Українська тема у поемі Дж.Байрона «Мазепа». Специфіка зображення об-разу гетьмана у творі.

Опис документу:
: формувати вміння визначати провідну тему та ідею поеми Байрона; розвивати навики аналізувати романтичний образ Мазепи та засоби їхнього створення, знаходити в тексті та інтерпретувати романтичні символи, уміння узагальнювати жанрові ознаки ліро-епічної поеми, уміння чітко будувати свою відповідь, уміння обґрунтовувати судження щодо художнього новаторства Дж. Байрона.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Українська тема у поемі Дж.Байрона «Мазепа». Специфіка зображення образу гетьмана у творі.

Мета: формувати вміння визначати провідну тему та ідею поеми Байрона; розвивати навики аналізувати романтичний образ Мазепи та засоби їхнього створення, знаходити в тексті та інтерпретувати романтичні символи, уміння узагальнювати жанрові ознаки ліро-епічної поеми, уміння чітко будувати свою відповідь, уміння обґрунтовувати судження щодо художнього новаторства Дж. Байрона; виховувати інтерес до вивчення літератури епохи романтизму, повагу до національної культури України, здатність до переборення труднощів.

Очікувані результати: учень визначає тему та ідею поеми «Мазепа», має уявлення про романтичний образ Мазепи та байронічного героя, знаходить в тексті романтичні символи, жанрові ознаки ліро-епічної поеми, розповідає про роль України в житті й творчості митців-романтиків.

Форма уроку: урок

Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок та вмінь

Обладнання: зошит, підручник «Зарубіжна література 9 клас» Є.Волощук, мультимедійна презентація

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Актуалізація опірних знань.

  • Чому, на вашу думку, видатні діячи часто стають головними героями художніх творів?

  • Що вам відомо з уроків історії України про Івана Мазепу?

3.Мотивація учбової діяльності.

Слово учителя. У 1818 р. пише один з найяскравіших творів – поему «Мазепа», яка увійшла до циклу «Східних поем». У цей час він брав активну участь у русі італійських карбонаріїв – борців за визволення північної часті Італії, захопленої австрійською імперією. Слід зазначити, що в той період українська тема, життя, природа і історія України, її фольклор стали надзвичайно популярними у творах зарубіжних письменників-романтиків. Багато хто з них виявив інтерес до особистості українського гетьмана, про що свідчать понад двадцять різножанрових творів, написаних різними мовами. Це поема француза Віктора Гюго «Мазепа», драма поляка Юліуша Словацького «Мазепа», поема росіянина Олександра Пушкіна «Полтава». Але особливе місце серед них належить творінню Байрона, в основу якого покладено епізод з юності Мазепи. Дослідники відзначають, що представлені у творах романтиків образи гетьмана не відображали реального історичного Мазепу, а показували бачення цієї легендарної постаті тим чи іншим письменником. Такі бачення стали своєрідними міфами й зажили власним життям. Це стосується і образу створеного Байроном.

4.Робота над темою уроку.

Слухаючи історію створення поеми, учні записують в зошит двома реченнями.

Свою поему Байрон написав на основі праці французького поета й драматурга, літературного критика, мислителя та історика Вольтера «Історія Карла». В основу поеми Байрона покладено романтичну легенду, пов’язану з таємним коханням пажа Івана Мазепи і дружини польського вельможі.. закоханих викрили, а Мазепу жорстоко покарали.

За жанром твір Байрона – поема.

СЛАЙД Пригадаємо, що це за жанр. ЩИГЛИК романтична поема (в зошит)

  • У чому полягає особливість поеми? (монолог-сповідь Мазепи)

  • Чому саме таку форму обрав поет?

  • Яке враження справила на вас поема?

Евристична бесіда

  • Що на початку поеми є історичною правдою? СЛАЙД

  • Яким зображено шведського короля Карла на початку твору?

  • Яким зображено гетьмана?

  • Чому король зацікавився конем Мазепи?

  • Знайдіть в тексті опис коня, за допомогою яких засобів створюється цей образ?

