Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів.

Опис документу:
Мета уроку : розкрити пафос п'єси, що прославляє вірність в любові, непереможність щирого почуття, високу гуманність. Завдання уроку : познайомити з трагедією «Ромео і Джульєтти», проаналізувати ключові сцени твору, розкрити основний конфлікт трагедії Шекспіра; удосконалювати навички виразного читання монологів і діалогів, інсценувати ключові сцени трагедії.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА: Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів.

Мета: розкрити пафос п'єси, що прославляє вірність в любові, непереможність щирого почуття, високу гуманність.

Завдання уроку : познайомити з трагедією «Ромео і Джульєтти», проаналізувати ключові сцени твору, розкрити основний конфлікт трагедії Шекспіра; удосконалювати навички виразного читання монологів і діалогів, інсценувати ключові сцени трагедії; прищеплювати любов до зарубіжної літератури, виховувати високі духовно-моральні цінності через поняття істинного призначення слів : вірність, любов, гуманність.

Тип уроку : урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Мотивація навчальної діяльності.

Йоганн Вольфганг Гете: “Найоригінальніші письменники нового часу оригінальні не тому, що вони підносять нам щось нове, а тому, що вони вміють говорити про речі так, ніби це ніколи не було сказано раніше.” Про музикантів говорять, що всі вони мають у своєму творчому арсеналі п`ять ліній нотного стану та сім нот, але далеко не всі є Моцартами та Бетховенами. Секрет полягає в тому, що тільки геній знає, як і в якому порядку, з якою метою поєднати ці “ноти”, щоб вони перетворилися на шедевр. Сьогодні ми продовжуємо розмову про геніальну творчість В.Шекспіра як одного із найяскравіших представників пізнього Відродження і дослідимо його драматургічну творчість на прикладі трагедії «Ромео і Джельєтта».

П. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя: Шекспіру належать 37 п’єс, 154 сонети, 2 поеми.

1. Укладання розповіді про періодизацію творчості Шекспіра за таблицею ( група А.), актуалізація словника уроку ( група Б)

Період

 Художні особливості

Основні жанри

«Оптимістичний»

1590-1600рр.

Життєстверджувальний пафос; відтворення життя в усіх його проявах і формах художнього змалювання; перевага тем кохання, дружби, краси, перемоги сил добра

Поеми, сонети, комедії («Сон літньої ночі»1595, «Віндзорські жартівниці»1597, «Дванадцята ніч»1600), «оптимістична» трагедія «Ромео і Джульєтта» 1595.

«Песимістичний»

1601-1608

Песимістичний пафос, зображення трагічності людського життя; змалювання непоборних суперечностей та конфліктів; зосередженість на визначальних проблемах світоустрою і життя суспільства 

Трагедії ( «Гамлет»1601, «Отелло»1604, «Король Лір» 1605, «Макбет» 1606…)

«Романтичний»

1609-1612

Втрата інтересу до загальних проблем; відхід від реалістичного зображення дійсності; використання казково-фантастичних елементів

Драми( «Цимбелін»1610,

«Зимова казка» 1611, «Буря» 1612)

Словник уроку.

Дайте визначення основних понять уроку: трагедія, монолог, діалог, ремарка, композиція твору, її складові.

3. Ознайомлення із історією написання трагедії «Ромео і Джульєтта». Робота із підручником. Прочитати матеріал підручника стор. 189 із застосуванням стратегії « Питання на перевірку змісту прочитаного»

4. Робота над поняттям «конфлікт драматичного твору», особливості конфлікту трагедії.

Слово вчителя. П’єса Шекспіра “Ромео і Джкльєтта» належить до драматичних творів. Драма – рід літературних творів, призначених для театру, що відображають у безпосередній дії, у конфлікті характерів боротьбу протилежних суспільних сил. Об’єктивною основою драми є суспільне життя в його суперечливому русі, який приводить до напруженої кризи і відкритого зіткнення нового зі старим. «Зіткнення, сутичка» розкривається в драмі через діалог і супровідні йому форми виразу драматичного конфлікту (репліка, монолог, рух, текст, паузи).

Події у драматичному творі ровиваються у напрямку відображення конфлікту. Що ж таке конфлікт?

 Конфлікт у драмі є зіткнення протилежних сил, боротьба за досягнення мети, подолання перешкод, а також протиріччя між невідомістю і бажанням розкрити її. Він виникає з двох причин: 1) прагнення персонажів до різної мети; 2) досягнення однієї мети різними шляхами.

Конфлікт набирає трагічного характеру (трагедія), коли герой перебуває в антагоністичному протиріччі з ворожими силами, історичними обставинами, середовищем і т.п., тобто в протиріччі, яке диктує необхідність діяти, боротися навіть при неминучій особистій загибелі. Конфлікт може набирати і комічного характеру (комедія, водевіль, фарс), якщо в його основі лежить осміювання потворності минулого, смішних претензій віджилих суспільних сил тощо. 

Завершення конфлікту в різних п’єсах здійснюється по-різному. Основними прийомами вирішення конфлікту є:

  1. Конфлікт вичерпаний. Такий прийом найчастіше зустрічається в жанрі трагедії (В. Шекспір «Ромео і Джульєтта»). Зникає об’єкт конфлікту – зникає і конфлікт.

  2. Конфлікт вирішений У цьому разі конфліктуючі сторони домовилися між собою, поступилися.

  3. Конфлікт знятий, причому силами чи персонажами ззовні Бог, дзвінок зверху чи телеграма тощо).

  4. Підміна об’єкта (предмета) конфлікту (з негативного героя, автор робить позитивного).

  5. За характером конфлікт у драматургії має два типи: антагоністичний, тобто ворожий, непримиренний (трагедія, драма) та неантагоністичний, тобто конфлікт відносно мирного характеру (драма, комедія).

  6. За змістом конфлікт поділяється на три типи: світоглядний (філософський), моральний (зустрічається переважно в психологічній драмі), соціально-побутовий.

  7. Конфлікт розвивається в дії.

5. Проблемна бесіда.

  • Як ми вже відзначили раніше, сюжет трагедії Шекспіра “Ромео і Джульєтта” є запозиченням. Чи можна у такому разі відмовити Шекспіру в оригінальності? Що такого він зробив, що ні поема Артура Брука, ні новела Матео Банделло не відомі широкому колу читачів, а є предметом досліджень лише спеціалістів, у той час як трагедія Шекспіра “Ромео і Джульєтта” переживає віки?

  • Що, по-вашому, цікавило глядачів шекспірівських часів у зарані відомих сюжетах? (Саме принцип подачі сюжету, поєднання елементів. Глядача цікавило, як саме цей автор вирішує давно відомі сюжети, які новації для цього використовує.)

  • У чому ж полягає головний конфлікт трагеді?

Висновок . Загибель двох закоханих обумовлена конфліктом, який полягає у зіткненні інтересів двох ворогуючих сімей міста-держави Верони - це старовинна ворожнеча сімей Монтеккі і Капулеті. Цей розбрат засуджують жителі Верони, ніхто навіть не пам'ятає через що почався розбрат, але обов'язково знаходяться злі люди, яким приносить задоволення роздути сварки. У цьому конфлікті ми ще бачимо зіткнення двох ідеологій: середньовічної, побудованої на агресії, неприйнятті іншого, ворожнечі і ренесансної – гуманістичної, яка утверджує рівність людей, їхнє право на вільний вибір життєвого шляху до щастя. Осудом ворожнечі, що побудована на ворожнечі звучать слова князя Верони в епілозі трагедії та примирення двох сімей над тілами Ромео та Джульєтти. ( прочитати, проаналізувати).

- у чому гуманістичний сенс трагедії?

ІІІ . Підсумок уроку.

Тема жертовної любові Ромео і Джульєтти не залишила байдужими представників образотворчого мистецтва. Знаменитий художник Де Лакруа намалював картину «Ромео в склепі Джульєтти», Джон Ватерхауз - «Джульєтта», серія робіт Франческа Айецо.

Відома знаменита скульптура Родена «Ромео і Джульєтта», П. І.Чайковський в 1869 році створив увертюру-фантазію «Ромео і Джульєтта». Високу оцінку дав трагедії Шекспіра А.С.Пушкін : «В ній відбилася Італія, з її кліматом, пристрастями, святами, млістю, сонетами, з її розкішною мовою, наповненою блиском і дотепністю».

У Вероні на кладовищі і в наші дні показують гробницю Джульєтти. Скептики стверджують, що це містика, що не було ні Ромео, ні Джульєтти, що їх трагедія -видумка поетів, що гробниця зведений усього лише заради задоволення патріотичних амбіцій городян. Але численні туристи не можуть не покласти квіти на могилу милих серцю героїв.

Для нас імена Ромео і Джульєтти - це символ відданої і піднесеної любові.

Вони пішли в пітьму

Але не зник їх слід.

2. Написання сенкану «Ромео і Джульєтта» ( група А)

3. Перевірка знання тексту трагедії

Тест для групи Б.

1) У чому полягала причина туги Ромео?

а) У коханні до Джульєтти; б) у коханні до Розаліни; в) у ворожнечі двох сімей.

2) За кого батьки хотять видати заміж Джульєтту?

а) За Тібальта; б) за Бенволіо; в) за Паріса.

3) Як познайомилися Ромео і Джульєтта?

а) На балу у Капулетті; б) на святі у Монтеккі; в) на площі у Вероні.

4) У поєдинку на вулиці Верони був смертельно поранений:

а) Ромео; б) Меркуціо; в) Тібальт.

5) Чому загинув Тібальт?

а) Був заколотий Ромео; б) помер від чуми; в) був убитий Бенволіо.

6) Як Ромео був покараний князем?

а) Посаджений під домашній арешт; б) посаджений до в’язниці; в) висланий із міста.

7) Що радить Ромео брат Лоренцо?

а) Розкрити таємницю шлюбу з Джульєттою; б) перечекати у Мантуї; в) поїхати з міста.

8) Що вирішує зробити Джульєтта, щоб не одружуватися з Парісом?

а) Утекти з міста; б) випити «отруту»; в) кинутися з башти.

9) Чому Ромео отруївся?

а) Дізнався про «смерть» Джульєтти; б) життя не мало сенсу для нього; в) був винен у смерті інших людей.

10) Що було причиною смерті Ромео та Джульєтти?

а) Примхи долі; б) ворожнеча Монтеккі та Капулетті; в) сильне взаємне кохання.

11) Як ведуть себе Монтеккі та Капулетті, дізнавшись про смерть дітей?

а) Примиряються; б) ворогують ще сильніше; в) не звертають уваги один на одного.

12) Що стане пам’яткою про кохання Ромео та Джульєтти у Вероні?

а) Трагедія про їхню любов; б) пам’ятники із золота; в) любов їхні батьків.

IV. Домашнє завдання

Вивчити літературознавчі поняття, перечитати трагедію, дібрати цитати до образів Ромео та Джульєтти. Творчі завдання: підготувати повідомлення «Ромео та Джульєтта в живописі… музиці… кінематографі»; підготувати виразне інсценізоване читання улюблених монологів трагедії.

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Схожі матеріали