Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Шляхи формування української ідентичності в новій українській школі
»
Взяти участь Всі події

Творчий переказ тексту «Відпочинок на морі»

Українська мова

Для кого: 4 Клас

10.10.2019

1659

11

0

Опис документу:
Творчий переказ є перехідним етапом до твору. У творчому переказі перетинаються два завдання: наслідування зразка і творчість. Щоб уникнути зниження творчого рівня переказу на уроці доцільним було використано уникнення попереднього переповідання змісту сильними учнями безпосередньо перед записом переказу в зошити, щоб уникнути одноманітності текстів. Кожен учень намагається працювати самостійно, а вчитель може надавати індивідуальну допомогу учням, які зіткнулися з труднощами.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конспект уроку з української мови

Клас: 4-А

Вчитель: Зарубіна Н. Г.

Тема. Творчий переказ тексту «Відпочинок на морі»

Мета: формувати в учнів уміння створювати творчий переказ тексту; розвивати уміння ділити текст на частини, складати план тексту, вчити логічно оформляти свої думки, викладати їх письмово; творчо сприймати зміст тексту;

збагачувати й активувати словниковий запас школярів, розвивати творчу уяву і уміння створити опис моря відповідно до змісту тексту;

виховувати інтерес до природи, розширювати кругозір учнів.

Обладнання: робочий зошит, малюнки з пейзажем моря (в різні періоди доби), виставка світлин учнів, фізична карта України, аудіозапис (звуки моря).

Хід уроку

  1. Вступна бесіда

Сідайте, діти, всі рівненько,

Усміхніться всі гарненько

Настрій на урок візьмемо

Й працювати розпочнемо!

  • Хто з вас там був - пригадає, а хто не був - почує.

  • Послухайте, будь ласка, запис . Закрийте очі і включіть свою уяву.

(Учні слухають запис звуків морського прибою.)

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Які картини навіяв вам цей запис?

(2-3учні розповідають.)

-Які моря омивають територію України? До яких водойм відноситься море?

ІІ. Актуалізація чуттєвих уявлень.

  • Погляньте на світлини на дошці. Що на них зображено? Можливо, якась світлина відображає ваш спогад. Розкажіть. (2-3 учнів розповідають).

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

  • Ви зараз пригадали чи уявили свій відпочинок на морі. А скажіть, будь ласка, якщо ми захочемо, щоб і інші діти нашої школи, дізналися про відпочинок на морі, то до якого виду роботи нам слід зараз залучитися. (до переказу)

  • Якщо ми переказуємо усно? (Усний переказ)

  • Якщо переказуємо письмово? (Письмовий переказ)

  • А вам сьогодні на уроці потрібно буде не лише відтворити текст, а й унести певні зміни: доповнити опис моря. Він у переказі зовсім відсутній.

  • Тоді такий переказ буде називатися як? (Творчий переказ)

  • Отже, сьогодні ми будемо вчитися писати творчий переказ.

Будемо вчитися ділити текст на частини, складати план, логічно передавати думки, правильно будувати речення, добирати точні слова і образні вирази.

ІV. Робота над переказом.

  1. Читання вчителем тексту.

Відпочинок на морі

Влітку ми з батьками відпочивали на узбережжі Азовського моря в Бердянську. Природа зачарувала мене своєю пишною і незвичайною красою.

Та найбільше мені запам’яталися прекрасні вечори, дивовижний захід сонця над морем. Ось жовтогаряча куля сонця, як той рум’яний колобок, повільно зникає між морем і небом. Вона фарбує їх у різні кольори. Пропливають різнобарвні хмари на вечірньому небі. Вони схожі на казкових тварин. І хвилі теж переливаються багатьма кольорами. Я милувався морським заходом сонця і мріяв стати художником.

  1. Бесіда за його змістом.

Робота над темою та головною думкою тексту.

  • Яка тема цього тексту?

  • Яка головна думка тексту?

  • Який заголовок ви можете запропонувати до цього тексту?

  • У якій послідовності автор знайомить нас з літнім відпочинком оповідача?

  • Де пройшов літній відпочинок оповідача?

  • Що запам’яталося хлопчику більш за все?

  • Як він описав захід сонця?

  • Як ви гадаєте, яку картину намалював би хлопчик, якби став художником?

  • Перекажіть опис заходу сонця.

  1. Аналіз змісту тексту і структури тексту

З`ясування незрозумілих слів і висловів.

  • Як розумієте вислови природа зачарувала своєю пишною красою?Повільно зникає між морем і небом?

  • Як ви уявляєте переливаються багатьма кольорами?

  • Що означає слово узбережжя?

  1. Робота в зошиті.

  • Прочитайте текст. Поділіть на абзаци. Доберіть до них заголовки. Запишіть план.

  • Прочитайте план.

  • Яке речення відноситься до опису моря? Обведіть.

(І хвилі переливаються багатьма кольорами.)

  • Яким ви уявляєте море в той час, коли заходить сонце?

Пошукова робота за словниками.

Відшукайте слова (епітети) для опису моря під час заходу сонця.

  1. група –про розмір, протяжність, глибину.

2група - про колір.

3група – про стан поверхні, про відтворювані звуки; про враження, психологічне сприйняття.

  • Чи бачили ви доріжку від Сонця на морі під час заходу? Якого вона кольору?

  1. Орфографічна підготовка до переказу.

Робота в зошитах.

  • Впишіть пропущені орфограми. Поясніть їх.

На узбере__і, запам_яталися, в_чори, д_вовижний, рум_яний,

м_лувався, морс_ким.

  • Відшукайте власні назви.

  • Розкрийте дужки. Поясніть.

(З)батьками, (на)узбережжі, (за)чарувала, (най)більше, (про)пливають.

  1. Лексична підготовка.

  • Поясніть значення слова «зникати». (Стати непомітним, невидимим.)

  • Запишіть синоніми до слів.

Незвичайні - дивовижні, прекрасні.

Художник - маляр, пейзажист.

Зачарувала - привабила.

  • З якою метою автор використовує синоніми?

  • Як по іншому автор називає сонце в творі?

Складання і розповідь опису моря ( в групі)

Фізкультхвилинка

Раз, два - піднімається гора.

Три, чотири - це крутії гірські схили.

П’ять, шість - це орли дивний танець завели.

Сім, вісім - це смерічки похилилися до річки. Дев’ять, десять - це вода з водоспаду витіка.

  1. Третє читання тексту вчителем.

  2. Переказ тексту з описом моря.

Орієнтовний опис моря

Хвилі переливаються багатьма кольорами. Блискуча доріжка на морі проміниться то золотими, то червоними пелюстками. Хвилі стеляться тихо, спокійно, ласкаво, ніби пестять морський берег.

  1. Самостійна робота.

Запис тексту з описом моря.

  1. Перевірка написаного, виправлення помилок.

  2. Зачитування учнями тексту переказу (2 –3 учні).

  3. Аналіз прослуханих переказів, поради щодо їх удосконалення

ІV.Рефлексія діяльності

  • Чого навчалися на уроці?

  • Що допомогло послідовно передати зміст тексту?

  • Коли опис стає красивим?

  • Які труднощі виникали під час написання творчого переказу?

  • Що нового почерпнули з уроку?

  1. Домашнє завдання.

1 група - знайти вірші - пейзажні описи.

  1. група - підготувати виразне читання віршів.

  2. 3 група - вміти переказати вірш, як розповідь.

  1. Конспект уроку

  2. З української мови

  3. Клас: 4-А

  4. Дата: 05.03.2018 р.

  5. Вчитель: Зарубіна Н. Г.

  6. Тема. Творчий переказ тексту «Відпочинок на морі»

  7. Мета: формувати в учнів уміння створювати творчий переказ тексту; розвивати уміння ділити текст на частини, складати план тексту, вчити логічно оформляти свої думки, викладати їх письмово; творчо сприймати зміст тексту;

  8. збагачувати й активувати словниковий запас школярів, розвивати творчу уяву і уміння створити опис моря відповідно до змісту тексту;

  9. виховувати інтерес до природи, розширювати кругозір учнів.

  10. Обладнання: робочий зошит, малюнки з пейзажем моря (в різні періоди доби), фотовиставка учнів, фізична карта України, аудіозапис (звуки моря)

  11. Хід уроку

  1. Вступна бесіда

  1. Сідайте, діти, всі рівненько,

  2. Усміхніться всі гарненько

  3. Настрій на урок візьмемо

  4. Й працювати розпочнемо!

  • Хто з вас там був - пригадає, а хто не був - почує.

  • Послухайте, будь ласка, запис . Закрийте очі і включіть свою уяву.

  1. (Учні слухають запис звуків морського прибою.)

  2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Які картини навіяв вам цей запис?

  1. (2-3учні розповідають.)

  2. -Які моря омивають територію України? До яких водойм відноситься море?

  3. ІІ. Актуалізація чуттєвих уявлень.

  • Погляньте на фото на дошці. Що на них зображено? Можливо, якесь фото відображає ваш спогад. Розкажіть.

    1. учні розповідають, описуючи фото.)

  1. ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

  2. Мотивація навчальної діяльності.

  • Ви зараз пригадали чи уявили свій відпочинок на морі. А скажіть, будь ласка, якщо ми захочемо, щоб і інші діти нашої школи, дізналися про відпочинок на морі, то до якого виду роботи нам слід зараз залучитися. (до переказу)

  • Якщо ми переказуємо усно? (Усний переказ)

  • Якщо переказуємо письмово? (Письмовий переказ)

  • А вам сьогодні на уроці потрібно буде не лише відтворити текст, а й унести певні зміни: доповнити опис моря. Він у переказі зовсім відсутній.

  • Тоді такий переказ буде називатися як? (Творчий переказ)

  • Отже, сьогодні ми будемо вчитися писати творчий переказ.

  1. Будемо вчитися ділити текст на частини, складати план, логічно передавати думки, правильно будувати речення, добирати точні слова і образні вирази.

  2. ІV. Робота над переказом.

  3. Читання вчителем тексту.

  4. Відпочинок на морі

  5. Влітку ми з батьками відпочивали на узбережжі Чорного моря в Криму. Природа краю зачарувала мене своєю пишною і незвичайною красою.

  6. Та найбільше мені запам’яталися прекрасні вечори, дивовижний захід сонця над морем. Ось жовтогаряча куля сонця, як той рум’яний колобок, повільно зникає між морем і небом. Вона фарбує їх у різні кольори. Пропливають різнобарвні хмари на вечірньому небі. Вони схожі на казкових тварин. І хвилі теж переливаються багатьма кольорами. Я милувався морським заходом сонця і мріяв стати художником.

  7. Бесіда за його змістом.

  8. Робота над темою та головною думкою тексту.

  • Яка тема цього тексту?

  • Яка головна думка тексту?

  • Який заголовок ви можете запропонувати до цього тексту?

  • У якій послідовності автор знайомить нас з літнім відпочинком оповідача?

  • Де пройшов літній відпочинок оповідача?

  • Що запам’яталося хлопчику більш за все?

  • Як він описав захід сонця?

  • Як ви гадаєте, яку картину намалював би хлопчик, якби став художником?

  • Перекажіть опис заходу сонця.

  1. Аналіз змісту тексту і структури тексту

  2. З`ясування незрозумілих слів і висловів.

  • Як розумієте вислови природа зачарувала своєю пишною красою?Повільно зникає між морем і небом?

  • Як ви уявляєте переливаються багатьма кольорами?

  • Що означає слово узбережжя?

  1. Робота в зошиті.

  • Прочитайте текст. Поділіть на абзаци. Доберіть до них заголовки. Запишіть план.

  • Прочитайте план.

  • Яке речення відноситься до опису моря? Обведіть.

  1. (І хвилі переливаються багатьма кольорами.)

  • Яким ви уявляєте море в той час, коли заходить сонце?

  1. Пошукова робота за словниками.

  2. Відшукайте слова (епітети) для опису моря під час заходу сонця.

  1. група –про розмір, протяжність, глибину.

  1. 2група - про колір.

  2. 3група – про стан поверхні, про відтворювані звуки; про враження, психологічне сприйняття.

  • Чи бачили ви доріжку від Сонця на морі під час заходу? Якого вона кольору?

  1. Орфографічна підготовка до переказу.

  2. Робота в зошитах.

  • Впишіть пропущені орфограми. Поясніть їх.

  1. На узбере__і, запам_яталися, в_чори, д_вовижний, рум_яний,

  2. м_лувався, морс_ким.

  • Відшукайте власні назви.

  • Розкрийте дужки. Поясніть.

  1. (З)батьками, (на)узбережжі, (за)чарувала, (най)більше, (про)пливають.

  2. Лексична підготовка.

  • Поясніть значення слова «зникати». (Стати непомітним, невидимим.)

  • Запишіть синоніми до слів.

  1. Незвичайні - дивовижні, прекрасні.

  2. Художник - маляр, пейзажист.

  3. Зачарувала - привабила.

  • З якою метою автор використовує синоніми?

  • Як по іншому автор називає сонце в творі?

  1. Складання і розповідь опису моря ( в групі)

  2. Фізкультхвилинка

  3. Раз, два - піднімається гора.

  4. Три, чотири - це крутії гірські схили.

  5. П’ять, шість - це орли дивний танець завели.

  6. Сім, вісім - це смерічки похилилися до річки. Дев’ять, десять - це вода з водоспаду витіка.

  7. Третє читання тексту вчителем.

  8. Переказ тексту з описом моря.

  9. Орієнтовний опис моря

  10. Хвилі переливаються багатьма кольорами. Блискуча доріжка на морі проміниться то золотими, то червоними пелюстками. Хвилі стеляться тихо, спокійно, ласкаво, ніби пестять морський берег.

  11. Самостійна робота.

  12. Запис тексту з описом моря.

  13. Перевірка написаного, виправлення помилок.

  14. Зачитування учнями тексту переказу (2 –3 учні).

  15. Аналіз прослуханих переказів, поради щодо їх удосконалення.

  1. Підсумок уроку.

  • Чого навчалися на уроці?

  • Що допомогло послідовно передати зміст тексту?

  • Коли опис стає красивим?

  • Які труднощі виникали під час написання творчого переказу?

  • Що нового почерпнули з уроку?

  1. Домашнє завдання.

  1. 1 група - знайти вірші - пейзажні описи.

  1. група - підготувати виразне читання віршів.

  2. 3 група - вміти переказати вірш, як розповідь.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.