УРОК 21. ДЗЕРКАЛЬНА ВИТИНАНКА

Опис документу:
УРОК 21. ДЗЕРКАЛЬНА ВИТИНАНКА Мета: продовжити ознайомлення учнів з мистецтвом витинанки; навчити вирізати дзеркальні витинанки; закріплювати навички роботи з ножицями, папером, удоско-налювати вміння витинати отвори різної форми; виховувати інтерес до народних звичаїв і традицій, національну гідність, гордість за свій народ.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК 21. ДЗЕРКАЛЬНА ВИТИНАНКА

Мета: продовжити ознайомлення учнів з мистецтвом витинанки; навчити вирізати дзеркальні витинанки; закріплювати навички роботи з ножицями, папером, удоско­налювати вміння витинати отвори різної форми; виховувати інтерес до народних звичаїв і традицій, національну гідність, гордість за свій народ.

Обладнання: двосторонній кольоровий папір, білий аркуш паперу формату А-4, ножиці, клей, олівець, пензлик, серветка для рук, зразки витинанок.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення теми та мети уроку

— Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати у техніці витинанки.

— Які вироби ми робили у цій техніці?

— Що таке витинанка?

— Сьогодні ми згадаємо про це.

Наші предки шанували сонце. Його проміння несло світло, тепло й радість. Сонце дарувало врожай, за це йому були вдячні. Як проникало сонячне проміння до домівки? Звісно, через вікна. Коли в хатах наших предків з’явилися перші віконця, це були зовсім невеличкі отвори. Щоб засклити їх, майстри розкочували скляну кульку. Тому кожне віконечко було круглим. Пізніше для одного вікна використовували вже чотири скляних кружечки. Чотири їх було тому, що віконце вважали поглядом на всі чотири сторони світу.

Щоб привернути до вікна увагу, його прикрашали. Спочатку прикрасами були витинанки зі шкіри. Коли скло навчилися різати на квадрати, воно стало тоншим. На зміну шкіряним витинанкам прийшли паперові.

Для виготовлення витинанок брали папір, фарбували його в червоний, рожевий, синій, зелений кольори. Папір складали вчетверо. Ножем або ножицями вирізали візерунки.

Багатокольорові витинанки виготовляли з білого паперу, а вже потім пензликом фарбували окремі деталі. На шибки витинанки наклеювали крохмальним клейстером. Витинанки були виявом святкової радості. Коли йшли сіяти навесні хліб, наклеювали весняну витинанку. Коли збирали врожай, готували осінню. Якщо в хаті була молода дівчина, на вікні була витинанка, яка про це сповіщала. А там уже й весільна витинанка на шибці з’являлася.

Поступово тісно стало витинанкам на вікнах. Їх почали наклеювати на полицях, сволоках, стінах. Почали вирізувати витинанки для забавки дітям.

Відгомін давньої традиції витинання ми спостерігаємо досі. Хіба ж не бачимо на вікнах дитсадочків і шкіл паперові сніжинки взимку? А паперове мереживо на сучасних книжкових полицях? Орнаменти витинанок трапляються сьогодні на тканинах і шпалерах.

Витинанка

У мене є заняття для душі —

Сиджу і витинаю я в тиші.

Тепер і в мене хобі є,

І кожен день це радує мене.

Художнє вирізання із паперу

З’явилося давно, бо в нашу еру

Воно до нас прийшло з Китаю,

З багатого на винаходи краю.

У нас мистецтво зветься витинанка,

І в Білорусі є — це вицинанка.

А ось в Китаї цзяньчжи називають,

В Японії й Німеччині теж витинають.

Процес цей дуже кропіткий, тривалий,

А в той же час він творчий і цікавий.

Ви зовсім можете не вміти малювати,

Шаблони треба в Інтернеті пошукати.

Там схеми є на різні смаки,

Якщо подобається обирайте маки.

А може до душі вам силуети

Знайдете і такі там трафарети.

Усе готово, починаєм витинати,

Для цього ножиці й папір вам треба мати,

А ще вам знадобляться клей, картон

І, зазвичай, улюблений шаблон.

Хай не шедевром витинанка буде,

Бажання к творчості вона пробуде.

Адже у ній душі вже є частинка,

В житті захоплення це — радісна хвилинка.

2. Демонстрування та аналіз зразка

Інструктаж учителя

— Розгорніть підручник на с. 82. Розгляньте зразки дзеркальних ви-тинанок.

— Як ви гадаєте, як можна отримати таку витинанку?

— Запам’ятайте! У дзеркальній витинанці аркуш паперу згинають навпіл (по горизонталі або по вертикалі), щоб утворилася вісь симетрії.

Дзеркальну витинанку робимо так:

  • Лист кольорового паперу зігніть навпіл, утворюючи вісь симетрії.

  • До згину прикладіть і обведіть шаблон половини візерунка або нанесіть половину власного візерунка.

  • Виріжте по контуру ножицями (для зручності, щоб не помилитися, позначте штрихами місця для вирізання).

  • Обережно розгорніть витинанку, зворотний бік змастіть клеєм і наклейте на картон-основу. Колір основи бажано вибрати контрастним до ви-тинанки.

Фізкультхвилинка

III. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

Після повторення правила безпечної роботи з ножицями учні починають працювати. Учитель за потреби надає допомогу.

IV. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ

— Які гарні витинанки у вас вийшли! Яке розмаїття візерунків!

— Як оцінюєте свою роботу?

— Чи все вийшло, як задумали?

— Що б хотіли виправити?

V. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому був присвячений наш урок?

— З яким настроєм ви працювали?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Цифрові практики Нової української школи: створення освітнього відеопроєкту»
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн