До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
міс.
дн.
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

"Українці в космосі".Стаття. Подану інформацію можна використовувати на уроках астрономії та фізики.

У роботі "Українці в космосі", говориться про видатних конструкторів, вчених, пілотів - українців, які внесли вагомий внесок у розвиток космонавтики не тільки України, а і світі. У роботі подано фото вчених та найперших ракетоносіїв.

Отримати код Поділитися

Україна – космічна держава

Багато віків люди мріяли підкорити небо. Запитання: «Що там за горизонтом?» ніколи не давало людям спокою.

Свій внесок у розвиток космічних досліджень зробили вчені різних країн і народів. Але сьогодні слово про українців. Україна і космос – не роздільні. Зв'язок цей міцно встановився на зорі космонавтики, і витравити його зараз просто не можливо. Українське походження мали такі творці теорії польотів у світовому просторі, як Костянтин Ціолковський (до речі, повне прізвище Циолковський-Наливайко). Всім добре відома людина під керівництвом якої будували ракети, під керівництвом якої запущений перший в історії людства штучний супутник Землі - це Сергій Корвльов. Його, до речі, сприймають як представника російського народу, мало хто знає, що Сергій Корольов - українець. Народився він 12 січня 1907 року у Житомирі.

Сергій Павлович Корольов - найвидатніший конструктор ракетно-космічних систем, а саме: першого штучного супутника Землі; штучного супутника, що перший полетів до Місяця і сфотографував його зворотній бік; це космічний корабель «Восток», на якому 12 квітня 1961 р. Юрій Гагарін полетів за межі атмосфери; це космічний корабель «Восток», на якому в 1965 році О. Леонов здійснив перший вихід людини у відкритий космос.

Микола Кибальчич, народився у 1854 році на Чернігівщині. Він запропонував для космічних польотів використовувати реактивний двигун, розробив багатоступінчасті та багатокамерні ракети. Він був страчений у 27 річному віці за участь у замаху на царя Олександра II.

Ідею Кибальчича продовжили Ціолковський та українець Юрій Кондратюк. Юрій Кондратюк народився у 1897 році у Полтаві. Справжнє ім’я - Олександр Гнатович Шаргей. Він розробив проект міжпланетного космічного корабля, запропонував ідею багатоступінчастих ракет для польотів; розробив ідею теплового захисту космонавта; розробляв проект Останкінської вежі. Він загинув у 1942 року під час оборони Москви.

Костянтин Ціолковський народився у 1857 році в Калузі. Це російський вчений і винахідник, основоположник космонавтики. Але батько вченого був родом із України (Рівненщина), тобто коріння їхнього роду - українське. Він висунув ідею використання ракет для польотів у космос. Здійснив мрію Ціолковського Корольов.

Михайло Янгель народився у 1911 році на Чернігівщині. Він створив свою школу з конструювання ракет та космічних апаратів.

До цієї плеяди творців космічної техніки належить ще один наш земляк - академік Володимир Челомей - «батько» ракети-носія «Протон».

До піонерів ракетно-космічної техніки ми відносимо й видатного українців:

• Валентина Глушка, який народився у 1908 році в Одесі;

• Олександра Засядько - народився в 1779 році на Полтавщині;

• Костянтин Костянтинов - керував ракетним заводом;

• Микола Кибальчич - народився 1853 році на Чернігівщині;

• Михайло Яримович - був відповідальним у США за створення космічних кораблів системи «Аполлон»;

• Ігор Богачевський - народився у 1928 році у місті Сокаль на Львівщині, займався космонавтикою у США.

Українці давно змусили увесь світ шанувати наш «космічний» потенціал. Українські науковці змінювали історію своїми винаходами, а численні космонавти (хай і під різними прапорами) безстрашно виконували місію землян у Всесвіті.

12 серпня 1962 року – перший українець полетів в космос. Ним став льотчик-космонавт полковник Павло Романович Попович на кораблі «Восток-4». Українець гордо підняв своє національне «Я» до зірок. Виніс на космічну орбіту українську мову, проспівавши чудову народну пісню. Бортовий журнал вів також на українській мові. Пам'ять про Павла Поповича завжди залишиться в серцях нашого народу.

19 листопада 1997 року – другий українець Леонид Каденюк відвідав космос.

Перша жінка у відкритому Космосі, Світлана Савицька, також має українське коріння. В 1982 році здійснила свій перший політ у космос як космонавт-дослідник. А через два роки, першою з жінок здійснила вихід у відкритий космос.

Михайло Яримович народився у Польщі в родині українців, він став одним із керівників Національного космічного агентства (НАСА) США. Нашого земляка призначили відповідальним за космічним кораблем «Аполлон», він був одним із тих, хто реалізував проект польоту на Місяць.

Георгій Шонін (народився в Ровеньках Луганської області) став відомим радянським космонавтом, Героєм Радянського Союзу. У 1969 році він брав участь у космічному польоті як командир корабля «Союз–6» — тоді ж уперше в світі було здійснено експерименти зі зварювальних робіт у космосі на апаратурі, розробленій в Інституті електрозварювання імені Є. О. Патона. Також під час того польоту був проведений експеримент «Факел» з виявлення запусків балістичних ракет.

Наші земляки стали основоположниками астрофізики у світі, розробили теорію радіовипромінювання Сонця та метод визначення швидкості осьового обертання зірок, вперше здійснили зварювання у відкритому космосі.

Отже, історія засвідчує, що українці вже багато зробили в царині космічних досліджень. Довіряючи їм нові завдання, можна бути впевненими, що й з ними вони впораються. А від так Україна ще заявить про себе як могутня космічна держава.

ДКБ «Південне» ім. М. К. Янгеля – головне підприємство України з розробки ракетних комплексів і ракетно-космічних систем, визнаний центр ракетно-космічної науки і технології. Його початок сягає далекого 1951 року, коли за рішенням уряду споруджуваний у Дніпропетровську великий автомобільний завод був перетворений на завод з виробництва балістичних ракет – Південмаш. Наприкінці 50-х років конструкторському бюро Сергія Корольова було доручено розробку перших вітчизняних ракет Р-1(SS-1),Р-2(SS-2), і Р-5М(SS-3) постало питання про їх серйозне виготовлення, що й було доручено дніпропетровському заводу. В 1954 році на території заводу було утворене самостійне конструкторське бюро, яке очолив талановитий організатор та видатний вчений Михайло Янгель.

Ще наприкінці 50-х років КБ «Південне» приступили до розробки космічних ракетоносіїв (РН), використовуючи як їх перші ступені свої бойові ракети. На базі ракети SS-4 був створений носій SL-7 «Космос», який використовується для реалізації великої програми наукових досліджень навколоземного простору з однойменною назвою. Ця ракета експлуатувалася до 1977 року і вивела на орбіту 150 супутників різного призначення. Ракета SS-5 стала основою для носія SL-8 «Інтеркосмос», який має на своєму рахунку 400 пусків. Виготовлена у 1980 року ракета SS-9 була прародичкою носія «Циклон». Цей носій може виводити на низьку (Н-200км.) кругову полярну орбіту корисний вантаж массою 4 т і має такі характерні особливості:

• Високу точність виведення на задані орбіти;

• Один з найвищих серед відомих рівень надійності (жодного акварійного);

• Високий ступінь автоматизації передстартової підготовки і пуску, яка виключає присутність обслуговуючого персоналу на стартовій позиції й забезпечує високий ступінь безпеки підготовки і пуску.

Модифікаціями РН «Циклон» є : «Циклон-2»( SL-10/11) – аналог глобального варіанта цієї ракети, що запускається з космодрому Байконур, і «Циклон-3» (SL-4) – триступеневий носій зі стартовою позицією в Плесенецьку. Нині у стадії розробки перебуває ракета-носій «Циклон-4». Це триступенева РН, що істотно відрізняються від створених раніше РН сімейства «Циклон». Вона матиме сучасну високо точну систему керування, її 3-й ступінь братиме на 30% більше запасів палива і даватиме змогу проводити багаторазове вмикання двигунів. За допомогою носіїв «Циклон» здійснено запуски супутників серії «Метеор», «Космос», «Океан-01», у 1995 році був забезпечений запуск першого українського супутника «Січ- 1». «Циклон» - єдиний із космічних носіїв який і сьогодні експлуатується військово-космічними силами Росії з метою виведення на навколоземну орбіту тільки військових супутників.

В останні роки ДКБ «Південне» і Південмаш створили один із найдосконаліших у світовій практиці за конструктивним виконанням й автоматизацію підготовки до пуску комплекс «Зеніт». У цьому комплексі реалізовано концепцію, головними особливостями якої є:

• Екологічна чистота;

• Повна автоматизація передстартової підготовки і пуску ракети;

• Нетривалий цикл підготовки ракети до пуску;

• Відсутність необхідності проведення після стартового ремонту пускової установки;

• Висока точність виведення на орбіту космічних апаратів.

У ракетних комплексах використовується двоступенева і триступенева ракети носії. РН «Зеніт-2» може виводити на низьку (Н – 200км.) кругову полярну орбіту корисний вантаж вагою до 12,5 т, її запуски здійснюються з космодрому Байконур.

У даний час відпрацьовується подібний алгоритм оперативного інформування України в плані ситуацій, що представляють загрозу національний безпеці нашої країни. Нинішня зустріч керівників України мала серйозні передумови. Зокрема, в кінці вересня 2008 року Верховною Радою була затверджена Загальнодержавна цільова науково-технічна космічна програма України на 2008-2012рр.. Нова програма як задекларовано її розробниками, відображає якісно новий підхід до розвитку космічної діяльності України. Вона напрямлена на вирішення найважливіших проблем постійного розвитку методами активного використання даних спостереження з космосу. Для цього передбачається створення угрупування космічних апаратів дистанційного зондування Землі, створення національної супутникової телекомунікаційної системи зв’язку. Програма передбачає також розробку перспективної космічної техніки, модернізацію наземної інфраструктури. Особлива увага в ній приділяється космічній діяльності на користь національної безпеки і оборони. А одному із завдань всієї космічної сфери визначено «забезпечити Озброєні Сили України, інші військові формування і правоохоронні органи сучасними космічними засобами і інформацією». Програма визначає що робота на користь національної безпеки означає ефективне використання на користь безпеки держави науково-технічного потенціалу і можливостей, які надає космічна діяльність.

За роки незалежності Україна посіла своє місце серед провідних космічних держав світу.

З 1991 року ними здійснено майже 80 пусків і виведено на орбіту понад півтори сотні супутників.

На сьогодні Україна контролює 10% ринку космічних послуг.

Ракета носій «Циклон-3» Ракета носій «Зеніт-2»

Космічний апарат «Січ-1»

Космічний апарат «Восток-4»

Список використаної літератури:

1. http://sd.net.ua/2009/10/09/ponerom_kosmosu_mg_bi_buti_ukranec_ale_cogo_ne_stalosja_cherez_nternaconalnu_poltiku_part.html, Автор – Юрій ДОРОШЕНКО (2009р.).

2. віра Шаромова «Нетрадиційні уроки фізики».

3. Газета «Фізика» № 11 квітень 2004р., «Внесок українських вчених у розвиток космонавтики».

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.