! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Українська мова, дидактичний матеріал "Звуки та букви".

Опис документу:
Надзвичайно важливим на уроках української мови є підбір цікавих вправ, мовних ігор, загадок, ребусів на уроках вивчення частин мови. Адже цікаві вправи та ігри зі словами полегшують розуміння нового матеріалу, його закріплення, сприяють розвитку в дітей вміння аналізувати, синтезувати, класифікувати, порівнювати, робити нові висновки, вони активізують, поширюють словниковий запас учнів, прищеплюють інтерес і любов до мови Джерело: Інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Звуки і букви


Гра «Спільний звук у всіх словах»
Гра розвиває увагу, привчає прислухатися до слів у реченні.
Ця гра знайомить учнів із новими звуками. Вчитель називає вісім-десять слів, у яких є спільний звук. Учні повинні назвати його.
З цим звуком придумують ще слова, а потім учитель показує йому графічний знак — букву.
Можна використати такі групи слів:
● мама, мак, мука, рама, сом, марка Мурка, молоко, лом, дім;
● сон, сапа, суп, сосна, сук, насос, сила, пасіка;
● син, дим, мир, парта, вовки, воли, риба, ми, лисиця;
● народ, нитка, нога, носик, нота, стогін, лин;
● лан, лина, стіл, солома, лице, листа, луг;
● Шура, наш, шапка, шепіт, йшли, швачка, Саша, Маша;
● кури, крук, раки, соки, ріки, кроти, рік, тік, кіт;
● Іра, ігор, ікра, кіно, лікар, малі, ігри, іржа, чорні;
● трактор, танок, туман, сторож, сталь, сто, терен, салат, тінь;
● вага, весло, корова, трава, верблюд, вилка, ворог, вудка, звір, став;
● зима, мороз, звук, зірка, низина, Ліза, Зіна, задача;
● дошка, дорога, дарунок, назад, два, дерево, сади, їдальня, двір;
● жаба, журнал, ложка, ножі, лижі, жук, жар, жирафа, жир, жовте;
● город, гора, гараж, друг, господар, густий;
● часник, човен, ніч, піч, річ, сич, січка, чоло;
● чай, гай, дай, гей, чайка, рейка, бігай, сідай;
● яма, яблуко, цибуля, гуля, няня, дядя, ягоди,ясна;
● читаю, юнак, юрба, юшка, юрта, радію;
● цап, палац, палець, ціпок, цвіт, танці, столиця, цегла, цемент, цілина;
● щока, борщ, щітка, кущ, щука, дощ, щавель, щогла, щур;
● гаї, їжак, їжа, краї, сараї, їзда, їхати, конвалії.
Гра сприяє розвитку фонематичного слуху, є одним зі способів виділення звуків у словах.

Вправа «Невідомий звук»
(Цю вправу використовують для виділення нового звуку.)
Учитель диктує слова, в яких є спільний звук, невідомий ще дітям Учні складають ці слова з букв розрізної азбуки. Замість невідомого звука ставлять картку з рискою. Потім учитель називає невідомий звук і показує букву, яку діти знаходять у своїх картках і вставляють у складені слова замість картки з рискою.
Можна використати такі групи слів:
● зима, зорі, зірки, лоза, замок, коза, мазун;
● крук, каша, кури, кора, рука, мак, сук, рак;
● кіт, кит, рот, лото, нота, рота, кут;
● сова, мова, рів, ворон, вулик, верес, вікно, вітер;
● дим, посуд, друзі, дрова, вода, дах, два, дикт, дитина, дрізд;
● жук, жар, ніж, кожух, жир, жасмин, жарт, жало, журна, жнива;
● друг, ворог, город, ріг, гора, газета, генерал, гніздо:
● голуб, буква, буквар, біб, лоб, бавовна, брід, брова, бузок.

 

Гра «Скільки букв і звуків?»
Учитель показує слова. Діти на пальцях або картками з цифрами показують, скільки звуків і букв у кожному слові. Гра проводиться по рядах.
Виграє той ряд, у якому буде найменше помилок.

 

Гра «Заміни, додай, вилучи букву, щоб змінилося слово»
Учитель дає завдання: із букв розрізної азбуки скласти слово. Потім пропонує або замінити у ньому, або додати до нього, або відняти якусь букву, щоб утворилося нове слово.
Виграє той, хто першим виконає завдання і прочитає нове слово.
Пропонуємо такі вправи.
Склади слово сом, заміни о на а; сон — н на мкоса — с на ркоса — к на рсіно — сна кнеси — е на омука — к на хмісто — м на т; замінивши у слові одну букву, перетвори: рука на щукасіль на мільдід на лідмак на смакрак на грак; їжа наїжакфарба на фаракріт на кіт.

 

Гра «Нове слово»
Учитель називає слова. Учні повинні скласти з них слово таким чином: взяти з першого слова звук і позначити його буквою, з другого — другий, із третього — третій, із четвертого — четвертий і т. д. Учитель допомагає учням, називаючи слова по порядку, наприклад:
Перше слово мак, друге — рак, третє — сам, четверте — рама (мама).
Виграє той, хто першим складе слово і правильно прочитає його.
Гра сприяє розвитку фонематичного слуху, правописної зіркості, виховує увагу дозвукового складу слова. У цій грі слова можна не лише складати, а й записувати.

 

Матеріали для гри:
● зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
● мало, дим, сир (мир);
● молоко, вікно, тісто, карта, озеро (місто);
● пара, перо, він, мама, канал (пенал);
● заєць, лис, ломи, собака (зима);
● звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);
● рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска);
● лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон);
● лак. колос, наша, диван (лоша);
● молот, сито, ваше, каша (миша);
● тато, вхід, прізвище, ребро (тхір);
● кіно, дід, кашка, ліжко, думка (кішка);
● пасіка, робітник, коло, море (поле).

 

Читай слово з початку і з кінця
Керівник пропонує написати слова, які можна читати з початку і з кінця, наприклад: дід, око.
Виграє той, хто напише найбільше слів.
Слова для гри:
- біб, Пилип, Тит, Алла, корок, тут.

 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Соціальне партнерство закладу позашкільної освіти та сім’ї»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн