Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Творчі завдання з української мови

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №PH112846
За публікацію цієї методичної розробки Шевченко Лідія Василівна отримав(ла) свідоцтво №PH112846
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ПОГОДЖЕНО МЕТОДИЧНИМ ОБЄДНАННЯМ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ КУЗЕМИНСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ

ПРОТОКОЛ № 3 ВІД 05.02.2016

Укладач – Шевченко Лідія Василівна

вчитель початкових класів Куземинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Рецензент – Калюжна Наталія Миколаївна

Заступник директора з навчально-виховної роботи Куземинської ЗОШ

Творчі завдання з української мови. Тренажер для учнів 2-4 класів / Упор. Л.В. Шевченко – Куземин, Куземинська ЗОШ, 2016 – 31с.

Збірник допоможе вчителеві в доборі матеріалу до уроків української мови, буде корисним для самостійної роботи учнів і контролю іх з боку батьків.

Розроблені завдання сприятимуть розвитку творчого мислення школярів, формуванню вміння усно і письмово оформляти власні думки, кращому засвоєнню рідної мови, розкриттю її багатства, милозвучності й краси.

Куземинська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів

Творчі завдання

з української мови

ТРЕНАЖЕР ДЛЯ УЧНІВ

2-4 класів

Передмова

Всебічний розвиток мовлення – одна з найактуальніших проблем шкільного навчання. Організувати мовну діяльність дітей, озброїти їх умінням точно та образно висловлювати свої думки і почуття – мета роботи кожного вчителя.

Творчі завдання-це такий вид завдань, під час виконання яких учні мають змогу вносити певні зміни до мовного матеріалу. Вони призначені для допомоги вчителям в організації самостійної та групової роботи учнів на уроці і в позаурочний час.

Використання дидактичного матеріалу – сприятиме повторенню та узагальненню основних граматичних та фонетичних понять, удосконаленню навичок зв’язного усного мовлення , а також вихованню в учнів самостійності, навичок самоперевірки.

Запропоновані завдання можна використовувати індивідуально-диференційовано, залежно від розвитку й успішності учнів. Адже В.О.Сухомлинський говорив: «До кожного учня треба підійти, побачити його труднощі, кожному необхідно дати тільки для нього призначене завдання». Використання даних завдань дає великий ефект: економить час, виробляє вміння точно і конкретно давати відповіді, удосконалює навички самоконтролю.

Розроблені завдання сприятимуть розвитку творчого мислення школярів, формуванню вміння усно і письмово оформляти власні думки, кращому засвоєнню рідної мови, розкриттю її багатства, милозвучності й краси.

Підбери іменник

Прочитавши прикметники відгадай пору року

Сніжна, морозна, холодна, біла – …

Тепла, привітна, зелена, молода – …

Щедра, золота, багата, барвиста – …

Веселе, сонячне, квітуче, спекотне – …

***

Хто це? Що це?

Рідна, лагідна, найдорожча - ...

Запашний, білий, смачний - …

Чисте, блакитне, безхмарне - ...

Дисципліновані, активні, відповідальні-…

Червона, солодка, соковита - …

Зелена, струнка, білокора - …

Пухнаста, руда, хитра - …

Сіренький, прудкенький, боязкий-…

Сірий, зубастий, злий - …

Добери синоніми

До кожного слова з лівого стовпчика дібрати слово з правого стовпчика, схоже за значенням. З'єднати їх стрілочками.

сміливо роздумувати

кидати мила

міркувати такий же

однаковий будьякий

усякий відважно

вмілий вдалий

красива жбурляти

***

Продовж ряд синонімів.

Сонечко світить, …, … .

Сніжинки падають, …, … .

Ліс шумить, …, … .

Струмок співає, …, … .

Хмарина пливе, …, … .

Стежка в’ється, …, … .

Добери антоніми

До кожного слова з лівого стовпчика дібрати слово з правого стовпчика, протилежне за значенням. З'єднати їх стрілочками.

друг тепло

небо літо

холод земля

радість суша

зима ворог

море смуток

сонце місяць

***

До слів з лівого стовпчика добери протилежні за значенням з правого. З'єднай їх стрілками.

купувати мовчати

руйнувати продавати

говорити підігрівати

підіймати опускати

охолоджувати кричати

шепотіти будувати

Протилежні слова

Закінчи речення, підібравши протилежні слов

до виділених

Літак великий, а пташка ...

Білка швидка, а черепаха ...

Килим широкий, а шпалери ...

Море глибоке, а ставок ...

Яблука стиглі, а сливи ...

Сніг білий, а земля …

Дівчинка весела, а хлопчик

***

Підібрати протилежні слова до даних

говорити - ...

любити - ...

дозволяти - ...

веселитися - ...

сміятися - ...

стояти - ...

заснути - ...

купувати - …

Утвори словосполучення

Дитина (яка?)

У колисці (якій?)

Співати (що?)

Співати (коли?)

Бавити (кого?)

Колихати (у чому?)

Посміхатися (кому?)

Поважати (кого?) …

Милуватися (ким?) …

***

Дай відповіді на запитання, дібравши з довідки потрібні слова.

Сокирою

Лопатою

Косою

Граблями

Серпом

Ножицями

Плугом

Пилкою

Слова для довідки: косять, орють, жнуть, пилять, загрібають, копають, рубають, ріжуть.

Доповни речення

Доповніть речення за змістом і питаннями.

Мама готує (що?) … .

(Хто?) ... готує борщ?

Мама (що робить ?) борщ.

Мама готує борщ (кому?) … .

Мама готує борщ (як?) … .

Мама готує (який?) … борщ.

Мамі допомагає (хто?) … .

***

  1. Стоїть золота ____________________ .

  1. Тихо по небу пливуть ______________ .

  1. Косо кидає свої промені _____________.

4. З дерев опадає пожовкле ____________ .

5. Прощально курличуть ___________ .

6. Незабаром хуртовина замете _____.

Закінчи речення

  1. Вівторок, середа, четвер, п’ятниця – це дні тижня.

  2. Січень, лютий, березень, квітень це … .

  3. Ірина, Наталія, Світлана, Катерина – це … .

  4. Україна, Росія, Франція, Іспанія – це … .

  5. Київ, Харків, Суми, Полтава, Донецьк – це … .

  6. Дніпро, Сула, Десна, Ворскла, Прип’ять це … .

  7. Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко це..

  8. Верба, калина, вінок, вишитий рушник – це … .

  9. Дружок, Сірко, Ласуня, Мурчик – це … .

***

1. Дощ, грім, блискавка, веселка, туман – це … .

2. Лінійка, олівець, пенал, ручка, гумка – це … .

3. Молоко, хліб, сир, ковбаса, масло – це … .

4.Огірок, помідор, морква, капуста – це … .

5. Дуб, ясен, береза, липа, сосна – це … .

6.Зима, весна, літо, осінь – це … .

7.Барвінок, конвалія, чорнобривець, мак – це …

8.Ластівка, журавель, соловейко, шпак – це … .

Допиши речення

Риба плаває в …

Курка сидить у

Учні стоять біля …

Учні сидять за …

***

Вона їсть …

Вона їсть …

Вона їсть …

Він їсть …

Він їсть …

Допиши прислів’я

Прочитай прислів’я. У кожному прислів’ї підбери пропущене слово, протилежне за значенням до виділеного.

Краще своє мале, ніж чуже ... .

З великої хмари ... дощ буває.

Добрі люди умирають, а діла їхні ... .

Праця чоловіка годує, а ... марнує.

Ластівка день починає, а соловей .

Посієш вчасно, рясно.

***

Допиши прислів'я, користуючись довідкою

1. Паляниця - .

2. Дружно працювати - .

3. Тяжко тому жити, .

4. Робиш наспіх - .

5. Книжку читай - .

6. Зима без снігу - .

7. Один за всіх, .

Слова для довідки: зробиш насміх; літо без хліба; хлібові сестриця; втоми не знати; хто не хоче робити; розуму набирай; всі за одного.

Заміни одним словом

Прочитай вислови зліва. Кожен з них заміни одним словом з правого стовпчика. З'єднай їх стрілками, як на зразку

заливатися сміхом перебільшувати

слізьми вмиватися розсердитися

надутися, мов сич реготати

на вус намотувати зазнаватися

робити з мухи слона ридати

дерти носа запам'ятовувати

***

Кожен вислів заміни одним словом з довідки:

рухатись пішки - __________________ ;

іти чітко в ногу - __________________ ;

іти дуже повільно - ________________ ;

іти накульгуючи - _________________ ;

іти маленькими кроками - ____________ .

Слова для довідки: плентатись, крокувати, іти, дріботіти, шкутильгати

Знайди зайве слово

У кожному рядку підкресліть зайве слово

Мак, ромашка, троянда, цибуля.

Чашка, блюдце, суп, тарілка.

Яблуко, персик, огірок, груша.

Помідор, баклажан, перець, слива.

Дідусь, вчитель, мама, татусь.

Василь, Федір, Петров, Іван.

Береза, сосна, ягода, дуб.

***

Число, ділення, віднімання, додавання, множення;

крапка, кома, тире, літера, двокрапка;

двійка,трійка, п'ятірка, оцінка, четвірка;

коло, трикутник, чотирикутник, вказівка, квадрат;

рік, тиждень, час, доба, місяць;

хвилина, година, секунда, доба, вечір.

Встав пропущені букви

Ж..ла в мене пташка в цяцькованій кл..тці.

Було їй доволі з..рна і водиці.

Раз якось в..сною, у ясну г..дину,

Я виніс в садочок в..селу пташину.

В..селая воля на неї дихнула –

І пташка у п..ле стрілкою майнула.

Леонід Глібов

***

Повертався Івасик з рибалки до.... За плечима у нього висів кошик з ри…. Аж тут його по… Тарасик. І тихенько-тихенько – за н... Думає, як би витягти р….. Тільки він підкрався до ко…, а Івасик і об…. Тарасик ураз од… - наче то й не він до кошика під… . Пішов рибалка да.... А Тарасик знову пі..., сунув у кошик р… - та як заверещить! І було чого: великий р… вчепився йому в ру…. У кошику була не тільки ри…, а раки.

Скаче Тарасик, сльози на о… - так йому бол….

Віднови деформоване речення

З кожної групи слів утвори по одному реченню.

1. Справжніми, виростайте, патріотами.

_________________________________________

2. Рідну, любіть, шануйте, і, мову.

_________________________________________

3. Землю, любіть, всією, рідну, душею, своєю.

_________________________________________

4. Не відрікайтесь, мови, ніколи, рідної, своєї.

___________________________________________

***

З кожної групи слів утвори по одному реченню.

1. «Кобзар», Оленка, відкрила, наша.

_________________________________________

2.Шевченка, вголос, Тараса, читає, вона,

вірші.

_________________________________________

3.Слово, добре, Шевченкове, і, щире.

__________________________________________

4.Широкий, реве, Дніпр, стогне, та.

_________________________________________

Віднови деформований текст

Перемісти абзаци так, щоб вийшов зв'язний текст. Добери заголовок та запиши утворений текст.

_____________________

҉ Біля дороги вона побачила ромашку.

҉ Вранці другокласниця Оля йшла до школи.

҉ Та раптом помітила на пелюстці краплинку роси.

҉ Дівчинка задивилась на краплинку.

҉ Оля вже простягнула руку, щоб зірвати квітку.

***

Добери заголовок та пронумеруй речення так, як вони повинні розташуватися. Допиши самостійно 2-3 речення.

____________________________

У нього було поранене крило.

Восени діти знайшли у кущах лелеку.

Діти принесли лелеку додому.

Цілу зиму діти доглядали його. І лелека видужав.

__________________________________________________________________________

Добери заголовок до тексту

________________________

Заходило сонце. У полі жовтіла пшениця. Синіло небо. У саду гули бджоли. Вони літали біля квітучих соняшників.

Було тихо-тихо. Раптом з далекого поля залунала чарівна пісня. То співала жінка, повертаючись додому.

***

________________________

Тарасик прокинувся, а в хаті-нікого. У вікно золоті промінці снуються.

Він захотів на росу. Хто по росі босоніж бігає, той міцний буде. Так дідусь Матвій казав.

Вибіг хлопчик із хати, а по споришу ніби хтось намисто розсипав. Переливається воно, виграє під сонцем.

Стоїть Тарасик і не зважується на спориш ступити. Щоб росяного намиста не топтати.

Добери заголовок. Доповни текст.

Прочитайте текст? Про що в ньому йдеться?

Доберіть до тексту заголовок. Придумайте та допишіть продовження (3-4 речення)

_______________________________

Місце, де ти народився і живеш, — це твоя маленька батьківщина. Зелений гай, широке поле, глибока річка — це також твоя батьківщина. І якщо скласти маленькі батьківщини кожного з нас, то вийде прекрасний край, ім'я якому — Україна.

***

Доповни основну частину – розкажи, що ліс

дає людям. Запиши свої думки.

_____________________________

Ліс нікому не ворог. Ліс — усім друг.

Для звірів і птахів він — рідний дім і годувальник. Для поля — захисник від вітру. Ліс — друг ріки та її мешканців: риб, раків, жаб. Якщо гине ліс, ріка незабаром міліє, пересихає.

Рослини лісу очищують повітря.

Тому кожне дерево, кожен кущ треба берегти і насамперед — від вогню.

Визнач тип тексту

Прочитай текст. Визнач тип тексту.

Добери заголовок.

_________________________

У дворі нового будинку не росло жодного деревця. Дорослі привезли машиною саджанці. Старшокласники посадили їх. Молодші школярі допомогли старшим зробити клумби і посадити на них квіти. Влітку новий двір став зеленим і затишним. Сюди виходять відпочити дорослі й діти.

***

Прочитай текст. Визнач тип тексту.

Добери заголовок.

Дівчинка була гарна. Золоті важкі коси спускалися нижче пояса. Сині очі дивилися весело й довірливо. На голові – віночок з калини. Намисто із червоних бусинок. На рукавах білосніжної сорочки багряніли гілочки яскравої горобини. У жовтій спідничці вона схожа на золоту бджілку.

Заміни слово

Добери заголовок. Слова, які часто повторюються, заміни іншими.

_________________________

Біг зайчик по узліссю. Раптом пугач каменем упав на зайчика. Розбійник ухопився крючкуватими кігтями за спину зайчика.

Зайчик перекинувся на бік і задніми ногами вдарив нападника. Пугач відпустив зайчика. А зайчик скочив на ноги і зник у гущавині.

***

_______________________

Трясогузка-одна з найкорисливіших пташок. Трясогузка спритно знищує комарів і мух на льоту. Особливо велику користь приносить трясогузка на городі. Трясогузка швидко бігає по грядках і скльовує шкідників.

Восени трясогузки збираються у великі зграї і відлітають у теплі краї.

Відтвори вірш

Розташуй речення так, щоб утворився текст вірша.

Виділи основу в кожному реченні.

Із діброви місяць повний

У вишневому садочку

Пишно випливає;

Соловей співає.

***

Розташуй речення так, щоб утворився текст вірша. Склади кілька речень про погоду із словосполученням ясне сонечко.

Ясне сонечко, втомившись .

Ніч надворі , небо всюди

Уквітчали зорі.

Спустилось за гори .

Вислови - синоніми

З'єднати у пари вислови-синоніми.

Золоті руки Дивитись крізь пальці

Заплющувати очі Сам на сам

Море по коліна Кіт наплакав

Наодинці Майстер на всі руки

Крапля в морі Нічого не боїться

Як з гуся вода Хвалитися

Задерти носа Йому все байдуже

Прислівники - синоніми

Дані словосполучення замінити прислівниками-синонімами.

Накрити мокрим рядном - … .

Працювати, не покладаючи рук - … .

Кури не клюють - … .

Як кіт наплакав - … .

В одну дудку грати - … .

Як сніг на голову - … .

Слова для довідок: невтомно, багато, мало, зненацька, несподівано, бути разом.

Літературна сторінка

З'єднай слова, що римуються

РІЧКА ДЕНЬ

ЛІНЬ ТІНЬ

ПЕНЬ СТРІЧКА

НАСІННЯ БІЛКА

СНІГ СНІЖИНКА

ГІРКА КАМІННЯ

ЯЛИНКА ПИРІГ

ЖИТИ ВЧИТИ

***

З'єднай слова, що римуються.

Спробуй з даних слів скласти вірші

СОНЕЧКО ПІР’ЯЧКО

ЗІЛЛЯЧКО ПОЛЕЧКО

КВІТОЧКИ ДОЖИДАЮТЬСЯ

ГРАЮТЬСЯ ДІТОЧКИ

САДОЧКУ КВІТИ

ДІТИ ХОЛОДОЧКУ

Літературна сторінка

Знайди другу частину прислів’я

Хоч і довго вчився, щастя не збудуєш.

Хороша пава, умій віддавати.

Умів позичати, та погана слава.

Ледачий двічі а скупий двічі

робить, платить.

На чужому горі та дурнем лишився.

***

Знайди другу частину прислів’я

Куди голка, хто життям не дорожить.

Горе тому жить, туди й нитка.

Дружній череді – а білий хліб родить.

Земля чорна, вовк не страшний.

Шила в мішку як крила пташині.

Знання людині не сховаєш.

Творча сторінка

Перебудуй текс і віднови вірш Т.Шевченка

еЩ тітре івпін не васпіил,

хтоні едні не мого він,

чіСи в юга клипекарелись

Та неся зар у зар рисквіп.

***

Склади і запиши зв’язний текст з деформованих речень.

  • Волошки, синіють.

  • Горлиця, в, лузі, затуркотала, зеленому.

  • Дороги, тополя, край, стоїть.

  • Неї, росте, шипшина, біля, кущик, маленький.

  • Квіти, на, білі, кущику.

  • Дзвенить, над, бджола, квіткою.

  • Поле, співає. На, сонце, скрипку, грає.

Творча сторінка

Встав пропущені слова, вдумуючись у зміст.

  1. Ой, навіщо мені листя,

Коли вже іде __________,

Коли холодно вже ___________

І пташок ніде__________ .

  1. Краще скину я __________

І тихесенько____________ .

Буду спати, буду__________

Сонце, радість і __________ .

3. Жив собі зайчик в бузиновій _______,

мився з миски, спав на ___________,

мав кожуха і сіренькі ____________ .

Слова для довідок: стало, нема, зима;

засну, весну, листочки, ждати;

канапці, хатці, капці.

        1. Гра «Яке слово зайве»

Дідусь, вчитель, мама, татусь.

Василь, Федір, Петров, Іван.

Береза, сосна, ягода, дуб.

Річка, озеро, міст, море.

Ручка, олівець, лінійка, терези.

Хвилина, вітер, секунда, година.

Ольга, Марина, Коваленко, Ірина.

2.«Позбирай осінні слова в кошик»

Визнач та підкресли слова, які відносяться до осені.

Сонечко, гриби, жовте листя, ягоди, яблука, дощик, туман, перелітні птахи, сніг, райдуга, позолота, врожай, проліски, бурулька.

«Знайди порівняння»

Осінь, як …. ( дівчина, щедра бабуся… )

Листочок, як … ( метелик, зірочка … )

Туман, немов … ( молоко, серпанок …. )

Листочок верби,як … ( рибка, човник … )

Хмара, неначе … ( пух, вовна, кучугури снігу …)

«Добери гарне слово»

Осінь ( яка? ) … ( щедра, золотокоса, жовтогаряча, багата, чарівна, барвиста, яскрава, чепурна, святкова … )

Дерева – різнокольорові, голі, безлисті, строкаті, задумані, позолочені, …

Листочки -

Трава -

Сонце –

Небо –

Хмарка –

Дощ –

Зміст

Передмова……………………………..….4

  1. Слово, словосполучення……………..5

  2. Доповнити речення………………….10

  3. Робота із прислів’ями, висловами 13

  4. Знайди зайве слово…………………..15

  5. Вставити пропущені букви……........16

  6. Відновити деформовані речення та текст……………………………………17

  7. Добів заголовка і поширення тексту………………………………......19

  8. Відновлення авторського тексту.......23

  9. Літературна сторінка…………….......25

  10. Творча сторінка………………………27

10.Мовна гра………………………...........29

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Тренажер для учнів 2-4 класи
  • Додано
    02.03.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Тип
    Робоча програма
  • Переглядів
    1541
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    33
  • Номер матеріала
    PH112846
  • Вподобань
    0
Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №PH112846
За публікацію цієї методичної розробки Шевченко Лідія Василівна отримав(ла) свідоцтво №PH112846
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти