Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Цілі уроку:
• освітня: розглянути особливості розмноження тварин, ознайомити учнів із формами розмноження та будовою статевих клітин тварин;
• розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови і функції біологічних структур;
• виховна: виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці, схеми або слайди презентації із зображенням особливостей внутрішньої будови представників різних груп тварин та форм розмноження тварин; схеми будови статевих клітин тварин.
Базові поняття і терміни уроку: розмноження, статеве розмноження, нестатеве розмноження, статеві клітини, яйцеклітина, сперматозоїд, брунькування, множинний поділ, фрагментація, партеногенез.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
♦ Які функції в організмі тварин виконує нервова система?
♦ Які органи входять до складу нервової системи у тварин?
♦ Чим відрізняється нервова система таргана і собаки?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
Функції репродуктивної системи
Репродуктивна система забезпечує процеси розмноження організму. Зазвичай вона представлена чоловічими і жіночими статевими залозами, які утворюють статеві клітини. Але у випадку нестатевого розмноження для створення нових особин можуть використовуватися й інші структури організму.
Форми розмноження тварин
У тварин виділяють статеве і нестатеве розмноження.
ü Нестатеве розмноження — утворення нового організму з однієї або групи клітин вихідного материнського організму, у ході якого не утворюються статеві клітини і не відбувається статевий процес. У цьому випадку в розмноженні бере участь тільки одна батьківська особина.
У тварин нестатеве розмноження представлено брунькуванням (кишковопорожнинні) або фрагментацією (кільчаки).
ü Статеве розмноження — тип розмноження, за якого утворюються спеціалізовані статеві клітини і відбувається статевий процес. Під час статевого розмноження утворення нового організму зазвичай відбувається за участі двох батьківських організмів (у випадку гермафродитизму статевим шляхом може розмножуватися й одна особина).
Під час статевого розмноження відбувається злиття статевих клітин — гамет чоловічого й жіночого організму.
Особливими способами розмноження організмів, яки виникли на основі статевого способу розмноження, є поліембріонія і партеногенез.
ü Поліембріонія (від грецьк. «поліс» — «численний» і «ембріон» — «зародок») — процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини.
Поліембріонія досить поширена серед різних груп тварин (війчасті та кільчасті черви, деякі членистоногі, риби і ссавці). Як постійне явище вона притаманна деяким комахам (наприклад, їздцям) і ссавцям (наприклад, броненосцям).
ü Партеногенез (від грецьк. «партенос» — «дівчина» і «генезис» — «походження») — розвиток нового організму з незаплідненої яйцеклітини.
Є організми, у яких партеногенез — єдиний спосіб розмноження (деякі комахи-паличники та прямокрилі). У життєвому циклі попелиць і дафній закономірно чергуються покоління, які розмножуються статевим способом і партеногенетично.
Статеві клітини
Чоловічі статеві клітини — сперматозоїди — зазвичай дуже малі й рухливі. Типові сперматозоїди мають головку, шийку і хвіст.
Жіночі статеві клітини (яйцеклітини) нерухливі та зазвичай більші від сперматозоїдів. Характерною ознакою яйцеклітини є наявність у ній запасних живильних речовин у виді жовтка, необхідних для розвитку нового організму.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
♦ Які функції в організмі тварин виконує репродуктивна система?
♦ Які органи входять до складу репродуктивної системи у тварин?
♦ Які у тварин існують статеві клітини і чим вони між собою відрізняються?
♦ Як будова репродуктивної системи тварини пов’язана із її способом життя?
Поясніть на конкретному прикладі.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»