Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Урок 19. ЛЮДИНА ЖИВЕ В СУСПІЛЬСТВІ
Мета: розширити уявлення учнів про роль людини в суспільстві; розвивати впевненість у собі; виховувати повагу до себе, до всіх людей.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 34)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про правила життя в суспільстві.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Жодна людина не існує сама по собі. Кожен із нас може жити лише серед людей і пов’язаний із ними безліччю найрізноманітніших стосунків. Тому, здійснюючи певний учинок, вона зачіпає інших людей — прямо або опосередковано. При здійсненні вчинку і дій потрібно правильно оцінити міру «впливу» і «дії» на інших людей.
Моральні норми і правила в суспільстві людей існували з давніх-давен. Первісні люди розповсюджували дії моральних норм тільки на представників свого роду чи племені. Чужих вважали небезпечними. По відношенню до них жодні моральні норми не діяли.
Минав час, і звичаї, а з ними — й моральні правила змінювалися. Стверджувалася думка про спільність усіх людей, про їх єдність.
Певні норми моралі у всі часи визнавали загальнолюдськими, тобто притаманними будь-якому суспільству, будь-якій культурі, незалежно від рівня її розвитку. Основу загальнолюдської моральності складає «золоте правило»: «Думай про іншого».
У нашій країні людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнають найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України — Основному Законі держави.
2. Робота за підручником (с. 88–90)
Робота в парах
Учні читають статтю «Людина живе в суспільстві» та виконують завдання на с. 89.
Потім читають статтю «Найголовніший закон».
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Які права громадян України ви знаєте?
— Які обов’язки є у вас як у громадян України?
Учні відповідають на запитання на с. 90.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Інсценування казки Марка Вовчка «Зла Колючка і Добра Троянда»
В одній оселі жила вдова з дочкою. А разом з ними — її небога. З дня на день тітка і двоюрідна сестра шукали способу, як згубити Добру Троянду. Вони її били, мучили голодом.
Одного холодного ранку Зла Колючка забажала дістати фіалок.
З л а К о л ю ч к а. Добра Трояндо, принеси лісових фіалок. Я хочу ними прикрасити своє волосся.
Добра Т р о я н д а. Але, люба сестро, я ніколи не чула, щоб фіалки розпускалися під снігом.
З л а К о л ю ч к а. Ти смієш мені перечити, коли я наказую! Якщо ти зараз не підеш у ліс, якщо не принесеш мені фіалок, я заб’ю тебе до смерті.
Т і т к а. Ми тебе годуємо, одягаємо, а ти ще базікаєш!
Тітка схопила дівчину за плечі, виштовхала з хати й зачинила двері.
— Як тітка поводилася з небогою?
— Які права людини порушила тітка?
2. Робота в групах
1-ша група. Якими є обов’язки дітей щодо навчання в школі?
2-га група. Якими є обов’язки дітей щодо правил поведінки в школі?
3-тя група. Якими є обов’язки дітей щодо поводження на вулиці?
4-та група. Якими є обов’язки дітей щодо старших, здоров’я, природи?
Презентація виконаної групами роботи.
3. Тестування
1. Який документ про права дітей прийнятий у 1989 році?
б) Закон України про охорону дитинства.
2. Як називається Основний Закон України, де записані всі права та обов’язки?
б) Конвенція прав дитини;
в) Конституція України.
3. Те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим,— це:
б) обов’язок.
4. Те, що ти можеш робити,— це:
б) право.
4. Гра «Права та обов’язки»
— Сигналізуйте відповідними картками: «права», «обов’язки».
Берегти книги; дотримувати правил руху; старанно вчитися; навчатися; ігри, відпочинок, розваги; піклуватися про життя, здоров’я; користуватися бібліотекою, спортивною залою; охороняти природу; дотримувати правил поведінки.
5. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Де записані закони для дітей?
— Якими правами ви користуєтесь?
— Чи порушували ваші права в школі, у родині?
— Куди можна звернутися за допомогою? (Про факти жорстокого поводження з дітьми повідомляйте у службу у справах неповнолітніх чи соціальну службу, або зателефонуйте на Всеукраїнську дитячу лінію «Телефон довіри: 8-800-500-21-80»).
Підручник (с. 88–90).
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 19
1. Робота в парах
Учні ставлять одне одному підготовлені запитання за темою.
2. Гра «Добрі і погані вчинки»
— Я читатиму твердження. Якщо так учиняє добра людина, плескайте в долоні, а якщо невихована, то сидіть спокійно.
Допомагати мамі мити посуд.
Робити комусь зле, якщо він цього не бачить.
Не вмиватися.
Берегти рідну природу та охороняти її.
Шанувати працю інших людей.
Галасувати, коли хтось відпочиває.
Бути вихованою, стриманою дитиною.
Обманювати, хвалитися.
Насміхатися з чужого горя.
Добре вчитися, багато читати.
Не слухати батьків.
Допомагати друзям у біді.
Ділитися тим, що є в тебе.
Ображати інших.
Захищати слабкого.
Спати на уроках.
Красти.
Любити своїх батьків.
Ображати тварин.
Сваритися.
— Чи погоджуєтесь ви з думкою, що кожна людина має свої почуття, здіб- ності, характер? Як же зробити, щоб такі різні, несхожі між собою люди жили в мирі та злагоді?
Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.
— З якими правилами людського співжиття ви вже ознайомилися?
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»