Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Урок 11. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и]
Мета: навчати учнів добирати перевірні слова до слів з ненаголошеними голосними в корені слів; збагачувати словниковий запас; розвивати пам’ять, мовлення; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Тт ти та ту ат ті ять іт ата ють
Теа́тр Тара́с Тимко́ тури́ст
Тетяна, Тамара, Тая — імена.
— Поділіть слово турист на склади.
— На яке питання воно відповідає? Що називає?
— Доберіть до нього слова, близькі за значенням.
— Доберіть споріднені слова, виділіть корінь.
— Складіть речення з іменами Тетяна, Тамара, Тая.
2. Вправи на повторення
1) Списування з граматичним завданням.
Яблуко, їжачок, єнот, йорж, вербою, майорить, поїдемо.
— Які однакові звуки є в цих словах?
— Спишіть. Підкресліть букви, що позначають два звуки.
— Складіть розповідне, питальне й спонукальне речення зі словом верба.
— До кожного слова лівого стовпчика доберіть слово з правого, яке допоможе правильно вибрати потрібну букву.
с..чі плечі
пл..че кит
к..ти клен
м..довий пера
кл..новий сич
кр..ло числа
з..рно крила
з..мля землі
ч..сло зерна
— Запишіть будь-які дві утворені пари слів.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися перевіряти написання голосних в ненаголошених складах.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Повторення правила
зерно́ — зе́рна
земля́ — зе́млі
число́ — чи́сла
— Якою буквою позначено наголошений і ненаголошений звук [е]?
— Якою буквою позначено наголошений і ненаголошений звук [и]?
— Зробіть висновок. (У ненаголошеному складі пишемо ту букву, якою був позначений голосний звук у наголошеному складі.)
— Як же перевірити написання слів з ненаголошеними звуками [е], [и]?
2. Первинне закріплення
— Прочитайте слова. Як перевіряються ненаголошені голосні звуки [е], [и] в цих словах?
С..рпи — серп, ст..пи — степ, м..чі — меч, гр..би — гриб, т..ни — тин, л..ни — лин.
— Спишіть слова. Вставте пропущені букви.
3. Робота за підручником (с. 18–19)
Вправа 1
— Прочитайте вірш. Про що в ньому розповідається?
— Доберіть перевірні слова, які допомогли вам уставити пропущені букви.
Спишіть вірш.
Вправа 2
— Прочитайте. З’єднайте частини прислів’їв. Спишіть їх.
— Як ми називаємо підкреслені слова?
— Зверніть увагу на виділені слова. Правопис якого слова треба перевірити? Зробіть перевірку правопису потрібного слова.
Вправа 3
— Прочитайте текст.
— Про що в ньому розповідається?
— Як звали бабусю?
— Як звали лелек?
— Яке гніздо було в лелек?
— Спишіть перший абзац. Підкресліть однією рискою назви птахів, а їхні клички — двома.
— Поясніть правопис підкресленого слова.
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань
село́ села
весло́ ...
сестра́ ...
зима́ ...
2. Робота в парах
— Прочитайте. Уставте пропущені букви е або и. Для цього змініть слова так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним. Позначте наголос.
з..ма— ... в..рба— ...
з..рно — ... св..ня — ...
в..сло — ... ч..сло — ...
— Запишіть слова у два стовпчики: у перший — ті, що потребують перевірки, у другий — ті, що не потребують перевірки.
— Доберіть до слів першого стовпчика усно перевірні слова, які допоможуть правильно вставити пропущені букви.
П..ро, т..хо, з..рно, бл..зько, л..гко, з..ма, ст..бло, п..ньок, гр..чка, з..лень.
— Прочитайте слова першого стовпчика, назвіть вставлені букви. Які перевірні слова ви до них дібрали?
— Поміркуйте, які пропущені букви (е, и) слід писати у словах. Доберіть перевірні слова. Запишіть за зразком.
Зразок. Біля с..ла́ (се́ла) протікає річка.
Гнучка в..рба (...) нахилила у воду свої віти. Д..рева (...) вкрились зеленими л..сточками (...).
5. Гра-змагання між хлопчиками і дівчатками «Не помились!»
ст..пи сп..на
з..рно м..док
в..сна в..сло
гр..би д..рева
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Чого вчилися на уроці?
— Як можна дібрати перевірне слово? Наведіть приклади.
— Спишіть другий абзац вправи 3, вставляючи пропущені букви. До слів, у яких пропущені букви, доберіть перевірні слова з довідки. Випишіть слова парами.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»