Урок 10. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и]

Опис документу:
Урок 10. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и] Мета: навчати учнів перевіряти правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати турботливе ставлення до птахів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 10. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и]

Мета: навчати учнів перевіряти правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати турботливе ставлення до птахів.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Вправи на повторення

Робота в групах

— Підкресліть слова, у яких тільки два склади.

Павук, заєць, веселка, лісник, дорога, букварі, бабка, конвалії, бесіда, учні, огорожа, баян.

— Прочитайте слова, розподіліть їх в алфавітному порядку, в цьому ж порядку запишіть номери цих слів у зошиті.

1-ша група: 1) пенал; 2) буквар; 3) книга; 4) лінійка; 5) учень.

Запис у зошитах: 2; 3; 4; 1; 5.

2-га група: 1) олівець; 2) портфель; 3) ножиці; 4) азбука; 5) щоденник.

Запис у зошитах: 4; 3; 1; 2; 5.

— Яке слово «зайве» у кожній групі слів? Чому? (За кількістю складів.)

2. Хвилинка каліграфії

Уу ау ум му уф ду ну цу уч ву

Учи́тель Украї́на украї́нська

Ми живемо в Україні.

— Поставте питання до слів учитель, Україна, українська.

— Які із записаних слів є спорідненими?

— Назвіть корінь цих слів.

— Складіть словосполучення зі словом українська.

— Українська мова дуже чудова, мелодійна.

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми розкриємо один із секретів української мови — секрет написання ненаголошених е та и у словах.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Читання казки «Хитрі близнючки»

Хитрі близнючки

(Казка)

Жили на світі дві букви-близнючки. Одну звали и, а іншу — е. Вони були дуже схожі між собою та іноді любили жартувати.

І тоді у багатьох словах замість звука [и] чувся [е], і навпаки, замість [е] — [и]. Так було і цього разу. У слові листи́ чується звук [е], в слові земля — звук [и]. Всі плутали: як же правильно написати — е чи и?

Тут з’явився дядечко Наголос. А близнючки побоювалися свого старого родича, бо він був дуже серйозний і вимогливий.

І от як тільки дядечко Наголос «погукав» близнючок, сталося диво: близнючки зайняли свої місця, а самі слова змінилися: були листи́ — тепер лист, була земля́ — тепер зе́млі.

Із того часу, коли близнючки починали жартувати, міняючись місцями в словах, з’являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад.

— Хто наводив лад, коли близнючки е та и мінялися місцями в словах?

— Запам’ятайте!

Що писати — Е чи И?

Став під наголос завжди!

2. Робота за підручником (с. 17–18)

Вправа 1

— Прочитайте загадку. Коли це буває?

— Спишіть загадку, вставляючи пропущені букви. До цих слів доберіть перевірні слова.

— Зі словом-відгадкою складіть речення. Запам’ятайте правопис слова восени́.

Вправа 2

— Прочитайте слова в колонках.

— Доберіть перевірне слово, спишіть, уставляючи пропущену букву в ненаголошеному складі.

— У першій колонці перевірними словами є змінені слова, у другій — слова-«родичі».

— Що треба зробити, щоб дізнатися, яку букву писати в ненаголошеному складі? Прочитайте правило.

Вправа 3. Робота в групах

— Прочитайте текст. Це оповідання чи казка? Доведіть.

— Чому авторка дібрала такий заголовок?

— Прочитайте речення, яке є початком тексту. Прочитайте речення, яке закінчує текст. Спишіть.

— Випишіть слова, у яких пропущені букви. Доберіть до них перевірні. Запишіть.

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Гра «Запиши за зразком»

— Прочитайте. Змініть кожне слово так, щоб ненаголошений склад став

наголошеним. Запишіть за зразком. Поставте наголос.

Один Багато

Перо — пера

Стебло — ...

Весна — ...

Зима — ...

2. Гра «За абеткою»

— Запишіть слова в алфавітному порядку.

Весна, село, береза, перо, крило, гриби.

— Підкресліть ненаголошені е — и. Поставте наголос. Усно доберіть перевірні слова.

3. Гра «Мовні приклади»

— Утворіть слова за допомогою математичних дій. Підкресліть ненаголошені е — и. Поставте наголос. Усно доберіть перевірні слова.

ЛИС + МО – С + Н

ГРЕ + ЧАС + НИВА – С + Й – ВА

ДВЕРІ + С – Д + НА – РІ

СЛИ + ВОВА + ИЙ – А

4. Творче списування

— Доповніть речення, використовуючи слова з довідки, запишіть їх.

На ... з’явилися пухнасті котики. ... листя шелестіло від вітру. Листя на ...

і ... зазеленіло.

Слова для довідок: кленах, березах, вербі, ніжне.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Як слід вимовляти звук [е] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади.

— Як слід вимовляти звук [и] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади.

— Хто допоможе навести лад у сумнівних словах із ненаголошеними звуками [е] та [и]?

— Як дізнатися, яку букву («е» чи «и») писати в ненаголошеному складі?

Наведіть приклади.

— Які є способи перевірки ненаголошених е та и в коренях слів?

VII. Домашнє завдання

С. 17–18, вправа 3.

— Спишіть другий абзац вправи 3, вставляючи пропущені букви. Зверніть увагу на виділене слово. До яких слів воно може бути перевірним?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.