До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
6
міс.
0
8
дн.
1
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

ТВОРЧІ ДИКТАНТИ НА УРОКАХ МОВИ

Опис документу:
Диктант - це такий прийом організації навчальної діяльності на уроці, в процесі якої учні відтворюють письмово сприйнятий ними на слух (продиктований частинами) текст. Терміном диктант позначаємо і продукт цієї діяльності - різновид письмової роботи, виконаної під диктовку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТВОРЧІ ДИКТАНТИ НА УРОКАХ МОВИ

  1. Записати текст, додаючи прикметники, які б точно характеризували той чи інший предмет.

Серед галявини ріс… дуб. Він був… . Задумливо шумів він своїм … гіллям. Одного разу почалася гроза. Насунули… хмари і небо прорізала … блискавка. Налетів … вітер, почав іти … дощ. Цілу ніч лютувала … буря, але … дуб вистояв у негоду. Вранці він радів … сонечку.

Високий, старий, могутній ,розлогим, сильна, чорні, яскрава, нестримний, густий, страшна, величний, теплому.

  1. Увести в текст іменники, які підходять за змістом, визначити їх відміну.

ВІНОК

У вінку кожна … має своє значення. Вічнозелені листочки і голубі квіточки … уособлюють життя, білі пелюсточки і золота серединка … символізують доброту і ніжність. Білий цвіт або червоні ягоди … означають гнучкість та розум. У народі кажуть, що особливе щастя принесе той вінок, у якому вплетено дванадцять … . Кожна з них - … від злих очей.

Квітка, барвінку, ромашки, калини, квіточок, оберіг.

  1. Закінчити загадку, відгадати її, вказати та охарактеризувати числівники.

Сидить баба, серед літа …(в сто сорочок вдіта). (Капуста)

У двох матерів … ( по пятеро синів). (Руки і пальці)

Плету вілець на четверо овець, … ( а на п’яту окремо). (Рукавичка).

Один біжить, другий лежить, … (третій кланяється ).(вода,берег,очерет)

Сімсот соколят …(на одній подушці сплять). (Соняшник)

Має шкір сім , … (витискає сльози всім). (Цибуля)

  1. Закінчити прислів’я, використовуючи дієслова наказового способу.

За праве діло … (стій сміло). Говори мало, слухай багато, а …. (думай ще більше). Хочеш їсти калачі - … ( не сиди на печі). Людей питай, а … ( свій розум май). Чесне діло … ( роби сміло ). За рідний край … (хоч помирай). Швець, знай своє шевство, а … (в кравецтво не мішайся). Не спитавши броду, … (не лізь у воду).

  1. Поширити речення часткою не, усвідомити записане як правило життя.

ДЕСЯТЬ (НЕ) МОЖНА

(Не) можна ледарювати, коли всі працюють. (Не) можна сміятися над старістю і старими людьми; про старість треба говорити тільки з повагою. (Не) можна заходити в суперечку із шанованими і дорослими людьми, особливо із старшими. (Не) можна виявляти не задоволення тим, що в тебе не має якоїсь речі. (Не) можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона (не) бере собі. (Не) можна робити того, що осуджують старші. (Не) можна залишати старшу рідну людину одинокою. (Не) можна збиратися в дорогу, (не) спитавши дозволу і поради у старших. (Не) можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.

В.Сухомлинський

6. Вставити потрібні за змістом слова, пояснити спрощення в групах приголосних.

Щоденник – це … план роботи учня. Луцьк - … центр Волині. Паспорт громадянин України отримує у …років. Білий та чорний – це … кольори. Під час посту віруючи їдять … страви. В автобусі необхідно придбати … квиток. У Червону книгу занесено … види флори і фауни.

Тижневий, обласний, шістнадцять, контрастні, пісні, проїзний, рідкісні.

  1. Поширте речення прикметниками означеннями, дайте йому назву.

Далеко на обрії сонце кинуло останній промінь на виднокруг. Темінь припадала до землі. На небо поважна виплив місяць, змахнув диригентською паличкою. Враз ніжно заспівали зорі, озвалися соловейки, забриніли квіти в саду. Мелодія ночі забриніла переливами згуків, озвалися трелями і злилася із запахом матіоли.

Вечірнє, густа, втомленої, ясний, яскраві, голосні, ніжні, літньої, дивних, дзвінкими, п’янким.

  1. Впишіть у фразеологізми потрібні числівники, визначте їх відмінок (з окремими можна скласти речення).

Як… краплі води…чоботи пара…п’ятниць на тиждень. До…півнів. Як свої…пальців. За… зайцями. Сидіти в…стінах. Дерти…шкур.

Дві, два, сім, перших, п’ять, двома, чотирьох, сім.

  1. Відтворіть пропущені слова народної пісні, поясніть написання не з дієсловами.

× Цвіте терен, цвіте терен.

× Листя опадає.

× Хто з любов’ю…(не знається),

× Той горя…(не знає).

× А я молода дівчина,

× Та й горя зазнала:

× Вечероньки…(недоїла),

× Нічки…(недоспала).

  1. Відтворіть пропущені звертання. Пригадайте, кому належать ці слова.

×…, чому ти не твердая криця,що серед бою так ясно іскриться?

× За тобою, …, вся Вкраїна плаче.

×…, де ти? Нема ніякої! Коли доброї жаль, …, то дай злої, злої.

× О…, хто без тебе я?

Слово (Леся Українка), Морозенку (народна пісня), доле, Боже (Т.Г.Шевченко), слово рідне ( Д. Павличко).

  1. Закінчити речення, указати автора і назву творів, визначити вид односкладних речень.

× Зоре моя вечірняя,… (зійди над горою).

× Мов прокинувся, дивлюся-… (село почорніло).

× На панщині пшеницю… (жала).

× І, не оплаканий своїми, в неволі… (плачучи, умру)

× І мене в сім’ї великій, сім’ї вольній, новій… ( не забудьте пом’янути незлим тихим словом)

Т.Г.Шевченко «Зоре моя вечірняя», «Мені тринадцятий минало», «Сон», «Мені однаково», «Заповіт».

12. Продовжте речення. З яких творів вони взяті? Вкажіть вид складних речень.

Не поєт,…, щоб собі на вільні руки золоті надіть кайдани (Леся Українка «Давня казка»). Досвітній огонь запали,…(Леся Українка «Досвітні огні»). Мені однаково,…(Т.Г.Шевченко «Мені однаково»). І марили айстри в розкішнім півсні про трави шовкові, про сонячні дні, і в мріях ввижалась їм казка ясна,…(О.Олесь «Айстри»).

Хто забуває про страшні народні рани; коли ще зоря не заграла; чи буду я жить в Україні, чи ні; де квіти не в’януть, де вічна весна.

  1. Доповніть речення з однорідними членами узагальнювальними словами, запишіть, поясніть вживання розділових знаків.

Раділо сонце, ниви, луки. Тягнуться хмари по травах, по обрію, по душі. І трави, і дерева, і кущі завмерли. Літали над нами голубі, червоні, жовті метелики. Кожен кущик, горбок, долинка, кожна стежечка були йому знайомі. Чарує мене і листя шум, і неба синь безкрая, і сльози роси.

  1. Знайдіть потрібне слово та запишіть поширені речення. Що ви знаєте про ці слова як частину мови?

ріжками вниз – на тепло й добрий урожай. Сині хмари – на тепло і … . Якщо проліски розкривають свої очка – буде хороша погода, а коли батончики закриті – наближається … ластівки літають високо у небі – буде сонячний день, а низько над землею – чекай … . рясна роса на траві і листі – буде сонячний … .

Місяць,негоду, дощ, дощу, день.

  1. Поширте дані речення вставними словами із значенням припущення, почуття, джерела інформації упевненості. Поясніть розділові знаки.

Сонячні дні встановились … надовго. Дехто з учасників концерту не був … на репетиції. Особистість учителя … - наріжний камінь виховання. Під час канікул ми … добре відпочинемо.

Напевно, на жаль,вважають, звичайно.

  1. Уведіть у речення пропущені сполучники та сполучні слова.

Я ридаю, … згадую діла незабутні дідів ваших. Схаменіться! Будьте люди, … лихо вам буде. Мово рідна, слово рідне, … вас забуває, той у грудях не серденько, тілько камінь має … ви з нами подружились, багато б де чому навчилися. Не можна любити народів других, … ти не любиш Вкраїну. Неначе хто її поставив на сторожі, … душу в кожний час будить від сна. Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці, … на вечорницях дівки чарівниці! Хіба ревуть воли, … ясла повні?.. чисте сумління має, той спокійно спати лягає.

Як,бо, хто,якби, коли, щоб, бо, як, хто

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.