Творчість Володимира Лучука. Володимир Лучук «На блакитних заплавах», «Білий вірш».

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів із творчістю Володимира Лучука; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати художнє сприймання явищ природи, творчу уяву; виховувати любов до прекрасного.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Літературне читання

Вчитель: Долгова
Ольга Володимирівна

Місце проведення 2 клас

Тема

Творчість Володимира Лучука.

Володимир Лучук «На блакитних заплавах», «Білий вірш».

Мета: ознайомити учнів із творчістю Володимира Лучука; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати художнє сприймання явищ природи, творчу уяву; виховувати любов до прекрасного.

Хід уроку

I. Організаційний момент

  • Активне читання

  • Привітання

Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя, доля буде!

Не на день і не на рік,

А на довгий-довгий вік!

Є у нас предмет чудовий

Українська рідна мова.

Ласкаво просимо ми вас

Сьогодні на урок до нас!

Запишемо число, класна робота.

Як ви гадаєте, що потрібно взяти на урок, щоб він пройшов вдало?

II. Мовленнєва розминка

1. Робота над чистомовкою

Ра-ра-ра — висока гора.

Ро-ро-ро — гостре перо.

Рі-рі-рі — сонце угорі.

Ру-ру-ру — не псуй кору.

Ри-ри-ри — книжку бери.

2. Робота над скоромовкою

Пішли рясні дощі. Ловилися лящі.

А хлопці — мов хлющі,

Забули про плащі.

Та що їм ті дощі,

Коли такі лящі!

Хлющ — сильний дощ, злива.

Змокнути (стати), як хлющ — наскрізь, дуже сильно промокнути.

3. Гра «Так чи ні?»

Зіграти хочеться мені

З тобою, друже; в «Так чи ні?».

питання задаю,

Готуй жб відповідь свою.

Відповідай, коли мастаку -

Єдиним словом - «нї» чи «так».

Скажи, співає сом пісні?

Не гайся з відповіддю! (Ні)

Чи вміє плавати гусак?

Ну що на це ти скажеш?(Так)

Чи може стати у вогні

Вода холодним льодом? (Ні)

Скажи мені, червоний мак

В січневу пору квітне? (Ні)

А крокодили на сосні

Свої будують гнізда? (Ні)

Чи може више гір літак

У вишину злетіти? (Так)

Узори пишні на вікні

Мороз малює взимку?..(Так)

Чи правда, друже мій, шо рак.

Коли повзе, то задки? (Так)

Якщо не їстиме три дні,

Верблюд ходити зможе? (Так)

До забіяк і розбишак

Чи є в людей повага? (Ні)

Чи достигають навесні

Пшениця й жито в полі? (Ні)

Коли розсердиться їжак,

Слона він може вбити? (Ні)

Ріка біжить удалині,

Чи є у неї ноги? (Ні)

А чи буває сон у сні?

Чекаю відповіді! (Так)

Перекривив синицю шпак,

Таке буває, друж«? (Так)

Скажи, морози крижані

Страшні для мавп тропічних? (Так)

Чи правда це, що вовк усмак

Наївся груш і яблук? (Ні)

А під кінець скажи мені —

Цікава гра у «Так чи ні»? (Так)

III. Перевірка домашнього завдання

Конкурс на краще виразне читання вірша Платона Воронька.

IV. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми починаємо вивчати творчість українського поета Володимира Лучука.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Біографічна довідка

Народився поет у селі Матче на Волині {тепер Польща). У 1945 р. родина була переселена в село Доросині Волинської області і зазнала всіх бід від розриву з прадавніми коренями. Зростав хлопчик серед працьовитого люду, і сам був роботящим. Радів, коли його хвалили за щось добре зроблене чи вивчене, а то й за вигадане... Після закінчення середньої школи здібний юнак, закоханий в українську поезію, подався здобувати вищу освіту до Львівського університету на слов'янський відділ філологічного факультету, там же закінчив й аспірантуру.

Вірші почав друкувати ще студентом. Володя був одержимий поезією, а всі інші побутові справи для нього не існували.

Ті, хто знав Володимира Івановича, називають такі головні риси його характеру, як доброта, довір'я до людей, невтомність у праці та сміливість у пошуку вагомого, як добірне зерно, слова. Мабуть, не випадково свою першу збірку поезій він назвав так промовисто — «Довір'я». Дітей він дуже любив. Навіть під час творчих поїздок у Прагу на вулицях міста він мав про що поговорити з дітьми. І хоч розмови були короткі, зате контакт налагоджувався доволі швидко. Надійною підтримкою та помічницею у царині дитячої літератури була для Володимира його дружина Оксана Сенатович. Їхнім подружнім гаслом стали такі слова: «Якщо ти поет — напиши для дітей!». А написав В. Лучук чимало: «Сіла хмара на коня», «Хитрий лис малює ліс», «Чарівний глобус», «Уставати рано треба», «Я малюю голуба», «Жива вода», «Дарунки для мами» тощо.

  1. Читання статті про поета у підручнику (с77).

  • Чого поет навчає маленьких читачів своїми творами?

  1. Опрацювання вірша В. Лучука про жовті глечики

1) Гра «Бджілки».

Самостійне напівголосне читання учнями вірша.

2) Довідкове бюро.

Нахильці — зігнувши верхню частину тіла, нахилившись. Просто з посудини, без склянки і т. ін. (пити).

Заплава — частина річкової долини, що затоплюється під час весняної повені.

3) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

Про яку незвичайну ознаку заплав ідеться у вірші? Прочитайте відповідні слова.

Що поет називає жовтими глечиками?

Що підказало автору такий образ?

4) Цікаво знати!

Королевою водного королівства вважається латаття — символ чистоти, свіжості та тиші. Свою квіткову корону водяна королева розкриває вранці і закриває вдень. І так — протягом чотирьох днів, а потім з'являються нові квітки. Триває церемонія коронації латаття з кінця весни. Забарвлення квіток вражає своєю різноманітністю.

Глечики жовті, латаття жовте, або кубишка жовта (народні назви: жовта водяна лілія, жовта маківка, бабка, збанок, збанятник, лопатень жовтий, лопушняк жовтий, мак водяний, товстушка, водяна царівна, русальна квітка) — багаторічна водяна трав'яниста рослина родини лататтєвих. В Україні жовті глечики здавна пов'язували з русалками (одна з народних назв рослини русальна квітка). Вважалося, що рано вранці та у вечірні години жовті квіти не можна ні зривати, ні навіть торкатися їх — бо русалка, яка стереже свою улюблену квітку, може розсердитися, схопити людину за руку і втопити. Вірили також, що у літні місячні ночі найбільше русалок збирається у тих місцях, де найбільше жовтих глечиків. Опрацювання вірша В. Лучука « Білий вірш»

1. Виразне читання вірша вчителем (с. 78)

  • Яке слово найчастіше зустрічається в цьому вірші?

  • Які картини ви уявляли, слухаючи вірш?

2. Словникова робота

1) Довідкове бюро.

Огир — кінь

Кресати — сильно вдаряти, сікти.

2) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.

Креше кожухи

майструє борошно

вдягнули крайнеба

розпростер кмітливим

3. Читання вірша учнями «ланцюжком»

4. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

Чи можна назвати прочитаний вірш загадкою?

Якщо так, відгадайте, хто такі білий огир, білий дід, біла баба; що таке біле сито, біле борошно.

Які картини зумів намалювати поет за допомогою лише одного слова білий?

Спробуйте знайти риму в прочитаному творі. Вам це не вдалося зробити.

Зауважте: вірші без рими називають білими.

Послухайте ще один білий вірш.

Білі вірші, як білі ночі, Що білим снігом падають влітку.

Що не закінчуються з сонцем, Встеляють землю пухнастим

Що є присутні у кожнім світлі килимом.

Кожної зірки на небосхилі. Чистим малюнком прикрашають

Білі вірші, як білі квіти,

З чим автор порівнює білі вірші?

Чому саме такі порівняння обирає поет?

УІ. Підсумок уроку

Гра «Закінчи речення»

Сьогодні на уроці я вчився...

Я вперше дізнався...

Мені було цікаво...

Найбільше сподобалося...

УІІ.Домашнє завдання

Замініть рядками з «Білого вірша» подані речення (с. 78).

Сніг ішов усю ніч і вкрив усе довкола. Мороз скував кригою річку. Іде сніг.

Фізкультхвилинка через кожні 15 хвилин

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
1
2
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!