Тиск твердих тіл на поверхню.Сила тиску

Опис документу:
Тип уроку. Урок вивчення нового навчального матеріалу . Прилади та матеріали: гиря масою 500 г,пісок, скляна посудина широкого діаметру, дощинка з цвяхами, різці, стамески. Презентація Урок 46.17 Відео Сила. Види сил Тиск твердих тіл, рідин і газів

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 46/17. Тиск твердих тіл на поверхню.Сила тиску.

Мета:

Освітня . Сформувати в учнів уявлення про тиск і навчати розрізняти поняття «тиск» і «сила тиску». Показати практичне значення тиску.

Розвиваюча. Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати фізичні явища, користуватися приладами, інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати.

Виховна . Виховувати пізнавальний інтерес і такі якості як самостійність, працелюбність, почуття колективізму.

Тип уроку. Урок вивчення нового навчального матеріалу .

Прилади та матеріали: гиря масою 500 г,пісок, скляна посудина широкого діаметру, дощинка з цвяхами, різці, стамески.

Презентація Урок 46.17

Відео Сила. Види сил Тиск твердих тіл, рідин і газів

Запам'ятовувати вміє той, хто вміє бути уважним.

С. Джонсон

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Аналіз контрольної роботи.

Вчитель аналізує результати контрольної роботи.

3.Актуалізація опорних знань.

Метод «Мікрофон»

1. Наведіть приклади дії одного тіла на інші.

2. Яка фізична величина характеризує цю дію?

3. Яка основна одиниця вимірювання сили?

4. Що означає, що сила – векторна величина?

5. Які напрямки може мати сила? Наведіть приклади.

6. Що називають вагою тіла?

7. У яких вона одиницях вимірюється ?

8. Як можна визначити вагу тіла ?

4.Мотивація навчальної діяльності.

Коли ми з вами вводили поняття «сили» то говорили ,що результат дії сили залежить від трьох факторів: точки прикладання, числового значення і напряму.

Запитання до учнів класу:

Як ви думаєте, чи може результат дії сили залежати ще від чогось?

Учні відповідають, вчитель аналізує їх відповіді і

оголошує тему та мету уроку.

Тема: Тиск твердих тіл на поверхню.Сила тиску.

5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Запитання учням класу.

Якому хлопчикові легше йти по снігу?

Висновок: дія сили різна і залежить не тільки від її значення, а й від площі поверхні, на яку вона діє.

Наприклад, площа поверхні лижі в середньому майже в 20 разів більша за

площу підошви черевика. Стоячи на лижах, людина на кожен квадратний

сантиметр площі поверхні снігу діє силою, що в 20 разів менша, ніж стоячи

на снігу без лиж.

Дослід 1.Зробимо столик, ніжками якого будуть цвяхи. Поставимо столик шляпками цвяхів до низу і на нього гирю – масою 500 г. Результат – столик майже не вгрузає в пісок.

Дослід 2. Поставимо столик шляпками цвяхів вгору і на нього гирю – масою 500 г. Результат – столик майже повністю вгрузає в пісок.

Досліди свідчать, що чим менша площа опори столика, тим глибше він вгрузає в пісок під дією тієї самої сили.

У розглянутих прикладах значення мала сила, що діє перпендикулярно до поверхні тіла. Таку силу називають силою тиску.

Величину, що визначається відношенням значення сили тиску до площі поверхні, на яку вона діє, називають тиском.

Тиск позначають малою латинською літерою р. Отже, щоб визначити тиск р, треба силу F, яка діє перпендикулярно до поверхні, поділити на площу цієї поверхні S, тобто:

Одиницею тиску є 1 Паскаль

У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні

способи, щоб зменшити або збільшити тиск.

При зведенні будинку його фундамент роблять ширшим, ніж сам будинок,

для зменшення тиску на грунт. Шини вантажних автомобілів роблять

набагато ширшими, ніж у легкових автомобілях.

З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі

поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів

(зубило, свердло, різець й т. п.).

Відомості з уроку ОБЖ „Безпека на льоду. Допомога потерпілому ”

Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести

руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього.

Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи

переповзти на безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через

мокрий одяг.

Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця

подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски,

шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою,

лігши на лижі або дошку й обережно просуваючись до ополонки.

6.Осмислення об’єктивних зв’язків.

Вчимось розв’язувати задачі.

Задача 1. Яку силу тиску і тиск створює на опору площею 400 см²

тіло, маса якого дорівнює 12 кг?

Задача 2. Який тиск чинить ковзаняр масою 60 кг на лід, якщо ширина леза

ковзана 4 мм, а довжина леза, що стикається з льодом, 30 см?

Задача 3. Площа дна каструлі дорівнює 1500см2 . Обчисліть, на скільки збільшиться тиск каструлі на стіл, якщо у неї налити 3л води?

Поміркуй і відповідай

1. Не зовсім сумлінна учениця, бажаючи визначити свій тиск на стілець,

ділила площу поверхні стільця на свою вагу. Твоя порада:

а) продовжуй далі; б) діли вагу на площу; в) не знущайся зі стільця.

2. Порадь своїм однокласникам, у яких одиницях вони мають вимірювати

тиск.

а) У ньютонах; б) у Паскаля; в) у кілограмах.

3. Порадь, як можна змінювати тиск.

а) Змащувати поверхню мастилом;

б) змінювати силу й площу поверхні тіла;

в) змінювати колір тіла.

4. Учениця першого класу хотіла залишити ще глибший слід на вогкому

піску. Що ти їй порадиш?

а) Надіти лижі; б) взути туфлі на підборах; в) не займатися дурницями.

5. Дай пораду рятівникам, які намагаються витягти з ополонки

потопельника, а навкруги — тонка крига.

а) Швидко бігти до нього;

б) повзти на животі;

в) йти повільно.

7.Підсумок уроку.

Учні працюють за технологією «Мікрофон» відповідаючи на запитання:

  1. Що чинить більший тиск: бджола під час укусу чи трактор на грунт?

  2. Чий тиск на грунт більший: гусеничного чи колісного трактора, якщо маси однакові?

Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.

8.Домашнє завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
1
міс.
2
7
дн.
1
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!