  • Що розповів гетьман королю про свою «школу їзди»?

  • Де в юності служив Мазепа?

  • Яким постає із розповіді гетьмана двір короля Казимира?

  • Чому в один прекрасний день вельможний пан розгнівався на молодого пажа?

  • Як Мазепа був покараний за кохання?

  • Чому саме до дикого коня прив’язали? СЛАЙД

  • Яку гаму почуттів переживає паж, прив’язаний до коня?

  • Чи згодні ви з тим, що важливе місце в поемі займає опис бігу коня? Знайдіть у тексті цитати, які характеризують цей біг?

  • Який момент твору ви вважаєте найнапруженіший?

  • Зверніть увагу, наскільки популярним став цей сюжет в живописі?

  • Хто, на ваш погляд, найближчий до зображеного в літературному творі?

  • Розташуйте репродукції картин за їх хронологією? Яка зайва ЩИГЛИК-ПЕРЕВІРКА

  • Як вдалося Мазепі врятуватися?

  • Як ви розумієте рядки ХХ розділу? (незбагненність долі)

  • Які символи ми можемо побачити в поемі, що вони символізують?

  • Чому саме цей епізод зацікавив автора?

  • Доведіть, що це романтична поема (зверніться до початку уроку)

Висновок. Запис у зошит. Композиція поеми-це 20 розділів, у яких на тлі історичних подій (битва у 1709 році під Полтавою, поразка шведів та відступ Карла ХІІ і Мазепи до Туреччини) автора цікавить плин почуттів, рух думок героя, політ його уяви.

Слово вчителя. Славу Байрону принесла поема «Паломництво Чайльд Гарольда», в основі поеми власні спогади та враження від мандрів Європою. Новий літературний типаж – Чайльд Гарольд – закріпився у світовій поезії, як байронічний герой, спричинивши згодом безліч наслідувань.

СЛАЙД визначення байронічного героя. ЩИГЛИК типовий байронічний герой.

Слово вчителя. Після початку оповіді історичні події відступають у поемі «Мазепа» на другий план, і читач поринає у світ романтики. Романтичними є і безмежна любов Мазепи до прекрасної Терези, і відмова коритися обставинам, прагнення боротися навіть тоді, коли відсутня будьяка надія на порятунок, і всеохопна пристрасть помсти.

  • Давайте порівняємо образ Мазепи та байронічного героя. СЛАЙД ЩИГЛИК -ПЕРЕВІРКА

Слово вчителя. Мазепа є найбільш відомим в Європі й Америці представником України. Його доля цікавила багатьох відомих українських та закордонних письменників, художників, композиторів із різних країн: Франції, Англії, США, Канади. СЛАЙД зверніть увагу на статистику.

Вплив Байрона на європейську літературу складно переоцінити. Творчість Байрона завдяки поетичній пристрасті, волелюбним ідеям, потужному протесту проти будь-якою тиранії відіграла значну роль у формуванні світогляду багатьох поетів-романтиків. А його слава в першій третині ХІХ ст. була незвичайною й поступалася хіба що славі Наполеона. ЩИГЛИК запис у зошит.

5.Підведення підсумків.

  • Що приваблювало митців у постаті Мазепи?

  • Поясніть такі явища як «байронізм», «байронічний герой»

  • До якого жанру належить твір «Мазепа»? Як поєднуються в поемі елементи лірики і епосу?

  • Чи можна вважати Мазепу романтичним героєм?

  • Що таке романтизм і які його особливості?

6.Рефлексія

Кожна епоха робить свої відкриття. Романтизм набув різноманітних форм. Ця епоха відкрила внутрішню безмежність, індивідуальні особливості, розкрила людину з її глибинною складністю і невичерпністю. Людина унікальна! Отже романтизм – це набагато більше, ніж просто літературна школа, −це особливе світобачення.

Закінчить речення: для романтика людська душе – це …

7. Домашнє завдання.

Виписати опис природи з твору та з’ясувати їхню роль в поемі\ заповнити таблицю «Риси характеру Мазепи-пажа та Мазепи-гетьмана»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
2
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!