Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сучасні підходи до соціалізації дошкільника
»
Взяти участь Всі події

У гостях у пана Прикметника. Підсумковий урок.

Українська мова

Для кого: 4 Клас

24.10.2021

61

8

0

Опис документу:

Даний урок є підсумковим до теми "Дізнаюся більше про прикметник" у 4 класі з мови. Його метою є закріплення знань про прикметник, його значення в мовленні, розвиток комунікативної компетентності учнів. Виховувати інтерес до вивчення рідної мови, культуру спілкування.

Перегляд
матеріалу
Отримати код



Тема уроку: У гостях у пана Прикметника

Закріплення знань про прикметник як частину мови

Мета:

  • узагальнити й систематизувати вивчений матеріал про прикметник як частину мови; навчити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні прикметника, визначенні його граматичних ознак; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх;

  • розвивати вміння чітко висловлювати свої думки, логічне мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас та вдосконалювати граматичну структуру мовлення учнів; удосконалювати навички роботи в групі;

  • виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Форма проведення: урок з використанням інтерактивних методів навчання

Обладнання: опорна таблиця «Прикметник як частина мови», стікери для кожного учня, інформаційні картки (сонце і хмарки з написаними завданнями), роздатковий матеріал, цеглинки ЛЕГО, лист пана Прикметника.

І. Установчо - мотиваційний етап

1.Організаційний момент

Прикметник
Я ознаки називаю:
Гарний, впевнена, швидкі…
Та завжди відповідаю
Я: Яка? Яке? Які?
Ти назви предмет швиденько,
Ну, наприклад, слово кіт,
Враз і я з’явлюсь близенько,
Лиш спитай – но: «Кіт який?»
Чорно – білий і пухнастий…
Завжди там я, де іменник.
Зв’язуюсь із ним я часто
А зовуть  мене…(Прикметник)

2. Асоціація

Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.
Володимир Забаштанський

Які асоціації у вас, діти, викликає слово "мова" (запис на дошці)

- Яка частина мови допомогла створити асоціативний кущ? ( прикметник )

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

  • Сьогодні на уроці ми завітаємо в гості до нашого знайомого пана Прикметника, який підготував цікаві завдання, вправи, ігри, руханки. За хмарками записані завдання, які будете обирати саме ви. Будемо працювати колективно, індивідуально, в парах і групах, виявимо найкращих знавців, найуважніших слухачів, найретельніших дослідників нашої рідної мови.

1 2 3 4

5 6 7



  1. Вправа «Очікування».

Н а заготовлених стікерах діти записують свої очікування від уроку…

(стікери з написами приклеюємо до парти)

На цьому уроці я повторю …

На уроці я навчуся…

На уроці мене чекає…

На цьому уроці я розвиватиму

На цьому уроці я дізнаюсь

  • А я очікую, що ви будете правильно й точно висловлювати свої думки, уважно виконуватимете завдання . Зможете аналізувати, порівнювати, робити висновки, удосконалите вміння оцінювати свою роботу і роботу однокласників.


ІІІ. Узагальнення і систематизація вивченого
1. Повторення відомостей про прикметник.

Опорна схема «Прикметник» (на дошці)


відповідає на питання

Який? Яка? Яке? Чий?



Випиши прикметники (групова робота):

прекрасна, панує, будинок, швидкий, весела, море, хвилі, дзеркало, дим, соковитий, веселка, тиша, високий, буря, ясне, полює, руки, срібна, новий, подарунки, діти, традиція, кумедний, голосна.


3.

Утвори і запиши від кожного іменника прикметники чоловічого, жіночого і середнього роду (робота в парі):

світло – квітка –


мороз – гриб –

4.

Утвори словосполучення іменник + прикметник:

Дощ ясний

Вітер дрібний

День сильний

5.

Фізкультхвилинка

Я буду називати прикметники , які відносяться до певного роду, а ви уважно слухайте, якщо прикметник ч. р. – піднімаємо руки вгору.

Якщо ж.р.- руки в сторони

Якщо с.р – присідаємо

Якщо прикметник у множині- плескаємо у долоні.

(червоний, сумна, недосяжне, солодке, деревяна, веселковий, чудова, гарна, гумовий, гарне, пружний, шоколадна).


6.

Допиши і виділи закінчення у прикметниках, визнач відмінок (робота в парі):

Незвичайн… хмаринка, за висок… горою, з весел… клоуном, на прозором… небі, яскрав… малюнка.


7.

Познач суфікси у прикметниках (індивідуальна робота):

Житомирський, полтавський, чернівецький, харківський, волзький.



8.

Побудуй речення зі слів. Визнач число і рід прикметників

(групова робота):

Ліс, осіннє, сосновий, заглянуло, в, сонце.


9. Гра «Так чи Ні?» (цеглинки ЛЕГО)

-Прикметник – це частина мови, яка називає предмети?(Ні)

-Прикметник – це частина мови , яка вказує на кількість предметів?(Ні)

-Прикметник- це частини мови, яка виражає ознаки предмета?(Так)

-Чи потрібен прикметник в українській мові?(Так)

-Прикметник зв’язаний з іменником?(Так)

-Прикметники не змінються за родами?(Ні)

-Прикметники змінюються за числами?(Так)

- Прикметники є назвами істот?(Ні)

10. - Сьогодні на уроці всі були молодці, працювали активно, згуртовано. Пан Прикметник задоволений вашими відповідями, вашою роботою, але надіслав мені листа з цікавими фактами про прикметник.

  • - Послухайте…


  • ЦІКАВО ПРО ПРИКМЕТНИК

  • Людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший об’єкт, оцінити його властивості, описати особливості. Тому кожний предмет супроводжує постійне запитання: який він? А це означає, що вічним супутником іменника у нашому мовленні є прикметник. Це й не дивно, адже колись ці частини мови були нероздільні, вони становили один клас – клас імені. Ще й до сих пір ми вживаємо здебільшого у фольклорі слова, які дійшли до нас, очевидно, з тих далеких часів: рать-сила, зелен-трава, камінь-стіна, жар-птиця, чоботи-скороходи, скатерть-самобранка тощо.








  • За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце (після іменника, займенника, дієслова). Властивість прикметників здавна підмітив народ і зазвичай використовує їх у загадках, адже прикметники характеризують предмет, не називаючи

  • його. Використання прикметників у мовленні робить його образним, емоційним, експресивним.


Цікавий факт!

  • Жителі острова Тасманія засобами своєї мови не можуть виразити таких загальних понять, як теплий, холодний твердий, м’який, довгий, короткий тощо. Якщо вони говорять, наприклад, про щось тверде, то обов’язково до назви цього предмета додають слово «камінь», що виражає цю ознаку, і т.д.

  • В українській мові закінчення прикметника прямо залежить від закінчення іменника. А є мови (наприклад, англійська), у яких прикметники самостійні і не мають закінчень.

  • Відомий вчений О.О. Леонтьев наводить цікаві дані: у багатьох мовах світу прикметників немає взагалі. Їхні функції часто виконують іменники. Ця властивість притаманна амхарські мові – основній мові Ефіопії. Так, наприклад, слово «барет» там означає і «залізний» і «залізо». А щоб сказати словосполучення «домашні тварини», амхарці кажуть «Дому тварини».

  • Цікаві завдання для розумників! (якщо залишиться час на уроці)

  • 1. Змоделюйте слова: най-ий (найцікавіший), пре-ий (прекрасний), - авий (лукавий).

  • 2. Доберіть свої означення до поданих слів (фронтально):

  • а) розмір (великий, високий, довгий …);

  • б)  національність (український…);

  • в) час (вечірній, осінній, ….);

  • г) колір ( червоний, блакитний, зелений, …);

  • д) смак (кислий, терпкий, …);

  • е) форма (круглий, овальний, …);

  • є) матеріал (залізний, шкіряний, …);

  • ж) риси характеру людини (щедрий, добрий, злий, …).

  • 3. Пригадайте загадки, у яких є прикметники.

ІV. Підсумок уроку

Рефлексія (діти приклеюють стікери на будиночок)

* На уроці я навчився…

* Я дізналася, що…

* Які види роботи на уроці вам сподобались?

* Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку?

Учитель . Чи досягли ви очікуваних результатів?



Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.