УРОК 27. САМООБСЛУГОВУВАННЯ. КУЛЬТУРА ХАРЧУВАННЯ

Опис документу:
Мета: створити умови для усвідомлення учнями, що здоров’я — це головна людська цінність; сприяти формуванню у школярів культури здорового харчування; закріп-лювати знання про найбільш корисні і необхідні людині продукти харчування; сприяти пробудженню у дітей інтересу до народних традицій, пов’язаних з харчуванням; навчати правила поведінки за столом; ознайомити з посудом різного призначення та правилами сервірування стола; розвивати творчу активність

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК 27. САМООБСЛУГОВУВАННЯ. КУЛЬТУРА ХАРЧУВАННЯ

Мета: створити умови для усвідомлення учнями, що здоров’я — це головна людська цінність; сприяти формуванню у школярів культури здорового харчування; закріп-лювати знання про найбільш корисні і необхідні людині продукти харчування; сприяти пробудженню у дітей інтересу до народних традицій, пов’язаних з харчуванням; навчати правила поведінки за столом; ознайомити з посудом різного призначення та правилами сервірування стола; розвивати творчу активність, пам’ять, мовлення, акуратність, терпіння в роботі, естетичний смак.

Обладнання: ілюстрації із зображенням продуктів харчування, овочі, серветки, кольоровий папір, ножиці, клей, пензлики, серветка для рук.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення теми та мети уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо розмовляти про культуру харчування.

— Хто з вас розуміє, що це таке? (Відповіді дітей.)

— Чому харчування посідає таке важливе місце в житті людини?

— Яким має бути харчування людини?

  • Харчування має бути повноцінним і різноманітним, щоб у продуктах були присутні білки, жири і вуглеводи.

  • Харчування має бути регулярним. Людина має отримувати їжу 4–5 разів на добу.

  • Харчування має бути помірним. Не можна переїдати. Потрібно дотримуватися правил прийому їжі: не можна розмовляти під час їжі, поспішати, їсти занадто гарячі або занадто холодні страви.

2. Вступна бесіда

— Відгадайте загадки.

  • Холодильник похвалився,

Що на дім перетворився,

Де смачна і свіжа

Проживає... (їжа).

  • Морква, біб і цибулина,

Бурячок і капустина,

Ще й картопля — шусть у горщик.

Ну й смачний ми зварим... (борщик)!

  • Довго з тіста їх ліпили,

У окропі поварили.

Потім дружно ласували,

Ще й сметанки додавали. (Вареники)

  • І поживне, і смачне,

Біле, пінне, запашне.

Залюбки малята п’ють,

Здоровенькими ростуть. (Молоко)

  • Можу я його розбити,

Можу на обід зварити,

Курка нам його знесе,

Що це, діти? Це — ... (яйце).

  • Тісто, ягоди і крем,

Шоколад, прикраси, джем.

Дуже страву цю люблю,

Її в кондитерській куплю. (Тістечка)

  • Він і чорний, він і білий,

І завжди він загорілий.

Як до столу ми йдемо,

То без нього не їмо. (Хліб)

  • В розмальованій хустині,

Солоденька всередині.

Коли нею почастують,

Діти тішаться, ласують. (Цукерка)

  • Всім обід готує мама.

Ось бере вона петрушку,

Інші додає приправи —

Будем їсти смачну... (юшку).

  • Не вогонь, а обпікає.

Не борець, а силу має.

І якщо зачепиш ти,

Може добре допекти. (Перець)

  • І пухкенька, і смачна.

Із пшениченьки вона.

Зі здобного тіста,

Проситься, щоб з’їсти. (Пампушка)

— Які з цих продуктів уважають споконвічно українськими?

— Які прислів’я про їжу ви знаєте? (Відповіді дітей.)

— Спробуйте з’єднати частини слів — і ви прочитаєте відомі прислів’я.

Діти за допомогою вчителя дають пояснення прислів’ям.

— Якщо ви бажаєте жити довго, мати міцне здоров’я, треба обрати девізом свого життя такий вислів: «Перед тим, як за стіл мені сісти, я подумаю, що їсти!».

Я хочу нагадати одну притчу: «Колись до Насреддіна прийшов хворий зі скаргою на болі в животі. Насреддін запитав його, що він їв? Коли хворий віповів, що він з’їв на обід, то Насреддін прописав йому краплі в очі. На здивоване запитання пацієнта, чому виписані очні краплі, якщо болить живіт, Насреддін відповів: “Наступного разу ти будеш бачити, що їси”».

Ваше здоров’я — найцінніше, що є у вас. На все життя вам дається тільки один організм. Багато хвороб — усього лише результат неправильного харчування. На цьому уроці ви дізнаєтеся, що якість життя можна поліпшити за­вдяки правильному харчуванню.

3. Розповідь учителя

— Правильне харчування — найважливіша умова здоров’я людини, її працездатності та довголіття. Що означає харчуватися правильно? Це означає отримувати з їжею у достатній кількості і в правильному співвідношенні необхідні організму речовини: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни і воду. Існує кілька теорій правильного харчування, але поки ніхто не може дати кожному з нас тверді настанови: їжте те-то в такій-то кількості. Раціон харчування залежить від поглядів і способу життя кожної людини.

— Для організму людини потрібні вітаміни. Які з них відомі?

— Назвіть продукти харчування, які містять вітаміни.

— Хто придумав слово «вітамін»? Американський учений — біохімік Казимир Функ — відкрив речовину «амін» — і, з’єднавши її з латинським словом «Vita» (життя), отримав вітамін.

— Що дають людині вітаміни? (Допомагають людині рости і розвиватися.)

— Які вітаміни продають в аптеках?

— З чого ж на заводах виготовляють вітаміни? (Із плодів шипшини, обліпихи, моркви, гарбуза, чорної смородини...)

— Ягоди, фрукти й овочі — основні джерела вітамінів і мінеральних речовин. Більшість вітамінів не утворюються в організмі людини і не накопичуються, а надходять тільки разом з їжею. Ось чому ягоди, овочі і фрукти повинні бути у раціоні дитини регулярно. Також ми маємо їсти м’ясо, яйця, масло, рибу, молоко, адже ці продукти містять білки, вуглеводи, жири та мінеральні речовини. А найбільш підходяща страва для сніданку — каша. Вона містить значну кількість поживних речовин, легко засвоюється організмом. Дуже корисна гречана каша, каша з вівса, рису, манну кашу варто їсти перед контрольною, змаганнями, адже вона дуже калорійна. Ось які прислів’я склав народ про кашу.

  • Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.

  • Борщ та каша — їжа наша.

  • Вівсяна каша сама себе хвалить, а гречану люди хвалять.

  • Заварив кашу — не жалій масла.

  • Воду вари, вода буде; пшоно вари — каша буде.

— Каша — улюблена страва серед людей. Її використовували і в будні, і в свята. Жодне застілля не обходилося без каші. Навіть на царських прийомах каша займала почесне місце.

Каша супроводжувала молодих у день весілля, нею поминали, зустрічали новонародженого.

У російських князів існував звичай — на знак примирення з ворогом варити кашу. Без каші мирний договір уважався недійсним. З тих пір про незговірливих людей говорять: «З ним каші не звариш».

Каша була основною гарячою їжею для солдатів, а солдатських кухарів називали кашоварами.

Знаменитий рецепт однієї каші народився під час важкого походу через Альпи. До кінця підходили запаси — залишалося «трохи-трохи» гороху, перловки, пшона, гречки. Замислившись над тим, як нагодувати голодних солдатів, Суворов раптом віддав наказ — усе варити в одному казані, додавши цибулі і масла. Каша вийшла смачна і корисна, і в народі її прозвали суворівською.

Фізкультхвилинка «Вершки і корінці»

— Я називатиму овочі. Якщо ми їмо підземні частини цих продуктів, треба сісти, якщо наземні — встати на повний зріст і витягнути руки вгору.

Картопля, квасоля, морква, помідор, буряк, огірок, ріпа, гарбуз, кабачок.

III. ДЕМОНСТРУВАННЯ ТА АНАЛІЗ ЗРАЗКА

Інструктаж учителя

— Якщо ми говоримо про культуру харчування, неможливо не згадати правила поведінки за столом та правила гостинності. Розгорніть підручники на с. 98 та ознайомтеся з правилами поведінки за столом. (Діти читають правила.)

— Як поводитися за столом? (Відповіді дітей.)

— А який посуд ми називаємо столовим? Розгляньте малюнки у підручнику на с. 101.

— Який посуд потрібен до сніданку, до обіду, до вечері?

— Тож, сьогодні виготовимо виріб, без якого не обійдеться жодна господиня, коли вона сервірує стіл. Це серветка.

Відгадайте загадку.

  • Стоять красуні у воді,

Голівки білі, золоті. (Лілія)

— Сьогодні ми навчимося виготовляти підставку під чашку «Водяна лілія».

Водяна лілія (латаття) — одна з найпрекрасніших водяних рослин на нашій планеті — блискуча красуня, для якої у водах усього світа немає суперниць, законна володарка всіх кольорів, які перед нею — те саме, що мерехтливі зірки перед місяцем у повному сяйві. За легендою, водяна лілія — це дитина красуні графині, яка була захоплена в мул болотяним царем. Убита горем мати графиня щодня ходила на берег болота і гірко плакала. Та одного дня вона побачила чудову білу квітку, пелюстки якої нагадували колір обличчя її дочки, а тичинки — її золотаве волосся.

  • Покладіть перед собою розгорнуту серветку.

  • Кожний куток розгорнутої серветки відігніть досередини.

  • Переверніть серветку на зворотний бік. Відігніть всі кути досередини.

  • Переверніть серветку ще раз. Відігніть кути серветки від середини до зовніх кутів.

  • Знову переверніть серветку. Притримуючи пальцем куток, потягніть за нижній, який трохи виступає. Так ви утворите пелюстку із внутрішнім трикутником.

  • Так само вчиніть з усіма кутами.

  • Далі з кольорового паперу виріжте серединку та наклейте в центр квітки.

Виконуючи роботу, діти користуються малюнками на с. 107 підручника.

IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

Учні виконують роботу, спираючись на план. Учитель надає допомогу.

V. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ

— Розгляньте свої вироби.

— Хто отримав задоволення від роботи?

— Тепер ви можете запрошувати гостей.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому був присвячений наш урок?

— Чи сподобався вам урок?

— Спробуйте закінчити речення:

  • Я зрозумів, що...

  • Я дізналася...

  • Мені було цікаво...

  • Я тепер буду...

— Одного разу Сократа запитали: «Що є для людини найбільш цінним і важливим у житті — багатство чи слава?» Великий мудрець відповів: «Ані багатство, ані слава не роблять людину щасливою. Здоровий жебрак щасливіший за хворого короля!».

Добре здоров’я — одне з головних джерел щастя і радості людини, неоціненне його багатство, яке повільно і з трудом накопичується, але яке можна швидко і легко розгубити.

Накопичуйте і бережіть своє здоров’я, вчіться цього в оточення: займайтеся улюбленою справою, проводьте кожну хвилину життя із сенсом, з користю для себе та інших! Будьте здорові!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток життєво-професійної ефективності особистості в освітньому процесі НУШ: технології, методики, вправи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.