Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Урок 21. Поетична скринька. Наталя Забіла. Забавлянки
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Наталі Забіли; учити правильно, виразно читати поетичні твори, аналізувати їх; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, кмітливість, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
Та журавочка,
Наносили сінця
Повні ясельця.
Наша пісня гарна й нова, —
Почнем її, братці, знова!
Був собі журавель
Та журавочка…
О. Пчілка
Да-да-да — стоіть у глечику… (вода).
Ди-ди-ди — дай напитися… (води).
Жа-жа-жа — ми знайшли… (вужа).
Жи-жи-жи — ти мені… (допоможи).
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Виставка-презентація малюнків до вірша Марійки Підгірянки «Прийшла осінь».
Учні демонструють свої малюнки, зачитують рядки вірша, що вони проілюстрували.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
— Нашу поетичну скриньку продовжує дитяча письменниця Наталя Забіла.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Народилася у дворянській родині з великими мистецькими традиціями. З-поміж її предків — поет-романтик Віктор Забіла. Дід поетеси — Пармен Забелло — скульптор. Батьки Наталі вчилися в художньому училищі Штігліца.
Дівчинка зростала в атмосфері захоплення художнім словом, музикою, живописом, що вплинуло на її розвиток, художні смаки. Вона багато читала, зокрема, твори Тараса Шевченка, і вже в дитинстві намагалася писати вірші.
1917 року сім’я переїздить в Україну й оселяється в невеличкому селищі Люботині (нині Харківська область). Батько залишився в Петербурзі, тому старшим дітям довелося працювати, щоб якось вижити.
Наталя закінчує прискорений курс гімназії, працює на різних посадах, кілька років учителює в селі Старий Люботин (нині частина Люботина) під Харковом. Роки вчителювання багато дали майбутній письменниці — вона дістала чимало безпосередніх вражень про учнівське життя, навчилася бачити в кожному малюкові особистість.
Ще в студентські роки Наталя пише твори для дітей, прозу та поезію.
2. Опрацювання забавлянки «Ладки, ладоньки, ладусі» (с. 24)
1) Гра «Рибки». Самостійне читання забавлянки учнями мовчки.
2) Аналіз змісту забавлянки з елементами вибіркового читання.
— Якими словами починається забавлянка?
— Які пестливі слова вживає поетеса?
— Чим пригощала дітей бабуся?
— Де брали медок?
— Як звати дівчинку?
— Прочитайте питальні речення.
3) Робота в парі.
— Розіграйте забавлянку.
Фізкультхвилинка
3. Опрацювання забавлянки «Ой чук-чуки, чуки — на!» (с. 24)
1) Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання забавлянки учнями.
2) Аналіз змісту забавлянки з елементами вибіркового читання.
— Для кого поетеса написала забавлянку?
— Якою ви уявляєте доню?
— Що в неї на голівці? шиї?
— З чим поетеса порівнює листок квасольки? лопушок?
— Згадайте народні забавлянки. Якими словами вони починаються?
— Якими словами починаються забавлянки Наталі Забіли?
3) Гра «Хвиля».
Ведучий задає тон і темп гри. Вірш читає так, нібито хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше тощо.
4) Гра «Уважний читач».
Учитель читає текст забавлянки, не дочитуючи рядок. Учні згадують слова, доповнюють їх.
Під кленами… (рясними).
Чорнобривці… (жовті).
Лопушок… (зелений).
У садку… (зеленому).
Доня… (чепурна).
Листок… (широкий).
— Опишіть свій малюнок, що можна б було виконати за змістом забавлянок.
VI. Підсумок уроку
Гра «Продовж речення»
— Сьогодні на уроці я дізнався…
— Найбільш мене зацікавило…
— Я запам’ятав…
VII. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять одну із забавлянок.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»