Урок 19. ЛЮДИНА ЖИВЕ В СУСПІЛЬСТВІ

Опис документу:
Урок 19. ЛЮДИНА ЖИВЕ В СУСПІЛЬСТВІ Мета: розширити уявлення учнів про роль людини в суспільстві, про відношення між людьми; розвивати впевне¬ність у собі; виховувати повагу до себе, до всіх людей, толерантне ставлення до інших людей, повагу до дорослих

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 19. ЛЮДИНА ЖИВЕ В СУСПІЛЬСТВІ

Мета: розширити уявлення учнів про роль людини в суспільстві; розвивати впевне­ність у собі; виховувати повагу до себе, до всіх людей.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 34)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про правила життя в суспільстві.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

Жодна людина не існує сама по собі. Кожен із нас може жити лише серед людей і пов’язаний із ними безліччю найрізноманітніших стосунків. Тому, здійснюючи певний учинок, вона зачіпає інших людей — прямо або опо­середковано. При здійсненні вчинку і дій потрібно правильно оцінити міру «впливу» і «дії» на інших людей.

Моральні норми і правила в суспільстві людей існували з давніх-давен. Первісні люди розповсюджували дії моральних норм тільки на представників свого роду чи племені. Чужих вважали небезпечними. По відношенню до них жодні моральні норми не діяли.

Минав час, і звичаї, а з ними — й моральні правила змінювалися. Ствер­джувалася думка про спільність усіх людей, про їх єдність.

Певні норми моралі у всі часи визнавали загальнолюдськими, тобто при­таманними будь-якому суспільству, будь-якій культурі, незалежно від рівня її розвитку. Основу загальнолюдської моральності складає «золоте правило»: «Думай про іншого».

У нашій країні людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторкан­ність і безпека визнають найвищою соціальною цінністю. Так записано у Кон­ституції України — Основному Законі держави.

2. Робота за підручником (с. 88–90)

Робота в парах

Учні читають статтю «Людина живе в суспільстві» та виконують завдання на с. 89.

Потім читають статтю «Найголовніший закон».

— Що із прочитаного було вам знайоме?

— Що нового ви дізналися?

— Які права громадян України ви знаєте?

— Які обов’язки є у вас як у громадян України?

Учні відповідають на запитання на с. 90.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Інсценування казки Марка Вовчка «Зла Колючка і Добра Троянда»

В одній оселі жила вдова з дочкою. А разом з ними — її небога. З дня на день тітка і двоюрідна сестра шукали способу, як згубити Добру Троянду. Вони її били, мучили голодом.

Одного холодного ранку Зла Колючка забажала дістати фіалок.

З л а К о л ю ч к а. Добра Трояндо, принеси лісових фіалок. Я хочу ними прикрасити своє волосся.

Добра Т р о я н д а. Але, люба сестро, я ніколи не чула, щоб фіалки розпус­калися під снігом.

З л а К о л ю ч к а. Ти смієш мені перечити, коли я наказую! Якщо ти зараз не підеш у ліс, якщо не принесеш мені фіалок, я заб’ю тебе до смерті.

Т і т к а. Ми тебе годуємо, одягаємо, а ти ще базікаєш!

Тітка схопила дівчину за плечі, виштовхала з хати й зачинила двері.

— Як тітка поводилася з небогою?

— Які права людини порушила тітка?

2. Робота в групах

1-ша група. Якими є обов’язки дітей щодо навчання в школі?

2-га група. Якими є обов’язки дітей щодо правил поведінки в школі?

3-тя група. Якими є обов’язки дітей щодо поводження на вулиці?

4-та група. Якими є обов’язки дітей щодо старших, здоров’я, природи?

Презентація виконаної групами роботи.

3. Тестування

1. Який документ про права дітей прийнятий у 1989 році?

а) Декларація прав дитини;

б) Закон України про охорону дитинства.

2. Як називається Основний Закон України, де записані всі права та обов’язки?

а) Декларація прав дитини;

б) Конвенція прав дитини;

в) Конституція України.

3. Те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим,— це:

а) право;

б) обов’язок.

4. Те, що ти можеш робити,— це:

а) обов’язок;

б) право.

4. Гра «Права та обов’язки»

— Сигналізуйте відповідними картками: «права», «обов’язки».

Берегти книги; дотримувати правил руху; старанно вчитися; навчатися; ігри, відпочинок, розваги; піклуватися про життя, здоров’я; користуватися бі­бліотекою, спортивною залою; охороняти природу; дотримувати правил пове­дінки.

5. Гра «П’ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Де записані закони для дітей?

— Якими правами ви користуєтесь?

— Чи порушували ваші права в школі, у родині?

Куди можна звернутися за допомогою? (Про факти жорстокого по­водження з дітьми повідомляйте у службу у справах неповнолітніх чи соціальну службу, або зателефонуйте на Всеукраїнську дитячу лінію «Те­лефон довіри: 8-800-500-21-80»).

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 88–90).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 19

1. Робота в парах

Учні ставлять одне одному підготовлені запитання за темою.

2. Гра «Добрі і погані вчинки»

— Я читатиму твердження. Якщо так учиняє добра людина, плескайте в долоні, а якщо невихована, то сидіть спокійно.

  • Допомагати мамі мити посуд.

  • Робити комусь зле, якщо він цього не бачить.

  • Не вмиватися.

  • Берегти рідну природу та охороняти її.

  • Шанувати працю інших людей.

  • Галасувати, коли хтось відпочиває.

  • Бути вихованою, стриманою дитиною.

  • Обманювати, хвалитися.

  • Насміхатися з чужого горя.

  • Добре вчитися, багато читати.

  • Не слухати батьків.

  • Допомагати друзям у біді.

  • Ділитися тим, що є в тебе.

  • Ображати інших.

  • Захищати слабкого.

  • Спати на уроках.

  • Красти.

  • Любити своїх батьків.

  • Ображати тварин.

  • Сваритися.

— Чи погоджуєтесь ви з думкою, що кожна людина має свої почуття, здіб- ності, характер? Як же зробити, щоб такі різні, несхожі між собою люди жили в мирі та злагоді?

Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.

— З якими правилами людського співжиття ви вже ознайомилися?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.