Урок 3. Склад. Перенос слів із рядка в рядок по складах

Опис документу:
Урок 3. Склад. Перенос слів із рядка в рядок по складах Мета: поглибити знання учнів про склади як частини слова, на які воно ділиться при вимові; формувати вміння ділити дво- та трискладові слова на склади; розвивати вміння визначати кількість складів у слові за кількістю голосних; виховувати любов до рідної мови, культуру мовлення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 3. Склад. Перенос слів із рядка в рядок по складах

Мета: поглибити знання учнів про склади як частини слова, на які воно ділиться при вимові; формувати вміння ділити дво- та трискладові слова на склади; розвивати вміння визначати кількість складів у слові за кількістю голосних; виховувати любов до рідної мови, культуру мовлення.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Хвилинка каліграфії

Іі ій із під між ці різ іч ім Ів

І́ній і́рис і іри́с інди́к ім’я́

Шість, сім, вісім — числа.

— Назвіть послідовно звуки і букви у словах іній та ім’я. Порівняйте кількість букв і звуків.

— Доберіть до цих слів назви ознак.

— Які букви можна дописати у словах ірис та індик, щоб утворилися нові слова?

2. Зоровий диктант

Грім озвався на зорі.

Надходить світанок.

Ще синіє високе небо.

Бабуся дуже гарно шиє.

Тихесенько вітер віє.

3. Вправи на повторення

— Уважно прочитайте, що написано на дошці. Розподіліть написане на 2 групи.

Вітер, ша, Ні, дме, ти, Та, сильний

— Що ви віднесли до першої групи? (Вітер, дме, сильний)

— Як можна назвати те, що ви віднесли до першої групи? (Слова)

— Доведіть, що це слова. (Вони мають зміст.)

— Що ви віднесли до другої групи? (ша, Та, ти, Ні)

— Як називається те, що ви віднесли до другої групи? (Склад)

— Чим відрізняється склад від слова? (Слово щось означає, а склади нічого не означають.)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Тема нашого уроку «Склад». Ми будемо ділити дво- та трискладові слова на склади, визначати кількість складів у слові.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Пояснення вчителя

— Що можна скласти зі складів? (Слова)

— З яких складів можна скласти слово. (Тиша)

— Запишіть це слово і поділіть на склади. (Ти – ша)

— Доповніть інші склади до слів. (Ніна, Таня)

— Чому зі складами Ні, Та ви утворили імена. (Склади написані з великої букви — отримали імена.)

— Запишіть ці слова і поділіть на склади.

— Отже, що таке склад? (Склад — частина слова.)

Учитель може дати пораду, як легше розділити слово на склади:

— Уявіть, що вам потрібно дуже голосно і повільно прокричати слово, щоб воно було чутно далеко. Наприклад, вам потрібно назвати ім’я переможця в змаганні. Як ви тоді вимовите імена: Марина, Саша, Наташа? (Діти вимовляють імена, скандуючи.)

— Згадайте, коли люди можуть вимовляти слова по складах.

2. Робота за підручником (с. 7–8)

Вправа 1

— Прочитайте вірш. Про що в ньому розповідається?

— Назвіть підкреслені слова одним словом. Поділіть ці слова на склади для переносу.

— Продовжіть речення, виписуючи овочі в абетковому порядку.

— Поділіть виділені слова на склади.

— Що таке склад? (Склад — частина слова, яка вимовляється одним поштовхом повітря.)

— Чи можна, прочитавши слово, одразу визначити, скільки в ньому складів? Від чого це залежить?

— Як дізнатися, скільки в слові складів? (Потрібно знати, скільки в слові голосних звуків. У слові стільки складів, скільки голосних звуків.)

Вправа 2

— Прочитайте склади. «Зберіть» і запишіть слова. Складіть і запишіть речення з одним словом.

— Поділіть слова на склади для переносу.

Зверніть увагу! Сполучення букв йо пишемо на початку слова й складу.

Буквосполучення йо при переносі розривати не можна.

Слова з буквосполученням йо треба переносити так: га-йок, ма-йор, сер-йоз-ний.

3. Первинне закріплення

Змагання по рядах

Завдання написані на аркушах. Перемагає команда, яка правильніше і швидше поділить слова на склади.

Сова звірі гриби

фабрика каструля капуста

млинці зерно гумка

будова закладка іриска

качка копійка волошка

картина лавка рибалка

Підбиття підсумків.

Фізкультхвилинка

Почуєте слово з одного складу — підстрибніть, з двох складів — присядьте.

Кущ, сорт, слово, лист, риби, звірі, міст, півень, марка, кріт, дощ.

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Гра «Розподіли»

Виписати слова в 3 стовпчики: в перший — односкладові, в другий — двоскладові, в третій — трискладові.

Кит, сокира, міст, олівець, автобус, рак, пилка, склянка, голуби, горобець, тигр, кінь, рама, кулі, барабан, сова, стіл, кури, папуга, слон, ластівка.

2. Гра «За порядком»

Записати слова в зошит, відновивши правильний порядок складів.

РО-СО-КА, БА-СО-КА, ШЕ-КО-НЯ, КО-ВА-РО, ЦЕ-ЦУ-НЯ, СЯ-РО-ПО,

ЧА-КУР, ЦЯ-ВІВ.

3. Продовження роботи за підручником (с. 8–9)

Вправа 3. Робота в групах

— Прочитайте текст. Хто такий вуйко Йой?

— Спишіть третій абзац, розкриваючи дужки. Підкреслені слова поділіть на склади для переносу.

— Складіть і запишіть власне речення з виділеним словом.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Що таке склад?

— Як дізнатися, скільки в слові складів? Наведіть приклади.

— Скільки складів може бути в слові? Наведіть приклади.

— У слові є приголосні і один голосний. Скільки в слові складів?

— У слові 3 приголосних і 3 голосних. На скільки складів можна розділити це слово?

— У слові кіт — 3 звуки і в слові няв — 3 звуки. Чи однакова кількість складів у цих словах? Поясніть чому?

VII. Домашнє завдання

С. 8, вправа 3.

— Спишіть другий абзац вправи 3. У виділеному слові назвіть звуки. Зробіть звукову схему цього слова.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи комунікативної компетентності молодшого школяра. Практичні матеріали»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн