Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Побудова дисципліни у ЗДО: профілактика проблемної поведінки
»
Взяти участь Всі події

Українська мова 4 клас "Вживання прикметників для всебічної характеристики предметів."

Українська мова

Для кого: 4 Клас

23.03.2020

447

4

0

Опис документу:
На уроці діти вчаться добирати влучні прикметники, що відображають найістотніші ознаки всебічного опису істот та неістот; вживати прикметники для всебічної характеристики предметів; закріплюють знання про прикметник як частину мови.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська мова 4 клас

Тема уроку. Вживання прикметників для всебічної характеристики предметів.

Мета уроку: 1) закріплювати знання учнів про прикметник як частину мови;

2) розвивати вміння добирати влучні прикметники, що відображають найістотніші ознаки всебічного опису істот та неістот;

3) збагачувати мовлення тематичними прикметниками;

4) розвивати слухову та зорову пам’ять, увагу, творчу уяву;

5) виховувати любов до рідного слова, працездатність, старанність.

Обладнання: картки для об’єднання в групи; таблиця з умовами оцінювання; набір малюнків для оцінювання; ялинка для ведення підрахунків роботи; таблички з назвами команд; папки із картками – завданнями.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

Ми продовжуємо вивчати рідну українську мову.

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися використовувати прикметників для всебічної характеристики предметів.

ІІІ. Об’єднання в групи.

– Працювати будемо чотирма групами.

– Капітани вже мають всі необхідні документи і чекають на свої команди.

– Для того, щоб дізнатись у якому загоні ви будете, вам треба взяти сніжинку і прочитати слово на звороті.

Капітани, візьміть білий аркуш і прочитайте ключове слово, яке об’єднає вашу команду.

Ключові слова

чоловічий рід

жіночий рід

середній рід

множина

Слова на сніжинках

чарівний

снігова

пташине

лісові

м’який

червона

пернате

глибокі

пухнастий

зимова

смачне

теплі

довгий

струнка

високе

люті

зимовий

хвойна

пташине

холодні

сонний

минула

зимуюче

крижані

Знайдіть свої групи, а капітани, перевірте, чи всі учні на місці, чи не заблукав до вас хтось чужий.

ІV. Називання команд.

– Ми сформували групи, маємо капітанів, але у нас немає назв кожної команди.

– Капітани заздалегідь отримали завдання – дібрати назви своїм командам.

Отже, команди будуть мати такі назви: «Сніг», «Зима», «Мороз», «Сніжинки».

(Вчитель ставить таблички з назвами команд на столи і чіпляє на дошці ялинку для ведення підрахунків роботи.)

V. Ознайомлення з умовами оцінювання.

Працюючи, ми будемо виконувати завдання. За виконання завдань команда отримуватиме «дарунки» –ялинкові прикраси для нашої ялинки:

* зеленого кольору – команда самостійно виконала завдання;

* жовтого кольору – команді потрібна була підказка;

* червоного кольору – команда потребувала допомоги інших.

(Таблиця з умовами оцінювання висить на дошці. Коробочки з «дарунками» знаходяться на столі вчителя.)

– Подарунками ви будете прикрашати нашу ялинку.

Капітани, ваша команда вже виконала перше завдання – об’єднання в групи. Оцініть виконання цього завдання вашою командою.

VІ. Повторення правил роботи в групах.

VІІ. Фронтальне опитування.

– Перевіримо, з якими знаннями ми вирушаємо починаємо роботу. Проведемо бліц – опитування.

1) На які питання відповідають прикметники?

2) Що означають прикметники?

3) Отже, що таке прикметник?

4) З якою частиною мови пов’язаний прикметник?

1) Як змінюються прикметники?

2) Як визначити рід прикметників?

3) Як визначити число прикметників?

4) Як визначити відмінок прикметників?

1) Які закінчення мають прикметники у множині в називному відмінку?

2) Які закінчення мають прикметники чоловічого роду в називному відмінку?

3) Які закінчення мають прикметники жіночого роду в називному відмінку?

4) Які закінчення мають прикметники середнього роду в називному відмінку?

(Відповідь дають усі учні від команди.)

– Оцініть роботу своєї команди під час опитування.

VІІІ. Лексичний снігопад.

Розгляньте ілюстрації прикріпленні на дошці. Що їх об’єднує? (Зображення зими.)

А чи доречно нам говорити про зиму?

А як ви здогадалися, що це зима? Обґрунтуйте свої міркування. (Ночі стали довшими, а дні коротші. Птиці відлетіли в теплі краї. За календарем зимовий місяць – грудень.)

Капітани візьміть рожевий аркуш паперу і прочитайте команді завдання.

К – 1 До слова сніг підібрати слова,які її характеризують.

Сніг – холодний, блискучий, білий, м’який, глибокий, пухнастий, легкий, чистий, брудний, мокрий, лапатий, сухий, срібний, розсипчастий.

К – 2 До слова зима підібрати слова,які її характеризують.

Зима – морозна, сніжна, холодна, люта, чарівна, кришталева, казкова, сувора.

К – 3 До слова мороз підібрати слова,які її характеризують.

Мороз – великий, міцний, лютий, сильний, пекучий, тріскучий, суворий.

К – 4 До слова сніжинки підібрати слова,які її характеризують.

Сніжинки – білесенькі, легенькі, пухнасті, холодні, мереживні, сріблясті, невагомі.

– Якою ви уявляєте за цими словами зиму?

– Визначте число та рід прикметників.

(Відповідь дає один учень від команди.)

– Оцініть роботу своєї команди.

Фізкультхвилинка

Тупотять маленькі ніжки,

Топчуть по снігу доріжки,

Рученята зігрівають,

Ось так спинки прогинають,

Із гори на санчатах

Стрибнемо, як кенгурята.

На прогулянці зимовій

Буде кожен з нас здоровий.

ІХ. Добір прикметників-антонімів.

Зима-холодна пора року,але про неї можна говорити словами теплішими від «холодних зимових». (Легенький, зимонька, сніжок, мякенький, морозець.)

– Капітани, візьміть жовтий аркуш паперу і прочитайте команді наступне завдання.

К – 1 Записати речення, замінюючи прикметники та деякі іменники антонімами.

У міста і села прийшла сувора зима.

К – 2 Записати речення, замінюючи прикметники антонімами.

Тріскучий мороз скував землю.

К – 3 Записати речення, замінюючи прикметники антонімами.

Сильний вітер гойдає дерева.

К – 4 Записати речення, замінюючи прикметники антонімами.

На вулиці гуляють сумні діти.

– Яка зима вам подобається більше? Чому?

(Відповідь дає один учень від команди.)

– Оцініть роботу своєї команди.

Х. Творча робота.

– Капітани, візьміть блакитний аркуш паперу і прочитайте команді наступне завдання.

К – 1 Поширити речення прикметниками.

Скрізь лежить сніг.

К – 2 Поширити речення прикметниками.

Вся вулиця в заметах.

К – 3 Поширити речення прикметниками.

Берізки стоять наче сад.

К – 4 Поширити речення прикметниками.

Поряд зеленіють ялинки

(Відповідь дає один учень від команди.)

– Оцініть роботу своєї команди.

ХІ. Дослідницька робота.

– Діти, а чи знаєте ви якого кольору буває сніг взимку?

– Випишіть з оповідання В.Сухомлинського «Як змінюється колір снігу» усі відтінки снігу.

Коли сходить сонце, снігові замети рожеві. Це сонце забарвлює їх своїм промінням. Сонце піднімається, а сніг стає сліпучим. Он в степу на білому килимі пурхає пташка. Сонечко схилилось до заходу. Сніг стає синюватим, мов небо відбивається в блискучому дзеркалі. А в затінку - він аж фіолетовий. Сонце зайшло. Відблиск вечірньої заграви ліг і на снігові замети. Ніби їх сонце облило багряними барвами. Гасне заграва – і багряний відблиск на снігу згасає.

Перевіряємо. Кожна команда читає один прикметник, пояснюючи чому сніг отримав такий відтінок.

– Оцініть роботу своєї команди.

ХІІ. Складання спільного тексту.

– Коли ви об’єднувались в групи, то отримали сніжинки із записаними на них словами. Наступне завдання буде пов’язано із цими словами.

– Капітани, візьміть зелений аркуш паперу і прочитайте команді завдання.

К – 1 Вставити прикметники у текст. При потребі змінюючи закінчення.

Нарешті до лісу завітала чарівна зима. Вона усипала м’яким пухнастим снігом усе навкруги. Природа впала у довгий зимовий сон. Тільки мороз постукує по сонним деревам.

К – 2 Вставити прикметники у текст. При потребі змінюючи закінчення.

Дерева стоять у снігових шубах. І тільки де-не-де видніються червоні кетяги горобини. Красив зимовий наряд і у струнких берізок. Тільки хвойні дерева в лісі нагадують про минуле літо.

К – 3 Вставити прикметники у текст. При потребі змінюючи закінчення.

Під горобиною багато пташиних слідів. Пернаті друзі прилітають подзьобати смачні ягоди. А ось на високому дереві пташина їдальня. Щодня її відвідують зимуючі птахи.

К – 4 Вставити прикметники у текст. При потребі змінюючи закінчення.

Куди ж поховалися лісові звірі? У глибоких норах, теплих дуплах та барлогах зимують вони. Взимку всі стараються сховатися від лютого морозу, від холодного крижаного вітру.

(Відповідь дає один учень від команди.)

– Оцініть роботу своєї команди.

– Чи сподобався вам складений текст? Чим саме?

– Яку назву можна придумати до нього? Обґрунтуйте свої думки.

ХІІІ. Підсумок уроку

– Закінчується наш урок. Що сподобалось вам, що запам’яталося?

– Що таке прикметник?

– З якою частиною мови пов’язаний прикметник?

– Як змінюються прикметник?

– Як визначити число, рід та відмінок прикметника?

– Як за закінченням прикметника в називному відмінку визначити його рід?

– Яке, на вашу думку головне призначення прикметника у мові?

ХІV. Домашнє завдання.

– Складіть свій твір на тему «Зима».

ХV. Оцінювання.

Капітани, візьміть білий аркуш паперу, обговоріть у команді та виставте бали кожному члену команди за роботу на уроці.

Сніг

1.

2.

3.

4.

5.

Зима

1.

2.

3.

4.

5.

Сніжинки

1.

2.

3.

4.

5.

Мороз

1.

2.

3.

4.

5.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.