+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Творчі завдання з української мови по темі "Фонетика"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ФОНЕТИКА

1. Запишіть 6 слів, у яких останній звук позначається двома літерами.

2. Випишіть у три колонки слова:

  1. Звуків і букв порівну.

  2. Звуків менше ніж букв.

  3. Звуків більше ніж букв.

Радіо, праця, рідне, дзюркіт, авіалінія, алюміній, дощ, жолудь, емальований, цятка,   об’їзд, сім’я, розбуджений, троє, льон, електрозварник, ідея, обсаджувати.

3. Відшукайте слова, де звуків більше, ніж букв, випишіть їх. Підкресліть слова, у яких букв більше ніж звуків.

   Вишита колоссям і калиною

   вигойдана співом солов’я,

   звешся веселково Україною,

   нене зачарована моя.

4. Підкресліть слова, в яких звуків більше, ніж літер.

  Майка, читаю, їхав, кущ, маяк,  джміль, ялинка, подвір’я, щавель, дзвінок.

5. Доберіть слова до схем.

  = 0 = - 0

- - 0 - - 0

0  = 0 – 0 =

- 0 – 0 =: 0

6.Відгадай загадку. Полічи кількість букв і звуків у відгадці. Чого більше? Чому?

  Воно належить мені. Але інші вживають його частіше, ніж я.

7. Запиши букви приголосних букв українського алфавіту у порядку абетки.

8. Відгадай загадку. Підкресли у тексті букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки.

   На грибка я

   Схожий трішки:

   Зверху – брилик,

   Знизу – ніжка,

   Я в соснову

   Дошку вгруз,

   На мені висить картуз.

9. Про які буквосполучення йдеться у загадці?

   Це усі  повинні знати:

   Нас не можна роз’єднати:

   Відрізняємося ми чим?

   Літер дві, а звук один.

10.  Поділіть слова на склади (рискою або дужкою знизу).

      Обруч, рак, квітень, гайка, синька.

11. Назвіть звуки в слові рік. Придумайте слова, що починаються з кожного звука даного          слова. Складіть з ними речення.

                                                           

12. Відгадайте назву фрукта за цією звуковою схемою:

    0 – 0 = - 0 –

    Відгадайте. Що це за фрукт та придумайте аналогічне завдання для свого товариша.

13.  Розмістіть у порядку збільшення звуків слова, що починаються на букву д:

      Дуб, дятел, доля, долото, дзеркало, джентльмен.

14. Замініть у словах глухі звуки дзвінкими, щоб утворилися нові слова:

    Коса -                         Сірка -

    Кіска -                                                        Сир –

15. Поставте наголос у словах:

     Шофер, подруга, черговий, дочка, олень, читання, кілометр, виразно, засуха, випадок,

     одинадцять.

16. Підкресліть букви, в яких «сховався» звук [й].

     Дощик м’яту поливає,

     А сонечко вигріває.

     Розцвітає синя м’ята,

     Веселіє біла хата.

17. Запишіть в алфавітному порядку:

     Апельсин, колосок, атака, боротьба, наставник, крона, нива, блекота.

18. Фонетичні загадки:

     а)1. Приголосний, глухий. Моя пара [з].

        2. Голосний, ненаголошений. Можу уподібнюватися до [и].

        3. Приголосний, дзвінкий, не маю пари. Знайдіть мене у слові лексика.

        4. Приголосний, дзвінкий, без пари. Разом з голосним [а] позначаюсь однією буквою.

     б) Відгадайте слово за описом його звуків.

         1. Приголосний, глухий, моя пара [з].

         2. Голосний, наголошений. Ніколи не стою на початку слів.

         3. Приголосний, дзвінкий, м’який без пари. Знайди мене у слові соняшник.

         4. Голосний, позначаю м’якість попереднього приголосного. Є у слові промінь.

         5. Приголосний, дзвінкий, м’який без пари.

19. До якого з даних слів підходить звукова модель:

      - = 0 – 0 =: 0

     Ніччю, вугілля,  століття, світання, колосся.

20. У котрому рядку у всіх словах кількість букв відповідає кількості звуків. Обкресліть порядковий номер цього рядка.

    1. Юнак, щука, літо, тінь.

    2. Пенал, запорізький, рілля, просьба.

    3. Окраєць, земля, вокзал, дев’ять.

21. Відшукайте слово, де звуків більше ніж букв. Придумайте два приклади своїх слів з такою ж ознакою.

     Сонце вкрилося хмарками,

     Хтось в невидимій імлі

     Небо сірими нитками

     Пришиває до землі.                                                   

22. Доберіть слова, щоб перший звук був [л], останній [а].

23. Як ніч можна перетворити на рака, змінюючи почергово лише одну букву?

    ( Ніч – річ – рік – рак. )

24. Продовжити ряд слів, добираючи їх так, щоб вони римувалися.

Зразок: Листок – молоток – колобок – колосок – волосок і т. д.

            Гілка - …,        …,          …,

            Коса - …,         …,          …,

25. З поданих речень випишіть слова, які відповідають даним схемам:

     [ 0 |  - - 0 = : 0 ]    [ - = 0 | - 0 | = : 0]

     Осінь щедра та багата встала до світання.

     Роздає усім до свята дорогі убрання.

26. Прочитайте вірш. Замість звукових моделей дібрати з дужок потрібні слова.

     В небі жайворонки [ - = 0 |= : 0].

     [ - 0 | - 0 | - 0 |  = 0 | = : 0], [ - = 0 = | 0 = | : 0 ],

     [ - - 0 | = 0 = ], [ - - 0 | = 0 =] цілий день,

     і [ - - 0 | -  0 | - 0  = ], і співають,

     і з [ - 0 | - - 0 | = 0 ] світ [ = 0 | - 0 | = 0 = ]

     [ - - 0 | - 0 - ] радісних пісень.

27. Відшукайте у кожному рядку зайве слово, Підберіть до нього  споріднені:

     Весна, весняний, весело, веснянка.

     Сирий, сирість, сирний, сируватий.

28. Придумайте слова з таким же звуковим складом:

     Щока -                          Мальва -                          Зоя –

29. У котрому рядку всі слова мають однакову кількість букв та звуків.

     1. Юність, щедрість, екзамен, тінь.

     2. П’ять. Запорізький, обличчя, просьба.

     3. Заєць, земля, вокзал, дев’ять.

30. Прочитайте вірш.

     Жива вода дає життя

     Всьому живому в світі,

     Якщо живе жива вода,

     Тоді земля у квіті.

     Випишіть з вірша слова, в яких:

     а) звуків, більше ніж букв;   б) звуків менше ніж букв.

31. Підкресліть слова, в яких звуків більше, ніж літер.

     Галявина, їжак, лялька, юрба, ящик, в’юн, земля, країна, олівець, щавель, край.

32. Встановіть закономірність, продовжіть ряд слів.

     Загадка, мама, школа, юність, …

     Ящик, юнак, їжак, єнот, …

      Карась, дзвін, джміль, день, …     

                                                          

Опис документу:
Творчі завдання з української мови по темі "Фонетика". Такі завдання можна використовувати як на уроках української мови при вивченні теми "Фонетика" , так і при підготовки дітей до олімпіади з данного предмету.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Креативний менеджмент в умовах змін (на прикладі управління закладами позашкільної освіти)»
Просіна Ольга Володимирівна
30 годин
590 грн
590 грн