Трудове навчання у 6 класі ТЕМА: Лялька - мотанка – саморобна дитяча народна іграшка. Лялька – берегиня.

Опис документу:
МЕТА: • навчити конкретним трудовими навикам при роботі з тканиною, нитками, на прикладі виготовлення лялки – мотанки; • познайомити що вчаться з історією появи народної ляльки, з обрядами і традиціями, пов'язаними з виготовленням ляльок; • прищеплювати інтерес до культури своєї Батьківщини, до витоків народної творчості; • розвивати образне мислення, творчі здібності.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок №___ Трудове навчання у 6 класі ______________

ТЕМА: Лялька - мотанка – саморобна дитяча народна іграшка.

Лялька – берегиня.

МЕТА:

  • навчити конкретним трудовими навикам при роботі з тканиною, нитками, на прикладі виготовлення лялки – мотанки;

  • познайомити що вчаться з|із| історією появи народної ляльки, з|із| обрядами і традиціями, пов'язаними з виготовленням ляльок;

  • прищеплювати інтерес до культури своєї Батьківщини, до витоків|джерел| народної творчості;

  • розвивати образне мислення, творчі здібності.

УСТАТКУВАННЯ:

зразки виробів, інструкційні карти по виготовленню ляльки, презентація: «Лялька - мотанка - саморобна дитяча іграшка, лялька-оберіг»

ІНСТРУМЕНТИ І МАТЕРІАЛИ:

клапті тканини, нитки різного кольору, стрічки.

ТИП ЗАНЯТТЯ: комбінований

ХІД УРОКУ:

  1. Організаційний момент

Перевірка готовності учнів до учбового заняття.

Слайд №1

Оголошення теми уроку. Вступне слово вчителя.

  1. Актуалізація опорних знань:

Слайд №2

  • Як ви думаєте, що позначає слово «лялька»?

  • Як ви розумієте його значення?

  • Який образ виникає у вас в свідомості при слові «лялька»?

  • Відповідають учні.

  1. Вивчення нового матеріалу

Слайд №3-7

Все, що відбувалося|походило| навколо|навкруг| первісної людини, було незрозумілим, страшним і лякаючим для нього. З неба|піднебіння| лилася вода, стрілами падав вогонь (дощ і блискавка). Вода змивала і відносила житла, людей, посіви. Блискавки вбивали людей і худобу, підпалювали удома|вдома|. Сонце те ж не завжди було ласкавим до людини і землі|грунту|. Були часи, коли воно спалювало все засіяне, позбавляючи людей урожаю. Вітер виривав з|із| корінням дерева, руйнував житла. І людина задавалася питанням: "А хто|КТО| все це робить|чинить|"? І знайшов для себе відповідь: "Звичайно, це були вищі і могутніші|усемогутні| істоти - боги". І ось|от| люди подумали, а що коли створити зображення богів і дати їм імена? Тоді можна буде знати, у кого|КТО| просити|прохати| допомоги і захисту, кому|КТО| поклонятися. Так з'явилися|появлялися| боги: Сварог (вогонь), Дажьбог (сонце), Макошь (вода, земля|грунт|, сімейного|родинного| вогнища|осередку| і рукоділля), Перун (грім і блискавки), Стрибог (вітер) та інші. Найчастіше зображали|змальовували| богів у вигляді людських фігур.

Напевно, це і були найперші ляльки в історії людства! Люди вірили їм, поклонялися, сподівалися|надіялися| на їх захист. Так перші ляльки полегшили життя стародавніх|древніх| людей.

Коли люди просили|прохали| про щось богів, то вони обов'язково приносили їм жертву. В давнину це були людські жертвопринесення. Але|та| одного разу|одного дня| комусь прийшла в голову думка|гадка| запропонувати в жертву замість живої|жвавої| людини - ляльку. Узяли поліно, обрядили його в хустку|платок| і сарафан і принесли в жертву богам. Боги жертву прийняли. Так лялька-поліно врятувала життя людини.

Поступово обряди жертвопринесення перетворилися на справжні|теперішні| свята. Різним богам почали|стали| приносити в жертву різних ляльок-чучел|опудал|, у|біля| яких були свої імена: Кострома, Моренна|морена|, Купало, Яріло і так далі Наряджених ляльок з|із| піснями носили на руках, водили хороводи навколо|навкруг| них, затівали ігри, а потім "віддавали" богам - топили в річці|ріці|, спалювали на вогнищі|багатті|, розкидали по полях і так далі А замість| просили|прохали| здоров'я, урожаю, любові|кохання|.

З|із| глибини століть|віків| прийшли до нас традиції виготовлення ляльок з|із| латочок|клаптиків| тканини. Іграшці надавалося магічне значення. Саморобні ганчіркові ляльки робили|чинили| безликими: обличчя замінював узор|візерунок| у вигляді хреста, ромба, квадрата. По старовинних повірям|, лялька з обличчям як би дивилася в душу і могла нашкодити|зашкодити| дитині|дитяті|, його наврочити|зурочити|.

Тому, безлика лялька була|з'являлася| одночасно і оберігом|.

Ганчіркових ляльок починали|розпочинали| «вертіти» з п'яти років. Такі ляльки були в будь-якій селянській сім'ї, в деяких будинках|домах| їх налічувала|нараховувала| до сотні. Ляльки робили|чинили| з|із| великим старанням, оскільки|тому що| по ній судили про смак і майстерність господині|хазяйки|. Лялька - оберіг зображала|змальовувала| людину, вона була|з'являлася| партнером в грі, учила|вчила| розуміти внутрішній світ людини.

На виготовлення цих ляльок йшли в основному підручні матеріали.

  • А які?

Відповіді учнів.

Вчитель: Цілком вірно.

Для костюма ляльки понад усе підходять|пасують| бавовняні і льняні тканини. Бажано використовувати ситець, льон|лен-стланець|, сатин дрібних|мілких| забарвлень. Ці тканини зручні в розкроі, не тягнуться, легко склеюються і зшиваються.

Показ зразків|взірців| тканин

Сучасному, а особливо міському, людині складно представити|уявляти| побут і традиції українського села. З одного боку, він був заповнений важкою|тяжкою| фізичною працею, а з іншої - загальновідомі веселі сільські свята, які були приурочені до церковних дат. У народній свідомості уживалися християнські свята, а також стародавні|древні| язичницькі|язичеські| прикмети і обряди. Сільські свята були різноманітні|всілякі| і численні|багаточисельні|, вони супроводилися|супроводжувалися| різноманітною|всілякою| символікою і ритуальними предметами. Не останнє місце|місце-милю| серед них займала|позичала| і лялька. Вона була найзрозумілішим і доступнішим посередником між людиною і невідомими силами природи. Вважалося|лічило|, що чим стародавніше|древній| спосіб виготовлення ляльки, тим діюєча| її роль в здійсненні обряду.

За визначенням В. Даля « Лялька - зроблене з|із| ганчір'я, шкіри, битого паперу, дерева і ін. подібність|подоба| людини, а іноді|інколи| і тварини».

Лялька не народжується сама: створює її людина. Будучи|з'являтися| частиною|часткою| культури, лялька зберігає в своєму образі|зображенні| риси|межі| народу, що створює її.

Шили лялькові плаття|сукні| не просто так, а з|із| сенсом|змістом|. Тобто|цебто| наряд|вбрання| ляльки мав не тільки|не лише| естетичне, декоративне значення, але і глибоке духовне коріння. Саме у ляльковому платті|сукні| простежуються|просліджують| стародавні|древні| форми українського одягу. Весь одяг жінка споконвіку|споконвіків| робила|чинила| сама.

Слайд №8

У наряді|вбранні| будь-якої ляльки був завжди присутній червоний колір|цвіт| і вишивка. А як ви думаєте|вважаєте| чому?

Слайд №9

Це колір|цвіт| сонця, тепла, здоров'я, радості. За старих часів вважали|лічили|, що вони оберігають від пристріту і травм. Узор|візерунок| вишивки теж|також| був не випадковий, кожен малюнок вишивки мав своє значення.

Слайд №9

Обов'язковою приналежністю будь-якого костюма був пояс. Він був|з'являвся| і оберігом| і мав практичне призначення. Пояс був|з'являвся| межею, що оберігала тіло людини від злих сил. Так само пояс підв'язував фартух, за нього підтягали|підтягували| сорочки, під нього підтикали плахту, він підтримував шаравари|, до поясу кріпилися|зміцнювали| ключі|джерела|, гаманці і так далі

Слайд №10

  1. Практична робота

Найулюбленішою|любою| і пам'ятнішою|пам'ятною| завжди була і буде тільки|лише| та лялька, яка зроблена своїми руками, в яку ви вклали частинку своєї душі. У ній є щось таке, від чого стає теплішим на серці. Як ви думаєте|вважаєте|, чи відрізняється сучасна лялька від рукотворної? Якщо "так|та|", то чим?

Відповіді учнів

  • Вчитель: У Україні, ще в початку 20 сторіч дівчини, готуючи скриню з весільним приданим, разом з рушниками і сорочками, клали туди своїх ляльок. Кожна дівчина робила мотаную ляльку, яку забирала з собою в нову сім'ю. Причому в сім'ї чоловіка I дозволялося молодій дружині, поки у молодожона немає діток, гратися лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше стане матерью, і тим здоровіше будуть діти. А коли народжувалася дитина, то молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитяти від хвороб і поганих очей, а коли дитина підростала, то ляльки віддавалася йому для гри.

  • З давніх часів в українських сім'ях молода мати, що чекала дитину|дитяти|, робила|чинила| ляльку-мотанку|, «Пеленашку» яка втілювала|уособлювала| собою майбутнє дитя. Перш ніж покласти в колиску новонароджену дитину|дитяти|, туди клали цю ляльку, і вона ставала оберігом| дитини|дитяти|, її захисницею, символом зв'язку дитини|дитяти| зі|із| своїм родом, і цей зв'язок захищав людину, де б вона не була.

Сьогодні ми зробимо з|із| вами ляльку «Немовля».

Після|потім| повторення Т.Б. при роботі з|із| інструментами і тканинами, вчитель|учитель| показує етапи виконання ляльки.

  1. Закріплення нових знань

Слайд №11

  1. З чим| пов’язано| виготовлення| ляльок|?

  2. Чому так почитали|шанували| ляльку і берегли|зберігали|?

  3. Чому народна лялька була безликою?

  4. Як називається лялька-оберіг|, яку ви виготовили на цьому уроці?

  5. Чим вона вам сподобалася?

VI. Підсумки уроку

VIІ|. Демонстрація кращих| робіт|.

VIІ. Домашнє завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Креативний менеджмент в умовах змін (на прикладі управління закладами позашкільної освіти)»
Просіна Ольга Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.