написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова — назви предметів; вчити вживати імена у формі звертання; розвивати мовлення, каліграфію, логічне мислення, вміння працювати в парах; виховувати позитивні риси характеру, прагнення творити добро.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте записані вами прізвища, імена та по батькові ваших рідних.

2. Хвилинка каліграфії

В В Вв вт ва ов в дз дзь об дзьобик

Ведмідь прокинувсь волохатий,

І все старому невтямки:

Чому, неначе пташенята,

Розкрили дзьобики бруньки?

— Поясніть значення слова невтямки.

— Доберіть до нього синоніми.

— Чи є слова, вжиті в переносному значенні?

— Поясніть правопис слова розкрили.

— Назвіть звуки у слові дзьобики.

III. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за підручником (с. 76–77)

Вправа 1

— Прочитайте вірш.

— Людей, які мають однакові імена, називають тезками.

— Вимовте імена дітей. Хто з дітей був тезками? Зверніть увагу на виділене слово. (Це назва річки.)

— Підкреслене слово поділіть для переносу. Вимовте звуки, назвіть букви в цьому слові.

— Випишіть імена хлопчиків.

— Чи є у вашому класі діти з такими іменами?

— Прочитайте!

Подивіться лиш, хлоп’ята, на луги,

Тезки ваші ось — васильки навкруги,

Миколайчики й петрові батоги.

— Чи зрозуміли ви, як звуть хлоп’ят, до яких звертається поет? Запишіть їхні імена. Хто найкраще виконає завдання? (Допомога слабким — картки підказки. Оформляйте роботу так: тезки: Василечки, Миколайчики, Петрики. Взаємоперевірка за допомогою світлофора.)

— Що можна сказати про виділені слова? Чому вони написані з малої букви?

— Як називають людей, які мають однакові імена? (Тезки)

— Чи є тезки в нашому класі? Тезки, вийдіть до дошки.

Цікаво знати!

Найпоширеніше чоловіче ім’я в Україні — Іван, а жіноче — Ганна. (З книги «Україна в цифрах і фактах»)

2. Фізкультхвилинка

3. Продовження роботи за підручником

Вправа 2

— Прочитайте імена хлопчиків та дівчаток. Зверніться до них. Запишіть за зразком.

— Прочитайте.

— Запишіть ім’я дитини і по батькові.

Вправа 3

— Прочитайте.

— Спишіть текст, уставляючи слова з довідки.

— Поясніть правопис уписаних слів.

4. Гра «Загубилась буква»

— Уставте пропущені букви, запишіть імена.

..етяна ..ндрій

..лена ..икола

..рина ..аксим

..офія ..митро

..настасія ..остянтин

..аталія ..гор

— Чиї імена записані в першому стовпчику? А в другому?

5. Мовна загадка

Діда звуть Микола Якович. Його внука — Максим Дмитрович. Як звуть онукового батька?

— Запишіть свою відповідь. Складіть подібну загадку.

6. Будь дослідником!

— Спробуємо дослідити, як утворилися прізвища.

Деякі прізвища утворилися від імен людей (Ільїн: від якого імені? Ілля. Петренко, Василенко?)

Назв професій (Паламар: церковний служитель. Коваленко, Ткаченко?)

Явищ природи (Мороз, Вітренко?)

Назв тварин (Вовк, Заєць, Голуб?)

Особливостей людей (Тихонька, Рудей, Тихов?)

Продуктів (Крупко: від якого продукту? (Крупи), Олійник — олія,

Паскар — паска, Твердохліб — твердий хліб.)

Предметів (Топорков, Лопатько?)

— Прізвища винахідників часто ставали назвами їхніх винаходів.

Це: Браунінг — марка пістолета.

Дизель — двигун внутрішнього згорання, що працює на рідкому паливі.

Рентген — промінь, що просвічує людський організм.

IV. Підсумок уроку

— Як пишуться імена, по батькові та прізвища людей?

— Що найбільше запам’яталося з сьогоднішнього уроку?

V. Домашнє завдання

С. 77. Завдання після вправи 3.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методологічні основи організації психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу дитини із особливими освітніми потребами»
Маргарита Сергіївна Чайка
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Схожі матеріали