Українська мова 5 клас Тема. Групи слів за значенням. Синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів.

Опис документу:
Поглибити знання учнів про синоніми, формувати вміння визначати їх в реченнях і користуватися словником синонімів; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчі здібності, культуру усного й писемного мовлення; розвивати вміння працювати в колективі; виховувати увагу до слова, спостережливість і навички самостійної роботи, добре ставлення один до одного.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Групи слів за значенням. Синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів.

Мета (формувати компетентності):

  • предметні: поглибити знання учнів про синоніми, формувати вміння визначати їх в реченнях і користуватися словником синонімів;

  • ключові: розвивати логічне мислення, память, творчі здібності, культуру усного й писемного мовлення; розвивати вміння працювати в колективі;

  • загальнокультурні: виховувати увагу до слова, спостережливість і навички самостійної роботи, добре ставлення один до одного.

Обладнання: підручник, словник синонімів.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Методи і прийоми: експрес-опитування,гра «Впіймай слово», творча майстерня, мовне спостереження, «Ерудит», поетична хвилинка, творче реконструювання.

Очікувані результати:

  • учні знатимуть: що таке синонім та їхня роль у мовленні;

  • учні вмітимуть: визначати синоніми у тексті і складати з ними речення, складати синонімічний ряд, користуватися словником синонімів.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

1.1. Вчитель:

Пролунав уже дзвінок,

Всіх покликав на урок.

Тож за парти всі сідаймо,

Працювати починаймо.

Зараз сядуть лиш дівчатка,

А за ними і хлопятка.

Сядьте зручно, усміхніться

І на мене подивіться.

Зробимо до науки крок –

Починаємо урок.

1.2. Девіз уроку:

В нашій школі рідна мова –

Це улюблений предмет.

Всі ми хочемо досконало

Нею володіти,

А для цього нам немало

Треба знати й вміти.

1.3. Вчитель:

Для того, щоб наш настрій на уроці був відмінний, на рахунок раз плесніть в долоні, а на рахунок два – по долоньці сусіда.

ІІ. Актуалізація знань, вмінь і навичок.

2.1. Експрес-опитування.

  • Яку тему на попередніх уроках ми вивчали? (Лексичне значення слова)

  • Як називається наука, яка вивчає значення слова? (Лексикологія)

  • Чи всі слова мають лексичне значення? (Самостійні частини мови)

  • А де можна дізнатися лексичне значення слова? (Тлумачний словник)

  • Як називаються слова, які звучать однаково, а мають різне значення? (Омоніми)

  • Як називаються слова, які мають протилежне значення? (Антоніми)

  • Як називаються слова, різні за звучанням і написанням, але однакові або близькі за лексичним значенням? (Синоніми)

  • Для чого і як використовуються синоніми в мові?

2.2. Гра «Впіймай синонім».

Прослухайте вірш О.Підсухи та визначте синоніми.

Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все, звідкіля і як?

Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

Можна звідкіля і звідки, і звідкіль,

Є у ній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

3.1. Очікування.

Продовжіть речення: «Я очікую від сьогоднішнього уроку…»

3.2. «Творча майстерня».

Добрати з дужок такі синоніми, щоб слова у вірші римувалися, тобто кінець останнього слова першого рядка звучав так, як кінець останнього слова третього рядка, а другого – як четвертого. Вірш записати.

Мрія

Як виросту – збудую (дім, будинок, хату),

На хаті колесо (приладнаю, прибю, прикріплю),

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу),

Лелечу, клекітну (родину, сімю, пару).

Нехай розводиться (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях),

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

Дмитро Павличко

3.3. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу.

3.4. Мовне спостереження.

Відшукати синоніми у вірші. Яку роль вони виконують у тексті?

Дощик

Сіється дощик. І дощик іде.

Тут накрапає, а там лопотить.

Ніжно, весняно у діжці дзвенить,

Нитку за ниткою тихо пряде.

Дощик періщить, неначе з відра,

І по калюжах мрійливо чалапа.

Крапа і крапа тисячолапо.

Зовсім забув, що вже спати пора.

(Із журналу «Дивослово»)

3.5. Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

3.6. Ознайомлення зі словником синонімів.

Вчитель:

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля,

Не майте гніву до моїх порад.

І не лінуйтесь доглядать свій сад.

М.Рильський

ІV. Формування практичних умінь і навичок.

4.1. Вибірковий диктант.

Виписати синоніми. Пояснити, якими відтінками в лексичному значенні відрізняються виписані слова. Чи утворюють вони синонімічний ряд?

Торочить, як дратвою строчить. Розказав другу – пішло по кругу. Таке верзе, що й купи не тримається. Набалакав – і в торбу не вбереш. Треба менше говорити, а більше слухати. Торохтить Солоха, як діжка з горохом. Треба знати, що де казати.

(Народна творчість)

4.2. «Дерево рішень».

Скориставшись словником синонімів, дібрати до поданих слів синоніми.

Хоробрий (відважний, сміливий, безстрашний, доблесний, мужній)

Розумний (розсудливий, тямущий, мудрий)

Учень (школяр, вихованець, курсант)

Ледар (нероба, ледащо, лежень, гультяй)

Азбука (абетка, алфавіт)

Вірний (незрадливий, відданий)

4.3. Гра «Знайди «зайве» слово».

1. Розмовляє, базікає, гомонить, плаче.

2. Біда, халепа, лихо, радість, горе.

3. Дитина, немовля, юнак, чадо, малюк.

4. Обрій, сонце, виднокруг, небозвід, горизонт.

5. Ясний, сонячний, червоний, світлий, безхмарний.

4.3. «Розумне перо».

Відгадайте загадку. Запишіть синоніми до слова Завірюха.

Зїжджалися дочки у гості у діда:

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде.

А тільки-но вітер у полі завіває,

Як стануть на межі Хуртеча й завія.

Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала

Найменша – улюблена донечка віхола.

(Мороз)

4.4. «Поетична хвилинка»

Прочитайте вірш, до підкреслених слів за словником доберіть синоніми:

Баба Віхола, сива Віхола

На метальній мітлі приїхала,

В двері стукала, селом вешталась.

  • Люди добрії, дайте решето!

Ой просію я біле борошно,

Бо в полях іще дуже порожньо.

Ліна Костенко

4.5. «Ерудит»

Запишіть синоніми за ступенем зростання.

  1. Йти, летіти, мчатись, плентатись.

  2. Міцний, стійкий, довговічний.

  3. Балакати, кричати, шепотіти, верещати.

  4. Приголомшувати, вражати, дивувати.

  5. Плакати, ревіти, схлипувати.

4.6. Творче реконструювання

Люблю я в (своєму, рідному, родимому) краю

Веселі (пісні, співи, співанки) пташині,

І річки (бистрий, швидкий) (плин, біг, течію),

І руту-мяту при (долі, долині, балці);

Пропахлі (леготом, вітром) (колосочки, колоски),

Гінке, гінке ((неозорий, безмежний) (лан, ниву,поле),

І мамин хліб, і ті (стежини, стежки, доріжки),

Якими вранці (йду, простую, ступаю) до школи;

І перші проліски (в гаю, в ліску, в діброві),

І щедре сонечко в (голубизні, блакиті, синяві)…

Люблю (Батьківщину, Вітчизну) я свою,

Вона – найкраща в (усьому, цілім) світі.

(Л.Компанієць)

V. Домашнє завдання

1. Записати пять речень у яких є синоніми із поезій Т.Шевченка .

2. Підготуватися до презентації словника синонімів.

VІ. Рефлексія

Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:

  • Найбільші труднощі я відчув …

  • На наступних уроках мені хотілося б …

  • Я зрозумів що …

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
9
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!