Урок 22. БІСЕРОПЛЕТІННЯ. ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИГОТОВЛЕННЯ ОБ’ЄМНИХ ВИРОБІВ ТЕХНІКОЮ БІСЕРОПЛЕТІННЯ. «КВІТКА І БДЖОЛА»

Опис документу:
Урок 22. БІСЕРОПЛЕТІННЯ. ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИГОТОВЛЕННЯ ОБ’ЄМНИХ ВИРОБІВ ТЕХНІКОЮ БІСЕРОПЛЕТІННЯ. «КВІТКА І БДЖОЛА» Мета: продовжити ознайомлення учнів з бісероплетінням, необхідними для нього матеріалами; розвивати творчі здібності, дрібну моторику рук, посидючість; виховувати почуття прекрасного, естетичний смак.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 22. БІСЕРОПЛЕТІННЯ. ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИГОТОВЛЕННЯ ОБ’ЄМНИХ ВИРОБІВ ТЕХНІКОЮ БІСЕРОПЛЕТІННЯ. «КВІТКА І БДЖОЛА»

Мета: продовжити ознайомлення учнів з бісероплетінням, необхідними для нього матеріалами; розвивати творчі здібності, дрібну моторику рук, посидючість; виховувати почуття прекрасного, естетичний смак.

Обладнання: м’який тонкий дріт, бісер, намистинки двох кольорів, ножиці, малюнки та зразки виробів, мультимедійна дошка.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання

Усім, усім добрий день!

Геть з дороги, наша лінь!

Хай не заважає працювати

Гарним хлопцям та дівчатам.

2. Перевірка готовності до уроку

3. Упорядкування робочих місць

II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення теми та мети уроку

Уч и т е л ь. Сьогодні на уроці ми будемо виготовляти вироби технікою бісероплетіння.

2. Розповідь учителя

— Що таке бісер?

Бісер — це невеличкі або зовсім малі (найчастіше скляні) намистинки з наскрізними отворами, завдяки яким їх можна нанизувати на дріт або нитку. Використовуючи бісер, можна створювати різноманітні кольє й намиста, браслети й каблучки, амулети й предмети хатнього побуту; ним прикрашають головні убори й одяг (навіть патріарший (тобто верховного духівництва)), виготовляють іграшки й сувеніри, оздоблюють картини й ікони.

Бісероплетіння — різновид декоративно-ужиткового мистецтва з використанням перлів природного чи штучного походження. Має тисячолітню історію. Використовували майстри у Стародавньому Єгипті та державних утвореннях Південної Африки, Індії, у Південній Америці.

ІСТОРІЯ БІСЕРОПЛЕТІННЯ

Люди здавна використовували різноманітні природні матеріали для виготовлення прикрас. Спочатку це були яскраво забарвлені насіння рослин, квіти та їх бутони, морські та річкові мушлі, різноманітні морські камінчики незвичної форми, також — коштовні й напівкоштовні камені, і нарешті, металеві та скляні намистини.

Найдавніші намистини (бусини), вік яких перевищує 40 000 років, було знайдено американськими археологами під час розкопок у Кенії (Африка).

Стародавню Русь уважають царством скляних бус та браслетів, скроневих кілець: доля їх серед найдених при розкопках перевищує дві третини. Потім — буси янтарні (бурштин), із сердоліку, кришталю, аметисту, а також із кістки, глини, бронзи, срібла і золота.

Починаючи з ХІ ст., на Русі одним з найулюбленіших матеріалів для бісероплетіння були морські та річкові перлини. Їх використовували для оздоблення ікон, жіночого та чоловічого одягу, тіар для священиків.

Перлина була головним матеріалом для майстринь, які працювали в царських «світлицях», де шили одяг для членів царської родини, виготовляли подарунки для церкви і монастирів.

Пізніше з цією самою метою почали використовувати бісер. Спочатку ним лише підкреслювали контур малюнка перлових і золотошвейних робіт. Найбільша кількість кольорів бісеру було створено у Західній Європі у XIX ст. Особливо уславилися майстерні з виготовлення бісеру та скляруса в Богемії (сучасна Чехія). Реставруючи речі з бісеру, зараз часто використовують бісер зі скляних майстерень Чехії через досить широкий спектр товарного бісеру.

Вироби з бісеру прикрашали закладки для книг, гаманці, сумочки, картини, підсвічники, письмове приладдя. Усе це виготовляли за індивідуальним смаком. Досить модними були бісерні панно, на яких зображували міські та сільські пейзажі. Дуже часто в таких виробах вишивальниці копіювали роботи видатних художників. Відомі унікальні твори декоративно-ужиткового мистецтва в техніці бісероплетіння, наприклад скатертини.

Намистини по-різному поєднують з основою — шитвом, плетінням, ткацтвом, аплікацією (коли готовий невеликий твір нашивають на тканину іншого характеру). Виробами з бісеру прикрашали також меблі (камінні екрани, стільці, столики). У Російській імперії бісероплетіння мало значне поширення за часів сентименталізму, ампіру, еклектики. Вироби тієї доби тяжіють до емблем, гірлянд, зображень квітів і рослинних орнаментів, метеликів, іноді з додаванням написів і посвят.

Після скасування кріпосного права багато народних мистецтв виходять за межі «домашніх» і перетворюються на маленькі підприємства. Першу артіль бісерниць було засновано 1891 року в с. Воронцовка колишньої Тульської губернії. Промислові артілі відкривалися в Україні. 1906 року в містечку Зозови колишньої Київської губернії було засновано кустарну майстерню, де, крім килимів і вишивок, виготовляли бісерні намиста, ланцюжки й інші прикраси. Існували бісерні промисли в Чернігівській та інших губерніях.

Сьогодні роботи з бісеру й стеклярусу зберігаються у зібраннях багатьох художніх і краєзнавчих музеїв, ними прикрашають постійні й тимчасові виставки, їм присвячують спеціальні експозиції.

— Сьогодні технікою бісероплетіння ми виготовимо яскраву композицію з бджілкою і метеликом.

Метелика ловити я не хочу:

Він квітка неба, хай живе собі!

Хай крильцями барвистими тріпоче,

Щоб радісно було мені й тобі...

БДЖІЛКА

Чого це над квітками

Схилилась дітвора? —

Малим цікаво знати,

Як бджілка мед збира.

А бджілка все кружляє,

Неначе каже нам:

— Жу-жу, жу-жу, малята,

Я меду не віддам!

І забавлятись з вами

Не маю я часу —

Солодку краплю меду

У вулик понесу!

Грицько Бойко

Фізкультхвилинка

Що ж, мабуть, прийшла пора

Трохи відпочити.

Хочу я на фізхвилинку

Всіх вас запросити.

Раз — підняли руки вгору,

Два — схилились всі додолу.

Руки — в боки! Скік-скік-скоки!

Нахилились.

Повернулись,

Одне одному всміхнулись.

Покрутились вправо-вліво —

Щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири!

Набираємося сили.

Нахились, повернись,

До товариша всміхнись.

3. Демонстрування та аналіз зразка

1) Інструктаж учителя.

Мультимедійна презентація

— Розгляньте зразки на дошці.

Робота за підручником (с. 56)

1. Нанизуйте бісеринки по черзі рядочками, вставляючи дріт з обох боків.

2. Для пелюстки квітки візьміть кольоровий бісер та нанижіть за схемою (одну, дві, три, чотири, п’ять, чотири, три, дві, одну).

3. Таким чином зробіть п’ять пелюсток.

4. Для листочків квітки візьміть зелений бісер та нанижіть за схемою (одну, дві, три, чотири, три, дві, одну).

5. Для тулуба бджілки візьміть жовтий та чорний бісер та нанизуйте його по черзі за схемою (одну, дві, три, чотири, три, дві, одну).

6. Для крилець бджілки візьміть білий або голубий бісер та нанижіть за схемою (одну, дві, три, чотири, чотири, три, дві, одну).

7. Зробіть чотири крильця.

8. З’єднайте частини між собою.

9. Підготуйте основу для композиції. Основу можна зробити з тканини або картону, різної форми.

10. Складіть композицію.

11. Композицію можна закріпити на фоні дротом або пришити.

— До композиції ще можна додати метелика.

— Виготовлятимемо метелика у такій послідовності.

1. Розгляньте уважно схему виготовлення метелика.

2. Візьміть відрізок дроту завдовжки 40 см.

3. Визначте середину, зігнувши навпіл.

4. Нанижіть на дріт 2 намистинки й перемістіть їх на середину.

5. Один кінець дроту протягніть в отвір однієї з намистинок, затягніть дріт.

6. Нанижіть на один кінець дроту намистинку, протягніть крізь неї кінці дроту назустріч один одному.

7. Затягніть дріт. Зробіть таким чином 5 разів.

8. На дріт із правого боку нанижіть 18 бісеринок іншого кольору й протягніть дріт у намистинки попереднього кольору (дріт має вийти ліворуч).

9. Затягніть добре дріт, формуючи нижнє праве крило.

10. Виконайте так само ліве нижнє крило (дріт має вийти праворуч).

11. На один кінець дроту нанижіть намистинку першого кольору, протягніть крізь неї кінці дроту назустріч один одному.

12. Затягніть кінці дроту.

13. Нанижіть на дріт праворуч 24 бісеринки другого кольору, протягніть дріт, формуючи ліве верхнє крило.

14. Праве крило виконайте так само.

15. На дріт ліворуч нанижіть 2 намистинки.

16. На дріт ліворуч нанижіть намистинку такого самого кольору.

17. Протягніть дріт крізь намистинку посередині. Затягніть дріт.

18. Скрутіть кінці дроту. Скрутка — завдовжки 4 см. Розігніть кінці дроту в різні боки, залишивши для вусиків 6 см.

19. Відріжте зайвий дріт.

20. Намотайте кінці дроту на олівець.

2) Повторення правил безпеки під час роботи.

Правила роботи дротом

— Працюючи з дротом, слід дотримувати таких правил безпеки.

1. Відрізані гострі кінці дроту слід заокруглювати.

2. Під час відрізання дроту ту частину, що відрізують, потрібно спрямовувати вниз до підлоги.

3. Відрізати дріт гострогубцями.

4. Дріт використовувати тільки для роботи.

5. Під час роботи з дротом та інструментами не підводитися зі свого місця.

ІІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

ІV. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ УЧНІВ

Після завершення творчої роботи учні виставляють на імпровізовану вітрину свої вироби. Оцінюють роботи, враховуючи декорування відповідно до створюваного образу, співвідношення кольорів та охайність.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

— Де можна використовувати роботи, виготовлені цією технікою?

— Чи навчите ви цієї техніки своїх близьких та рідних?

— Які матеріали можна ще використовувати в цій техніці?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Географічні задачі»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн