Українська мова "Хвилинки- цікавинки."

Опис документу:
Завдання вчителя полягає в ефективному підвищенні орфографічної грамотності при вивченні словникових слів молодших школярів. Від творчої активності учнів на уроці, вміння доказово міркувати і не боятися помилитися, вмінні спілкуватися з учителем, учнями класу, залежить успіх у свідомому опануванні програми. Джерело: Інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Хвилинки-цікавинки з використанням словникових слів на уроках рідної мови.

Формування в учнів навичок грамотного письма є одним із важливих завдань початкової школи. На сучасному етапі, на думку російського вченого М.Р. Львова, існує три основні шляхи засвоєння правопису і відповідно, три взаємопов’язані лінії методичної роботи з учнями:

1) навчання правопису на основі правильного співвіднесення звука і букви, їх комплексів з урахуванням позиції звука у складі слова; на основі розвитку фонематичного слуху учнів.

2) навчання правопису на основі перевірки орфограми із застосуванням правил, тобто, шляхом розвязання граматико-орфографічних завдань.

3) навчання правопису на основі запамятовування буквеного складу слів, їх морфемного складу; на основі проговорювання і списування, використання словників, активізації словника у власних записаних текстах.

Останній з перелічених шляхів стосується організації роботи, спрямованої на засвоєння правопису словникових слів. Чинні підручники, реалізуючи програмові завдання, орієнтують вчителя на забезпечення послідовної роботи, спрямованої на ознайомлення учнів зі словниковими словами і закріплення в пам’яті їх графічних образів. Однак, кількість подібних вправ, представлених у підручниках, є обмеженою. Завдання на повторення правопису словникових слів не завжди подаються з урахуванням психологічних особливостей запам’ятовування (після тривалої перерви). Це призводить до того, що під час виконання вправ типу списування з пропуском орфограм, діти припускаються значної кількості помилок. Неправильне написання запам’ятовується і потім повторюється в учнівських роботах. Це й зрозуміло, адже орфографічна навичка формується на основі взаємопов’язаних слухових, артикуляційних (мовнорухових), зорорухових і моторних (рукорухових) відчуттів. Як зазначав російський вчений П.П.Іванов, неправильно написане слово, надалі дає повторення тієї ж помилки, навіть тоді, коли це слово (після його неправильного написання) було ретельно проаналізоване вчителем й учнями на уроці та введене в низку вправ.

Запобігти виникненню подібних помилок можливо за умови організації систематичної роботи, спрямованої на закріплення правильного написання словникових слів. Необхідно мати на увазі, що забезпечення запам’ятовування правопису слова залежить від кількості повторень. Мінімальним, на думку психологів, є триразове відтворення слова на письмі: перше – під час ознайомлення з написанням; друге - через два тижні після першого; третє - через місяць після другого . Важливо, щоб письмові відтворення були не механічними, а свідомими, тобто:

  • За необхідності повторювалося значення слова ( слово вводилося у контекст)

  • Повторювався його буквений склад. Виділялася орфограма. (слово проговорювалося і записувалося)

Слово використовувалось в активному мовленні.

Однак, деяким учням, через індивідуальні особливості, недостатньо трьох повторень для запамятовування графічного образу складного для написання слова, тому необхідно урізноманітнювати пропоновані учням вправи, спрямовані на запамятовування графічного образу слова.

Незважаючи на те, що запам’ятовування розглядається в методиці як імітаційний метод, варто, створюючи в учнів установку на цей вид діяльності, залучати їх до семантичної, аналітичної або іншої мовної роботи, яка б забезпечувала свідомий характер і сприяла довільному запам’ятовуванню.

Передумовою формування в учнів свідомого ставлення до орфографічної роботи є наявність у них певного кола теоретичних знань і практичних умінь. З метою перевірки міцності засвоєння правопису словникових слів важливого значення набувають завдання для повторення, з використанням словникових слів, які представлені у формі хвилинок–цікавинок.

Цей вид вправ дає змогу не лише контролювати правильність написання, а й стимулює учнів до набуття навичок роботи зі словником.

1. «Знайди слово»

Перестав букви так, щоб утворилося слово. Скористайся підказкою, якщо буде важко.

Одорімп помідор

Ірогок огірок

Илубяц цибуля

Ормавк морква

Лубяко яблуко

Ронаво ворона

Акачк качка

Сугак гусак

Игрт тигр

Елв лев

Олнс слон

2. «Плутанка». Склади «плутанку» слів у прислів’я.

Не слів кидай на вітер.

золото. Сказане а слово – мовчання - срібло,

кажи, а знаєш – не Знаєш – мовчи.

що день. Ласкаве весняний слово.

за краще Добре цукор слово і мед.

словечко Гостре сердечко. коле

руйнує. Слово Добре а будує, зле

глибоко. Слово не ранить, стріла а

3. Відшукай якомога більше слів:

Ю л а н и п і д л і т о к р м о л о к о л т к о в б а с а н ю т а о н а т л в п а р т а л о а т и н а п р и т о е а к л д ь т н р и п м а с в а р о т л у к н е п р л с и н і й д ш о г п р е п о а т о у к р а ї н а г а з р о и т б ш е п р о т е к у в а п р и т ь ш г а р б у з л ш о н п р о т и р п м е ч б а л е т п а п і р ь л ш г н е п р и т б д і м ш о р т и т а т о в а р е н я.

4. Добери відсутній склад у порівняннях.

Здо_ ва , як вода.

Ясний, як со _ чко.

За_гу_лась, як голка у сіні.

Бе_жи, як зіницю ока.

Ску_є, як собака за палицею.

Да_ко, як небо від Землі.

По_же, як мерт_му кадило.

Со_мно, аж вуха вянуть.

Ди_ться, як кіт на сало.

5. Прочитай і запамятай слова, які пишуться разом.

Щоб, начебто, проте, тощо, ніби, якби, аби, понад, навпроти, поміж, назустріч, спочатку, наперекір, внаслідок, ніскільки, абихто, мовби, нібито, тобто,

отже, теж, авжеж, небога, вбік, наяву, немовля, невістка, негайно, несказанно, недаремно, нема, недбалий, ненаситний, невгасимий, недруг, небезпека, недовіра, неволя, недогляд, недосяжність, невже,нехай, неабихто.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.