Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Урок 3. Склад. Перенос слів із рядка в рядок по складах
Мета: поглибити знання учнів про склади як частини слова, на які воно ділиться при вимові; формувати вміння ділити дво- та трискладові слова на склади; розвивати вміння визначати кількість складів у слові за кількістю голосних; виховувати любов до рідної мови, культуру мовлення.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Іі ій із під між ці різ іч ім Ів
І́ній і́рис і іри́с інди́к ім’я́
Шість, сім, вісім — числа.
— Назвіть послідовно звуки і букви у словах іній та ім’я. Порівняйте кількість букв і звуків.
— Доберіть до цих слів назви ознак.
— Які букви можна дописати у словах ірис та індик, щоб утворилися нові слова?
Надходить світанок.
Ще синіє високе небо.
Бабуся дуже гарно шиє.
Тихесенько вітер віє.
3. Вправи на повторення
— Уважно прочитайте, що написано на дошці. Розподіліть написане на 2 групи.
Вітер, ша, Ні, дме, ти, Та, сильний
— Що ви віднесли до першої групи? (Вітер, дме, сильний)
— Як можна назвати те, що ви віднесли до першої групи? (Слова)
— Доведіть, що це слова. (Вони мають зміст.)
— Що ви віднесли до другої групи? (ша, Та, ти, Ні)
— Як називається те, що ви віднесли до другої групи? (Склад)
— Чим відрізняється склад від слова? (Слово щось означає, а склади нічого не означають.)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Тема нашого уроку «Склад». Ми будемо ділити дво- та трискладові слова на склади, визначати кількість складів у слові.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення вчителя
— Що можна скласти зі складів? (Слова)
— З яких складів можна скласти слово. (Тиша)
— Запишіть це слово і поділіть на склади. (Ти – ша)
— Доповніть інші склади до слів. (Ніна, Таня)
— Чому зі складами Ні, Та ви утворили імена. (Склади написані з великої букви — отримали імена.)
— Запишіть ці слова і поділіть на склади.
— Отже, що таке склад? (Склад — частина слова.)
Учитель може дати пораду, як легше розділити слово на склади:
— Уявіть, що вам потрібно дуже голосно і повільно прокричати слово, щоб воно було чутно далеко. Наприклад, вам потрібно назвати ім’я переможця в змаганні. Як ви тоді вимовите імена: Марина, Саша, Наташа? (Діти вимовляють імена, скандуючи.)
— Згадайте, коли люди можуть вимовляти слова по складах.
2. Робота за підручником (с. 7–8)
— Прочитайте вірш. Про що в ньому розповідається?
— Назвіть підкреслені слова одним словом. Поділіть ці слова на склади для переносу.
— Продовжіть речення, виписуючи овочі в абетковому порядку.
— Поділіть виділені слова на склади.
— Що таке склад? (Склад — частина слова, яка вимовляється одним поштовхом повітря.)
— Чи можна, прочитавши слово, одразу визначити, скільки в ньому складів? Від чого це залежить?
— Як дізнатися, скільки в слові складів? (Потрібно знати, скільки в слові голосних звуків. У слові стільки складів, скільки голосних звуків.)
— Прочитайте склади. «Зберіть» і запишіть слова. Складіть і запишіть речення з одним словом.
— Поділіть слова на склади для переносу.
Зверніть увагу! Сполучення букв йо пишемо на початку слова й складу.
Буквосполучення йо при переносі розривати не можна.
Слова з буквосполученням йо треба переносити так: га-йок, ма-йор, сер-йоз-ний.
3. Первинне закріплення
Завдання написані на аркушах. Перемагає команда, яка правильніше і швидше поділить слова на склади.
фабрика каструля капуста
млинці зерно гумка
будова закладка іриска
качка копійка волошка
картина лавка рибалка
Підбиття підсумків.
Фізкультхвилинка
Почуєте слово з одного складу — підстрибніть, з двох складів — присядьте.
Кущ, сорт, слово, лист, риби, звірі, міст, півень, марка, кріт, дощ.
V. Узагальнення й систематизація знань
Виписати слова в 3 стовпчики: в перший — односкладові, в другий — двоскладові, в третій — трискладові.
Кит, сокира, міст, олівець, автобус, рак, пилка, склянка, голуби, горобець, тигр, кінь, рама, кулі, барабан, сова, стіл, кури, папуга, слон, ластівка.
Записати слова в зошит, відновивши правильний порядок складів.
РО-СО-КА, БА-СО-КА, ШЕ-КО-НЯ, КО-ВА-РО, ЦЕ-ЦУ-НЯ, СЯ-РО-ПО,
ЧА-КУР, ЦЯ-ВІВ.
3. Продовження роботи за підручником (с. 8–9)
— Прочитайте текст. Хто такий вуйко Йой?
— Спишіть третій абзац, розкриваючи дужки. Підкреслені слова поділіть на склади для переносу.
— Складіть і запишіть власне речення з виділеним словом.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Як дізнатися, скільки в слові складів? Наведіть приклади.
— Скільки складів може бути в слові? Наведіть приклади.
— У слові є приголосні і один голосний. Скільки в слові складів?
— У слові 3 приголосних і 3 голосних. На скільки складів можна розділити це слово?
— У слові кіт — 3 звуки і в слові няв — 3 звуки. Чи однакова кількість складів у цих словах? Поясніть чому?
— Спишіть другий абзац вправи 3. У виділеному слові назвіть звуки. Зробіть звукову схему цього слова.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»