Тренінг про торгівлю людьми «Людина не для продажу»

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з протиправними явищами торгівлі людьми у сучасному суспільстві, як соціальним явищем, його історичними витоками і сучасними проявами; сприяти формуванню особистості, що буде протистояти злу, насильству, несправедливості та руйнуванню навколишнього світу; навчати дітей використовувати знання по праву в різних життєвих ситуаціях

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тренінг про торгівлю людьми «Людина не для продажу»

Мета: ознайомити учнів з протиправними явищами торгівлі людьми у сучасному суспільстві, як соціальним явищем, його історичними витоками і сучасними проявами; сприяти формуванню особистості, що буде протистояти злу, насильству, несправедливості та руйнуванню навколишнього світу; навчати дітей використовувати знання по праву в різних життєвих ситуаціях; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, доброзичливість, людяність, пошану до людської особи; навчати поведінки у важких ситуаціях; підвищити рівень поінформованості та усвідомлення учнями гостроти проблеми торгівлі людьми, обговорити причини, форми та ознаки цього явища; показати небезпечні наслідки та шляхи потрапляння в ситуацію торгівлі людьми.
Обладнання:
 комп’ютер, відео матеріал на дану тему, кросворд до теми тренінгу, плакат «Правила роботи», «Хто це?»; роздатковий матеріал, стікери, великі листи паперу, фломастери.

 

Хід заняття

І. Організаційна частина

Вчитель. Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.
- Ми вам раді, люди добрі,
Тож вітаєм щиро вас
І запрошуємо ласкаво
На гостину у наш клас.

- Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, посміхніться. І з цих промінчиків добра, що заіскрились на наших обличчях, ми і почнемо працювати.

ІІ. Основна частина

Вчитель. А розпочати нашу роботу мені б хотілося із такої загадки.

Усі ми рівні перед ним —

І світлі, й темні, й русі.

Коли й на місці на однім,

То все одно ми в русі.

А він спішить, а він летить,

Бо вічності він служить.

Якщо проґавити хоч мить,

То вже не надолужить. Що це?           (Час)

Так, правильно. Це час. І на жаль, він дуже швидко спливає. Тому не будемо гаяти його і розпочнемо наш тренінг. А щоб дізнатися, яка тема буде у нашого заняття, я пропоную розгадати вам кросворд, де у виділених клітинках ми зможемо прочитати тему тренінгу.

Розгадування кросворду

  1. Що лежить на прилавку у продавця? (товар).

  2. Як називається здійснення злочину (правопорушення).

  3. Межі країни (кордон).

  4. Сильний наркотик (героїн).

  5. Служба охорони правопорядку (поліція).

  6. Вона пропускає за кордон (віза).

  7. Заробітна … (плата).

  8. Те, що не відповідає дійсності; вигадка (фікція).

  9. Фізичне та психологічне знущання (насильство).

  10. Законне створення сім’ї (шлюб).

  11. Землевласник в епоху феодалізму (феодал).

  12. Нестерпиме відчуття муки, фізичного страждання (біль).

  13. Навмисне висловлення неправдивої інформації (обман).

  14. Процес передачі не рідної дитини у сім’ю (усиновлення).

Отже, сьогодні ми будемо обговорювати проблему торгівлі людьми, яка є дуже актуальною для нашого сьогодення. А для того, щоб наша робота була злагодженою та успішною, давайте разом з вами сформулюємо правила роботи.

Вправа «Правила роботи»

1. Спілкування на основі довіри.

2. Спілкування за принципом “тут і тепер”.

3.”Я” - висловлювання.

4. Повага.

5. Неприпустимість безпосередніх оцінок товариша

6. Правило піднятої руки

7. Активність.

8. Щирість.

9. Говорити коротко і по черзі.

10. Говорити від свого імені.

11. Слухати і чути.

Вчитель. Діти, що ви знаєте про проблему торгівлі людьми? (відповіді учнів)

Сьогодні ми спробуємо з вами розібратися більш детально стосовно торгівлі людьми і розглянемо всі основні аспекти даного питання, для того, щоб не потрапити в рабство. Адже, коли ми говоримо про рабство, то це не тільки стародавня Греція, Рим чи Єгипет. Люди в усьому світі в залежності від обставин потрапляють в умови схожі на рабство. І, на жаль, у такі ситуації потрапляють і українські громадяни. Проблема торгівлі людьми не має меж, вона не знає кордонів, не робить різниці між розвиненими країнами, і країнами, що розвиваються, вона чудово адаптована як до бідності, так і до розкоші. Використовуючи складну економічну ситуацію в Україні, високий рівень безробіття і правову недосконалість країни, малу обізнаність населення, нечисті на руки ділки організували кримінальний бізнес - запрошення громадян працювати за кордоном, де вони зазнають жорстокої експлуатації, заробляючи мізерні кошти для себе і тисячі - для організаторів цього бізнесу. Такий експорт « живого товару» здійснюється до Греції, Італії, Іспанії, Росії, Чехії та ін. країн. Чоловіків використовують у якості будівельників, шахтарів, працівників на плантаціях, жінок - як домогосподарок, кравчинь, посудомийниць. Окрім звичайної експлуатації жінки стикаються із ще одними формами - експлуатацією у сфері сексуального бізнесу та сурогатного материнства. Що стосується дітей, то вони також втягнені в найгірші форми праці, виконання яких небезпечне й шкідливе для дитини і заборонене міжнародним і національним законодавством. Найстрашніше - це комерційна сексуальна експлуатація, та вилучення органів.

Вправа « Очікування»

Запитання до групи.

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?

- Які питання вас цікавлять стосовно проблеми торгівлі людьми?
- Що ви хочете дізнатися, щоб ця зустріч була для вас корисною, відповідала вашим вимогам?

(Всі відповіді учні записують на листочках і прикріплюють до «дерева очікувань». Наприкінці тренінгу потрібно звернутися до записаних «очікувань», та разом їх оцінити, наскільки присутні тримали те, чого вони бажали.)

Обговорення.
- Кожен з нас визначився, що саме йому потрібно. Наступні наші вправи допоможуть нам отримати те, чого ми очікуємо від нашого заняття, адже сьогодні за круглим столом ми й обговоримо сучасну форму рабства «торгівлю людьми». Ви стоїте на порозі дорослого життя. У кожного з вас своя стежка, свій шлях до мети. І щоб з вами не трапилася біда, яка ставить людину в залежність від обставин, ви повинні добре знати — рабство в третьому тисячолітті існує і сучасний прояв його — це торгівля людьми.

Вправа «Мозковий штурм»

Які думки та асоціації викликають у вас слова «торгівля людьми»?

(обговорення, висловлювання думок)

Відеоролик «Протидія торгівлі людьми»

«Торгівля людьми: міфи та стереотипи»

Отже, яку інформацію дає вам даний відеоролик? Ми завжди повинні свідомо ставитися до свого вибору, а щоб уникнути рабства, ми зараз з вами поговоримо про міфи і стереотипи, що стосуються торгівлі людьми, адже відносно цієї проблеми існує багато стереотипних суджень. Стереотипи взагалі дуже розповсюджені в суспільстві. Вони виникають в результаті схильності людей до спрощеного мислення та виступають як умовні «ярлики», що наклеюються на людей та явища. Через те, що стереотипи дають хибне уявлення, яке не зовсім відповідає дійсності, їх часто називають міфами. Я буду зачитувати пункти, а ви спробуєте визначити, що є міфом, а що є правдою.

Деякі поширені міфи стосовно торгівлі людьми:

1. Зі мною такого не станеться.

Так зазвичай вважають благополучні люди, які мають вищу освіту, гарну роботу, достаток. Але факти переконують, що від ризику потрапити у ситуацію торгівлі людьми ніхто не застрахований. До того ж сучасні работоргівці стали значно винахідливішими і почали використовувати більш витончені методи вербування.

Так зазвичай кажуть студенти, до яких приходять з лекціями фахівці громадських організацій з протидії торгівлі людьми. Більшість з них не усвідомлює того, що саме молоді люди від 18 до 25 років становлять групу ризику, адже саме вони - майбутні випускники коледжів і університетів невдовзі зіткнуться з проблемою працевлаштування, чіпляючись за будь-яку можливість заробити гроші.

2. Торгівля людьми – це торгівля виключно лише молодими жінками, яких використовують виключно у сексуальній сфері.

Існує думка, що жертвами торгівців людьми, як правило стають дівчата та молоді жінки. Але багато прикладів свідчать про те, що у ситуацію торгівлі людьми можуть потрапити чоловіки, діти і навіть люди похилого віку. Використовувати їх можуть у різних сферах: на виробництві, у сільському господарстві й т. ін.

Чоловіки становлять приблизно 24% від кількості осіб, що потрапляють в рабство - це досить великий показник, адже чоловіки менш схильні шукати допомоги, ніж жінки: вони вважають себе сильними і здатними захистити себе, тому пункт перший «зі мною такого не станеться» стосується їх у першу чергу .

3. Тільки малоосвічені, наївні люди можуть стати жертвами торгівлі людьми.

Більшість постраждалих, що звернулися по допомогу, закінчили технікуми, коледжі, інститути. Тож говорити про низький рівень освіти не можна. Крім того, чимало людей отримують пропозицію з працевлаштування від тих, кому довіряють.

4. Друзі та родичі не можуть бути замішаними у торгівлю людьми.

Друзі, родичі, знайомі – це ті, кому довіряють найбільше. Останнім часом сформовано нову стратегію вербування, коли людину, що працювала деякий час на експлуататора, відпускають за умови, що замість себе вона приведе двох-трьох інших «працівників». Залякані жертви повертаються додому і проводять своєрідну рекламну кампанію серед своїх друзів та далеких родичів. По статистиці, 17% постраждалих були продані в рабство своїми же друзями, партнерами чи колегами.

5. Довести вину і покарати торгівців людьми неможливо.

Торгівля людьми - це кримінальний злочин, що в Україні, як і у багатьох країнах світу, карається ув'язненням від 5 до 15 років із конфіскацією майна. А у деяких державах, наприклад США та Канаді, - довічним ув'язненням.

За 2008 рік було порушено 322 кримінальні справи і винесено 83 вироки за статтею 149 «Торгівля людьми або інша незаконна угода щодо передачі людини» Кримінального кодексу України.

Запитання для обговорення:

- Чи змінилась у когось думка після виконання цієї вправи?

- Чим шкідливе існування таких міфів та стереотипів?

Гра «Вгадай, хто це: торговець чи жертва?»

Чи можливо по зовнішньому вигляду зрозуміти, хто перед тобою – торговець живим товаром чи жертва?

(учні висловлюють свої думки)

Діти, зараз ми спробуємо з вами перевірити чи добре у вас розвинена інтуїція. Я пропоную вам поглянути на плакат і спробувати визначити за зовнішністю, хто із цих людей є торговцем людьми, а хто - жертвою. Вам потрібно на аркуші паперу просто вказати номера фото тих людей, кого ви вважаєте причетним до цієї ганебної злочинної діяльності, а також номера тих людей, яких ви вважаєте жертвами торгівлі людьми. Кожен з вас висловить свою думку, пояснюючи чому зробили такий вибір.

Неочікуваний підсумок: Насправді, на плакаті нема ні торговців людьми, ні жертв. Це звичайні люди. А суть гри полягає в тому, що зовнішність не завжди відповідає нашим припущенням!

Гра « Що трапилось?»

- Зараз кожен з вас отримає короткий опис ситуації, пов'язаних з порушенням прав людини та торгівлею людьми і намагатиметься визначити, чи є тут ознаки торгівлі людьми, якщо ні, то які ознаки порушення прав є в цій ситуації. Потім кожен з вас зачитає відповіді.

Ситуація 1.

„...Після смерті батьків у мене не було грошей на оплату боргу за квартиру, і я вирішив ризикнути – поїхати на роботу за кордон. В одній з газет прочитав оголошення, що фірма на вигідних умовах працевлаштовує за кордоном. Вирішив зателефонувати, щоб довідатися, яку роботу мені запропонують. Як повідомила секретарка, для працевлаштування в Ізраїлі мені знадобиться закордонний паспорт та час на оформлення робочої візи. У той момент я думав, що мені пощастило.

Наступного дня я пішов у фірму на прийом до директора. Директор фірми виявився чоловіком близько 45 років. Він пояснив, що працювати я буду в шпиталі, мене чекають гарні умови проживання, висока зарплатня, але потрібно буде пройти медичне обстеження про всяк випадок, тому що пацієнти – люди із серйозними порушеннями імунної системи. Я сказав, що погоджуюсь, та віддав паспорт на оформлення візи.

Через три місяці я летів в Ізраїль. В аеропорту мене зустрів представник фірми і відвіз на машині у шпиталь, що знаходився в двоповерховому будинку на околиці. Останнє, що я запам’ятав, це обличчя, що схилилося наді мною зі шприцом у руці. Прокинувся я в напівпідвальному приміщенні без вікон, захотів підвестися, але не зміг через відчуття різкого болю в правому підребер’ї.

Відкинувши ковдру, я побачив, що живіт забинтований. За час перебування в шпиталі я втратив відчуття часу. Щодня до мене приходила жінка і робила якісь ін’єкції. Вона не знала російської мови, тому я не зміг уточнити інформацію щодо місцезнаходження. Коли я зміг самостійно ходити, то побачив шов, що зарубцювався. Жінка видала мені квиток на літак і три тисячі доларів. Так, я повернувся додому з грошима, але без правої нирки...”.

 

Ситуація 2.

Юрій уже два місяці працює в Європі за туристичною візою. На початку другого місяця роботодавець сказав, що гроші не заплатить. (експлуатація)

 

Ситуація 3.

Михайло знайшов роботу в Росії за об'явою в газеті. Заплативши фірмі гроші за працевлаштування, він разом з 23 чоловіками поїхали до Росії. Представник фірми повинен був зустріти їх на пероні, але ніхто не зустрів. У місті їх ніхто не чекав - роботи не було навіть для місцевих жителів. (ошукання)

Ситуація 4. 

Знайомий Сергія запропонував заробити багато грошей на будівництві в Польщі. Потрібен тільки квиток, а там роботодавець відкриє їм робочу візу. Прибувши на місце, Сергій дізнався, що буде працювати нелегально. У нього забрали паспорт, з території не можна було виходити. Жив він у бараку, працював без вихідних по 14-16 годин на добу... ( ситуація торгівлі людьми)

Ситуація 5. Ви в пошуках роботи читаєте рекламні газетні оголошення. Виразіть своє ставлення до знайдених вами оголошень такого плану. Опишіть свої дії.

«Робота в кращих клубах Європи для дівчат 18-30 років. Усі витрати за рахунок фірми. Щомісячна оплата від 1500 доларів США»

«Робота. Всі будівельні спеціальності, сільськогосподарські роботи, водії, хатні робітниці, няні. Велика Британія, Ізраїль, Іспанія, Об’єднанні Арабські Емірати, Португалія. Вимоги до претендентів: чоловіки та жінки 18-55 років. Швидке оформлення закордонних паспортів та віз».

Вчитель. Невже вам знову хочеться тікати

Із рідної, вже вільної землі?

Забудь калину й мальви біля хати.

Сховавшись на далекій чужині?

В гонитві за добробутом в кишені.

За мріями Америк і Канад

Летять туди, неначе навіжені.

А чи щасливі будуть там навряд.

І ЩО ви прагнете в тих далях відшукати

Чого немає в рідній стороні?

Що вам недодала Вкраїна-мати

Напевно, не збагнути вже мені.

Здавалося б пройти ще кілька кроків

До проблиску осяяних надій,

Та кращі знову линуть в світ широкий

їм хочу навздогін гукнути «Стій!».

Та не спиню і не зв'яжу їм крила,

їх ваблять іноземні зорепади.

Але зіркова злива ще не змила

Ні з чийого серця тіні смутку й зради.

Перегляд презентації «Торгівля людьми»

Слайд 1. Торгівля людьми. Як це попередити?

Слайд 2. Статистика свідчить:

1. За даними Держдепартаменту США, щороку в рабство потрапляють 600-800 тис. осіб.

2. За оцінками Центру безпеки людини, цей показник значно більший і дорівнює 4 млн.

3. Згідно з дослідженнями Міжнародної Організації Праці, близько 12,3 млн. людей у світі займаються примусовою працею, в т.ч. 2.4 мільйони – в результаті торгівлі людьми.

4. За даними ЮНІСЕФ, жертвами торгівців людьми щороку стають 1,2 млн. дітей.

Слайд 3.

За даними ООН, людей продають у рабство в 127 країнах світу.

В 11 держав відмічених «дуже високий» рівень активності викрадачів людей, серед них – Росія, Україна, Білорусь, Молдова і Литва.

Щороку в Україні, Білорусії, Болгарії, Молдові, Румунії до тенет работоргівців потрапляє близько 225 тис. людей. При цьому Україна є лідером Східної Європи за кількістю постраждалих.

Україна виступає одночасно і як країна призначення (в основному, з країн СНД і Азії), і як країна походження і транзиту (до Західної Європи, Японії, США, Австралії, Ізраїлю й ін.).

Слайд 4.

Торгівля людьми – це вербування, перевезення, передача або прийом людей з використанням погрози або сили, викрадення, обману. Примусу, зловживання владою, сплати грошей або отримання грошей чи пільг з метою отримання однією Людиною контролю над іншою Людиною для подальшої експлуатації.

Торгівля людьмизлочин, який карається і переслідується Кримінальним законодавством.

Слайд 5. Розглянемо форми торгівлі людьми.

Слайд 6.

  1. Рабство або звичаї, подібні до рабства;

  2. Залучення в боргову кабалу;

  3. Торгівля людьми з метою сексуальної експлуатації;

  4. Торгівля людьми з метою трудової експлуатації (примусова праця);

  5. Торгівля людьми з метою використання у жебракуванні;

  6. Торгівля людьми з метою вилучення органів;

  7. Торгівля людьми з метою використання у збройних конфліктах;

  8. Торгівля людьми з метою втягнення у злочинну діяльність;

  9. Проведення дослідів над людиною без її згоди;

  10. Усиновлення/удочеріння з метою наживи.

Слайд 7. Розглянемо етапи торгівлі людьми.

Слайд 8.

  1. Вербування.

  2. Переміщення.

  3. Передача людини.

  4. Одержання людини.

  5. Експлуатація.

Слайд 9. Які ж виділяють причини торгівлі людьми?

Слайд 10. Інформаційні:

  1. Погана обізнаність українських громадян щодо можливостей працевлаштування за кордоном та їх наслідки;

  2. Публікації багатообіцяючої реклами в пресі та «агітація»;

  3. Низька обізнаність стосовно своїх прав.

Слайд 11. Правові:

  1. Відсутність належної системи захисту потерпілих;

  2. Недостатнє покарання злочинців.

Слайд 12. Причини, пов’язані з людським фактором:

  1. Складні стосунки в сім’ї (відсутність або недостатність батьківської опіки над дітьми, вживання батьками алкоголю, наркотиків; очікування фінансової допомоги від одного з членів родини ….)

  2. Слабкі професійні навички;

  3. Зависока або занизька самооцінка;

  4. Бажання зробити запаморочливу кар’єру;

  5. Швидко без зайвих зусиль заробити великі гроші;

  6. Жага до «красивого життя»;

  7. Надмірна схильність до ризикованої поведінки;

  8. Зайва довірливість ….

Слайд 13. Отже, при торгівлі людьми порушуються такі права людини:

  1. На життя, свободу та безпеку;

  2. На свободу від рабства;

  3. На рівність перед законом;

  4. На пересування та проживання;

  5. На відпочинок;

  6. На свободу від несанкціонованого затримання;

  7. На свободу слова, думки;

  8. На працю;

  9. На свободу від знущань та жорстокості;

  10. На відповідний рівень життя;

  11. На свободу одруження.

Робота в групі. Реальні історії торгівлі людьми.

Групі дається проблемна ситуація. Учасники читають її, обговорюють і відповідають на наступні запитання:

  1. Чи є, на вашу думку, випадок, описаний в історії, випадком торгівлі людьми? Чому?

  2. Які методи вербування використовувалися торговцями людьми?

  3. Які способи примусу використовувалися злочинцями?

  4. У чому полягала експлуатація людей?

Кожна група представляє результати своєї роботи, заповнивши таблицю?

Метод вербування

Способи примусу

Форми експлуатації

Історія Тетяни, 22 роки

Тетяна знала Наталку з дитинства, вони навчались у паралельних класах. Після закінчення школи вони довго не бачились, але одного разу зустрілися на дискотеці. Наталка виглядала дуже добре, сказала, що у неї є товариш у Греції, який володіє рядом ресторанів, і йому потрібні офіціанти. Наталка запропонувала Тетяні поїхати разом із нею до її друга попрацювати і заробити грошей. Дівчина погодилась. Подруга допомогла купити квитки, оформити візу. На вокзалі у Греції їх зустріли двоє чоловіків і відвезли на машині у сусіднє місто. Вони приїхали в якийсь бар, після чого Наталка кудись зникла. Тетяні сказали, що вона повинна відпрацювати 3 місяці, щоб повернути витрачені на неї гроші. Гроші та паспорт у неї забрал, зарплату не виплачували. За нею та ще двома дівчатами спостерігала жінка, за непослух їх жорстоко били, залишали без їжі…

Історія Світлани, 23 роки

З дитинства Світлана мріяла стати моделлю та поїхати за кордон. Одного разу в Інтернеті вона прочитала оголошення про кастинг фотомоделей для роботи в Італії. І вона пройшла. Їй запропонували підписати контракт на 1 рік, правда на незрозумілій їй італійській мові, обіцяли оплатити дорогу і проживання. Їй обіцяли, що вона зароблятиме по 1500 євро в місяць. І вона погодилася. Коли вона приїхала в Італію, все виявилося по іншому. У неї відібрали паспорт і телефон, завезли у приватний будинок, нібито для фотосесії. Там було ще багато дівчат. Їм було заборонено куди-небудь виходити, всюди була охорона. Їх примушували зніматися в порнофільмах, обслуговувати клієнтів. Тих, хто відмовлявся – жорстоко били, гасили об тіло сигарети, залякували. Багато хто безслідно зникав. Через рік Світлані допоміг врятуватися клієнт.

Відео «Торгівля людьми починається з…»

Отже, проблема торгівлі людьми є не тільки проблемою економічною або соціальною. Торгівля людьми - це насамперед злочин. А за кожним злочином неминуче випливає покарання. І ті, хто задіяні в ланцюзі торгівлі людьми, повинні це зрозуміти.

А що стосується захисту жертв торгівлі людьми, то насамперед важлива достатня інформованість, яка  допоможе зробити правильний вибір.

Перегляд навчального фільму «Станція призначення – ЖИТТЯ»

Обговорення фільму

Вправа “Мій особистий порадник”

Ми з вами отримали певну інформацію стосовно з проблеми, над якою розмірковують не тільки журналісти, а й юристи, правозахисники. І нам вибирати: ризикувати чи ні, ставати жертвами работоргівлі чи ні. І все ж пам'ятаймо народну приказку: «Береженого Бог береже». А на мою думку, не варто шукати примарного щастя там, де воно вас не чекає. Шукайте його у власному домі. Кому, як не вам піднімати українську економіку, будувати незалежну державу. І, знаючи закони держави, не втратити людської гідності, зберегти своє життя і здоров'я. А тепер на базі тих знань, які ми сьогодні отримали, я вам пропоную побути експертом і побажати або порадити щось людині, як вберегти себе від рабства. Давайте утворимо «Памʼятку правил особистої безпеки».

Варіанти правил безпеки:

- нікому не слід довіряти паспорт;

- я завжди спілкуюся зі своїми родичами, друзями. Коли мені необхідно відлучитися, я скажу, куди йду і коли збираюсь повернутися;

- у випадку запізнення я телефоную;

- якщо мені необхідно кудись піти, я піду не один (одна), а з товаришем/кою. У такому випадку ми зможемо допомогти один одному не потрапити у біду;

- я нікуди не йду з незнайомими людьми та нічого у них не беру;

-я ніколи не сідаю в автомобіль до незнайомих людей;

Вправа - підсумок « Ми будуємо будинок»

Кажуть, що кожна людина повинна у своєму житті зробити три речі: виховати дитину, посадити дерево, побудувати будинок. Давайте з Вами побудуємо наш будинок - побудуємо стратегію нашої протидії ганебному явищу торгівлі людьми.

Запитання до обговорення (Мікрофон)
1. Які зміни в нашій державі, суспільстві, у нашому законодавстві можуть зупинити торгівлю людьми?
2. Що кожен з нас може конкретно зробити для вирішення проблеми?
3. Якими шляхами краще поширювати інформацію про запобігання торгівлі людьми?

4. Які наслідки має торгівля людьми для самої людини, для сім'ї, для суспільства?

5. Що ви порадите своїм товаришам, щоб вони не стали предметом торгівлі?

Відповіді на запитання на листках у вигляді геометричних фігур (чотирикутника-фундамент; 2 раза квадрати – стіни; трикутник-дах),клеяться на дошці.


Ми побудували будинок. А це означає, що ми ознайомилися з проблемою торгівлі людьми, встановили причини цього ганебного явища та склали памятку про те, як слід поводити себе, щоб не попасти в рабство.

ІІІ. Підсумкова частина

Про що ви дізналися на занятті?
Чи є ця інформація важливою і корисною для вас?
Про що ще ви хотіли б дізнатися після заняття?

Чи збулися ваші очікування?

Запам’ятайте – торгівля людьми – це організована злочинність,нічого не відбувається випадково. На вокзалах до вас підійдуть не випадкові «Добрі люди»,які раптом вирішили вам допомогти. Ви не випадково будете винні велику купу грошей, не випадково будете працювати у нелюдських умовах… Все це організовано, тому що приносить великі гроші, а тому – ви лише механізм, який допомагає їх заробляти.

А чи всі можливості ви використали в Україні? Озирніться довкола і ви побачите успішних молодих людей,які самостійно побудували в Україні сімейний добробут,кар’єру, досягли успіхів у навчанні, роботі.
Можливо, не все у нас так погано,можливо, варто піти іншим шляхом? Вибір залишається за вами.

Вправа «Чаша»

Учасники беруться за руки. Уявіть, що в центрі у нас велика чаша. Налийте туди повне серце любові, всипте дві пригорщі щедрості, хлюпніть туди ж гумору, посипте добром, додайте якомога більше віри, все це добре перемішайте, намажте на шматок, відпущеного вам життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму щляху.

Будьте завжди вільними, здоровими та щасливими, ростіть на радість своїм батькам та своїй державі.

Дякую за співпрацю.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»