Українська мова. Інтегрований урок з професійною спрямованістю за творами Ліни Костенко

Цю сторінку створено користувачем «Всеосвіти», якщо її вміст порушує ваші авторські права, надішліть скаргу у службу підтримки, ми оперативно відреагуємо.

This page was created by the website user. If its content violates your copyright, you can submit a takedown request to our support team, and we will respond promptly.

Поскаржитися / Report
Опис документу:
Урок використовує мову творів Ліни Костенко для дослідження складних речень з метою формування у майбутніх спеціалістів синтаксичної грамотності та мовленнєвих умінь. На прикладі творів Ліни Костенко розвиваються морально-етичні якості людини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Я вибрала долю собі сама, і що зі мною не станеться, — у мене жодних претензій нема до Долі — моєї обраниці. Л. Костенко
Слайд № 1

Я вибрала долю собі сама, і що зі мною не станеться, — у мене жодних претензій нема до Долі — моєї обраниці. Л. Костенко

Народилася 19 березня 1930 року в містечку Ржищеві на Київщині в родині вчителів. Із ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та есте...
Слайд № 2

Народилася 19 березня 1930 року в містечку Ржищеві на Київщині в родині вчителів. Із ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки, подавали літературні, фольклорні та історичні взірці для наслідування.

Школа, в якій працювали батьки Ліни Костенко. Василь Костенко - поліглот-самородок (знав 12 мов), педагог від Бога, за потреби міг на найвищому рів...
Слайд № 3

Школа, в якій працювали батьки Ліни Костенко. Василь Костенко - поліглот-самородок (знав 12 мов), педагог від Бога, за потреби міг на найвищому рівні викладати всі предмети в школі. 1936 - засуджений на 10 років таборів як «ворог народу». На суді батько не побоявся сказати суддям: “Вашими червоними прапорами тільки биків лякати”

1936 - мати з дочкою переїхали до бабусі в Київську Венецію, на Труханів острів. Там у 1937 році майбутня поетка пішла до середньої школи № 100. Ос...
Слайд № 4

1936 - мати з дочкою переїхали до бабусі в Київську Венецію, на Труханів острів. Там у 1937 році майбутня поетка пішла до середньої школи № 100. Особисте у школярки Ліни Костенко злилося з загальнонаціональною трагедією, біль епохи став її власним болем: вона звідала «балетну школу» замінованого поля, дійшла висновку, що «моє дитинство, вбите на війні». У 1943 році окупанти спалили школу разом із усім селищем (вірш «Я виросла у Київській Венеції»), тому перейшла вчитися на Куренівку до школи № 123.

Я виросла у Київській Венеції. Цвіли у нас під вікнами акації. А повінь прибувала по інерції і заливала всі комунікації. Гойдалися причали і привоз...
Слайд № 5

Я виросла у Київській Венеції. Цвіли у нас під вікнами акації. А повінь прибувала по інерції і заливала всі комунікації. Гойдалися причали і привози. Світилися кіоски, мов кіотики. А повінь заливала верболози по саме небо і по самі котики. О, як було нам весело, як весело! Жили ми на горищах і терасах. Усе махало крилами і веслами, і кози скубли сіно на баркасах. І на човнах, залитими кварталами, коли ми поверталися зі школи, дзвеніли сміхом, сонцем і гітарами балкончиків причалені гондоли. І слухав місяць золотистим вухом страшні легенди про князів і ханів. І пропливав старий рибалка Трухан. Труханів острів... острів Тугорханів... А потім бомби влучили у спокій. Чорніли крокв обвуглені трапеції. А потім повінь позмивала попіл моєї дерев'яної Венеції.

Юна поетеса багато пише. Вірші немов самі народжуються з її схвильованої душі. Тому був “Мій перший вірш, написаний в окопі”, потім поезії, які одн...
Слайд № 6

Юна поетеса багато пише. Вірші немов самі народжуються з її схвильованої душі. Тому був “Мій перший вірш, написаний в окопі”, потім поезії, які однокласники переписували від руки. Школяркою Ліна віршувала російською та українською, відвідувала літературну студію при журналі “Дніпро”, який редагував А.Малишко.

Мій перший вірш написаний в окопі, на тій сипкій од вибухів стіні, коли згубило зорі в гороскопі моє дитинство, вбите на війні. Лилась пожежі вулка...
Слайд № 7

Мій перший вірш написаний в окопі, на тій сипкій од вибухів стіні, коли згубило зорі в гороскопі моє дитинство, вбите на війні. Лилась пожежі вулканічна лава, стояли в сивих кратерах сади. І захлиналась наша переправа шаленим шквалом полум'я й води. Був білий світ не білий вже, а чорний. Вогненна ніч присвічувала дню. І той окопчик — як підводний човен у морі диму, жаху і вогню. Це вже було ні зайчиком, ні вовком — кривавий світ, обвуглена зоря! А я писала мало не осколком великі букви, щойно з букваря. Мені б ще гратись в піжмурки і в класи, в казки літать на крилах палітур. А я писала вірші про фугаси, а я вже смерть побачила впритул. О перший біль тих не дитячих вражень, який він слід на серці залиша! Як невимовне віршами не скажеш, чи не німою зробиться душа?! Душа в словах — як море в перископі, І спомин той — як відсвіт на чолі... Мій перший вірш написаний в окопі. Він друкувався просто на землі.

Навчання Київський педагогічний інститут. 1956 – закінчила Московський літературний інститут імені О. М. Горького. Фото 1948 року
Слайд № 8

Навчання Київський педагогічний інститут. 1956 – закінчила Московський літературний інститут імені О. М. Горького. Фото 1948 року

Єжи-Ян Пахльовський, польський письменник, однокурсник Л.Костенко під час навчання у Московському літературному інституті імені Горького. Розлучили...
Слайд № 9

Єжи-Ян Пахльовський, польський письменник, однокурсник Л.Костенко під час навчання у Московському літературному інституті імені Горького. Розлучилися через різні характери. Цвіркунов Василь Васильович, керівник Київської кіностудії імені Довженка у 1960 роках. Прожили 25 років (Фото 1972 р. У степах, на Кам’яній могилі). Чоловіки

ЛІТЕРАТУРНИЙ ІНСТИТУТ, 1954 РІК. ГРУПА СЛУХАЧІВ СЕМІНАРУ М. СВЄТЛОВА. СТОЯТЬ (ЗЛІВА НАПРАВО): ЄЖИ-ЯН ПАХЛЬОВСЬКИЙ (перший чоловік Л.Костенко), ЛІНА...
Слайд № 10

ЛІТЕРАТУРНИЙ ІНСТИТУТ, 1954 РІК. ГРУПА СЛУХАЧІВ СЕМІНАРУ М. СВЄТЛОВА. СТОЯТЬ (ЗЛІВА НАПРАВО): ЄЖИ-ЯН ПАХЛЬОВСЬКИЙ (перший чоловік Л.Костенко), ЛІНА КОСТЕНКО ФОТО З КНИГИ В. БРЮХОВЕЦЬКОГО «ЛІНА КОСТЕНКО», 1982 р. «ДНІПРО»

Наприкінці п'ятидесятих років на українському літературному небосхилі зійшла нова зоря — Ліна Костенко.
Слайд № 11

Наприкінці п'ятидесятих років на українському літературному небосхилі зійшла нова зоря — Ліна Костенко.

Шістдесятництво Період "шістдесятників" започаткував новітні стилі в українській літературі, змусив творити щось нове, атипове, авангардне, але без...
Слайд № 12

Шістдесятництво Період "шістдесятників" започаткував новітні стилі в українській літературі, змусив творити щось нове, атипове, авангардне, але безжалісне та максимально критичне по відношенню до влади й тогочасного режиму. Увійшла до плеяди молодих українських поетів, що виступили на рубежі 50-60-х років ХХ ст., брала участь у дисидентському русі.

Основні мотиви творчості: утвердження нерозривного зв’язку поколінь, особистої відповідальності кожної людини за майбутнє; роздуми про сутність пое...
Слайд № 13

Основні мотиви творчості: утвердження нерозривного зв’язку поколінь, особистої відповідальності кожної людини за майбутнє; роздуми про сутність поезії, роль Слова в житті народу; оспівування краси рідної землі; кохання; проблема деградації, змізернення людської душі.

Риси індивідуального стилю: неоромантизм; неокласицизм; імпресіонізм; глибока емоційність; ліризм; філософська заглибленість.
Слайд № 14

Риси індивідуального стилю: неоромантизм; неокласицизм; імпресіонізм; глибока емоційність; ліризм; філософська заглибленість.

Рання творчість Одразу після завершення навчання видала свою дебютну збірку поезій "Проміння землі" (1957). Друга збірка "Вітрила" вийшла у 1958 р....
Слайд № 15

Рання творчість Одразу після завершення навчання видала свою дебютну збірку поезій "Проміння землі" (1957). Друга збірка "Вітрила" вийшла у 1958 р., за нею – збірка "Мандрівки серця" (1961). Поетесі одразу вдалося завоювати любов та повагу українців, але не всім подобалась її творча діяльність Із 1961 по 1977 рік твори поетеси не друкували, а підготовлені у видавництві збірки лірики були розсипані - 16 років забуття.

1963 — зняли з друку книгу віршів Л. Костенко «Зоряний інтеґрал», книгу «Княжа гора» зняли з верстки. У ці роки вірші Л. Костенко публікували журна...
Слайд № 16

1963 — зняли з друку книгу віршів Л. Костенко «Зоряний інтеґрал», книгу «Княжа гора» зняли з верстки. У ці роки вірші Л. Костенко публікували журнали в Чехословаччині, газети в Польщі, і лише зрідка — в Україні. Її вірші ходили в «самвидаві».

У відповідь на цькування Ліна Костенко напише: «Номенклатурні дурні, бюрократи, пласкі мурмила в квадратурі рам! Ваш інтелект не зважать на карати,...
Слайд № 17

У відповідь на цькування Ліна Костенко напише: «Номенклатурні дурні, бюрократи, пласкі мурмила в квадратурі рам! Ваш інтелект не зважать на карати, а щонайбільше просто на сто грам. Поету важко. Він шукає істин. Ми – джини в закоркованих пляшках. А ви, хто ви, які ж ви комуністи? Ви ж комунізм вдавили в пелюшках! Ви вже його сточили, як хробаччя. Поезія для ваших топок – торф. Оце щоб ваші методи побачив,– від заздрощів би луснув Бенкендорф. Нелегко вам. Криваві краплі глоду крізь наші вірші виступлять колись… Не говоріть від імені народу,– розперетричі ви йому впеклись!»

1965 — Л. Костенко підписала лист-протест проти арештів української інтелігенції. Була присутня на суді над М. Осадчим і М. Зваричевською у Львові....
Слайд № 18

1965 — Л. Костенко підписала лист-протест проти арештів української інтелігенції. Була присутня на суді над М. Осадчим і М. Зваричевською у Львові. Під час суду над братами Горинями кинула їм квіти. Разом з І. Драчем звернулася до редакції журналу «Жовтень» (тепер «Дзвін») і до львівських письменників із пропозицією виступити на захист заарештованих. Письменники не зважилися на протест, але подали в суд клопотання з проханням передати на поруки Б. Гориня як наймолодшого з заарештованих. Усе це не вплинуло на перебіг судів, але мало величезне моральне значення. Травень 1966— у Спілці письменників України, де таврували «націоналістичних відщепенців», частина молоді влаштувала овацію Л. Костенко, яка відстоювала свої позиції і захищала І. Світличного, О. Заливаху, М. Косіва і Б. Гориня. 1968 — написала листи на захист В. Чорновола у відповідь на наклеп на нього в газеті «Літературна Україна». Після цього ім'я Л. Костенко в радянській пресі довгі роки не згадувалося. Вона працювала «в шухляду». Громадянська позиція

Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись. Хтось ними плакав...
Слайд № 19

Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись. Хтось ними плакав, мучився, болів, із них почав і ними ж і завершив. Людей мільярди, і мільярди слів, а ти їх маєш вимовити вперше! Все повторялось: і краса, й потворність. Усе було: асфальти й спориші. Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі.

Поема «Берестечко» з ілюстраціями Георгія Якутовича, видана видавництвом «Либідь» 2010 року, мала загальний тираж 14 тис. примірників, а збірка «Гі...
Слайд № 20

Поема «Берестечко» з ілюстраціями Георгія Якутовича, видана видавництвом «Либідь» 2010 року, мала загальний тираж 14 тис. примірників, а збірка «Гіацинтове сонце», впорядкована Ольгою Богомолець, розійшлася тиражем 5 тис. прим.

2010 - вийшов перший роман Л.Костенко - «Записки українського самашедшого», що викликав великий ажіотаж і тимчасову його нестачу в книгарнях. У січ...
Слайд № 21

2010 - вийшов перший роман Л.Костенко - «Записки українського самашедшого», що викликав великий ажіотаж і тимчасову його нестачу в книгарнях. У січні 2011 року Ліна вирушила у тур-презентацію свого першого роману. Зустрічі відбулися в Києві, Рівному та Харкові, усюди були аншлаги, не всі охочі змогли потрапити через те, що вже не було місця в залах.

«Проміння землі» (1957) «Вітрила» (1958) «Мандрівки серця» (1961) «Зоряний інтеграл» (1962, тираж знищено радянською цензурою) «Княжа гора» (1962, ...
Слайд № 22

«Проміння землі» (1957) «Вітрила» (1958) «Мандрівки серця» (1961) «Зоряний інтеграл» (1962, тираж знищено радянською цензурою) «Княжа гора» (1962, книжка не вийшла через заборону радянської цензури) «Над берегами вічної ріки» (1977) «Маруся Чурай» (1979) «Неповторність» (1980) Творче надбання поетеси: «Сад нетанучих скульптур» (1987) «Бузиновий цар» (1987) — для дітей «Вибране» (1987) «Інкрустації» (1994, видання італійською мовою, відзначене премією Петрарки) «Берестечко» (1999, перевидання 2010) «Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала», лекція в Києво-Могилянській академії ( 1999) «Гіацинтове сонце» (2010) «Записки українського самашедшого» (2010) «Річка Геракліта» (2011) «Мадонна перехресть» (2011) «Триста поезій. Вибрані вірші» (2012)

Найпопулярніші книги автора:
Слайд № 23

Найпопулярніші книги автора:

Громадянська позиція Відмовилася і від премії "Золотий письменник України", не пояснивши нічого жодним словом, і від звання Героя України, яке хоті...
Слайд № 24

Громадянська позиція Відмовилася і від премії "Золотий письменник України", не пояснивши нічого жодним словом, і від звання Героя України, яке хотів їй вручити В. Ющенко, а фраза "Політичної біжутерії не ношу" стала афоризмом.

2005 - Ліна Костенко взяла участь в експедиції до Чорнобильської зони. Письменниця активно працювала нарівні з усіма вченими, рятуючи предмети побу...
Слайд № 25

2005 - Ліна Костенко взяла участь в експедиції до Чорнобильської зони. Письменниця активно працювала нарівні з усіма вченими, рятуючи предмети побуту й артефакти народної культури від знищення й забуття. Громадянська позиція

білоруською; естонською; італійською; англійською; німецькою; словацькою; французькою.
Слайд № 26

білоруською; естонською; італійською; англійською; німецькою; словацькою; французькою.

Ліна Василівна стала почесним професором Національного університету "Києво-Могилянська академія", студенти із трепетом ходили на її лекції, пишаючи...
Слайд № 27

Ліна Василівна стала почесним професором Національного університету "Києво-Могилянська академія", студенти із трепетом ходили на її лекції, пишаючись тим, що можуть слухати "титана" українського слова.

Почесний професор Національного університету «Києво-Могилянської академії». Почесний доктор Львівського національного університету. Почесний доктор...
Слайд № 28

Почесний професор Національного університету «Києво-Могилянської академії». Почесний доктор Львівського національного університету. Почесний доктор Чернівецького національного університету. Лауреат Державної премії ім. Тараса Шевченка (1987, за роман «Маруся Чурай» і збірку «Неповторність»). Лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім.О.Теліги (2000). Нагороджена Почесною відзнакою Президента України (1992). Орден князя Ярослава Мудрого V ступеня (березень 2000). Відзнака «Золотий письменник України», 2012 (відмовилась). Славетні регалії

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Головне управління освіти і науки

Дніпропетровської обласної державної адміністрації

Навчально-методичний центр професійно-технічної

освіти у Дніпропетровській області

Професійно-технічне училище №6

Адреса: 49006, м.Дніпро, вул. В. Антоновича, 72а

Телефон: 33-27-33, 372-71-24

Факс: 372-71-23

Електронна пошта : ptu6_dp@ukr.net

Викладач

української мови та літератури

Колесник Л.А.

м. Дніпро

Тема: Складне сполучникове речення (на матеріалі творчості Ліни Костенко).

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про складне сполучникове

речення, його види, особливості його будови, вживання розділових

знаків, дослідити особливості вживання різних видів і типів складних

сполучникових речень на прикладі поезій Ліни Костенко; формувати та

розвивати критичне мислення для самореалізації особистості; уважність,

зосередженість, навички дослідницької, творчо-пошукової роботи,

роботи зі словом, формувати навички виразного читання, професійні мовленнєві компетентності майбутнього будівельника; виховувати кращі морально-етичні якості учнів, любов до поезії.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Вид уроку: інтегрований урок-дослідження з професійною спрямованістю.

Міжпредметні зв’язки: українська література, художня культура, релігієзнавство, виробниче навчання, спецтехнологія.

Комплексне методичне забезпечення: ТЗН, тексти поезій Ліни Костенко,

схема-алгоритм, запис пісні «Квітка-душа»

у виконанні Ніни Матвієнко, презентація, матеріали для виготовлення фрески.

Форми роботи:

  • випереджувальне домашнє завдання;

  • усне повідомлення на лінгвістичну тему (складання алгоритму);

  • інтелект розминка;

  • пошуково-дослідницька робота;

  • самостійна творча робота;

  • лексична робота;

  • виразне читання поезій

  • практична робота ( виготовлення фрески)

Епіграф уроку:

Я мислю – отже, існую.

Рене Декарт

Зміст і структура уроку

І. Установчо-мотиваційний етап.

Організаційно вступна частина.

Шановні діти! Ще в ХVІІ ст. відомий французький філософ Рене Декарт стверджував: «Я мислю – отже, існую».

Давайте сьогодні спробуємо довести, що ми – дійсно мислячі люди, які мають право існувати на нашій прекрасній планеті, бо лише такі люди підкорюють нові вершини, творять яскраві шедеври, дбають про майбутнє.

Сьогодні ми зустрінемось з його величністю – Словом. У мовному володінні чимало незвіданого, таємничого, що чекає на своїх дослідників. Перед нами гостинно відчиняє двері поважний пан Синтаксис. А досліджуватимемо ми складне сполучникове речення, занурившись у неповторний світ поезії Ліни Василівни Костенко.

ІІ. Повідомлення теми уроку, очікуваних результатів роботи.

Отже, тема уроку: «Складне сполучникове речення (на матеріалі поезій Ліни Костенко)».

Давайте визначимо очікувані результати:

  1. Навчитися досліджувати складні сполучникові речення в поезіях Ліни Костенко;

  2. Розкрити особливості вживання в мовленні різних типів і видів складних сполучникових речень;

  3. Виділити морально-етичні поради Ліни Костенко;

  4. Створити квітку-душу;

  5. Формувати професійні мовленнєві компетентності

ІІІ. Актуалізація та корекція знань учнів.

Вчитель: Ліна Костенко – поет, філософ, громадський діяч. Вона і сьогодні у вирі життя, творчості. Займає активну життєву позицію.

Давайте пригадаємо основні моменти життєвого та творчого шляху поетеси.

До слова запрошується група літературознавців, які вдома підготували невеличке повідомлення про Ліну Костенко.

- Повідомлення про Ліну Костенко. ( Використання презентації.)

І група «Літературознавці».

Вчитель: Якою постала перед нами поетеса? Виділіть її домінанти.

Відповідь учнів: талановитість, мужність, безкомпромісність, неповторність.

Вчитель: Отаким пристрасним, сміливим, безкомпромісним і неповторним і є слово Ліни Костенко.

А зараз давайте заглянемо у її творчу майстерню. Як фахівець вона користується словом, а слова, мов намистинки, складаються в речення. Тож станемо дослідниками й простежимо, які ж складні сполучникові речення найчастіше вживає поетеса і чому?

Але спочатку слово групі мовознавців, які, щоб полегшити нам роботу, вдома склали алгоритм дослідження складного сполучникового речення. Зараз вони нам його запропонують.

ІІ група «Мовознавці». Презентують схему-алгоритм дослідження складного сполучникового речення.

Вчитель: Таким чином, алгоритм дослідження у нас є, але треба інтелектуально розім’ятися.

І. Увага на екран. Завдання визначити типи та види речень.

  1. Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись. (Ліна Костенко)

(Складнопідрядне з однорідною підрядністю)

  1. Якщо не можна вітер змалювати, прозорий вітер на ясному тлі, - змалюй дуби, могутні і крислаті, котрі од вітру гнуться до землі. (Ліна Костенко).

(Складнопідрядне з неоднорідною підрядністю)

  1. Мені стояло в пам'яті роками, як ми тоді не відали про те, чого старий тремтячими руками ловив секунди крильце золоте.

(Складнопідрядне з послідовною підрядністю)

ІІ. На слух визначити види складних сполучникових речень. Вказати з якого твору рядки і кому належать?

- Коли в похід виходила батава, її піснями плакала Полтава.

(«Маруся Чурай» Іван Іскра, складнопідрядне часу)

- Вчинивши зло, вона не є злочинна, бо тільки зрада є тому причина.

(Б.Хмельницький, складнопідрядне причини)

- Моя любов чолом сягала неба, а Гриць ходив ногами по землі.

(Марусі Чурай , складносурядне, протиставне)

- Буває так, що слава на дурняк, а в нього слава за великі гроші.

(Про Вишняка, складне речення з підрядним міри і способу дії і

сурядним протиставним зв’язком)

- Де впав Павлюк, там виріс Остряниця, і всі кайдани розірвав Богдан.

(«Маруся Чурай», складне речення з підрядним місця і сурядним

єднальним зв’язком)

- Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки.

(«Сосновий ліс перебирає струни», складносурядне, протиставне)

ІV. Творчо-дослідницький етап. Пошуково-дослідницька робота в групах.

А зараз переходимо до дослідження. Працювати групи будуть з наступними поезіями:

  1. «Життя іде і все без коректур»;

  2. «Вже почалося, мабуть, майбутнє»;

  3. «Моя любове! Я перед тобою».

Постановка завдань дослідження.

В імені – Ліна Костенко – не тільки літературні, а й морально-етичні гаранти. Поетеса прагне вдосконалити людину, бо переконана, що саме зараз нам, українцям, бракує моральної культури для відчуття своєї духовної перспективи.

Тому завдання не тільки дослідити ССР в поезіях, а й виділити морально-етичні поради, які дає нам поетеса своїми творами.

Тож працюємо не тільки над розвитком інтелекту, а й над вдосконаленням своєї душі.

Перевірка досліджень:

  1. Виразне читання напам'ять поезії.

  2. Мовне дослідження.

  3. Виділення порад.

- Виступи груп.

Підсумок дослідження:

Які ж речення найчастіше вживає Ліна Костенко?

Відповідь: поетеса користується усіма типами складних сполучникових речень. Найчастіше вживає складнопідрядні речення з’ясувальні, означальні, причини, умови, мети.

Чому?

Ліна Костенко – поет-філософ. Вона шукає істину. З'ясовує, чому так відбувається, у чому причини і за якої умови можливе вдосконалення.

- Які ж поради дає нам поетеса?

(Поспішати творити добро, бути милосердними, не завдавати болю

іншим; бути чесним, сміливим, мати гордість, любити все навколо себе)

  • Що в мене в руках? (Демонстрація ікони «Нев'янучий цвіт»)

  • Що тримає в руках Божа Матір?

  • Це душа людини. Вона повинна бути чистою і гарною, як квітка.

  • Давайте зараз, користуючись порадами Ліни Костенко створимо квітку – душу людини.

Що є тичинкою квітки, а серцем людини – добро.

Перетворіть поради поетеси, у риси характеру людини і запишіть на

пелюстках.

  • Під пісню Ніни Матвієнко «Квітка-душа» утворюємо душу-квітку.

  • Самозаглиблення. А наша душа така?

Отже, висновок – вдосконалюємось, працюємо над своєю душею. І якою буде душа нашої нації залежить від кожного.

V. Творчо-практичний етап.

Вчитель: Окремо хочу зупинитися ще на одній поезії Л. Костенко «Українське альфреско».

- які асоціації виникають, коли чуєте назву вірша?

(українська картина, зображення)

- хто знає, що таке альфреско і де ви зустрічали це слово?

(на уроках художньої культури, спецтехнології, виробничого навчання)

- А зараз послухаємо домашнє завдання ІІІ групи. Користуючись мережею

Інтернет, учні підготували коротеньке повідомлення про альфреско.

Вчитель: Переглядаючи фрески, що вас вразило?

Учні: Талант, краса.

Вчитель: Створювати таку красу може тільки творча особистість.

Давайте відчуємо себе творцями.

Самостійна творча робота

І група. Складають есе до вірша «Українське альфреско».

ІІ група. Малює словесну картину вірша.

ІІІ група. Використовуючи сучасні будівельні матеріали, продемонструвати техніку фрески.

У своїх роботах вживаємо складні сполучникові речення.

Відповідь І групи.

Елегійну і водночас зворушливу картину малює Ліна Костенко у своїй поезії «Українське альфреско», навіяну казкою, а також роздумом про людську долю.

Старенькі нагадують Філемона і Бавкіду – бездітне подружжя з давньогрецької міфології, які жили давно та дружно й захотіли померти в один день.

Поетеса по-новому переосмислила вічні українські фольклорні типи, як жили дід і баба і в них була донька чи онучка. Її образи самотніх дідуся і бабусі, що сумують без дітей, бо без діточок і світ не милий.

Тільки сусідським дітям дарують старенькі своє тепло, любов, розповідають казки, пригощають гостинцями.

А один для одного вони є останньою казкою, на яку задивляються жоржини.

Відповідь ІІ групи.

На передньому плані картини стоїть біленька хатинка, покрита очеретяною стріхою, на якій звили гніздо лелеки. Трішки далі тин, а за тином ростуть чорноокі вишні, любисток, соняшники.

На призьбі сидить дід з бабою. Вони тримаються за руки. Погляд стареньких звернений до дітей, які граються неподалік. На устах усмішка, але очі сумні. Не дав Бог діточок. Одні на цім світі. І тільки жоржини, щоб втішити старих, хиляться до них.

Відповідь ІІІ групи.

Перед нанесенням накривного шару шпаклівки поверхню добре змочуємо водою, щоб розчин міцно пристав до поверхні.

Рисунок фрески найчастіше сьогодні виконують за допомогою трафарету. Приклавши трафарет до поверхні, торцюючи ми ударами тампона переносять на неї контур рисунка і приступають до розпису.

Висновок.

  • чи сподобалось вам творити?

  • що дає творчість?

(задоволення, відчуття спроможності, значимості, дарує красу)

VI. Підсумок. Рефлексія.

  • Що ми робили на уроці?

  • Чи досягли поставлених завдань?

  • Що цікавого, нового дізналися?

  • Яку пораду Ліни Костенко записали б до книги свого життя? Чому?

Отже, головне покликання людини – бути творцем. Творити добро, красу навколо себе.

Прислухайтесь до порад Ліни Костенко. Йдіть з добром у світ, і я певна, що доля вам усміхнеться.

VIІ. Оцінювання.

VIІІ. Домашнє завдання.

І рівень. Виписати приклади складних сполучникових речень з підручника спецтехнології «Малярні роботи» (Нікуліна А.С. Київ 2016)

ІІ рівень. Написати твір-роздум «У чому цінність життя?», використовуючи поради Ліни Костенко.

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Я мислю - отже, існую Рене Декарт
Слайд № 1

Я мислю - отже, існую Рене Декарт

Мета уроку: Узагальнити та систематизувати знання про складне сполучникове речення, його види, особливості будови. Дослідити особливості вживання р...
Слайд № 2

Мета уроку: Узагальнити та систематизувати знання про складне сполучникове речення, його види, особливості будови. Дослідити особливості вживання різних типів і видів складних сполучникових речень на прикладі поезії Ліни Костенко. Формувати та розвивати критичне мислення для самореалізації особистості; навички дослідницької, творчо- пошукової роботи. Виховувати кращі морально- етичні якості , любов до поезії.

Очікувані результати: Навчитися досліджувати складні сполучникові речення в поезіях Ліни Костенко. Розкрити особливості вживання в мовленні складни...
Слайд № 3

Очікувані результати: Навчитися досліджувати складні сполучникові речення в поезіях Ліни Костенко. Розкрити особливості вживання в мовленні складних сполучникових речень. Виділити морально- етичні поради поетеси. Створити квітку –душу.

Ліна Костенко –поет, філософ, громадський діяч…
Слайд № 4

Ліна Костенко –поет, філософ, громадський діяч…

Анкета: П.І.Б.: Костенко Ліна Василівна – українська письменниця – шістдесятниця, поетеса. Дата народження: 19 березня 1930 року Місце народження: ...
Слайд № 5

Анкета: П.І.Б.: Костенко Ліна Василівна – українська письменниця – шістдесятниця, поетеса. Дата народження: 19 березня 1930 року Місце народження: м. Ржищів на Київщині Місце проживання: м. Київ з 1936 року Освіта: Київський педагогічний інститут, Московський літературний інститут імені Максима Горького Перша збірка: «Проміння землі» (1957) Найвідоміші збірки та твори: «Вітрила» (1958) «Мандрівки серця» (1961)

Ліна Василівна Костенко «Над берегами вічної ріки» (1977) Роман «Маруся Чурай» (1979) «Неповторність» (1980) «Сад нетанучих скульптур» (1987) «Вибр...
Слайд № 6

Ліна Василівна Костенко «Над берегами вічної ріки» (1977) Роман «Маруся Чурай» (1979) «Неповторність» (1980) «Сад нетанучих скульптур» (1987) «Вибране» (1989) Роман у віршах «Берестечко» (1990) 2010 року опублікувала перший прозовий роман «Записки українського самашедшого», що став одним з лідерів продажу серед українських книжок у 2011 році. У січні 2011 року поетеса вирушила у тур-презентацію свого першого роману. Презентації відбулися в Києві, Рівному та Харкові, усюди були аншлаги. У лютому 2011 року вийшла поетична збірка Л.Костенко «Річка Геракліта», куди ввійшли раніше написані вірші та 50 нових поезій. Нагороди: Державна премія України імені Тараса Шевченка (1987) за роман у віршах «Маруся Чурай» та збірку «Неповторність» Лауреат Премії Антоновичів (1989) Премія імені Франческо Петрарки (1994) за книжку «Інкрустації», видану італійською мовою. Міжнародна літературно-мистецька премія імені Олени Теліги (2000) Орден Ярослава Мудрого (2000) на 70-річчя від дня народження за визначний вклад у розвиток літератури та громадську діяльність. Почесний професор Києво-Могилянської академії, почесний доктор Львівського та Чернівецького університетів. Відмовилась від звання Героя України.

Схема-алгоритм Визначення типу складного сполучникового речення І. Скільки частин у складному реченні?
Слайд № 7

Схема-алгоритм Визначення типу складного сполучникового речення І. Скільки частин у складному реченні?

ІІ. Як сполучаються частини між собою?
Слайд № 8

ІІ. Як сполучаються частини між собою?

ІІІ. Скільки у реченні підрядних частин?
Слайд № 9

ІІІ. Скільки у реченні підрядних частин?

ІV. Як підрядні частини пов`язані з головною?
Слайд № 10

ІV. Як підрядні частини пов`язані з головною?

Речення Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись… (Л.Костенко). Мені стояло в пам’яті роками, як ми тоді не відали про те, ...
Слайд № 11

Речення Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись… (Л.Костенко). Мені стояло в пам’яті роками, як ми тоді не відали про те, чого старий тремтячими руками ловив секунди крильце золоте. (Л.Костенко). Якщо не можна вітер змалювати, прозорий вітер на ясному тлі, - змалюй дуби, могутні і крислаті, котрі од вітру гнуться до землі. (Л.Костенко).

Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Ліна Костенко
Слайд № 12

Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Ліна Костенко

Ліна Костенко –поет, філософ, громадський діяч…
Слайд № 13

Ліна Костенко –поет, філософ, громадський діяч…

Слайд № 14

Альфреско (фреска) – італійське слово, що означає «по свіжій» (штукатурці). Фреска – це тематичний або орнаментальний рисунок, виконаний стійкими в...
Слайд № 15

Альфреско (фреска) – італійське слово, що означає «по свіжій» (штукатурці). Фреска – це тематичний або орнаментальний рисунок, виконаний стійкими водними фарбами по свіжонанесеному сирому накривному шару вапняної штукатурки. Фреска – стародавній вид живопису, який зародився в Античній Греції. В Україні він почав розповсюджуватись з X – XI ст. Прикладом цього є фрески Софіївського собору.

Апостол Павло Кольорова гама софіївських фресок стримана. Домінують оливкові, рожеві, блакитні, зелені та брунатні тони. Майже всі зображення викон...
Слайд № 16

Апостол Павло Кольорова гама софіївських фресок стримана. Домінують оливкові, рожеві, блакитні, зелені та брунатні тони. Майже всі зображення виконуються на синьому тлі. Зараз фрески застосовуються для оздоблення театрів, станцій метро, готелів. Основне призначення фрески – розпис стін, стель і перегородок у середині приміщень. У місті Дніпропетровську фресками розписана стеля та стіни органного залу.

Фрески органного залу міста Дніпропетровська Автор фресок : В'ячеслав Данилов
Слайд № 17

Фрески органного залу міста Дніпропетровська Автор фресок : В'ячеслав Данилов

Слайд № 18

Слайд № 19

Процес створення фрески
Слайд № 20

Процес створення фрески

Слайд № 21

Очікувані результати: Навчитися досліджувати складні сполучникові речення в поезіях Ліни Костенко. Розкрити особливості вживання в мовленні складни...
Слайд № 22

Очікувані результати: Навчитися досліджувати складні сполучникові речення в поезіях Ліни Костенко. Розкрити особливості вживання в мовленні складних сполучникових речень. Виділити морально- етичні поради поетеси. Створити квітку –душу.

Домашнє завдання: І рівень: виписати приклади складних сполучникових речень з підручника спецтехнології “ Малярні роботи” (А. С. Нікуліна , Київ-20...
Слайд № 23

Домашнє завдання: І рівень: виписати приклади складних сполучникових речень з підручника спецтехнології “ Малярні роботи” (А. С. Нікуліна , Київ-2016р.) ІІ рівень: написати твір - роздум “У чому цінність життя? ”, використовуючи поради Ліни Костенко.

Бажаємо успіху !!!
Слайд № 24

Бажаємо успіху !!!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.