Урок 35. ВИДІЛЕННЯ, ЙОГО ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ОРГАНІЗМУ

Опис документу:
Цілі уроку: • освітня: розглянути особливості процесів виділення продуктів обміну у тварин, ознайомити учнів із загальними принципами роботи і різноманіттям видільних систем; • розвивальна: розвивати вміння зіставляти й робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати здобуті раніше знання; • виховна: виховувати поважне ставлення до всієї природи взагалі та світу тварин зокрема.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 35. ВИДІЛЕННЯ, ЙОГО ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ОРГАНІЗМУ

Цілі уроку:

•   освітня: розглянути особливості процесів виділення продуктів обміну у тварин, ознайомити учнів із загальними принципами роботи і різноманіттям видільних систем;

•   розвивальна: розвивати вміння зіставляти й робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати здобуті раніше знання;

•   виховна: виховувати поважне ставлення до всієї природи взагалі та світу тварин зокрема.

Обладнання й матеріали: таблиці, схеми або слайди презентації із зображенням особливостей внутрішньої будови представників різних груп тварин.

Базові поняття і терміни уроку: виділення, нирки, мальпігієві судини, обмін речовин.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

♦  Які функції в організмі тварин виконує транспортна система?

♦  Які органи входять до складу транспортної системи?

♦  Які існують варіанти будови транспортних систем?

♦  Чим відрізняється будова транспортної системи риб і молюсків?

♦  Як будова транспортної системи тварини пов’язана із її способом життя?

Поясніть на конкретному прикладі.

♦  Навіщо тваринам треба виділяти речовини зі свого організму?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Функції видільної системи

У процесі обміну речовин в організмах тварин постійно утворюються речовини, які їм не потрібні. Більш того, вони можуть бути шкідливими для тварини. Тому потрібно постійно видаляти їх у навколишнє середовище. Цю функцію і виконує видільна система.

Загальні принципи будови видільної системи

Видільна система тварин зазвичай містить систему трубочок або каналів, об’єднаних у певні структури. Ці структури і виділяють продукти обміну. Відбувається не тільки виділення продуктів, але й зворотне вилучення потрібних організму речовин, які ще не треба виводити.

Значну роль у якості органа виділення зазвичай відіграє дихальна система. Через неї виводиться переважна більшість газоподібних продуктів обміну.

Різноманіття видільних систем

У кишковопорожнинних виділення здійснюється через поверхню тіла без утворення спеціальних структур. Кільчаки мають спеціальні трубочки для цього. У раків є зелені залози, як розташовані біля основи їхніх вусиків. Павукоподібні і комахи використовують для виділення спеціальні мальпігієві судини. Вони розташовані на місці з’єднання середньої і задньої кишки кишечника цих тварин і на вигляд як система трубочок.

У хребетних тварин органами виділення є нирки, шкіра, печінка і органи дихання (зябра або легені). У більшості видів у дорослому стані наявні або тулубні (риби, амфібії) або тазові (рептилії, птахи, ссавці) нирки. Тазові нирки ефективніші для життя на суходолі і краще економлять воду в процесі виділення.

Рис. 30. Статева і видільна системи жаби

Рис. 31. Видільна система птаха

Будова видільних систем тісно пов’язана із особливостями життєдіяльності тварин. Наприклад, у жаб сечовий міхур відокремлений від видільної системи і забезпечує видалення зайвої води з організму. А у птахів сечового міхура взагалі немає.

Для економії води під час виділення вони виділяють продукти обміну Нітрогену не у вигляді сечовини (як ссавці), а у вигляді сечової кислоти. Ця речовина потребує для свого виведення з організму дуже мало рідини. Але дуже погано розчинна. Тому легко випадає в осад. За наявності сечового міхура вона б його просто дуже швидко заповнила, що призвело б до загибелі тварини. А так сечова кислота виділяється одразу у клоаку і разом з залишками їжі формує пташиний послід.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Дати відповіді на питання.

Які функції в організмі тварин виконує видільна система?

Які органи входять до складу видільної системи?

Які існують варіанти будови видільних систем?

Чим відрізняється будова видільної системи рака і голуба?

Як будова видільної системи тварини пов’язана із її способом життя? Поясніть на конкретному прикладі.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити відповідний матеріал із підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.