Тире в безсполучниковому складному речені

Опис документу:
Вміти правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання тире між частинами безсполучникового складного речення

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. ТИРЕ В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ

Мета: удосконалити в учнів загально пізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання тире між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями ролі людини в житті суспільства.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Перебіг уроку.

І.

Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.

Оголошення епіграфа уроку

Щоб бути великим, треба почувати себе малим

Латинський вислів

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми.

  1. Пояснювальний диктант. Визначити смислові відношення, накреслити схеми.

Трапиться слово зрадливе –геть його, сину, гони!

Ти посадиш деревину – знадобиться у віках.

Торкніться пальцем жилки на скроні - почуєте пульс батьківщини

Землі кланяйся низько – до хліба будеш близько

Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне

Грати словом-долею грати

  1. Робота з підручником.

  2. Творче конструювання.

За поданими схемами-моделями побудувати або дібрати з художньої літератури безсполучникові складні речення.

  1. [ ] — [наслідок].

  2. [час] — [ ].

  3. [умова] — [ ].

  4. [] —[].

  1. Знайди зайве речення.

  1. Прислів’я і приказки - стислі крилаті виспіви : в них сконцентровано життєйську мудрість і філософію народу

  2. Люди кажуть : «Посієш вчасно - збереш рясно»

3. 1 жодного слова звідси не викинеш : тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.

  1. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів»я і приказки охоплюють усі сторони життя людини : її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні взаємини.

  1. Дослідження – групування з усним обговоренням

Прочитати народні вислови. Дослідити, яку функцію виконує в них тире.

Згрупувати речення за правилами пунктуації:

а) тире між підметом і присудком;

б) тире в неповному реченні;

в) тире в безсполучниковому складному реченні.

  1. Дай язикові волю — заведе в неволю.

  2. Добрий намір — то вже пів справи.

  3. Дурний язик — голові не приятель.

  4. Млин меле — борошно буде, язик меле — біда буде.

  5. Не допомагай грошима, а краще — плечима.

  6. Не дорогий початок, а — кінець.

  7. Не спіши побалакати — спіши працювати.

  8. Порожня бочка гучить, а повна — мовчить.

  9. Пуста думка — зайва ноша.

  10. Склав план — діло зробиш.

  11. Слово без діла — гітара без струни.

  12. Язик мій — часто ворог мій (Нар. творчість).

  1. Завершити народні прислівя, пояснити вживання тире.

  1. Про землю піклуєшся -...

  2. Сиділи три дні...

  3. Пожалів вовк кобилу -...

  4. Чумакові віз ламається -...

  5. Розкажи другу

  6. Грім не гряне - ....

  7. Багато диму - ....

Довідково :

1. ... золотим зерном милуєшся

2 ….висиділи злидні

  1. ... зоставили хвіст і гриву

  2. .. .чумак ума набирається

  3. ...піде по кругу

  4. ... мужик не перехреститься

  5. ...мало тепла

IV. Узагальнення вивченого на уроці Дати обґрунтовані відповіді на запитання

  1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається тире?

  2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають наслідок, умову або час?

  3. У чому особливість інтонування безсполучникових складних речень, що виражають смислові відношення зіставлення чи протиставлення?

    1. Підсумок уроку

Пояснити, як ви розумієте латинський вислів, сформульований в епіграфі до уроку. Використати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями.

    1. Домашнє завдання

- Записати відомі вам народні прикмети у формі безсполучникових складних речень, що виражали б різні смислові відношення. Пояснити вживання розділових знаків.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стрес і стрес-менеджмент учасників освітнього процесу»
Левченко Вікторія Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.