і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Традиційні та інноваційні прийоми навчання дітей гарному письму

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №VE946371
За публікацію цієї методичної розробки Блискун Неля Іванівна отримав(ла) свідоцтво №VE946371
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Відділ освіти Кобеляцької райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

Світлогірська загальноосвітня школаІ-ІІІ ступенів

імені Антона Петровича Біленка

ТРАДИЦІЙНІ ТА ІННОВАЦІЙНІ ПРИЙОМИ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ГАРНОМУ ПИСЬМУ

с.Світлогірське

2018

Відділ освіти Кобеляцької райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

Світлогірська загальноосвітня школаІ-ІІІ ступенів

імені Антона Петровича Біленка

ТРАДИЦІЙНІ ТА ІННОВАЦІЙНІ ПРИЙОМИ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ГАРНОМУ ПИСЬМУ

с.Світлогірське

2018 рік

Схвалено методичною радою

Світлогірської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Антона Петровича Біленка

Протокол № 3 від 08.01.2018 рік

Автор :

Блискун Н.І. – учитель початкових класів,

спеціаліст вищої категорії Світлогірської

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

імені Антона Петровича Біленка

Рецензенти:

Ялова А.С. – директор Світлогірської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів

імені Антона Петровича Біленка

Соколенко А.В. – голова методичного обєднання вчителів

початкових класів Світлогірської

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

імені Антона Петровича Біленка

У посібнику містяться вправи та завдання, які сприяють виробленню навичок каліграфічного письма. Рекомендовано для вчителів початкових класів та батьків

ЗМІСТ

Вступ………………………………………………………

1. Підвалини красивого письма від 3 місяців до

5 років

Ігри з пальчиками, які супроводжуються віршиками і потічками…

Пальчикова гімнастика……………………………………………….

Ігри та дії з іграшками та предметами………………………………

Образотворча діяльність……………………………………………….

Ігри з піском…………………………………………………………..

Ігри з манкою………………………………………………………..

Насіннєва терапія…………………………………………………….

Самомасаж кистей і пальців рук……………………………………

Десять кроків до письма…………………………………………….

2.Компенсаторно-нейтралізуючі прийоми здоров’язберігаючих освітніх техногії

Пальчикова гімнастика……………………………………………..

Фізкультхвилинки………………………………………………….

3.Каліграфія у початкових класах: творче використання спадщини педагогів-новаторів

4. Методична копілка «А мені допомагають…»

Штриховка як засіб тренування руки дитини…………………….

Цікавинки на уроках письма………………………………………

Алгоритми на письмі……………………………………………..

Гігієна письма……………………………………………………..

5.Література………………………………………….

ВСТУП

В наш час проблема вироблення навички каліграфічного письма набуває все більшої актуальності. Сучасному суспільству потрібна всебічно розвинена особистість. Але поряд із умінням інтелектуально мислити, володіти необхідними видами діяльності, які спрямовані на вирішення нагальних проблем суспільства, це повинна бути особистість, яка володіє формами усного і писемного молення. На ранніх етапах його формування велике значення належить виробленню навички каліграфічного письма. Ця проблема залишається актуальною і сьогодні, бо неохайне письмо веде до орфографічної неграмотності, воно займає багато часу у того, хто пише і перевіряє написане, по неохайному письму про дитину складається враження як про безграмотну. Ця проблема є актуальною ще й тому, що з появою комп’ютерів учні менше часу приділяють письму і каліграфічні навички з часом втрачаються. Також однією з причин низької якості каліграфічного письма є наявність у класі великої кількості дітей з тимчасовою затримкою в психічному і фізичному розвитку. Дослідження, які були проведені спеціалістами різного профілю (психоневрологи, невропатологи, педіатри, педагоги, дефектологи, психологи, логопеди) в різних регіонах нашої країни, показали, що в 50 % випадків невстигання було пов’язане з затримкою психічного розвитку, в 24 % - з порушенням поведінки (синдром рухомої розгальмованості) і тільки в 4 % - з розумовою відсталістю і з загальною недорозвиненістю мови. В інших випадках відмічалась загальна (соматична) ослабленість порушення слуху, зору.
Я вважаю, що формування навичок красивого, правильного каліграфічного письма - це одна з основних проблем початкової школи, бо почерк - це душа людини, її обличчя. Зробимо так, щоб і душа, і помисли, і почерк були красивими, а це буде насолода для інших — читачів, бо ще, на жаль, часто зустрічаються в шкільній практиці учні з поганими почерками і це насамперед провина вчителя початкових класів, який не зумів прищепити любові до письма. Адже написане з любов'ю і читається з любов'ю.

Щоб навчання каліграфічного письма було успішним, систематичним і послідовним, слід домагатися правильного написання букв під час виконання будь-яких письмових робіт. "Учнівські зошити — дзеркало всієї виховної роботи", - писав В.Сухомлинський. Молодому вчителеві він радив: "Побачите гарне, чітке, грамотне письмо переважної більшості дітей — це вже прямий орієнтир: у даному класі можна навчитися багато чого... Зошити - це результат усього педагогічного процесу" і одночасно реалізація всіх навичок, які сформувалися в процесі навчання грамоти.

Розділ І. ПІДВАЛИНИ КРАСИВОГО ПИСЬМА

ВІД 2 МІСЯЦІВ ДО 5 РОКІВ

Дослідженнями вчених встановлено, що від ступеня сформованості, тонких рухів пальців рук в прямій залежності знаходиться рівень розвитку мовлення дітей як усного так іписемного. Тому тренування рухів пальців рук є важливим фактором, який стимулює мовленнєвий розвиток дитини, сприяє покращенню артикуляційної моторики, підготовці кисті руки до письма і, що не менш важливо, є могутнім засобом, який підвищує працездатність кори головного мозку.

Тримісячні малюки, які виконують вправи з розвитку пальців, починають говорити раніше й краще від тих дітей, з якими не займалися. Такі вправи необхідні всім дітям, особливо тим, хто погано читає, бо в них, як правило, не розвинуті, малорухомі пальці, особливо мізинець та безіменний, недостатня швидкість аналітико-синтетичних процесів, координація рухів.

У дошкільному віці слід виконувати з дітками такі види роботи, що сприяють розвитку дрібних м’язів пальців і кистей рук:

1) ігри з пальчиками, які супроводжуються віршиками і потішками;

2) спеціальні вправи без мовленнєвого супроводу, об’єднані в комплекс гімнастики для розвитку дрібної моторики рук, так звана пальчикова гімнастика;

3) ігри та дії з іграшками і предметами;

4) образотворча діяльність.

Ігри з пальчиками, які супроводжуються віршиками і потішками

«Сидить білка...»

Сидить білка і на втіху
Продає усім горіхи:
Лисичці-сестричці,
Горобцю, синичці,
Ведмедю товстопятому,
Зайчику вухатому.

Дорослий і дитина за допомогою лівої руки загинають по черзі пальці правої руки, починаючи з великого пальця.

«Дружба»

Дружать хлопчики й дівчатка на землі,
(пальці рук зєднані в "замок").
А ми передружимо пальчики малі.
(ритмічне торкання однойменних пальців обох рук).
Раз, два, три, чотири, пять
(почергове торкання однойменних пальців, починаючи з мізинців),
Знову станем рахувать.
Раз, два, три, четири, пять.
Ми скінчили рахувать.
(руки вниз, потрясти кистями рук).

«Терем і ворота»

На поляні – теремок ("дім"),
На воротах – замок ("ворота").
Ми ворота відчиняємо (долоні розгортаємо паралельно одна до одної),
І у терем поспішаємо. ("дім").

«Із сніжку оладки»

Ой, ладусі, ладки, ладки!

Із сніжку у нас оладки.

Прийде сонце – добрий гість

І оладки всі поїсть.

( Плескання долоньками маленької дитини )

«Побіжу під дощик я»

Загриміло – блиснуло

Вдалині, (тримаючи дитину на руках постукуємо кулачками по ніжках)

Покотились крапельки

По вікні. (прогладжування- імітація стікання

крапель по ніжках)

З ринви вже вихлюпує

Водограй. ( колові рухи по долоньках дитини)

Побіжу під дощик я…

До-га-ня-яй! ( плескання в долоньки).

«Сорока-ворона»

Сорока-ворона Бо цей буцман

На припічку сиділа, Дров не носив,

Діткам кашку варила. Діжі не місив,

- Цьому дам, цьому дам, Хати не топив,

Цьому дам і цьому дам; Діток гуляти не водив - А цьому не дам, Справжній лежень.

( Колові рухи по долоньці дитини, почергове загинання пальчиків руки, починаючи з мізинця)

«Ладі-ладусі»

Ладі ладусі, Бражку.

А де були? А що на закуску?

– В бабусі. – Хліб та капустку.

А що їли? Гай, гай на бабину хату

– Кашку. Калачі їсти!

А що пили?

( Плескання долоньками дитини, на останню фразу піднімання руку гору і притуляння долоньками до голівки).

«Наш хлопчик»

Оцей пальчик – наш дідусь,

Оцей пальчик – баба,

Оцей пальчик – наш татусь,

Оцей пальчик – мама,

Оцей пальчик – хлопчик наш,

А звуть його Юрась.

( Пальчики зжаті у кулачок. Розгинаємо пальчики, починаючи з великого, і постукуємо по подушечках пальчиків дитини).

«Пальчик-пальчик»

–Пальчик, пальчик, Борщ варив,

Де ти був? З цим я кашки

–Я з цим братом Скуштував,

В ліс ходив, А з найбільшим

А з цим братом Заспівав, заспівав

( Пальчики зжаті у кулачок. Розгинаємо пальчики, починаючи з мізинця, і постукуємо по фалангах пальчиків дитини).

«Печу, печу хлібчик»

Печу, печу хлібчик

Діткам на обідчик:

Меншому – менший,

Старшому – більший, -

Шусть у піч, шусть у піч!

( Плескання долоньками дитини, на останню фразу імітація саджання хліба до печі).

«Калачі»

Я печу, печу, печу ( плескання в долоньки )

Дітям всім по калачу,

Зверху маком потрушу, (імітація притрушування )

В піч гарячу посаджу, (імітація саджання хліба до печі).

Випікайтесь, калачі,

У натопленій печі!

Буду Юру, буду Нату ( плескання в долоньки )

Калачами частувати!

Пальчикова гімнастика

І. Вправи для пальчикової гімнастики (виконуються сидячи чи стоячи)

1. Стискання пальців в кулак і розтиснення (по 20 разів):

а) долонями вгору;

б) долонями вниз;

в) обох рук одночасно;

г) правої і лівої по черзі.

Виконується з силою, в стиснутому положенні, фіксується 2-3 секунди.

2. Обертання кистями рук (по 10 разів):

а) в правий, потім лівий бік;

б) всередину (обома кистями);

в) назовні.

Можна виконувати вправи з положення «руки в сторони».

3. Вигинання кистей рук (по 10-15 разів):

а) одночасно;

б) правою, лівою по черзі.

4. Прогинання кистей рук (по 10-15 разів):

а) одночасно;

б) правою, лівою по черзі.

5. Чергування прогинання і вигинання.

6. Зіткнення подушечок пальців — «Пальчики вітаються» (по 10-15 разів):

а) пальці правої руки — з великим пальцем правої руки;

б) пальці лівої руки — з великим пальцем лівої руки;

в) те ж саме одночасно двома руками.

г) пальці правої руки — з відповідними пальцями лівої.

Сила натискання подушечок пальців і темп виконання збільшуються.

7. «Щиглики» (по 10 разів).

8. «Кігтики» — сильне напівзгинання і розгинання пальців (по 10-20 разів).

9. Згинання і розгинання пальців в кулак по черзі (по 10 разів):

а) правої руки;

б) лівої руки-спочатку починаючи з великого, потім починаючи з мізинця

в) обох рук одночасно.

10. «Ножиці» — розведення пальців в сторони (по 10 разів):

а) правої, потім лівої руки;

б) обох рук одночасно;

в) з’єднавши долоні разом.

11. Вправа «Замок» — долоні разом, пальці переплетені (по 10-20 разів):

а) стискання долонь з силою;

б) обертання (поворот вправо-вліво);

в) нахили вправо-вліво — згинання і розгинання в променезап’ясткових суглобах;

г) розгортання долонь назовні і вивертання в зворотну сторону, не розчіплюючи переплетених пальців.

д) «Сонячні промені» — руки в «замку» підняті догори, долоні міцно стиснуті, пальці з силою розгинаються і стискаються знову.

12. Вправи зі зімкнутими долонями (по 5-10 разів):

а) зімкнуті долоні перед грудьми нахиляються вправо-вліво;

б) рух зімкнутими долонями перед грудьми вперед-назад;

в) зімкнуті долоні витягнуті вперед —розведення кистей в сторони, не розмикаючи зап’ястків;

г) зімкнуті долоні підняті догори — розведення кистей, не розмикаючи зап’ястків — «Квітка».

13. «Ліхтарики» — обертання вільними кистями рук (по 10 разів).

14. Струшування розслабленими кистями:

а) руки догори;

б) руки в сторони;

в) руки зігнуті в ліктях, кисті спущені вниз.

ІІ. Вправи для пальчикової гімнастики

(виконуються сидячи за столом)

1. Вільне поплескування кистями по столу почергово і одночасно.

2. Вільне постукування по столу пальцями обох рук, правої і лівої руки почергово.

3. Почергове піднімання пальців (кисті рук лежать на столі):

а) правої руки;

б) лівої руки;

в) обох рук разом.

4. Імітація гри на піаніно.

5. Розведення пальців і зведення разом (долоні на столі).

6. «Бігають чоловічки» — вказівний і середній пальці правої, потім лівої, а після цього двох рук разом бігають по столу вперед і назад.

7.  «Футбол» — забивання кульок, олівців одним, двома і т. д. пальцями.

ІІІ. Цікаві вправи для пальчиків

ільце"

  • кінчик великого пальця правої руки по черзі торкається кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців і мізинця;

  • цю ж вправу виконати пальцями лівої руки;

  • одночасне виконання рухів пальцями правої і лівої руки;

"Оса"

  • випрямити вказівний палець правої ( лівої ) руки і крутити ним.

"Хлопчик"

  • вказівний і середній пальці (лівої, правої рук)ігають" по столу.

"Коза"

  • витягти вказівний палець і мізинець правої ( лівої ) руки;

  • виконати цю вправу одночасно пальцями обох рук.

куляри"

  • утворити два кільця із великого і вказівного пальців обох рук, зєднати їх.

"Зайчик"

  • витягти вгору вказівний і середній пальці правої ( лівої ) руки, а кінчики безіменного пальця і мізинця зєднати з кінчиком великого пальця.

"Дерева"

  • підняти руки долонями до себе, широко розставивши пальці.

"Діжечка з водою"

  • зігнути пальці лівої руки в кулак, залишивши вгорі отвір.

"Мисочка"

  • пальці обох рук злегка зігнути і прикласти долонями одну до одної.

"Дах"

  • з’єднати під кутом кінчики пальців правої і лівої рук;

"Магазин"

  • руки в тому ж положені, що і в попередній вправі, тільки вказівні пальці розмістити горизонтально перед дахом.

"Квітка"

  • руки тримати вертикально вгору, долоні притиснути, а потім трішки розвести, заокругливши пальці.

оріння рослин"

  • притиснути руки тильною стороною одну до другої, опустити пальці вниз.

Ігри та дії з іграшками і предметами

  • розкладання зерен, жолудів;

  • складання різних плоских фігур із сірників або паличок ( від простих геометричних фігур до більш складних : ракета, дім, собака і т.д.); викладання малюнків, букв; складання колодязя;

  • нанизування намистин, кілець, гудзиків на нитку;

  • шиття шнурком (можна використовувати саморобні засоби: в картоні проробити дірочки хаотично або придумати візерунок, а дитина може пропускати шнурок через ці дірки, «шити»);

  • виготовлення виробів за допомогою рваної аплікації;

  • одночасне складання лівою і правою рукою в коробку гудзиків;

  • ігри з мозаїкою, дрібним будівельним матеріалом, конструктором;

  • застібання і розстібання гудзиків, кнопок, гачків;

  • зав'язування і розв'язування стрічок, шнурків, вузликів на мотузці;

  • загвинчування і розгвинчування кришок банок і пляшечок.


    Образотворча діяльність

  • ліплення з пластиліну та глини, солоного тіста;

  • розмальовування малюнків;

  • обведення контурів, малювання по трафарету букв, геометричних фігур;

  • штриховка фігур та малюнків;

  • малювання олівцями і фарбами;

  • різноманітна робота з ножицями;

  • малювання по крапочках, пунктирних лініях;

  • вироби з природного матеріалу.

Ігри з піском

Виділяють такі види ігор на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук у пісочниці:

- «Відбитки наших рук»:

✓ на рівній поверхні піску дорослий та дитина по черзі роблять відбитки своїх рук (зовнішньої та внутрішньої поверхні долоні);

✓ створюються різноманітні спільні візерунки (усією поверхнею долоні, ребрами долоні, кулачками, окремими пальчиками тощо);

✓ можна поділитися відчуттями, що виникають при роботі з піском;

✓ рухові вправи у піску: «ковзання» долонями або ребрами (як змія, машина тощо), зигзагоподібні або кругові рухи;

✓ створення малюнків у піску: «волошка», «сонечко», «дощик», «трава» тощо;

✓ ходіння по поверхні піску пальчиками: по черзі, одночасно, одним тощо;

✓ «загадкові сліди»: групувати по два, по три, по чотири пальчики та створювати відбитки слідів різних тварин;

✓ вправа «гра па пісочному роялі» — імітація гри на піаніно.

- «Що заховано у піску?»:

✓ дорослий та дитина занурюють руки у сухий пісок, спостерігають, як при цьому змінюється рельєф піску;

✓ звільняють руки від піску без різких рухів: рухаються лише пальчики або здуваються піщинки;

- гра «Міна» (рука одного гравця перетворюється у міну, вона знаходиться у піску у будь-якому положенні; її треба обережно відкопати, не доторкуючись до неї);

Ігри з манкою

Ігри з манкою дають такий ефект:

  • розвивають тактильно-кінетичну чутливість і дрібну моторику рук;

  • знімають м'язову напругу;

  • допомагають малюку відчувати себе захищеним у комфортному для нього середовищі;

  • допомагають у вивченні букв, засвоєнні навичок читання і письма.

Можна писати слова на манці друкованими та писаними буквами, спочатку пальчиком, потім паличкою, тримаючи її як ручку. Манка дозволяє довше зберегти працездатність дитини. Помилки на манці виправити простіше, ніж на папері. Це дає можливість дитині відчувати себе впевненішою, успішнішою.

Вправа "Незвичайні сліди"

"Йдуть ведмежата" - дитина кулачками і долонями з силою надавлює на манку.

"Стрибають зайці" - кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні манки, рухаючись в різних напрямках.

"Повзуть змійки" - дитина розслабленими / напруженими пальцями рук робить поверхню манки хвилястою (у різних напрямках).

"Біжать жучки-павучки" - дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки в манку, зустрічаючись під манкою руками один з одним - "жучки вітаються").

Насіннєва терапія

Насіння можна використовувати для масажу кистей рук і стоп як стимулятори - масажери, і для прикріплення до відповідних точок і зон у вигляді аплікації, як «біологічно активний магніт», який випромінює в процесі життєдіяльності біологічні хвилі.
Як масажери можна використовувати горіхи, шишки, плоди каштана або дерев'яну качалку, випиляну з сосни, дуба, берези, буку. Можна покатати між долонями, наприклад, картоплю, моркву, яблуко або між пальців горошину, лісовий горішок.

При виборі насіння і зерен потрібно орієнтуватися не тільки на їх форму, але і враховувати колір: для розвитку дрібної моторики рук дитини використовується жовте насіння (кукурудза, горох).

Самомасаж кистей і пальців рук

1. Надавлювання міцно стиснутими чотирма пальцями однієї руки на основу великого пальця, середину долоні, основу пальців другої руки.

2.  Розтирання долонь шестигранним олівцем з поступовим збільшенням зусиль.

3.  Розтирання долонь рухами вгору-вниз.

4.  Розтирання бокових поверхонь зчеплених пальців.

5.  Розминання, потім розтирання кожного пальця вздовж, потім впоперек.

6.  Волоський горіх покласти між долонями, робити кругові рухи, поступово збільшуючи натиск і темп. Можна виконувати вправу з двома горіхами, перекочуючи один через інший, однією рукою, потім другою.

7. Розминання кисті правої руки пальцями лівої і навпаки, потім почергове розтирання.

Перераховані вправи приносять потрійну користь дитині: по-перше, розвивають її руки, готуючи до оволодіння письмом, по-друге, формують у неї художній смак, що корисно в будь-якому віці, стимулюють розвиток мовлення, просторового, наочно-дієвого мислення, довільної і мимовільної уваги, слухового та зорового сприйняття, швидкість реакції й емоційну виразність, здатність до зосередження, розширюють кругозір і словниковий запас дітей, дають початкові математичні уявлення та екологічні знання, збагачують знання дітей про власне тіло, створюють позитивний емоційний стан, виховують впевненість у собі, і, по-третє, дитячі фізіологи стверджують, що добре розвинена кисть руки «потягне» за собою розвиток інтелекту.

Десять кроків до письма

На допомогу батькам система вправ для дітей 5-6 років завдяки якій у майбутнього першокласника поступово сформуються необхідні для письма навички і, прийшовши до школи, він без особливих труднощів виконуватиме завдання у прописах.

          Крок 1. Учимо дитину правильно сидіти

Ще до того, як дитина почне оволодівати навичками письма, необхідно привчити її правильно сидіти. Бо неправильна поза не лише нашкодить зору і поставі дитини, а й перешкоджатиме формуванню у неї правильних рухів, необхідних для письма. Тож не сподівайтеся, що дитина, сидячи у неправильній позі за столом, швидко навчиться писати. Виправити ж неправильну позу, коли малюк вже звикне до неї, не просто важко, а практично неможливо.

Тому необхідно одразу ж привчати дошкільника дотримуватися таких нескладних правил:

Ø     сидіти прямо;

Ø     спиратися на спинку стільця;

Ø     не спиратися грудьми на стіл;

Ø    ноги тримати прямо, з упором на підлогу або підставку (якщо стілець занадто високий);

Ø     тулуб і голову тримати рівно;

Ø     обидві руки — на столі, при цьому лікті виступають за край столу;

Ø     світло при роботі падає зліва (у шульг — справа).

 

 

Крок 2. Учимо дитину правильно розміщувати зошит і тримати ручку

 

Від розміщування зошита на столі та уміння правильно тримати ручку залежить не лише почерк, а й постава дитини. Тому допоки цей етап не буде твердо засвоєний, не варто переходити до наступного. Зауважте, праворукі й ліворукі діти мають по-різному розміщувати зошит на столі і тримати ручку.

Поради для праворукої дитини:

•    зошит слід трохи нахилити вправо, щоб його нижній лівий край був на рівні середини грудей. Таке положення зошита дасть змогу вільніше пересувати руку вздовж рядка;

•  зошит спочатку потрібно підтримувати лівою рукою знизу, а коли сторінку буде майже заповнено — зверху;

•     ручку слід класти на лівий бік середнього пальця. Вказівним пальцем потрібно притримувати ручку згори, великим — з лівого боку. Усі три пальці мають бути злегка зігнуті. Вказівний палець не повинен прогинатися. Рука під час письма має спиратися на верхній суглоб загнутого всередину мізинця. Вказівний палець слід тримати на відстані 2 см від кінчика стержня.

Поради для ліворукої дитини:

•   зошит слід розмістити ближче до лівої руки і трохи нахилити вправо;

•   ручку потрібно брати трохи вище — на відстані 3—4 см від кінчика стержня. Вказівний палець потрібно практично не прогинати. Ручку слід класти плоскіше вздовж великого пальця. Кута між ручкою і кистю практично не повинно бути.

Крок 3. Учимо дитину малювати прямі лінії

У 5—6 років, коли починається підготовка до письма, у дітей ще не сформовано поняття «вгору» і «вниз», «справа» і «зліва», «посередині». Зчаста, навіть прийшовши до першого класу, діти просто не розуміють, що має на увазі вчитель, кажучи, наприклад: «Заокруглюємо донизу і вліво».

Тож спочатку дитина має освоїти поняття «вгору», «вниз», «справа», «зліва», «посередині» у грі, без графічних рухів. Коли вона зрозуміє, чого від неї хочуть, слід запропонувати їй з'єднати точки за стрілочками у заданому напрямку: «вгору», «вниз», «вправо», «вліво».

Увага! Необхідно домагатися, щоб рух дійсно починався і закінчувався у заданій точці.

Дошкільник має навчитися розрізняти, розуміти і відчувати, що його рука дійсно може вільно рухатися у різних напрямках.

Крок 4. Учимо дитину малювати паралельні лінії

Непаралельність штрихів — найчастіше порушення почерку. До того ж зазвичай діти не розуміють, чому вони пишуть негарно, а дорослі не можуть їм цього пояснити. Домагатися паралельності за допомогою трафаретів і косих лінійок безглуздо, бо коли дитина перейде до роботи на аркуші без розлініювання, потрібно буде освоювати навичку наново. Ліпше відпрацювати її на дописьмовому етапі.

Для цього поясніть дитині, що таке паралельні лінії. Найпростіше визначення — рівні лінії на однаковій відстані одна від одної.

Поясніть і покажіть, що всі вертикальні і навскісні штрихи потрібно писати тільки зверху вниз, а горизонтальні — тільки зліва направо.

Найефективніший спосіб тренування — штрихування.

Увага! Для роботи обирайте невеликі малюнки, щоб штрихові лінії не були занадто довгими. Важливо не багато штрихувати, а робити все правильно.

Крок 5. Учимо дитину малювати півовали

Півовали — складова частина як друкованих, так і письмових букв. Малювати ці елементи дитині досить складно, оскільки потрібно враховувати:

•   орієнтування у просторі;

•   співвідношення висоти і ширини.

При виконанні таких фігур необхідно звертати увагу на положення руки: кисть має спиратися лише на мізинець.

Крок 6. Учимо дитину малювати круги і овали

Щоб круг або овал не перетворювалися на карлючки, необхідно витримати чітку траєкторію руху, що для дитини 6 — 7 років досить складно.

Тож для тренування навички корисно «розкручувати» і «закручувати» спіралі.

Щоб побачити і чітко зрозуміти, чим відрізняються круг і овал, корисно малювати ці фігури поруч і порівнювати.

Крок 7. Учимо дитину малювати зигзаги і прямі

Нерідко дитина непогано оволодіває написанням окремих букв, але при спробі написати слово перші декілька букв зазвичай правильні, а от наступні стають меншими, змінюється нахил, пропорції. Це відбувається через те, що дитина не вміє вільно рухати руку вздовж рядка, напружує її, жорстко спирається на мізинець або на всю руку.

Щоб цього не сталося, треба на попередньому етапі навчити дитину вільно рухати руку вздовж рядка. Для цього варто обирати великі графічні елементи:«хвилі», «хмари», «дороги з гірками». Спочатку слід запропонувати дитині «проїхати широкою дорогою», потім — «вузькою стежиною». Потрібнорозпочинати з пунктирних ліній, а коли вони почнуть виходити, можна вчити дитину виконувати суцільні лінії, не відриваючи руки.

 

Крок 8. Учимо дитину розрізняти та писати елементидрукованих букв

Ознайомлення дитини з алфавітом рекомендуємопоєднувати з аналізом елементів букв та їхніх з'єднань, конструюванням букв із сірників або з інших матеріалів.

На цьому етапі дитині необхідно зрозуміти, що таке робочий рядок, його нижня і верхня межа, серединна лінія. Написати навіть найпростіші і добре відпрацьовані елементи друкованих букв у робочому рядку — нове й досить не просте завдання для 6—7-річної дитини.

Під час цієї роботи діти усвідомлюють, що «палички» і «кружечки», які вони пишуть, — це елементи букв. Оволодівши конструюванням друкованих букв, засвоївши спосіб їх розміщення у рядку, дитина легко вчиться робити те саме і з письмовими буквами.

Крок 9. Учимо дитину писати друковані букви

Коли восьмий крок засвоєно, дитині нескладно навчитися писати друковані букви у рядку. Щоб закріпити зоровий образ букви і уникнути механічного копіювання, корисно виконувати завдання типу «допиши букву». Точки початку руху і стрілки допомагають сформувати правильну траєкторію рухів при письмі.

Крім того, при виконанні таких завдань:

•   закріплюється зоровий образ букви;

•   удосконалюється система рухової координації;

•  відпрацьовується уміння чітко виконувати інструкцію, визначати послідовність дій.

Крок 10. Учимо дитину писати елементи письмових букв

Фактично, дев'ятий крок завершує дошкільний етап підготовки до письма. Наступний, десятий крок варто починати опановувати тільки у школі. Його побудовано так само, як і попередні: на основі усвідомленого виконання графічних рухів, подальшого вдосконалення зорово-просторового сприйняття, зорово-моторної координації, здатності до аналізу і синтезу, довільної регуляції уваги і організації діяльності. 

Розділ ІІ. КОМПЕНСАТОРНО-НЕЙТРАЛІЗУЮЧІ ПРИЙОМИ ЗДОРОВЯЗБЕРІГАЮЧИХ

ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ

Важливим показником готовності дитини до школи є розвиток дрібної моторики пальців. Уміння робити точні рухи кистю і пальцями руки має велике значення для оволодіння письмом. Тому до моменту надходження дитини до школи і в процесі навчання його письма вчитель повинен створювати умови для розвитку дрібних м'язів руки.

Гарними помічниками для того, щоб підготувати руку дитини до письма, запобігти втомі, відновити працездатність дитини, знизити статичні навантаження, підвищити емоційний тонус, викликати відчуття задоволення, радості є пальчикові ігри, фізпаузи, дихальна, коригуюча, пальчикова гімнастика, ігрові вправи на релаксацію, масаж.

Пальчикова гімнастика

І.Вправи –розминки :

1.”Пальчики вітаються”

Пальчиками лівої руки доторкнутися до пальчиків правої і промовити : “Добрий день, братику , добрий день “.

2. “Пальчики –комахи “

Пальчики показують , як бігають “мурашки” ( з однієї руки на іншу).

Коник-Стрибунець : пальчики стрибають по ніжках .

Пташки летять : рухи пальчиками вгору , вниз.

Сонечко грає промінчиками : рухи пальчиками .

3. Гімнастика “ Щоб пальчики були слухняними “.

Вправи : долоня-кулак-ребро

кільце-ланцюг-щіпка

коза рогата-корова бодата

Вправи в повітрі (взяти ручку , зігнути руку в лікті і поставити на парту ):

─ “курочка п’є воду” : нахили кисті вниз і повернення у вихідне по-ложення ;

─ фарбуємо пензликом ─ паркан ( рухи вгору –вниз ) ─ дах (рухи зліва-направо).

─ “малюємо граблі” : рухи , що імітують зубці .

ІІ.Вправи , що вимагають короткочасних швидкісно-си-лових напружень

  1. 1.Сильно стиснути руки в кулачки .

2. Розправити пальці і сильно “розтягнути” їх, напруживши м’язи .

3. Розслабити м’язи і вільно струснути кистями рук .

  1. 1. Стулити долоні .

2. Запропонувати пальчикам “ привітатися” один з одним , відводячи їх у сторону.

  1. 1. Покласти руки на парту долонями вниз .

2. Схрестити руки , стиснувши в кулачки .

ІІІ. Вправи для формування каліграфії

а) Долоні лежать на парті. По одному підняти пальці правої руки, потім лівої. Повторити у зворотному порядку .

б) Долоні лежать на парті. Піднімати пальці обох рук

одночасно , починаючи з мізинців.

в) Ручку тримають вказівним і середнім пальцями . Змикання і розмикання пальців по черзі. Ручка не повинна торкатися великого пальця.

г) Однією рукою зібрати в кулак олівці, беручи їх по одному

( 10-15 шт.). Потім покласти олівці по одному на стіл .

д) Тримаючи ручку другими фалангами вказівного і середнього пальців, робити “ кроки” по столу .

е) Повороти ручки в вертикальній площині: тримаємо ручку вказівним і середнім пальцями за один кінець, повертаючи, вкладаємо протилежний кінець в ліву руку і т. д. Долоні над партою лікті звисають. Поставивши лікті на парту, повертаємо ручку у горизонтальній площині.

є) Діти уявляють, що тримають в долонях м’ячик ( великий, середній, маленький) роблять рухи, імітуючи повертання м’ячика в різні боки.

ІV. Вправи для розвитку пальців

а) поставити лікті на парту, обертати кисті рук в різних напрямах;

б) витянути руки, скласти разом долоні, розводити їх у сторони;

в) поставити лікті на парту, скласти разом долоні, зводити і розводити складені разом пальці;

г) випрямити долоню, вказівним пальцем однієї руки натиснути на першу фалангу пальців другої руки;

д) повільно й плавно стискувати в кулак пальці витягнутих рук, поступово збільшуючи темп до максимального, а потім знову зменшуючи його;

е) постукування по парті зігнутими пальцями обох рук ─ спочатку разом, потім кожним пальцем окремо;

є) почергове згинання пальців однієї руки вказівним пальцем другої;

ж) витягнути руки, легко потрусити ними, розім’яти кисть однієї руки пальцями іншої .

V. Вправи для розслаблення кисті руки

  1. Коливання ручки між пальцями поперемінно ─ великим і вказівним; великим і середнім;

  2. Пересування пальців по ручці шляхом хапання її трьома пальцями ─ великим, вказівним, середнім;

  3. Качання ручки між долонями обох рук, в одній руці;

  4. Повертання ручки в різні її положення трьома пальцями однієї руки під лічбу.

VI.Вправи

1.Стисніть руки долонями всередину і витягніть їх уперед . Розведіть кисті рук у сторони.

2.Стисніть пальці по одному в кулак .

3.Витягніть руки перед грудьми . Пальці правої руки стисніть в кулак. Розтуліть пальці правої руки і одночасно стисніть у кулак пальці лівої руки.

Міняйте положення рук.

4.Долоні разом , пальці переплетені . Поперемінно згинайте і розгинайте пальці.

5.Руки з розведеними пальцями покладіть на парту . Почергово постукайте по кришці то однїєю, то другою рукою.

6.Розтискання та стискання пальців у кулачках .

7.Стряхування кистей .

8.В. п. ─ пальці у кулачках , кругові оберти кулачків .

9.В.п. ─ пальці з’єднанні «замочком». Кругові обертання «замочка» на 4 рахунки вправо .

10.В.п.─ руки перед собою, пальці сплетені. Імітація плавного руху хвиль.

11.Вправа «Птахи» ─ імітація рухів лебедів , голубів.

12.Вправа «Музиканти» імітація гри на музичних інструментах .

Фізкультхвилинки

Пальчикові ігри

ТУПОТІЛКА

Туп-туп-туп! Там і тут.

До садочка діти йдуть.

Не біжать, не кричать,

Лиш ніжками тупотять.

(Потупотіли ногами в такт вірша )

Хто тихенько іде , той ніколи не впаде .

( «Потупотіли» вказівними пальчиками по столу)

А хто дуже побіжить

Може носика набить.

(«Потупотіли» долонями по столу )

РИБКА

Рибки весело плескались

В чистій свіженькій воді .

(Руки над столом,долоні вниз. Торкнутися кожним пальчиком столу )

То зіжмуться, розіжмуться, (Стиснути в кулачки)

То зариються на дні . (Струснути кистями рук).

СОНЕЧКО

Прилетіло сонечко.

(Поставити руки на парту долонями від себе . Загинати по черзі пальчики )

На мою долонечку ─ (Показати долоні , потягнути)

Крильця червоненькі ( Повторити першу вправу )

Цяточки чорненькі . (Натиснути кожним пальчиком на парту )

По всіх пальчиках ходило, («Походити» пальчиками по парті)

З мізинчика полетіло. (Показати мізинчики )

ЛІЧИЛКА

Будем ми відпочивать

Нумо пальці рахувать : (Струснути кистями рук )

Раз, два, три, чотири, п’ять (Руки на столі, долонями догори ).

(Загинати пальці на правій руці , потім на ─лівій. Потім ─ на обох руках разом )

ГРИБ

Диб-диб-диб! (Постукувати по столу кулачками )

Диб-диб-диб! (Постукувати по столу долонями)

Біля пенька гриб! (Показати , нахилившись вперед)

Отакий товстезний , (Розвести руки в сторони )

Отакий грубезний , (Стиснути в кулачки )

Бриль на голові , ( Похитати головою )

А нога в траві .

Диб-диб-диб! (Потупаємо ногами )

Диб-диб-диб! (Повторити першу вправу )

Біля пенька гриб! ( Повторити другу вправу )

ВІТЕР

Налетів з-за лісу вітер ( Помахати руками до себе )

Та сердитий і рвучкий ,

Покрутив в садку нам квіти , ( Кругові рухи кулачками )

Розгойдав усі гілки . (Руки вгор , похитати із сторони в сторону )

У вікно , у двері грюкнув . ( Поплескати в долоні )

Розстелив по хаті дим , ( Показати пальчиками )

Впав на шлях і мчить на луки , ( Руки покласти долонями вниз )

Я наввипередки з ним . ( Постукати пальчиками постолу )

ГУСИ

Сірі гуси налетіли , (Руками помахати )

І на лузі тихо сіли , ( Покласти долоні на столі )

Походили – походили, ( Походили пальчиками по столу )

Попоїли – попоїли, ( Показати пальчиками )

Знялись і полетіли. ( Помахати руками )

ПРОГУЛЯНКА

Пішли пальчики гуляти (Великі пальці ідуть поволі )

Братики наздоганяють ( Вказівні ідуть зигзагом )

Треті пальці йдуть повільно(Середні пальці ідуть повільно)

А четверті ─ біжать (Безіменний пальчик швидко біжить )

П’ятий пальчик поскакав (Мізинчик скаче ) Послизнувся та й упав ( Провести мізинчиком по столу до себе і пальчики падають)

Разом рушили у путь,

Всі гарненько йдуть. (Пальчики йдуть, просуваючись вперед ).

ТЕРЕМОК

Стоїть теремок ( пальці рук зчепити в замок , закритий на ключ)

Дир-дрок, дир-дрок ( повороти руки вліво-вправо)

Прийшов коток ( руки від себе до себе )

Відкрив замок ( розвести пальці )

Зайшли пальчики в теремок

І зустріли героїв казок :

колобок ( пальчики в кулачок )

зайчик ( вказівний та середній пальчики підняти вгору, останній зібрати в кулачок )

вовчик ( великий палець ─ вгору, вказівний ─ випрямити , останні зібрати в кулачок )

ведмідь (фаланги пальчиків згинаємо до середини долоні )

лисиця ( великий палець─вгору, вказівний і середній ─випрямити , останні зібрати в кулачок ).

ПАЛЬЧИКИ ВІТАЮТЬСЯ

Я вітаюсь з усіма –

Вчуся в школі недарма,

Завжди я кажу «Привіт!»

Школярам біля воріт.

( Кінчиком великого пальця по черзі торкатися кінчиків інших пальців)

Це дідусь, а це бабуся,

Це татусь, а це матуся,

А малюк, звичайно, я –

Ось і вся моя сімя.

( З останніми словами стиснути долоню в кулак.)

Ігрові фізкультхвилинки

Гра «Метелики»

Сів метелик на травичку

І рахує рахівничку.

Раз, два, три – ти, метелику, лети.

Крильця вже за головою,

Тож дивись перед собою.

Крильця зводимо вперед.

Мов метелики літаєм,

Крильця зводимо і розправляємо. / двічі

Гра « Коник»

Руки на поясі, підстрибуючи на двох ногах, пересуватися в перед до дошки, потім – у зворотному напрямку.

Гра «Комарики»

Школярі виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комарів, потім руками – їх політ навколо голови, рук, ніг, ловлять їх оплесками. Наприклад: «Комарик над головою». Діти плещуть у долоні над головою. «Комарик біля вуха» тощо.

Гра «Равлик»

Он равлик повзе,

( Руки вниз. По черзі ліве і праве плече вперед.)

Свою хатку везе.

( По черзі ліве і праве плече назад.)

Хатка в равлика чудна.

( Руки до плечей. Звести і розвести лікті.)

На спині вона.

( Показати.)

Коли равлик спочиває,

( Руки до плечей, лікті розвести.)

Ріжки й ніжки в ній ховає.

( Звести лікті, «сховати» голову.)

Птахи

Журавлі у вирій летіли,

Біля лісу тихо сіли.

Посиділи, походили.

Знялись і полетіли.

Гуси-лебеді летіли,

На лужку тихенько сіли.

Посиділи, походили.

Знялись і полетіли.

- Покажіть долоньками, як світить сонечко влітку, восени, взимку.

- Покажіть ручками перелітних птахів, які летять у вирій.

Дерева, різнобарвний ліс.

  • Покажіть за допомогою своїх пальчиків ялинку.

  • Як гойдаються дерева на вітрі? Як шумлять кущі?

  • Як у лісі стрибають зайчики? (Інші тваринки.)

  • Покажіть, як іде дощ?

  • Як сонечко вийшло?

  • Як вітер грається з листочками?

Гра «Хмаринка»

Хмаринка сонечко закрила,

Слізки срібні зронила.

(закрити обличчя руками.)

Ми ті слізки пошукаєм,

У травичці позбираєм,

(Присідання.)

Пострибаєм, як зайчата,

(Стрибки.)

Політаєм, як пташата,

(Помахати руками.)

Потанцюємо ще трішки, щоб спочили ручки й ніжки.

Всі веселі? От чудово!

А тепер до праці знову!

(Танцювальні рухи.)

Гра «Зайченята»

Забавлялись зайченята,

(Встати підняти руки в гору, потягнутись.)

Виглядали маму й тата.

(Руки на пояс, повторити ліворуч-праворуч із присіданнями.)

Ось так – лапку до лапки,

(Поплескати в долоні.)

Ось так – шапку до шапки,

(Руки до голови – вгору.)

Ось так – вусом потрусим,

(Похитати головою.)

Так, так, так!

Дихальні фізкультхвилинки

«Задути свічку». Вдих – через ніс, видих – через рот.

«Надути кульку». Вдих – через ніс, видих – через рот.

«Промовляння звуків» :

звук «о» – оздоровлюємо печінку, серце, шлунок;

звук «а» – посилює діяльність щитовидної залози, зору, слуху;

звуки «о-у-м» – посилює вібрацію мозку,комплексно оздоровлює всі органи й функціональні системи організму;

«Рубання дров» – ха – очищає дихальні органи, покращує їх роботу;

промовляння музичних звуків від «до» до «сі» 7 разів – зняття напруги, роздратування.

Зорові фізкультхвилинки

Кожну вправу повторювати 6 разів.

  • Горизонтальні рухи очей: праворуч – ліворуч.

  • Рух очними яблуками вертикально: вгору –вниз.

  • Колові рухи очима: за годинниковою стрілкою і в протилежному напрямку.

  • Інтенсивні заплющування і розплющування очей у швидкому темпі.

  • Зведення очей до носа.

  • Часте кліпання очима.

Зняття втоми очей

  • Дивіться вдаль прямо перед собою 2-3 с. поставте палець на відстані 25-30 см від очей, дивіться на нього 3-5 с. Опустіть руку, знову подивіться вдаль.

  • Розплющеними очима повільно, в такт диханню, плавно малюйте «вісімку» в просторі: по горизонталі, по вертикалі, по діагоналі. Повторити 5-7 разів.

  • Заплющіть очі, розслабте брови. Покрутіть очними яблуками праворуч і ліворуч. Повторіть 10 разів.

  • Покладіть край пальців на скроні, злегка стиснувши їх. 10 разівшвидко й легко кліпніть. Заплющіть очі й відпочиньте, зробивши 2-3 глибокі вдихи.

  • Глибоко вдихніть, зажмуривши очі якомога сильніше. Напружте мязи шиї, обличчя, голови. Затримайте дихання на 2-3 с, потім швидко видихніть, широко розплющивши на видиху очі. Павторіть 5 разів.

Ігрові вправи на релаксацію ( мязове розслаблення )

Дощ

Прилинули хмари дощовії

Лий, дощику, лий!

Танцюють краплини, мов живії:

Пий, пшениченько, пий!

І колос

Хилиться до землі зеленої,

П’є, п’є, п’є.

А теплий дощ невпинно

Ллє, ллє, ллє!

( 1-2 строфа: руки витягнуті вперед, долоні – вниз, вільно трясемо пальчиками.

3-4 строфа: долоні – вгору, рухи ті ж, і т.д.)

М’яч

Бють його,

А він не злиться,

А ще більше веселиться.

Бо, тому що без биття

Нема для м’ячика життя.

( Діти імітують гру з м’ячем, бючи його об підлогу ).

Дерево

Дерево кінчається ( руки підняті вгору)

Десь у небесах,

Хмароньки гойдаються (гойдання піднятими руками)

На його руках.

А ці руки сильнії (гойдання руками,перебирання

Линуть догори, пальчиками, нахили тулуба

Щоб тримати місяця, вліво-вправо)

Небо і зірки.

Опеньок

Заліз опеньок на пеньок, (діти присіли)

Простояв один деньок. (піднятися)

На вітрі гойдався, (нахили тулубом вліво-вправо)

Низенько схилявся.

Тоненький, тоненький,

Худенький, худенький.

А потім схиливя – ( нахил вперед)

І зовсім звалився! ( «падання» тулуба)

Самокат

Самокат! Самокат!

Самокату дуже радий!

Сам кочу, сам кочу,

Самокат куди схочу.

( Одна нога згинається в коліні, виконуючи легке присідання, інша імітує відштовхування, як під час їзди на самокаті, ковзаючи при цьому по підлозі).

Гойдалки

Ціле літо ми на гойдалках гойдались,

І співали ми, і в небо підіймались!

Прилинули осінні дні,

Залишились гойдалки самі.

Лиш вітер в гойдалках кружляє

І листя кленове гойдає.

( Діти гойдають руками вперед-назад, злегка присідаючи. Діти роблять 6 кроків на нісочках. Продовжують тихе гойдання).

Мавпочки

Гойдалки для мавпочки – ( Діти гойдають

Це виткі ліани. руками вперед-назад,

Їм про це повідали злегка присідаючи)

Із дитинства мами.

Хто ввесь час гойдається –

Так- так- так! – (плескання в долоні)

Той завжди всміхається – ( погойдування)

Так- так- так! (стрибки )

Масаж пальчиків

1.Масаж кожного пальця ( розтирання). Пальці правої

руки ─ лівою рукою і навпаки.

2.З’єднуємо по черзі мізинці, безіменні пальці та інші і промовляємо: «1, 2, 3, 4, 5, вийшли пальці погулять»

( сплескуємо долонями ).

3.Почерговий масаж пальців від основи нігтя із зовнішнього боку .

4.Енергійне розтирання кистей, струшування ними.

5.Грецький горіх катати по долоні коловими рухами. Стискати спочатку несильно, а потім опір збільшувати.

6.Шестигранний олівець затиснути між долонями й розтирати їх, перекочуючи олівець. Поступово збільшувати зусилля до появи відчуття приємного тепла в долонях. Потім розтерти олівцем тильну поверхню лівої кісті до появи відчуття тепла. Те саме проробити з лівою рукою. Розтирати олівцем внутрішні сторони пальців правої і лівої руки.

7.Погладжування від кінчиків пальчиків до середини із зовнішньої та внутрішньої сторони.

8.Розминання пальців: інтенсивні колові рухи навколо кожного пальчика.

9. Інтенсивні рухи великого пальця вперед-назад, вгору-вниз, по колу.

10.Згинанняозгинання всіх пальців одночасно.

11.Точковий масаж кожного пальця між фалангами із боків.

12.Поочергове згинання пальців, потім одночасне випрямляння їх.

Розділ ІІІ. КАЛІГРАФІЯ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ:

ТВОРЧЕ ВИКОРИСТАННЯ СПАДЩИНИ ПЕДАГОГІВ-НОВАТОРІВ

У вітчизняній методиці існує досить багато різних методичних вказівок, спрямованих на формування в учнів чіткого і красивого почерку. Навчання каліграфічного письма в початковій школі проводиться за такими методами: лінійним, тактовим, аналітико-синтетичним або генетичним, копіювальним. Поряд з традиційною методикою формування каліграфічної навички у младших школярів існують і авторські технології формування навиків письма. У своїй роботі я створила зібрання елементів авторських методик, які використовую в своїй роботі і які є найбільш ефективнимиу процесі навчання дітей-початківців.

Для вироблення почерку та підготовки до письма букв використовую вправи та роботу в чотирьох різних розліновках: № 1-одна лінія, № 2-дві лінії з частою косою, № 3-ті ж дві лінії з рідкою косою, № 4-дві лінії з однією міжрядковою ( заД.А.Писаревським).

Виконуючи вправи, діти відпрацьовують правильність нахилу письма, правильність розміру букв та відстані між ними, однакову висоту елементів, що виходять до міжрядкової лінії, паралельність ліній, плавність заокруглень та овалів, правильність з’єднань букв.

У зошитах першокласників, як і в прописах, протягом першого півріччя важлива роль належить зразкам. Після зразка — декілька аналогічних зображень олівцем. Наведення дітьми цих зображень — один з найдієвіших прийомів формування вміння правильно і красиво писати літери. Деякі слабші учні не в змозі надовго зафіксувати в пам’яті правильні графічні обриси: що далі від зразка буква, то менша на нього схожа. Тому на середині рядка прописую олівцем ще 2-3 літери. У такий спосіб постійно коригую правильність виконаної роботи в кожної дитини.

( за Є.Г.Сарапуловою).

Іноді батьки сердяться на своїх малюків, що ті «погано вчаться», не так пишуть. Необхідно пам’ятати, що дитина тільки починає виконувати цю справу, і вона має право на помилку, на неякісне виконання. Щоб їй допомогти виправити недоліки, краще вчити писати простим олівцем і запрошувати на заняття гумку-помічницю. Так, так. У декого з дорослих це викликає здивування. Як це витирати написане, його ж краще виправити червоною пастою, щоб видно було. Тільки, кому видно – нам, дорослим... А малюкам це не потрібно. Цей спосіб (витирати помилки) ми використовували, багато разів з педагогами. Малюк помилився, педагог тихенько підходить і говорить: «Не переживай, зараз наша помічниця тобі допоможе (витирається надпис)». Щоб в подальшому це використовувати, треба один раз побачити дитячі очі, переповнені подякою.

Букви пише рука – це вірно, а ось керує рукою голова, прокладаючи за допомогою зору, шлях руці на папері. Найкраще у навчанні малюків письму починати не з рухів руки, а з аналізу того шляху, який вона пройде. Бажано навчити дитину виділяти в контурі букви елементи, з яких вона складається, опанувати спосіб їх з’єднання між собою.

На підтвердження даного прийому існує методика Н.Г. Агаркової: вивчення літер за допомогою конструювання і переконструювання писаних букв з елементів-шаблонів.
У малюнку будь-якої букви можна вичленувати окремі логічно завершені частини або елементи: пряму лінію, лінію з заокругленням з одного боку, лінію з заокругленням з двох сторін, лінію з петлею, лінію з овалом (до середини рядка), плавну лінію, полуовал, овал і додатковий елемент - крапки.
Таким чином, весь писаний алфавіт складено лише з восьми елементів на основі їх різних комбінацій за формою, величиною, просторовим положенням і кількісним складом. Тому конструювання букв алфавіту можна здійснювати за допомогою набору шаблонів-елементів писаних букв. Вони виготовляються із щільного матеріалу. Діти починають конструювати літери, як вони вивчаються по «Букварю». Наприклад, при вивченні малої літери о можна використовувати прийоми переконструювання літери а в о і практично показати учневі, у чому подібність і відмінність цих букв.

Опис поелементного складу письмових букв

А-39,5,30; а-16(17),1(2); Б-4,12,42; б-16(17),44;

В-4,14,12; в-31,16(17); Г-4,42; г-21; Д-33,11; д-16(17),31; Е-14,12; е-36; Є-9(10),24(25,26); є-7(8),30;

Ж-9,10,27,28,29; ж-7,8,24,25,26; З-14,12; з-14,36; и-1,2;

Й-20,5,15;й-1,2,15; К-30,4,40,22; к-24(25,26),43,23;

Л-39,5(6); л-40,1(3,2); М-39,5,6; м-40,1,2; Н-30,39,35;

н-24(25,26),30,1(2,3); О-18; о-16(17); П-4,5(6),41;

п-24(25,26),21; Р-4,13; р-27(28,29),21; С-9(10); с-7(8);

Т-4,27(28,29),5(6),4; т-24(25,26),1(2,3),21; У-21,4;

у-1(2,3),31; Ф-16,17,44; ф-16,17,27(28,29); Х-9,10; х-7,8;

Ц-20,5(6),38; ц-1,2(3),38; Ч-21,5(6); ч-45,1(2,3); Ш-20,5,6; ш-1,2,3; Щ-20,5,6,38; щ-1,2,3,38; ь-47; Ю-30,39,18;

ю-24(25,26),30,16(17); Я-39,16(17),5(6); я-40,19,1(2,3).

Попередня робота із шаблонами формує у памяті дитини чіткий зоровий образ букви, тобто він має чітко уявляти з яких елементів складається буква і в яких просторово-кількісних співвідношеннях ці елементи знаходяться в ній. Відтворення букв реалізується також на основі елементів, але тепер уже рухових. Завдяки цьому в учнів формується диференційований зорово-руховий образ кожної букви. Це є необхідною основою вироблення каліграфічної навички.

В своїй роботі використовую елемент методики навчання письма О.М.Потапової: робота з карточками-зразками для обведення букв пальчиком. За методикою букви виготовлені із наждакового паперу або покриті спеціальним розчином (кольоровий олівець синього або червоного кольору і клей). З точки зору О.М.Потапової розвиток тактильної памяті – головне при оволодінні письмом. Від кінчиків пальців сигнали ідуть до мозку, інформація сприймається мозком і звідти йде зворотний імпульс – як писати.

Як один із методів чистописання використовую тактовий метод (елементи методики системи Д.Б.Ельконіна), що дозволяє досягти чіткості, плавності, ритмічності і прискореного темпу письма

Інший вчитель - методист, Ілюхіна В.А., розробила нові підходи до формування графічних навичок: письмо з «секретом». На казковому матеріалі знайомлю дітей з основним алгоритмом письма, що складається з семи пунктів:

1. Написання прямих похилих ліній з дотриманням точних
інтервалів і паралельності ліній.

-Діти, це не просто лінії, а чарівні палички, додавши до цих паличок штрихи, ми отримаємо букву або слово. Відображаючи написання на дошці, одночасно коментую:
«Ставимо ручку на верхню рядкову лінію і опускаємось по похилій лінії вниз». При цьому своїми словами запобігаю помилкам, які можуть допустити учні.

2. Уміння ділити похилу лінію, а разом з нею і робочий
рядок, на 2 і 3 частини по вертикалі з метою підготовки до правильного виконання з'єднань елементів букв і літер у слові, тобто включення певного математичного розрахунку в написанні букв, слів.

3. Уміння правильно виконувати заокруглення на нижній рядковій лінії як сполучного елемента з наступним елементом.

4. Уміння після заокруглення правильно піднятися вгору - вбік, до середини рядка - письмо гачкової лінії, яка разом з
прямою похилою і заокругленням зазвичай називається гачком.

-Пишу пряму похилу до кінця рядка, роблю правильний поворот на місці ( ніжка балерини);

- Після повороту йду вгору і вбік по гачковій лінії, обов´язково піднімаюсь до середини висоти лінії

( нагадую про 1/2):

На дошці, написано великий гачок, проводжу поряд другу пряму похилу. Аналізуючи, приходимо до висновку, що у нас получився «наметик», в якому можна «сховатися від дощу».

5.Письмо «секрету» - лінії, яка продовжує гачкову
лінію від середини рядка до верхньої її лінії, тобто прямої, що з'єднує кінець гачка з верхньою лінією робочого рядка і пишеться паралельно прямої похилої лінії.

-Діти! Зараз ви почуєте велику таємницю! І той, хто уважно буде слухати, дізнається про щось дуже важливе! Я вам покажу такий елемент в письмі ( кажу дуже тихо та загадково, щоб повністю захопити їх увагу), який допоможе вам навчитися швидко й красиво писати. Але це получиться у того, хто потоваришує раз і назавжди з цим елементом. Його потрібно написати, а потім сховати, щоб ніхто-ніхто не зміг здогадатися, що він-ваш помічник. А назива-ється він – «секрет».

- Ставлю ручку на верхню лінієчку робочого рядка, опускаюся по похилій лінії, виконую паличку (поворот на місці) піднімаюся по гачковій лінії до середини рядка, пишу «секрет» .

6. Письмо вниз по «секрету» до нижньої лінії рядка, тобто
написання другої похилої лінії, яка є паралельною першій
похилій лінії («сховати секрет»).
-Коли написано «секрет», можна сміливо спускатися вниз до кінця в заданому напрямку.

7. Завершення написання другого гачка (друге заокруглення і друга «гачкова лінія»).

Також нетрадиційно до розв’язання проблеми красивого письма підходить В.П.Тименко. Він говорить про художнє конструювання букв: образ кожної букви повинен виникати у дитячій естетичній свідомості плавно, поступово, на основі уже наявних аналогів, якими є об’єкти природи чи техніки. Можливо це і є художня терапія для очей у письмовій графіці.
Естетичні переживання підсилюються віршованими текстами, якими коментуються зображення на малюнках. Отже, кольоропис разом із конструктивним малюванням (художнім проектуванням) букви за умови використання віршованих текстів розвиває художнє мислення дітей, стимулює допитливість маленьких дизайнерів.

Розділ ІV. МЕТОДИЧНА КОПІЛКА

«А МЕНІ ДОПОМАГАЮТЬ…»


При вступі дитини до школи різко змінюється образ його життєдіяльності, і успішність навчання багато в чому залежить від його готовності до нових для нього навчальним навантаженням. Тому при навчанні дітей письма повинні враховуватися індивідуально-психологічні особливості кожного учня.
Педагог у своїй діяльності повинен використовувати не один, а комплекс методів, не один, а кілька найбільш ефективних прийомів: копіювальний спосіб, уявне письмо, аналіз форми букви, письмо під рахунок та інші. Не менш важливим є встановлення причин, по яких були допущені каліграфічні помилки, а також облік санітарно-гігієнічних умов, при яких писали учні.
Отже, велика роль у формуванні каліграфічних умінь належить системі прийомів роботи, а також майстерності і знань вчителя.

Штриховка як засіб тренування руки дитини

1.Робота з геаматричними шаблонами
Вибрати шаблон геометричної фігури;

Розмістити її насторінці свого альбомчика;

Обвести конту ручкою (кольоровим олівцем);

Проаналізувати зразок штриховки: пряма лінія згори вниз, зліва направо; похила лінія: згори вниз;паралельність штрихів;однакова відстань між штрихами.

2.Робота із силуетними малюнками

Виберіть малюнок;

Розмістіть на листку альбомчика;

Обведіть олівцем (ручкою);

Заштрихуйте (розфарбуйте).

3.Малювання орнаментів на сторінці в клітинку

Орнамент – повторюваний малюнок.

Продовжити за зразком.

4.Створення композицій за допомогою силуетних малюнків та лекал

Створити композицію «Домашня тваринка», «У лісі», «Рибки», «Грибочки», «Весна іде», «Річка», «Пташиний двір» ( штриховка або фарбування ).

5.Штрихування за аналогією

Малюнки потрібно давати на листках, зігнутих вдвоє. На першій його стороні малюнок дає вчитель, на другій даються контури цього малюнка, показуючи що штрихувати, а що затушувати. Наприклад малюнок 2:1 дані контури ягоди малини, діти малюють голки. 7) дана не заштрихована піраміда; діти заштриховують кожне кільце в різних напрямах кольоровими олівцями.

Цікавинки на уроках письма

1.Ниткописання

Вязальна нитка, листочок оксамитового паперу – все, що потрібно для творчості дітей.

2.Візерункове письмо

Узор – це повторення величезної кількості елементів, що складаються у гарні, мистецькі зображення. Ці елементи – добре знайомі «палички», «гачечки», «петельки», які роблять процес письма для дитини бажаним, а навчання легшим й цікавішим.

3.Чарівна ниточка

4. Графічний диктант

5. Рвана аплікація

6.Проклади доріжку

7.Весела рахівничка

8.Гра «Під мікроскопом» (робота з овалом)

а) ознайомлення із зображенням кола і овалу на не розлінованому папері і в збільшеному вигляді;

б) відпрацювання моторики руки через виконання вправ лівою і правою рукою;

в) поступове зменшення зображувальної форми;

г) спостереження за зміною зображення (при збереженні моторного і зорового образу) за різного положення аркуша.

Зображення кола, овалу різної форми в сюжетних малюнках на сторінках альбомчиків:

- домалювати бульбашки, кульки;

- ряску, рогіз;

- ягоди аґрусу;

- сливи;

- сережки берізки;

- колоски;

- насіння соняшника.

Змагання "Хто швидше "засіє поле":

а) за одну хвилину потрібно заповнити альбомний аркуш овалами різної форми;

б) виконати подібне завдання лівою рукою;

в) перетворити овали на малюнки — схематичне зображення предметів.

1) Точно запам'ятай геометричну форму букви (проведи 7—8 разів по листівці).

2) Заплющ очі та пиши букву не підглядаючи.

3) Зоровим контролем перевір написане, знайди помилки.

4) Уточни моторний образ і наведи на листівці, зменш букву.

9.Ігри на розвиток дрібної моторики: застібання

( розстібання) гудзиків

Алгоритми на письмі

Порядок письма букви:

1. Повторення засвоєних раніше букв з метою закріплення графічних навичок.

2. Зосередження уваги дітей на меті нової роботи.

3. Показ нової букви в цілому (друкованої і писаної, встановлення в їх графічному зображенні спільного і різного).

4. Членування на елементи (штрихи, риси). Зображення кожного елемента і пояснення способу і порядку накреслення елемента.

5. Вправляння у «написанні» («обведенні» в повітрі, по контурах) кожного елемента букви.

6. Показ учителем способів поєднання цих елементів у букві.

7. Повторний показ письма букви вчителем з детальним коментарем і при уважному спостереженні та запам'ятовуванні порядку зображення учнями.

8. Тренування в обведенні цілого образу букви дітьми (в повітрі, на дошці крейдою). Пояснення дітьми письма букви в цілому.

9. Письмо букви, буквосполучень, складів.

10. Письмо слів і словосполучень.

11. Детальний аналіз написаного учнем і педагогом.

12. Підсумок виконаного.

Алгоритм списування

1. Прочитай речення, щоб запам’ятати його.

2. Повтори речення, не дивлячись в текст, щоб перевірити чи запам’ятав ти його.

3. Виділи орфограми в тексті який списується.

4. Прочитай речення так, як воно написане (як будеш собі диктувати в час письма).

5. Повтори, не дивлячись в текст, речення так, як будеш його писати.

6. Пиши, диктуючи собі так, як повторював останні два рази.

7. Перевір написане: а) читай те, що написав, відмічаючи дужками по складах; б) підкресли орфограми в написаному; в) перевір кожну орфограму з вихідним текстом.

Письмо в зошиті в одну лінію

1.Висота малої букви має займати третину висоти рядка;

2.Великі букви слід писати на дві третини рядка;

3.Нахил письма зберігається той, що і в 1 класі;

4.Відношення ширини до висоти у малих буквах має бути 1 до 1,5, у великих – 1до 2.

Алгоритм тактового письма

Раз

Два

Три

І

Гігієна письма

1.Поза під час письма

Під час письма слід сидіти прямо, не спиратися грудьми на парту, відстань від грудей до столика парти має дорівнювати товщині долоні (3-5см), бо нахил корпусу до парти заважає вільному диханню, порушує кровообіг, затримує розвиток грудної клітини, і призводить іноді до захворювання легенів.

Плечі учня мають бути на одному (горизонтальному) рівні, бо неправильне положення тулуба може стати причиною захворювань хребта.

Голову треба трохи нахиляти вперед так, щоб можна було вільно читати написане, а відстань від очей до парти мас дорівнювати 30-35 см. Це можна перевірити спершись ліктем на парту І кінцями пальців торкнувшись вушної раковини. Дотримуючись такого нахилу голови при письмі ми запобігаємо короткозорості, даємо змогу дитині охоплювати зором не тільки той рядок, на якому вона пише, а й сусідній. Це розвиває окомір, а також дає змогу застосувати зоровий контроль.

Руки учня під час письма мають лежати так, щоб лікті трохи виступали за край парти, а обидва передпліччя перебували під кутом 45° щодо столика парти. Під час письма мізинець і безіменний (підмізинний пальці) мають згинатись, а кисть руки рухатись в напрямі рядка, а в міру його заповнення повільно і плавно має посуватись і передпліччя. Правою рукою учень пише, а лівою притримує зошит, щоб він не совався. Кисть правої руки під час писання має бути на рівні середини грудей.

Щоб надати стійкості корпусу під час письма, ноги, зігнуті в колінах під прямим кутом, слід поставити всією ступнею на підлогу або підніжку. Не слід виставляти ноги далеко вперед чи підгинати під себе, класти ногу на ногу або відсувати вбік, бо при втраті стійкості учень неминуче буде "лягати" грудьми на парту. Ступні ніг не обов'язково стуляти одна до одної; ліву можна трохи висунути вперед.

2.Уміння тримати ручку

Ручку під час письма треба тримати трьома пальцями: великим, вказівним і середнім. Ці три пальці перебувають у злегка зігнутому і спокійному стані. Не слід дуже стискувати руку, бо рука швидко втомиться. Вказівний палець має лежати на ручці зверху, середній підтримувати її з правого боку, а великий - з лівого. Ручку слід тримати не ближче як за 15-20 мм від кінця кульки чи пера (на палець), щоб було видно процес писання. Підмізинний і мізинний пальці трохи підігнуті до долоні. Вони є опорою кисті руки під час писання і мають злегка торкатися паперу та ковзати по ньому.

Верхній кінець ручки на початку рядка має бути повернутий в бік правого плеча, а в процесі заповнення рядка відхилятися вліво. Якщо рядок дописується, то верхній кінець ручки розташований проти центра грудей.

Щоб перевірити, чи правильно учень тримає ручку під час письма, треба підняти вказівний палець. Ручка утримується з боків великим і середнім пальцями, не випадає з рук, а залишається в тому самому положенні. Тільки за такої умови можна досягти бажаних результатів: учень правильно триматиме ручку не лише в початкових класах, а й наступних класах, у багатьох із них ця звичка залишається на все життя.

3.Найпоширеніші порушення правил тримання ручки:

- зближення кінців пальців та надмірне напруження їх;

- тримання ручки за її кінець; це не дає змоги плавно рухати рукою і с причиною некрасивого письма;

- тримання ручки надмірно витягнутими пальцями - це також є причиною нечіткого почерку.

Не можна перевантажувати дітей письмом, бо рука, що лежить на мізинці, швидко стомлюється. Так, першокласники можуть писати не більше 10 хв. на уроці в І чверті І до 15 хв. в наступних; у 2 класі - до 20 хвилин. У 3 класі можна писати протягом 25-30 хв. за урок, в 4-до 35 хвилин, але для перепочинку слід проводити вправи для рук, очей, тулуба, фізкультхвилинки, а кожні 3-5 хв. у 1-2 класах, 5-7 хв. в 3-4 класах змінювати види роботи, тобто чергувати письмо з усними завданнями.

Орієнтовні норми письма можна порівняти з обсягом тексту для контрольного списування. Перошкласник на кінець навчального року пише до 20 слів за урок, учень другого класу 25-35 слів, третьокласник - 35-60 (початок і кінець навчального року), учень у четвертому класі має писати 60-80 слів.

4.Положення зошита

Якість письма залежить також від положення зошита. Його слід класти на парту або стіл навскіс ( з нахилом вліво) так, щоб нижній лівий кут був проти середини грудей, а верхній правий був трохи відхилений праворуч від середини грудей. Від того, як лежатиме на парті зошит під час письма, деякою мірою залежить і правильна посадка учня за партою. З метою полегшення контролю за правильним положенням зошитів рекомендується накреслити на столику кожної парти, відступивши відстань на ширину зошита від правого нижнього краю, тоненьку похилу (під кутом 45 ) лінію світлою олійною фарбою. Пишучи на лівій сторінці, учень кладе зошит так, щоб лівий край його збігався з цією лінією, а при письмі на правій сторінці зошит кладеться до цієї ж лінії зшитим корінцем.

ЛІТЕРАТУРА

1. Агаркова І.Г. Конструювання букви - веде прийом у
навчанні шестирічних дітей письма / / Початкова школа. - 1989. № 12. С. 55-58.

2. Богуш А.М. Підготовка руки дитини до письма – Київ: Радянська школа, 1976р.

3. Богуш А.М. Речевая підготовка детей к школе – Київ: Радянська школа, 1984р.

4. Гурова Є.М. Підготовка руки дитини до письма / / Початкова школа. - 2000. № 5. С. 61-62.

5. Ілюхіна В.А. Особливості формування графічних
навичок і аналіз помилок при письмі / / Початкова школа. - 1999. № 8. С. 16-17.

6. Ілюхіна В.А. Нові підходи до формування графічних
навичок. Письмо з «секретом» / / Початкова школа. - 1999. № 10. С. 37-52.

7. І. Ф. Кирей , В. А. Трунова. Методика викладання каліграфії в початковій школі – Київ, вища школа, 1994 рік.

8. Лісовий А.С., Лісовий К.А. Ваш почерк розповідає про Вас. — К.,1993.

9. Фінько Г.М. , Войцун В.С.Система вправ з підготовки дитини до письма у першому класі – 2005 р.

ДЛЯ НОТАТОК

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
У посібнику містяться вправи та завдання, які сприяють виробленню навичок каліграфічного письма. Рекомендовано для вчителів початкових класів та батьків
  • Додано
    02.03.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    257
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    VE946371
  • Вподобань
    0
Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
800 грн
240 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №VE946371
За публікацію цієї методичної розробки Блискун Неля Іванівна отримав(ла) свідоцтво №VE946371
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти